Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Marifoon kanaal 1

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 14:40 #1173587

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
De Centrale van Lelystad geeft 15 min na ieder uur het aktuele weerbericht en de eventuele waarschuwingen door. Tevens vermelden zij nog een aantal bijzonderheden zoals plotselinge ondiepte of boeien die niet meer op de goede plaats liggen.
Deze bijzonderheden , bev de aanloop naar Makkum, of andere berichten worden opgelezen.
Het weerbericht vind je ook op de site van RWS. Maar weet iemand waar en op welke site de bijzonderheden staan.
Dan kun je in het vooruit al eens kijken welke bijzonderheden er zijn bij de reisvoorbereiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 14:44 #1173591

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 15:07 #1173608

(irrelevante info verwijdert)
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 15:28 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 15:25 #1173620

wave40A schreef :
De Centrale van Lelystad geeft 15 min na ieder uur het aktuele weerbericht en de eventuele waarschuwingen door. Tevens vermelden zij nog een aantal bijzonderheden zoals plotselinge ondiepte of boeien die niet meer op de goede plaats liggen.
Deze bijzonderheden , bev de aanloop naar Makkum, of andere berichten worden opgelezen.
Het weerbericht vind je ook op de site van RWS. Maar weet iemand waar en op welke site de bijzonderheden staan.
Dan kun je in het vooruit al eens kijken welke bijzonderheden er zijn bij de reisvoorbereiding.

Ik luister niet zo vaak meer naar VHF1, maar in de tijd dat ik dat wel deed, gaf Lelystad alleen per 6 uur een nieuw bericht door. Dus 1e uur actueel en de vijf uur daarna dezelfde riedel, maar vaak hopeloos achterhaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 17:57 #1173696

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Bij mij staat de marifoon uit een soort van gewoonte altijd op 16, behalve bij de sluis dan...(of de brug)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 20:32 #1173784

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Kock1964 schreef :
Bij mij staat de marifoon uit een soort van gewoonte altijd op 16, behalve bij de sluis dan...(of de brug)...

Op Markermeer/IJsselmeer is uitluisteren op kanaal 10 verplicht. Wat je eventueel nog meer uitluistert is facultatief.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 20:45 #1173793

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
La Mavare schreef :
Kock1964 schreef :
Bij mij staat de marifoon uit een soort van gewoonte altijd op 16, behalve bij de sluis dan...(of de brug)...

Op Markermeer/IJsselmeer is uitluisteren op kanaal 10 verplicht. Wat je eventueel nog meer uitluistert is facultatief.

Pcies
Behalve stremmingen heeft CMIJ geen meerwaarde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 20:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 21:31 #1173823

  • Sturgie
  • Sturgie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ik luister wel altijd kanaal 1 uit, en heb niet de ervaring dat het weerbericht niet wordt aangepast. Ook wordt altijd de actuele wind gemeld. Ik heb een vaste marifoon die op kanaal 16 staat en een handheld op kanaal 1. Daar kon ik altijd de meldpost goed op ontvangen. Nu valt mij op dat dit jaar de ontvangst een stuk slechter is. Soms ontvang ik op de handheld niets. Hebben meer van jullie ook deze ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 21:37 #1173828

Binnenwater is vhf10 en geen 16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 14 juni 2020 21:45 #1173831

Sturgie schreef :
Ik luister wel altijd kanaal 1 uit, en heb niet de ervaring dat het weerbericht niet wordt aangepast. Ook wordt altijd de actuele wind gemeld. Ik heb een vaste marifoon die op kanaal 16 staat en een handheld op kanaal 1. Daar kon ik altijd de meldpost goed op ontvangen. Nu valt mij op dat dit jaar de ontvangst een stuk slechter is. Soms ontvang ik op de handheld niets. Hebben meer van jullie ook deze ervaring?

Over het bereik van een handheld zijn op ZF meerdere draadjes geschreven. Het bereik hangt af van van alles en nog wat, de hoogte van de antenne is één van de belangrijkste factoren.
Samengevat komt het er op neer dat je niet meer dan een bereik van 5 nm van een handheld moet verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 05:41 #1173853

Het weerbericht is altijd actueel. De scheepvaartberichten zijn vaak een afgespeelde opname. Je hoort een klik in het bericht als de opname gestart wordt. Laats werkte dat niet en ging het bericht een tijdje later geheel live.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 06:00 #1173857

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27108
Sturgie schreef :
Ik luister wel altijd kanaal 1 uit, en heb niet de ervaring dat het weerbericht niet wordt aangepast. Ook wordt altijd de actuele wind gemeld. Ik heb een vaste marifoon die op kanaal 16 staat en een handheld op kanaal 1. Daar kon ik altijd de meldpost goed op ontvangen. Nu valt mij op dat dit jaar de ontvangst een stuk slechter is. Soms ontvang ik op de handheld niets. Hebben meer van jullie ook deze ervaring?

Ik heb dat al eens hier uitvoerig uitgelegd. De sterkte van het radiosignaal is nog hetzelfde, echter door de toegepaste techniek is het effect uitermate verslechterd.

In het kort:
Vroeger zonde men vanaf elk steunpunt een keer uit, je kon de CMIJ ook 4-6 horen achter elkaar.
Nu zend men alles tegelijk uit met alle zenders aan, dan is door 20-40% niets meer te verstaan of te ontvangen.
(fase-tegenfase zendsignaal)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 06:27 #1173865

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
In het IJsselmeergebied zijn de marifoon kanalen wat vreemd geregeld.
kanaal 1 centrale meldpost
kanaal 10 blok kanaal (schepen onderling)
kanaal 16 noodverkeer.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 06:47 #1173875

Het weerbericht wordt 2 keer per dag ververst. Dus actueel igv snel veranderend weer is het zeker niet.
AF en toe klagen de mannen en vrouwen in Lelystad daarover. Moeten ze een oud weerbericht voorlezen terwijl ze buiten kunnen zien dat het niet meer klopt. Een PC met een regenradar hebben ze ook al niet.
De meeste zeilers met een telefoon kunnen het weer beter zien aankomen dan de bemanning van kanaal 1....

De makkelijkste en meest up-to-date vaarweginfo is nog steeds via teletekst.
teletekst.nos.nl en dan alle pagina's 721
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 06:51 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 06:55 #1173880

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Eh we hebben toch allemaal het marifoon papiertje??
BPR:Artikel 4.05. Gebruik van en uitrusting met marifoon
4.Een varend groot schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de voor het schip--
schip verkeer dan wel voor de nautische informatie aangewezen kanalen de voor de
veiligheid van de scheepvaart noodzakelijke berichten geven.
Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het groot schip op de kanalen voor het
schip--schip verkeer en voor de nautische informatie gelijktijdig uitluisteren. Het schip--
schip kanaal is kanaal 10, tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.

8.Het vierde lid, eerste en tweede volzin, is van toepassing op een klein schip dat is
uitgerust met een marifoon. Het vierde lid, derde volzin, is van toepassing op een klein
schip dat is uitgerust met meer dan één marifoon.
in het kort ook een klein schip moet uitluisteren op kanaal 10 tenzij er een blok kanaal is.
Rondom het IJsselmeer staan van die blauwe borden.

Daar kan je dus nautische informatie krijgen, maar ontheft je niet van uitluisteren op kanaal 10

Kanaal 1 is ook geen blok kanaal, want dan zouden er deze borden staan.


En dat voor de binnen wateren het nood verkeer en schip-schip verkeer gescheiden zij is een gevolg van de verkeers drukte. Al zou ik iedereen die met een nietwerkende motor voor de haven ligt aanraden eerst eens te proberen om hulp te vragen aan iemand in de buurt op kanaal 10. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 07:11 #1173889

Bijna grappig, deze verwarring.

www.marifoonhalen.nl/marifoon-kanalen/ zegt hetvolgende:
IJssel- of Markermeer kanaal 1, 10 of 16?
Welk kanaal selecteer ik nu indien ik op het Markermeer vaar? Bij goed zicht selecteer je kanaal 1. Dan heb je contact met de centralemeldpost IJsselmeer. Vaar je op het Marker- of IJsselmeer met slecht zicht, kanaal 10. Binnenvaartschepen gebruiken allemaal kanaal 10. Tijdens slecht zicht heb je met schepen te maken die om je heen varen. Niet met het centrale meldpost IJsselmeer. Bij nood, kanaal 16. Tijdens nood roep je het kustwachtcentrum op deze luistert uitsluitend kanaal 16 uit. Het kustwachtcentrum biedt hulp, schepen om je heen kunnen je (meestal) niet helpen.

Toegeven, is geen citaat uit de wet- maar hier halen veel mensen (mezelf incluis) wel vaak info vandaan..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 07:12 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 07:19 #1173891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
rooiedirk schreef :
Eh we hebben toch allemaal het marifoon papiertje??
BPR:Artikel 4.05. Gebruik van en uitrusting met marifoon
4.Een varend groot schip moet op de marifoon uitluisteren. Het moet op de voor het schip--
schip verkeer dan wel voor de nautische informatie aangewezen kanalen de voor de
veiligheid van de scheepvaart noodzakelijke berichten geven.
Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet het groot schip op de kanalen voor het
schip--schip verkeer en voor de nautische informatie gelijktijdig uitluisteren. Het schip--
schip kanaal is kanaal 10, tenzij een ander kanaal als blokkanaal is aangewezen.

8.Het vierde lid, eerste en tweede volzin, is van toepassing op een klein schip dat is
uitgerust met een marifoon. Het vierde lid, derde volzin, is van toepassing op een klein
schip dat is uitgerust met meer dan één marifoon.
in het kort ook een klein schip moet uitluisteren op kanaal 10 tenzij er een blok kanaal is.
Rondom het IJsselmeer staan van die blauwe borden.

Daar kan je dus nautische informatie krijgen, maar ontheft je niet van uitluisteren op kanaal 10

Kanaal 1 is ook geen blok kanaal, want dan zouden er deze borden staan.


En dat voor de binnen wateren het nood verkeer en schip-schip verkeer gescheiden zij is een gevolg van de verkeers drukte. Al zou ik iedereen die met een nietwerkende motor voor de haven ligt aanraden eerst eens te proberen om hulp te vragen aan iemand in de buurt op kanaal 10. :)

Vandaar dat mijn boot op het IJsselmeer niet is uitgerust met een werkende marifoon. Tegen de tijd dat ik de zee op ga komt die uit de bank waar hij ligt opgeborgen. In de rest van de wereld doen ze simpel.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 07:27 #1173895

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Grappig.
Ik zet hem vaak aan op marifoonkanaal 22 om vanuit m'n box de antwoorden te horen van de Krabbersgatsluis als er weer een "jachie" om een sluisbediening vraagt. Erg grappig vaak.

Daarnaast geeft het geluid van de marifoon zo'n lekker nautische sfeer B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 09:36 #1173975

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Mijn marifoon staat normaal gesproken op kan. 10.
Mijn handheld staat op scannen van eem paar kan.
Waarom is scannen eigenlijk verboden?
Ben ik nu gek of niet, het lijkt mij juist veiliger.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 09:51 #1173985

  • Sturgie
  • Sturgie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
WADnWIND schreef :
Sturgie schreef :
Ik luister wel altijd kanaal 1 uit, en heb niet de ervaring dat het weerbericht niet wordt aangepast. Ook wordt altijd de actuele wind gemeld. Ik heb een vaste marifoon die op kanaal 16 staat en een handheld op kanaal 1. Daar kon ik altijd de meldpost goed op ontvangen. Nu valt mij op dat dit jaar de ontvangst een stuk slechter is. Soms ontvang ik op de handheld niets. Hebben meer van jullie ook deze ervaring?

Ik heb dat al eens hier uitvoerig uitgelegd. De sterkte van het radiosignaal is nog hetzelfde, echter door de toegepaste techniek is het effect uitermate verslechterd.

In het kort:
Vroeger zonde men vanaf elk steunpunt een keer uit, je kon de CMIJ ook 4-6 horen achter elkaar.
Nu zend men alles tegelijk uit met alle zenders aan, dan is door 20-40% niets meer te verstaan of te ontvangen.
(fase-tegenfase zendsignaal)

Wanneer is vroeger? Verleden jaar kon ik op mijn handheld in de Grashaven Hoorn de CMIJ ontvangen. Nu niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 10:05 #1173996

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Re-Fresh schreef :
Mijn marifoon staat normaal gesproken op kan. 10.
Mijn handheld staat op scannen van eem paar kan.
Waarom is scannen eigenlijk verboden?
Ben ik nu gek of niet, het lijkt mij juist veiliger.

Ik snap dat ook niet, kan iemand dat uitleggen? In de binnenvaartstand (ATIS) kan mijn marifoon niet eens scannen. Ik heb hem op de binnenwateren dus altijd op zeestand (DSC) staan en scan dan altijd 10, 16 en het plaatselijke informatie/blokkanaal. Gezellig en informatief, weet je wat er aan de hand is. Ja en ik weet dat ik officieel ATIS moet zenden.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 10:13 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 10:33 #1174004

Re-Fresh schreef :
Mijn marifoon staat normaal gesproken op kan. 10.
Mijn handheld staat op scannen van eem paar kan.
Waarom is scannen eigenlijk verboden?
Ben ik nu gek of niet, het lijkt mij juist veiliger.
ironman schreef :
Ik snap dat ook niet, kan iemand dat uitleggen?

Wat mij ooit eens is uitgelegd is dat als je een bericht hoort bij het scannen, het risico te groot is dat je op het verkeerde kanaal gaat antwoorden...
Of verbieden dan meteen de oplossing is betwijfel ik, maar het risico lijkt me niet denkbeeldig..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 10:38 #1174005

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Maarten-IW31 schreef :
Re-Fresh schreef :
Mijn marifoon staat normaal gesproken op kan. 10.
Mijn handheld staat op scannen van eem paar kan.
Waarom is scannen eigenlijk verboden?
Ben ik nu gek of niet, het lijkt mij juist veiliger.
ironman schreef :
Ik snap dat ook niet, kan iemand dat uitleggen?

Wat mij ooit eens is uitgelegd is dat als je een bericht hoort bij het scannen, het risico te groot is dat je op het verkeerde kanaal gaat antwoorden...
Of verbieden dan meteen de oplossing is betwijfel ik, maar het risico lijkt me niet denkbeeldig..

De oplossing is simpel en geniaal en wordt over het merendeel van de wereld gebruikt. 1 kanaal voor alle oproepen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 11:17 #1174017

Maarten-IW31 schreef :
.....................................
Wat mij ooit eens is uitgelegd is dat als je een bericht hoort bij het scannen, het risico te groot is dat je op het verkeerde kanaal gaat antwoorden...
Of verbieden dan meteen de oplossing is betwijfel ik, maar het risico lijkt me niet denkbeeldig..

Je slaat hier de spijker op haar kop.

Op mijn sleep/duwboot had ik 3 vaste marifoons en 2 draagbare.
Eentje op 10 voor algemeen contact met andere schepen.
Eentje op het blokkanaal.
Eentje voor brug/sluis.
Eentje voor contact met de schepen waarmee op dat moment werd samengewerkt, bijvoorbeeld de achterboot.
Eentje voor contact met mijn matroos.

En dan moest er ook nog af en toe op 77 geluld worden (je weet hoe dat gaat met schippers, langdúrig en tráág praten over niks en alles).

Het kwam nogal eens voor dat ik na een oproep de verkeerde hoorn pakte en dus op het verkeerde kanaal antwoordde.
Dat kan natuurlijk met dementie te maken hebben. :woohoo:
Maar dat risico op selectieve dementie wordt veel groter als er scannende marifoons zijn.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon kanaal 1 15 juni 2020 12:28 #1174049

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Berghout-2 schreef :
Maar dat risico op selectieve dementie wordt veel groter als er scannende marifoons zijn.Wim.

Ok dat is een valide punt dan. Je kunt je afvragen of het risico van een verkeerde oproep opweegt tegen het risico van een gemiste oproep. Bijvoorbeeld wanneer een binnenschipper er 's nachts langs wil in de boontjes en jij nog op de havendienst harlingen uitluistert. Zomaar een hypothetisch geval :whistle: .

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 12:31 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl