Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vrij verkeer Engeland per 1 januari over

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 26 nov 2020 21:38 #1231723

Vanaf 1 januari 2021 gelden bij terugkeer uit het Verenigd Koninkrijk (VK) de douaneregels voor bestemmingen buiten de Europese Unie. Dit heeft ook consequenties voor watersporters die naar het VK reizen met hun boot en/of vanuit het VK terugkeren naar Nederland.


Boten verliezen recht op vrij verkeer
In het geval van een 'no deal', kwalificeren boten die op het moment van de Brexit in het VK aanwezig zijn, niet meer als EU-goederen. Na de Brexit wordt een boot bij terugkeer aan dezelfde douanecontroles onderworpen als ieder ander vaartuig afkomstig uit een derde/niet EU land. Volgens de regeling Terugkerende Goederen kan de Douane invoerrechten en btw heffen over een boot die meer dan drie jaar buiten de EU is geweest.


Bereid je voor
Om het zekere voor het onzekere te nemen adviseren wij booteigenaren om hun boot voor de deadline van 1 januari 2021 te verplaatsen, zeker als je niet beschikt over de stukken die bewijzen dat je in het verleden btw en/of invoerrecht hebt betaald.

Ga je na de Brexit met de boot naar het Verenigd Koninkrijk? Geef dan je boot aan bij de Engelse douane en zorg voor een bemanningslijst.


Wat mag je wel of niet meenemen van je reis?
Uit een recente peiling onder 1.289 reizigers met affiniteit met het VK blijkt dat er nog veel onwetendheid is over de gewijzigde regels. Hierbij enkele belangrijke aandachtspunten:

Wanneer aankopen samen duurder zijn dan (omgerekend) € 430, betaal je hier bij terugkomst in Nederland belasting over.
Je mag 1 liter sterke drank belastingvrij meenemen.
Zuivel- en vleesproducten mogen niet mee, ook niet als ze vacuüm verpakt zijn. Ook de meeste visproducten mogen niet mee.
Je mag 1 slof sigaretten belastingvrij meenemen.
Als je op de heen- of terugreis (omgerekend) € 10.000 of meer aan contant geld meeneemt, dan moet je hier aangifte van doen bij de Douane.
Reis je met een huisdier? Houd er dan rekening mee dat de regels voor het meenemen van huisdieren waarschijnlijk ook wijzigen per 1 januari 2021. Houd hiervoor de website van de NVWA in de gaten om te voorkomen dat je huisdier in quarantaine wordt geplaatst. Ook mogen bepaalde hondenrassen, zoals de pitbull terriër, het VK niet in.

Bereid je ruim voor vertrek naar het Verenigd Koninkrijk voor en bezoek www.wijsopreis.nl of download de Douane Reizen App.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 01:02 #1231742

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Midnight Blues schreef :

Ga je na de Brexit met de boot naar het Verenigd Koninkrijk? Geef dan je boot aan bij de Engelse douane en zorg voor een bemanningslijst.
Valt mee! Dit is nu toch ook al zo?
De keren dat ik een haven in de UK aandeed nooit een douane gezien. Vraag me af of dat in 2021 anders zal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 08:49 #1231770

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Ook nu al geld de zee altijd als een buitengrens. Officieel moet je dus ook inklaren als je buitenom van texel naar vlieland gaat. :)
Eigenlijk veranderd vooral de BTW op je bootje/goederen. Bonnetjes mee van recente dure spullen die je in de EU hebt gekocht voor vertrek om te voorkomen dat je bij terugkeer nog eens BTW moet betalen.
Je bent ook verplicht om jezelf te melden bij Douane/Customs en Immigration.(Nu ook al :) ) Afwachten tot ze bij jouw langskomen ... dat zou wel een anders kunnen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 11:11 #1231797

Zouden we na de brexit btw-vrij werken kunnen laten uitvoeren aan ons bootje? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 14:15 #1231838

  • FrankO
  • FrankO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
rooiedirk schreef :
Ook nu al geld de zee altijd als een buitengrens. Officieel moet je dus ook inklaren als je buitenom van texel naar vlieland gaat. :).
Volgens handboek douane is dat alleen nodig als je betalende passagiers bij je hebt. Dan ben je geen pleziervaartuig meer
Sun Odyssey 36i, Winner 950, Feeling 286s, Barnegat 585, X4, polyvalk, 16m2, Hobie 14, 470, centaur, zeilkano
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 14:56 #1231844

rooiedirk schreef :
Ook nu al geld de zee altijd als een buitengrens. Officieel moet je dus ook inklaren als je buitenom van texel naar vlieland gaat. :)
[...]

Dat inklaren geldt toch niet als je in de territoriale kustwateren blijft?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 14:57 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 17:29 #1231888

Het is nog veel simpeler. Je kunt altijd door de douane gecontroleerd worden op identiteitsbewijs en BTW als je een haven aan zee aanloopt of een zeesluit doorvaart. Ze kunnen immers niet altijd zien waar je vandaan komt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 17:55 #1231898

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Orange Sunset schreef :
rooiedirk schreef :
Ook nu al geld de zee altijd als een buitengrens. Officieel moet je dus ook inklaren als je buitenom van texel naar vlieland gaat. :)
[...]

Dat inklaren geldt toch niet als je in de territoriale kustwateren blijft?

Dat dacht ik ook. Dat was toch ook de grap achter de vroegere "Butterfahrt"?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 18:13 #1231904

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Midnight Blues schreef :
.

De openingspost is een letterlijke kopie van www.watersportverbond.nl/nieuw...2021-voor-watersport.
Zou wel netjes zijn als je er een bronvermelding bij zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 18:59 #1231923

JotM schreef :
Orange Sunset schreef :
rooiedirk schreef :
Ook nu al geld de zee altijd als een buitengrens. Officieel moet je dus ook inklaren als je buitenom van texel naar vlieland gaat. :)
[...]

Dat inklaren geldt toch niet als je in de territoriale kustwateren blijft?

Dat dacht ik ook. Dat was toch ook de grap achter de vroegere "Butterfahrt"?

Butterfahrt, die kende ik niet (ook te jong schat ik) weer wat geleerd :laugh: Ik kan me wel nog herinneren dat mijn ouders altijd electronica kochten in Duitsland ivm gunstigere BTW. En nog vroeger werd hier in de regio veel elektronica vanuit Duitsland naar Nederland gesmokkeld, welliswaar over land dan :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 19:05 #1231925

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Menno schreef :
Midnight Blues schreef :
.

De openingspost is een letterlijke kopie van www.watersportverbond.nl/nieuw...2021-voor-watersport.
Zou wel netjes zijn als je er een bronvermelding bij zet.

En die pagina is weer een verzameling citaten van o.a. www.belastingdienst.nl/wps/wcm...-verenigd-koninkrijk

Wat dacht ik uit de tekst al wel blijkt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 19:11 #1231928

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Per 1 januari is er geen verschil meer tussen een haven binnenvaren in bijvoorbeeld Fiji of Panama of UK.
Maar wat wel kan verschillen per haven is de te volgen procedure, die stelt namelijk het land in kwestie zelf op. Wil je in Fiji aan land dan zal je van te voren de regels moeten inzien en er naar handelen. Niet de regels van NL, maar de regels van Fiji.

Zo kwam ik in Australië een beteuterd stel tegen: boete van 9000 dollar omdat ze zich niet weken van te voren digitaal hadden aangemeld bij de autoriteit en een e-visum hadden verkregen.

Wat de nieuwe regels in de UK worden is nog niet bekend, ze zijn daar aan de overkant van de plas nogal in alle staten.

Maar het wordt zoiets als volgt:
- dagen van te voren je digitaal aanmelden
- bij binnenvaren van 1 der officieel aangemerkte "ports of entry" de Q-vlag hijsen, je per marifoon melden op kanaal zoveel.
- voor anker in een bepaalde plek of aanleggen aan de quarantaine steiger.
- wachten tot de Health Officer aan boord is geweest en Pratique afgegeven heeft. In de tussentijd is elk contact met wie dan ook waar dan ook verboden.
- dan eerst langs de Immigration Officer en dan naar Customs (of andersom, komt ook voor), misschien tussendoor nog naar een kantoor elders om duties te betalen en met een reçu terug naar een van die Officers.
- dan nog langs de Port Police voor clearance.
- en dan nog uiteindelijk naar de havenmeester.

Gemiddelde duur van deze procedure tussen de 2 uur en een hele dag.

Pas als je de benodigde certificaten hebt en betaal bewijzen hebt, mag je vrij in het land van haven naar haven. Alhoewel er landen zijn waar je in elke haven moet in- en uitklaren, in zuid Afrika heb je zelfs een vaarplan voor de komende periode nodig.

Wil je het land verlaten, dien je bovengenoemde procedure omgekeerd doorlopen, kost weer tussen de 2 uur en een hele dag.

Je krijgt dan mee een "Zarpe", ofwel uitklaringsbewijs, die je in de eerste haven van het volgende land weer in moet leveren. Zonder Zarpe kom je het land helemaal niet in, ben je en blijf je illegaal.

Het is te hopen dat in de UK ambtenaren een en ander iets simpeler willen maken, maar hoe dan ook, de regelingen zullen alle genoemde aspecten toch af moeten dekken. Een van de efficiënte opties is om alle of sommige handelingen te laten uitvoeren door een daartoe gemachtigde havenmeester.

Ik wens de UK gangers veel sterkte.
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 19:13 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 19:54 #1231943

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Midnight Blues schreef :
...Als je op de heen- of terugreis (omgerekend) € 10.000 of meer aan contant geld meeneemt, dan moet je hier aangifte van doen ....
Oei... Dit is toch wel pp hoop ik? ;) Zullen de regels heel veel anders worden dan een tripje naar Noorwegen bijvoorbeeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 20:07 #1231949

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
En dan nog de papieren winkel. Wat kwamen we tegen:
- boot registratie. Wij hadden de zeebrief en de meetbrief als basis, daar staat op de naam van het schip en de afmetingen, het callsign en het register nummer. Daar we meestal alleen kleuren copien van telkens blad 1 lieten zien, blijft de naam van de owner (staat op blad 2) onduidelijk. Is slechts 1 keer door een official opgemerkt.
- verzekering papieren voor de boot. De officials focussen meestal (als ze al focussen) op de aansprakelijkheid voor milieuschade. Als de naam van de boot er maar op staat en de geldigheid klopt.
- paspoorten. Soms moet de bemanning in persoon verschijnen, soms mag alleen de kapitein met de papieren van boord en moet de bemanning aan boord wachten tot clearance.
- crewlist. Afgetekend door last port of call. De kapitein verklaart daarmee wie er aan boord zijn en derhalve ter tijdelijke immigratie aangeboden worden.
- diverse formulieren die je ter plekke (of tegenwoordig soms al van te voren digitaal moet aanleveren) moet invullen. Bij elke official bijna dezelfde papieren. Stramme polsen krijg je er van,

Waar wordt nooit naar gevraagd (onze ervaring):
- ziektekosten verzekering
- marifoon papieren
- btw (niemand in deze wereld is geïnteresseerd in btw, speelt pas weer als je terug keert in Europa.)
- vaarbewijs
- inentingsbewijs
- navigatie verlichting certificaten
- reddingsvlot onderhoud
- vuurpijlen en zo.

Waar wordt soms wel op gelet:
- onderwaterschip (en soms ook zeewater leidingen) vrij van aangroei (bv Galagapos, Australië)
- voedsel restanten of voorraad.
- medicijnen aan boord.
- drugs inspectie met snuffelhond (Australië)
- desinfecteren interieur door instantie (Galagapos)
- speciale medivac (medische evacuatie) verzekering (St. Helena, Ascension)

Het is de vraag wat de UK met deze lijst gaat doen.
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 20:08 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 20:39 #1231963

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Corst schreef :
Zullen de regels heel veel anders worden dan een tripje naar Noorwegen bijvoorbeeld?
Noorwegen is lid van de Europese Economische Ruimte. VK niet. Zoals Ronaldl beschrijft: het VK wordt een volwaardig "derde land", net als Fiji.

www.rijksoverheid.nl/onderwerp...onomische-ruimte-eer
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 20:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 21:01 #1231970

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ronaldl schreef :
...
Maar het wordt zoiets als volgt:
- dagen van te voren je digitaal aanmelden
- bij binnenvaren van 1 der officieel aangemerkte "ports of entry" de Q-vlag hijsen, je per marifoon melden op kanaal zoveel.
- voor anker in een bepaalde plek of aanleggen aan de quarantaine steiger.
- wachten tot de Health Officer aan boord is geweest en Pratique afgegeven heeft. In de tussentijd is elk contact met wie dan ook waar dan ook verboden.
- dan eerst langs de Immigration Officer en dan naar Customs (of andersom, komt ook voor), misschien tussendoor nog naar een kantoor elders om duties te betalen en met een reçu terug naar een van die Officers.
- dan nog langs de Port Police voor clearance.
- en dan nog uiteindelijk naar de havenmeester.

Gemiddelde duur van deze procedure tussen de 2 uur en een hele dag.

Pas als je de benodigde certificaten hebt en betaal bewijzen hebt, mag je vrij in het land van haven naar haven. Alhoewel er landen zijn waar je in elke haven moet in- en uitklaren, in zuid Afrika heb je zelfs een vaarplan voor de komende periode nodig.

Wil je het land verlaten, dien je bovengenoemde procedure omgekeerd doorlopen, kost weer tussen de 2 uur en een hele dag.

Je krijgt dan mee een "Zarpe", ofwel uitklaringsbewijs, die je in de eerste haven van het volgende land weer in moet leveren. Zonder Zarpe kom je het land helemaal niet in, ben je en blijf je illegaal.
...

Duidelijk. Maar waar moet je in Nederland dan uitklaren voor vertrek uit de Unie? Vlissingen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 21:03 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 21:14 #1231977

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Dan maar naar Ierland.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 21:53 #1231987

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Maar waar moet je in Nederland dan uitklaren voor vertrek uit de Unie? Vlissingen?
Tsja, dat was ook mijn probleem ooit.
Mijn "last port of call" in Europese wateren was Palma op de Canaries. Daar heb ik de crewlist uitgebreid laten stempelen door het havenkantoor. Hoe meer stempels en handtekeningen hoe mooier ik het vond.
Mijn first port of call buiten Europa was Mindelo op Capo Verde. Daar zijn ze gewend om europeanen te ontvangen. De crewlist werkte. Daar kreeg ik bij vertrek mijn eerste Zarpe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 27 nov 2020 22:14 #1231993

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2069
Toen ik 2 jaar geleden van Noorwegen naar de Shetlands ben gezeild, moest ik in Lerwick bij de havendienst een formuliertje invullen, omdat ik uit een niet EU land kwam. Stelde niet zoveel voor, vond ik. Ik vermoed dat je deze formuliertjes straks ook mag invullen als je je in bijvoorbeeld Lowestoft meld bij de havenmeester van de Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club. Of dat je daar ook even bij de havendienst langsmoet.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 28 nov 2020 07:53 #1232032

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
mrtnm schreef :
Toen ik 2 jaar geleden van Noorwegen naar de Shetlands ben gezeild, moest ik in Lerwick bij de havendienst een formuliertje invullen, omdat ik uit een niet EU land kwam. Stelde niet zoveel voor, vond ik. Ik vermoed dat je deze formuliertjes straks ook mag invullen als je je in bijvoorbeeld Lowestoft meld bij de havenmeester van de Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club. Of dat je daar ook even bij de havendienst langsmoet.

Martijn :)
Ik kan me inderdaad niet voorstellen, maar dat kan uiteraard aan mijn beperkte voorstellingsvermogen liggen, dat het veel ingewikkelder wordt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 28 nov 2020 08:07 #1232038

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Hopelijk vergelijkbaar met de Franse autremer: self-service inklaren op een terminal bij een havenkantoor of winkel. Vervolgens al dan niet bezoek van de douane aan boord (meestal niet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 28 nov 2020 09:33 #1232068

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
holrobert schreef :
Hopelijk vergelijkbaar met de Franse autremer: self-service inklaren op een terminal bij een havenkantoor of winkel.

(off-topic) Dat is al lastig genoeg met het Azerty-toetsenbord dat ze daar hebben :S
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 28 nov 2020 09:59 #1232076

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Arcadia schreef :
holrobert schreef :
Hopelijk vergelijkbaar met de Franse autremer: self-service inklaren op een terminal bij een havenkantoor of winkel.

(off-topic) Dat is al lastig genoeg met het Azerty-toetsenbord dat ze daar hebben :S

Is er dan een ander dan azerty? :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 28 nov 2020 10:02 #1232078

DavidS schreef :
Arcadia schreef :
holrobert schreef :
Hopelijk vergelijkbaar met de Franse autremer: self-service inklaren op een terminal bij een havenkantoor of winkel.

(off-topic) Dat is al lastig genoeg met het Azerty-toetsenbord dat ze daar hebben :S

Is er dan een ander dan azerty? :laugh:

Niet voor Belgen inderdaad , zelfs voor de vlamingen wat raar is want azerty is op de Franse taal gebaseerd :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2020 10:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vrij verkeer Engeland per 1 januari over 28 nov 2020 10:56 #1232095

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Arcadia schreef :
holrobert schreef :
Hopelijk vergelijkbaar met de Franse autremer: self-service inklaren op een terminal bij een havenkantoor of winkel.

(off-topic) Dat is al lastig genoeg met het Azerty-toetsenbord dat ze daar hebben :S

:laugh: herkenbaar !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl