rooiedirk schreef :
Maar wat die helling veroorzaakt is in het algemeen de wind in het zeil. De winddruk neemt af met een cos2 van de helling. Als die winddruk groot genoeg is om bij een tri de lijdrijver helemaal onderwater te drukken dan heb je erg weinig tijd meer om te corrigeren.
Goeie toevoeging, die cos2.
Inderdaad gaat bij een tri het oprichtend moment afnemen als de lijdrijver eenmaal onder water is. Gelukkig lijkt de cos2 iets sneller te zakken, dus is alles nog niet verloren... maar de trampolines vangen ook wind.
Maar in de praktijk betekent de lijromp onder water varen nog geen omslaan. Dit is ook geen kwestie van 'statische stabiliteit' meer. Bij een trimaran hangt de sterkte van de schijnbare wind sterk af van je vaarsnelheid. Als je de lijromp onder duwt, remt de boot meestal drastisch af, zeker als er een beam door het water sleurt. Vaar je halfwinds of scherper, dan neemt daarmee de schijnbare wind af, en kan de lijromp weer gewoon boven water komen. Dat hebben we ook een keer bij de hand gehad --- tijd voor een rif erbij!
Doe je hetzelfde op een ruimer rak, dan kan de schijnbare wind plotseling toenemen als je sterk afremt, en dat lijkt me een goeie kans op een pitchpole.
Niet onze gewoonte om op zo'n manier te zeilen trouwens.