Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitleg over statische stabiliteit

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 11:55 #1176807

bericht niet leesbaar, nu wel. Bugje?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 22:41 #1177034

De foto van de boot die je plaatste is de oude Bilboa, een IMOCA 60 ontworpen door Owen&Clarck. Deze boten hebben een kantelkiel waarvan de kantelas niet horizontaal gepositioneerd is. Door de kiel naar loef te draaien twist deze weg en genereert zo toch lift ondanks dat de boot voorover getrimt ligt. Daarnaast heb je met een kantelkiel altijd steekzwaarden nodig omdat de kiel uberhaubt niet veel verleieren meer tegen kan gaan als deze gekanteld is. Die steekzwaarden staan niet parallel aan de hartlijn van de boot, maar onder een hoek.

"Normale" boten welke breed van achter zijn en een vaste kiel hebben moeten inderdaad zo recht als mogelijk gevaren worden, anders verleieren ze inderdaad veel te veel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 22 juni 2020 05:37 #1177048

Ja, zie je dat dacht ik al.
Hieronder nog een voorbeeld.



We voeren een keer op met een Pogo II (taartpuntje, vaste kiel). De boot leek dichter bij de wind te kunnen varen dan wij. Ondanks dat kwam de boot toch na elke slag lager uit en wij voeren snel weg van hem. Ik vroeg me toen af hoe dat kwam. Of het gezichtsbedrog was geweest, of dat de boot toch wel stevig verlijerde. Dat laatst moest dus het geval geweest zijn.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 22 juni 2020 05:38 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 22 juni 2020 06:19 #1177054

Yep, helling is absoluut funest voor deze boten. Je bent nog beter af om ondertuigd te varen als dat er voor zorgt dat je rechtop vaart.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 10:37 #1177516

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
steef ton schreef :
Mij valt juist op dat bij veel moderne boten het zwaartepunt helemaal niet diep ligt. Vaak zelfs boven de waterlijn.
Dat klopt, en hoe groter de boot, hoe verder het zwaartepunt boven de waterlijn kan blijven liggen.

(...)

Een moderne boot van laten we zeggen 10 meter heeft meer als twee keer zoveel energie nodig om om te rollen, dus de golf die dat gaat doen moet die energie opbrengen. De kans dat je zo'n golf tegen komt is misschien wel 1000 keer kleiner. Je zou dus zelfs kunnen betwisten dat een moderne boot in dat oogpunt wel 1000 keer veiliger is als een klassieke S-spant. Dit is ook een van de redenen dat ik persoonijk een klassieke S-spant/langkieler echt ongeschikt vind voor oceaan Zeilen. 40-50 jaart erug gebruikte men deze boten omdat dit het enige was wat er beschikbaar was en men wist niet beter. Maar met alle inzichten die men nu heeft is een moderne boot zoveel veiliger als een oude slanke klassieker.

Nu weer terug naar Steef zijn opmerking dat moderne boten een hoger zwaartepunt hebben, dat klopt. De breedte van de boot heeft een functie tot de 3e macht dus 10% breder geeft al een richtend moment wat 33% groter is. Je zou dus ook kunnen stellen dat je bij 10% meer breedte het gewichtszwaartepunt wel 33% hoger kan leggen. De maatvoering daar is de metacenterhoogte waar Keeszeiler het over had. Voor een zeiljacht is de afstand tussen het gewichtszwaartepunt en de metacenter hoogte ongeveer 60% van de breedte van de boot. Voor een 10m boot uit het voorbeeld is dat zomaar 1.8 meter. 10% meer breedte kan (met een nattevinger) een gelijkblijvend richtend moment een gewichtszwaartepunt hebben wat wel 60 cm hoger ligt. Dit gaat niet helemaal 100% op omdat het zwaartepunt ook effect heeft op de zeer grote helingshoek, maar ik denk dat je het idee begrijpt?
Wat je hier volgens mij wel in de gaten moet houden is dat BWL er voor de aanvangsstabiliteit ("stijfheid") tot de 3de macht toe doet, niet BOA.
En dan nog de "gewogen gemiddelde" BWL, want als de waterlijn maar voor een klein deel van LWL een grote breedte heeft, heeft dat ook een kleiner effect op de metacentrische hoogte en dus op de aanvangsstabiliteit ("stijfheid") van de boot.
Voorbeeld: meerdere "theoretische" waterlijnvormen met hetzelfde oppervlaktetraagheidsmoment:



Voor de gehele stabiliteitsomvang doet absolute grootte (en dus breedte - lineair trouwens - en waterverplaatsing) er ook nadrukkelijk toe, naast de verhouding tussen breedte en holte van het schip. En dan doen de "wat oudere" ontwerpen het in mijn ogen nog helemaal niet zo slecht ten opzichte van "moderne schepen". Behalve als er een loodmijn op diepte hangt icm met een behoorlijk hoog ballastpercentage, maar als dat niet het geval is en G in de buurt van, of zelfs boven, de waterlijn ligt...
Ter vergelijking de richtend moment kromme van een Pogo 36 (obv een GZ kromme die ik online vond) eens in één figuur gezet met een stuk van de richtend moment kromme van een Hout Bay 33 (stalen semi-langkieler van 40 jaar geleden)
Ik heb voor de Pogo 36 (die volgens opgave een "light displacement" van 3,6 ton heeft) een half-load van 5 ton ingeschat. De Hout Bay 33 heeft een half-load displacement van 8 ton (volgens opgave van Dudley Dix, de ontwerper, die ik dat even per email heb nagevraagd).



Niet te snel generaliseren dus, lijkt me.

Bovendien is bijvoorbeeld zo'n Pogo 36, zeker over LWL beschouwd, helemaal niet zo breed als 'ie in eerste instantie lijkt. :whistle:

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 16:51 door JotM. Reden: link Pogo toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 12:05 #1177544

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Leuk plaatje hier boven. Is dat rode wat ze noemen het "natte oppervlak"?
Kun je die boot 10° helling geven? Hoe ziet het rode er dan uit?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 12:24 #1177551

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Gijper schreef :
Leuk plaatje hier boven. Is dat rode wat ze noemen het "natte oppervlak"?
Kun je die boot 10° helling geven? Hoe ziet het rode er dan uit?
Deze komt van een website ( www.fastsailing.gr/the-yachts/...line/pogo-36/#safety ) en geeft volgens mij het oppervlak al onder helling weer (je ziet de boeg als een streepje ipv als een punt).
Het is een CFD plaatje dat ook laat zien dat bij wat snelheid het water het vlak volgt tot aan de spiegel.

Ik kan eenzelfde plaatje voor de statische situatie wel voor hoeken naar wens maken voor het "14m hull" model uit het gelijknamige project van de Sailing Yacht Research Foundation (SYRF). (het vlak is in m'n model een meter te lang, dat komt door een trim-fout in het geïmporteerde IGES bestand, waardoor 'ie nu een scoop lijkt te hebben - die er niet is; maar de waterlijn onder helling klopt op de laatste 20cm na, rechtop klopt)
Rechtop:




10° helling:

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 12:47 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 12:37 #1177559

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dank je.
De romp geeft onder helling dus lift als ik het goed zeg.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 12:51 #1177566

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Gijper schreef :
De romp geeft onder helling dus lift als ik het goed zeg.
Nou, daar zou ik maar niet al teveel van verwachten.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 13:52 #1177584

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Misschien is lift het verkeerde woord maar het natte oppervlak staat op je plaatje een beetje diagonaal, van linksonder naar rechtsboven, en de romp zal als hij snelheid heeft die diagonaal proberen te volgen en dat is tegen de wind in.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 14:13 #1177590

Nou, dat lijkt me in het geheel niet. Dit model beweegt van rechts naar links. De kiel wijst, als je die lijn zou aanhouden, naar de lijzijde. De boot zal dus juist met de wind mee willen. Ik denk dan ook niet dat de romp die 'diagonaal' gaat volgen. Zie ook eerdere post hierover.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 14:13 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 15:19 #1177612

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Gijper schreef :
Misschien is lift het verkeerde woord maar het natte oppervlak staat op je plaatje een beetje diagonaal, van linksonder naar rechtsboven, en de romp zal als hij snelheid heeft die diagonaal proberen te volgen en dat is tegen de wind in.

Maar dan redeneer je volgens mij alsof zich hier een "foil" door het water beweegt. Eentje met een scherpe "leading edge", een afgeronde "trailing edge" (ik heb al geen idee hoe dat zou moeten werken) en een "span width" die nog geen 10% van de lengte van de koorde bedraagt. Als een vliegtuig waarvan de voor- en achterkant van de vleugel is omgewisseld en een spanwijdte van tussen de 10 en 20 cm vanaf de vliegtuigromp, die nog netjes afgerond is ook.




Het geprojecteerd oppervlak langs de x-as (lengterichting boot) is verder, even afschattend, volgens mij zo ongeveer gelijk aan het geprojecteerd oppervlak in de richting van de genoemde diagonaal, dus ook op basis daarvan zie ik eigenlijk geen reden van het schip een voorkeur te verwachten zich in de richting van de diagonaal te bewegen.




Zoals ik al zei, ik zou er niet al teveel van verwachten.

Net zoals ik obv de vorm niet al teveel van de aanvangsstabiliteit verwacht, aangezien deze moderne "vliegende schotel" vooral bóven water breed is, ipv ìn het water. :P
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 juni 2020 15:21 door JotM. Reden: interpunctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 juni 2020 15:35 #1177616

JotM schreef :
Gijper schreef :
Misschien is lift het verkeerde woord maar het natte oppervlak staat op je plaatje een beetje diagonaal, van linksonder naar rechtsboven, en de romp zal als hij snelheid heeft die diagonaal proberen te volgen en dat is tegen de wind in.

Maar dan redeneer je volgens mij alsof zich hier een "foil" door het water beweegt. Eentje met een scherpe "leading edge", een afgeronde "trailing edge" (ik heb al geen idee hoe dat zou moeten werken) en een "span width" die nog geen 10% van de lengte van de koorde bedraagt. Als een vliegtuig waarvan de voor- en achterkant van de vleugel is omgewisseld en een spanwijdte van tussen de 10 en 20 cm vanaf de vliegtuigromp, die nog netjes afgerond is ook.

......

Zoals ik al zei, ik zou er niet al teveel van verwachten.

Net zoals ik obv de vorm niet al teveel van de aanvangsstabiliteit verwacht, aangezien deze moderne "vliegende schotel" vooral bóven water breed is, ipv ìn het water. :P

Bekijk bijvoorbeeld ook de oude Hobie's en de oude Prindle's. Die waren expres in een vleugelvorm gebouwd, met het idee dat de lift van die vleugel als laterale kracht gebruikt kon worden. Het werkte in het geheel niet. De boten hadden voornamelijk drifbeperking door de roertjes en je moest die boten ook achterover trimmen (gewicht achterop) om het zeilpunt van de zeilen zo dicht mogelijk bij die roertjes te krijgen. De rompjes deden wel wat in driftbeperking, maar dat kwam vooral door de banaanvorm en de diep-v spantvorm.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 24 juni 2020 11:30 #1177886

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
steef ton schreef :
Dat een boot twee keer zoveel energie nodig heeft om door te kenteren en dat die energie alleen maar uit een golf kan komen lijkt me duidelijk. Ik denk echter dat het gaat om energie-overdracht. Een golf die alleen maar over een boot rolt zal niet zoveel doen. En daar zit natuurlijk wel een probleem. Een brede, platte boot zal zeer veel makkelijker de energie van een flinke golf opnemen dan een smalle boot. Dat kan makkelijk een paar factoren schelen.
Een golf die tegen een boot aandrukt duwd tegen de zijkant van de boot aan en probeerd de boot zijwaarts weg te drukken. Omdat de boot dan al op de helling van de golf ligt heeft deze al een grote hoek. Zijwaarts wegschuiven word beperkt door de kiel en het roer. hoe kleiner het oppervlak hoe makkelijker de boot opzij geduwd word. Ook hoe lager het vrijboord hoe kleiner de krachten zijn die de golf op de boot kan uitoefenen. Een boot met een groot kieloppervlak (langkieler) word moeilijker opzij weggedruk als een boot met een slanke finkiel en balans roer. Die weerstand tegen wegduwen heeft een aangrijpingspunt onderwater terwijl de duwende kracht tegen het vrijboord voornamelijk bovenwater plaats vind en in tegenover gestelde richting van elkaar. Je voegt dus een gigantisch kantelend moment toe door die waterdruk en door de weerstand van de kiel tegen zijwaarts wegschuiven. Juist daarom is een boot welke al niet veel weerstand tegen omrollen heeft nog eens extra in het nadeel als deze ook nog eens een enorm kieloppervlak heeft. Dit is echt enorm nadelig voor de slanke langkielers die zo geroemd worden om hun zeewaardigheid. Het grappige is juist dat ze dat eigenlijk heemaal niet zijn.

Wat ik nou grappig vind is dat ik ook geneigd ben te denken dat "slanke langkielers" qua "zeewaardigheid" helemaal nog niet zo'n gek idee zijn. Niet in het minst vanwege de bijdrage van Andy Claughton (Wolfson Unit) aan Peter Bruce's boek "Zwaarweerzeilen" (figuur 2.8 ; zoals te zien in de link).
Wat dan weer gebaseerd is op onderzoek van Mr. Claughton (zie bijlage), waarin geconcludeerd wordt:
From the tests conducted to date the two strongest influences on the vulnerability to capsize are both differences in form. A narrow craft appears to have improved resistance to capsize when beam on to the seas, and the full lateral plane and more balanced ends of the long keel design make it less liable to broach and capsize in following seas. To a lesser extent making the craft heavier and lowering its centre of gravity also increases its resistance to capsize ...
En tja, als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent, ben je gewoon de sigaar.

Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 24 juni 2020 13:48 door JotM. Reden: zinsbouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 24 juni 2020 12:54 #1177913

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Voor wat betreft het onderwerp van dit draadje ("statische stabiliteit") in relatie tot "zeewaardigheid" staat er m.i. nog een aardige overweging in de conclusies van het door de Wolfson Unit uitgevoerde onderzoek:
... it appears that it is the righting moment values at 100-130 degrees heel which determine the hydrostatic resistance to capsize.
En die is voor een "smaller" jacht (kleine B/D) typisch beter dan voor een "breed" (grote B/D) jacht. Dat had prof Marchaj al in zijn boek "Seaworthiness - the forgotten factor" laten zien (fig 58), maar dat komt in het bij het vorige bericht bijgevoegde onderzoek weer terug in figuur 5.3
(D: holte van de romp)



Dus Freek, je zou bijna zeggen:"stap gerust in je Kolibri, die is smal genoeg." :woohoo:
(maar die is niet groot genoeg; en dat maakt veel meer uit)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 25 juni 2020 20:17 #1178508

JotM schreef :
Wat ik nou grappig vind is dat ik ook geneigd ben te denken dat "slanke langkielers" qua "zeewaardigheid" helemaal nog niet zo'n gek idee zijn. Niet in het minst vanwege de bijdrage van Andy Claughton (Wolfson Unit) aan Peter Bruce's boek "Zwaarweerzeilen" (figuur 2.8 ; zoals te zien in de link).
Wat dan weer gebaseerd is op onderzoek van Mr. Claughton (zie bijlage), waarin geconcludeerd wordt:
From the tests conducted to date the two strongest influences on the vulnerability to capsize are both differences in form. A narrow craft appears to have improved resistance to capsize when beam on to the seas, and the full lateral plane and more balanced ends of the long keel design make it less liable to broach and capsize in following seas. To a lesser extent making the craft heavier and lowering its centre of gravity also increases its resistance to capsize ...
En tja, als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent, ben je gewoon de sigaar.
Laat Andy nu toevallig een van mijn leraren jachtontwerpen zijn geweest toen ik in Southampton naar school ben geweest en dat ik de "wijsheid" van dit artikeltje voor een groot deel van hem heb geleerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 27 juni 2020 08:38 #1178956

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Laat Andy [Claughton] nu toevallig een van mijn leraren jachtontwerpen zijn geweest toen ik in Southampton naar school ben geweest en dat ik de "wijsheid" van dit artikeltje voor een groot deel van hem heb geleerd.
Grappig. Ik kende het grootste deel van de "wijsheid" in het "artikel" al uit de "De Zeilsport" (het door HCA van Kampen geschreven exemplaar van m'n opa dat ik als ventje heb stukgelezen) en de "Leidraad voor Zeilers" ("Het Zeilboek" voor jongere kijkers - welke ook bij scouting werd gebruikt voor CWO), welke ik beide lang voordat ik in Delft ging studeren heb gelezen. Ik dacht trouwens dat de basale theorie over stabiliteit ook wel in Haarlem zou zijn onderwezen?
Maar daar heb ik ook niet de grootste vraagtekens bij. Die heb ik bij toevoegingen die, gezien de consistente informatie in de publicaties van (o.a.) Andy Claughton over de afgelopen 35 jaar, niet uit zijn koker komen. Zoals de stelling dat het met de weerstand tegen kapseizen van "slanke S-spanten" zo abominabel gesteld is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 juni 2020 11:19 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 30 juni 2020 10:44 #1180194

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Voor wie één en ander aan gegevens over het eigen schip bij elkaar weet te scharrelen en benieuwd is wat de beoordeling van "stabiliteit en drijfvermogen" obv (NEN-EN-)ISO 12217-2 (zeilboten van 6 t/m 24 meter lengte) omhelst, biedt het "international marine certification institute" (IMCI) een rekentool in Excel formaat ter download aan (zie bijlage), naast een serie andere rekentools.


Bijlage:

Bestandsnaam: Checklist1...0916.zip
Bestandsgrootte:677 KB
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 30 juni 2020 10:46 door JotM. Reden: Bijlage vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 17 mei 2022 00:32 #1391483

Hier is het een en ander mbt stabiliteit ook leuk en versimpeld uitgelegd
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 jan 2024 18:55 #1536740

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Verplaatst uit het VHF draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=100#1536673
.
.


3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
Wat overigens bij een tri een flink grotere kans en risico heeft dan bij een monohull, die "gewoon" gewichtsstabiel is, en die schuin gaat als het te hard waait.

Geeft wel aan hoe je er in staat. :lol:

Klopt. Maar daarmee is de stelling niet onwaar: de totale kenter energie van een cat of tri is gewoon flink minder dan met een vergelijkbare lengte monohull (kans) en als ie eenmaal ondersteboven ligt, komt hij ook niet meer recht (risico). Mbt schuingaan bij wind: Dat is meteen een beperking van de krachten in de stagen een cat of tri ontbeert dat. Die moet je meer op verstand reven.
Laatst bewerkt: 24 jan 2024 15:28 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 jan 2024 20:51 #1536758

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
voordeel is dan wel weer dat hij niet zinkt, dat is ook veel waard.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 23 jan 2024 21:51 #1536760

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Joop66 schreef :
Klopt. Maar daarmee is de stelling niet onwaar: de totale kenter energie van een cat of tri is gewoon flink minder dan met een vergelijkbare lengte monohull

Bedoel je met kenter energie het natuurkundig begrip arbeid die nodig is om de boot te doen kenteren ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 jan 2024 21:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 24 jan 2024 09:05 #1536782

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
Klopt. Maar daarmee is de stelling niet onwaar: de totale kenter energie van een cat of tri is gewoon flink minder dan met een vergelijkbare lengte monohull

Bedoel je met kenter energie het natuurkundig begrip arbeid die nodig is om de boot te doen kenteren ?

Stink er altijd weer in. ZF is niet voor serieuze discussies. Je roept gewoon maar wat in de hoop dat mensen je geloven. Het lijkt wel de politiek.
Voor de mensen die iets wat onderbouwd kan worden met wetenschap. Voor een cat is 50% meer energie nodig ten opzichte van een even lange monohull om die te doen omslaan. Voor een tri 70% meer energie.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 24 jan 2024 10:01 #1536786

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7645
En je hebt per type een reeftabel als richtlijn.
Allé, ik heb dat niet en naar ik begrijp ben ik door het oog van de naald gekropen afgelopen seizoen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 24 jan 2024 13:48 #1536802

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
3Noreen schreef :
Stink er altijd weer in. ZF is niet voor serieuze discussies. Je roept gewoon maar wat in de hoop dat mensen je geloven. Het lijkt wel de politiek.
Voor de mensen die iets wat onderbouwd kan worden met wetenschap. Voor een cat is 50% meer energie nodig ten opzichte van een even lange monohull om die te doen omslaan. Voor een tri 70% meer energie.

Is dat zo? OK. I stand corrected. Waar is daar iets over te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl