Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stuurboord wal

Stuurboord wal 22 mei 2021 18:45 #1287840

Mooi onderwerp!

Wij varen eigenlijk altijd zoveel mogelijk stuurboord wal. Juist ook om zoveel mogelijk om zonder rare fratsen te kunnen varen, het is immers één van de eerste regels mbt voorrang. Maar we houden altijd rekening met mensen die de regels niet kennen, lees anders interpreteren. :)

Hoewel de meeste regels duidelijk gaan over de vaargeul, ben ik benieuwd wat jullie mening is als het gaat over stuurboord houden mbt de jachtbetonning.
Varen we dan stuurboord wal of niet?
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:06 #1287850

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2148
madoc schreef :
In een nauw vaarwater moet je een sneller zeilschip gelegenheid geven om bovenwinds te passeren (anders kan hij je nooit voorbij komen).
Volgens mij "moet" je niks, maar wat is er tegen om een ander behulpzaam te zijn (wat gas terugnemen om een ander voorbij te laten lopen)? Zelfs beroepsbinnenvaarders deden dat op de kanalen in Duitsland, wanneer ik meldde dat ik voorbij wilde lopen. Nou heb ik met mijn schip natuurlijke het voordeel van sympatie omdat vaak een (groot)vader ook met zo'n soort schip heeft gevaren.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:07 #1287851

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Yazz schreef :
...
Hier geldt daarom:
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen
1. Een schip mag een ander schip slechts voorbijlopen, nadat het zich er van heeft
vergewist, dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2. Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip en
elk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken. Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.
...

Dit toch?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:20 #1287854

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2148
Mike Wazowski schreef :
we houden altijd rekening met mensen die de regels niet kennen, lees anders interpreteren. :)
Dat lijkt mij een juiste houding. Toen ik nog nauwelijks vaarervaring had, ging men er vaak vanuit dat ik veel vaarervaring had omdat ik een oude kop (50+) had. Daar heb ik deze zelfde houding aan over gehouden om rekening te houden met mogelijk minder kennis en ervaring van anderen. Wat dat betreft zou de gouden regel "Voorkomen van aanvaringen" ook op de weg moeten gelden. :)
Hoewel de meeste regels duidelijk gaan over de vaargeul, ben ik benieuwd wat jullie mening is als het gaat over stuurboord houden mbt de jachtbetonning.
Varen we dan stuurboord wal of niet?
Historisch zijn vaarwateren (aangelegd) voor beroepsvaart. Dat betekent, volgens mij, dat de vaargeul die plaatselijk door betonning wordt aangegeven de "hoofdweg" is. Daarnaast zijn er plaatselijk secundaire (neven)vaargeulen (vergelijkbaar met fietspaden of ventwegen) voor recreatievaart.
Het lijkt mij logisch, dat verkeer op de hoofdweg voorrang geboden moet worden door verkeer, dat de hoofdweg op wil.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 19:21 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:22 #1287855

JotM schreef :
Yazz schreef :
...
Hier geldt daarom:
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen
1. Een schip mag een ander schip slechts voorbijlopen, nadat het zich er van heeft
vergewist, dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2. Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip en
elk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken. Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.
...

Dit toch?

Maar dat geldt alleen als schepen in hetzelfde vaarwater varen, dus voor TS de vaargeul (hoofdvaarwater) in dit geval. Mij inziens zou medewerking tijdens invoegen op de vaargeul wel verleend moeten worden, ook al heeft TS voorrang. Echter als bijv een derde schip TS aan bakboord zijde ook nog oploopt, waardoor TS geen medewerking bij invoegen kan verlenen, zal het schip dat wil invoegen na de situatie moeten handelen. TS heeft voorrang.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:28 #1287856

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2148
JotM schreef :
Yazz schreef :
...
Hier geldt daarom:
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen
1. Een schip mag een ander schip slechts voorbijlopen, nadat het zich er van heeft
vergewist, dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2. Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip en
elk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken. Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.
...

Dit toch?
Klopt! Wat het laatste betreft "moet" dat slechts, indien nodig of indien daarmee voorkomen kan worden, dat andere scheepvaart wordt gehinderd. Uiteraard sluit dit vriendelijk gedrag niet uit. :)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:32 #1287858

JotM schreef :
Yazz schreef :
...
Hier geldt daarom:
Artikel 6.09. Voorbijlopen; algemene bepalingen
1. Een schip mag een ander schip slechts voorbijlopen, nadat het zich er van heeft
vergewist, dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2. Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip en
elk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken. Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.
...

Dit toch?
Zonder de exacte situatie te kennen van TS blijft er veel ruimte voor interpretatie van de regels b.v.:
TS schrijft dat oploper aan stuurboordzijde voer. Als dat de loefzijde was, dan was dat correct voor zeilende schepen. Daarnaast zou je kunnen stellen dat alle vaarwegen als engtes beschouwd kunnen worden op het Veerse meer. In dat geval zou stuurboordswal van oploper ivm een engte de stuurboordswal van TS op de vaarweg overrulen? Iemand?

Last but not least geldt goed zeemanschap boven al. Maar de theoretische situatie vind ik best een lastige. Overigens spreekt het BPR niet van voorrang maar van uitwijkplicht :-)
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 19:33 door Account op verzoek verwijderd 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:33 #1287859

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
ik dacht dat we er mee klaar waren...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:37 #1287862

sy helios schreef :
ik dacht dat we er mee klaar waren...
Kennelijk nog niet :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:42 #1287867

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
sy helios schreef :
ik dacht dat we er mee klaar waren...
Je moet wat hé, echt weer om te varen is het ook niet...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 19:58 #1287878

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
nee dat fucking Songfestival...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 20:09 #1287884

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
De clou of de essentie van de vraag komt er, volgens mij op neer,
heeft stuurboordkant van het vaarwater, of de medewerking verlenen aan voorbijlopen prioriteit.
Volgen mij is de stuurboordregel prioritair ten opzichte van het voorbijlopen, omdat in het tegenovergestelde geval er heel wat problemen kunnen ontstaan bij meerdere schepen in hetzelfde gebied. Waardoor de situatie totaal onoverzichtelijk dreigt te worden.
( bvb niet 1 maar meerdere schepen die van buiten de boeienlijn oplopen. )
Indien dan de regel is, stuurboordkant heeft voorrang dienen de oplopers ofwel zonder hinder voorbij te varen, ofwel voorrang verlenen. Wat een voor iedereen overzichtelijke situatie geeft.

Natuurlijk is iedere situatie anders, en zeker bij weinig verkeer zal ik medewerking verlenen. Maar niet indien mij dit in een moeilijke situatie dreigt te brengen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 20:30 #1287899

Yazz schreef :
Zonder de exacte situatie te kennen van TS blijft er veel ruimte voor interpretatie van de regels b.v.:
TS schrijft dat oploper aan stuurboordzijde voer. Als dat de loefzijde was, dan was dat correct voor zeilende schepen. Daarnaast zou je kunnen stellen dat alle vaarwegen als engtes beschouwd kunnen worden op het Veerse meer. In dat geval zou stuurboordswal van oploper ivm een engte de stuurboordswal van TS op de vaarweg overrulen? Iemand?

Last but not least geldt goed zeemanschap boven al. Maar de theoretische situatie vind ik best een lastige. Overigens spreekt het BPR niet van voorrang maar van uitwijkplicht :-)

Nee hoor mij inziens is het helemaal duidelijk: TS vaart in het hoofdvaarwater (vaargeul) aan stuurboordwal en het oplopende schip op een nevenvaarwater (buiten geul). Er staat ergens in de regels dat als je een vaargeul invaart je voorrang moet verlenen. TS blijft voorrang houden, maar moet wel medewerking verlenen bij invoegen op de vaargeul indien mogelijk.

Regels voor oplopen gelden niet als het ene schip buiten de vaargeul vaart en de ander binnen. Ze bevinden zich op verschillend vaarwater. Na het invoegen op de vaargeul gaat de regel van het oplopen van kracht. Maar medewerking verlenen is dus altijd van toepassing (indien mogelijk).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 20:44 #1287903

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...oofdstuk6_AfdelingII

De "stuurboordswalregel" bestaat alleen in relatie tot tegengestelde (art 6.04) en kruisende (art 6.17) koersen.
Mbt tot voorbijlopen (art 6.09) bestaat er geen "stuurboordswalregel".

Een opgelopen klein schip moet medewerking verlenen aan de oploper.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 20:46 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 20:49 #1287904

JotM schreef :
Mbt tot voorbijlopen (art 6.09) bestaat er geen "stuurboordswalregel".

Laat die er vroeger nou wel geweest zijn!
In de voorganger van het BPR, het Vaarreglement, stond een expliciet verbod om te gaan varen tussen de stuurboordswal en een schip wat aan die stuurboordswal vaart.
Je mocht er niet tussendoor, zogezegd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:02 #1287909

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Orange Sunset schreef :
Regels voor oplopen gelden niet als het ene schip buiten de vaargeul vaart en de ander binnen. Ze bevinden zich op verschillend vaarwater.

BPR:
5°. vaarweg: elk voor het openbaar verkeer met schepen openstaand water;
6°. vaarwater: gedeelte van een vaarweg dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt;

Ben ik benieuwd hoe hieruit gedestilleerd moet (kan) worden dat binnen of buiten een betonde geul niet hetzelfde vaarwater zou zijn.
Als een schip buiten de betonning vaart (feit) lijkt mij dat "een gedeelte van voor het openbaar verkeer met schepen openstaand water dat feitelijk door de scheepvaart kan worden gebruikt".
Het feit dat er iemand vaart maakt het per definitie (BPR art. 1.01, onder D) deel van het vaarwater, toch?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:04 #1287911

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Baasklusje schreef :
JotM schreef :
Mbt tot voorbijlopen (art 6.09) bestaat er geen "stuurboordswalregel".

Laat die er vroeger nou wel geweest zijn!
In de voorganger van het BPR, het Vaarreglement, ....

In het Vaarreglement moesten kleine door spierkracht voortbewogen schepen ook wijken voor kleine motorvaartuigen.

Maar dat Vaarreglement, hebben we dat niet pakweg 1984 aan de wilgen gehangen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:05 #1287913

JotM schreef :
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...oofdstuk6_AfdelingII

De "stuurboordswalregel" bestaat alleen in relatie tot tegengestelde (art 6.04) en kruisende (art 6.17) koersen.
Mbt tot voorbijlopen (art 6.09) bestaat er geen "stuurboordswalregel".

Een opgelopen klein schip moet medewerking verlenen aan de oploper.

Het klopt dat TS medewerking moet verlenen aan het andere schip dat de vaargeul in wilt varen, maar dat heeft niets met het oplopen te maken. In praktijk blijft het natuurlijk hetzelfde: TS moet (indien mogelijk) medewerking verlenen bij het invoegen op de vaargeul wat in dit geval impliciet medewerking verlenen is tijdens oplopen is.

Maar dezelfde medewerking zou van TS zijn verwacht als het andere schip voor het schip van TS met langzamere snelheid dan TS wilde invoegen op de vaargeul.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 21:06 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:05 #1287914

omdat we toch niets anders te doen hebben.
6.16.5 is ook wel aardig

In afwijking van het tweede, derde en vierde lid moet een schip dat een lateraal gemarkeerd hoofdvaarwater binnenvaart, anders dan vanuit een daarop uitmondend lateraal gemarkeerd nevenvaarwater, voorrang verlenen aan een schip dat in dat hoofdvaarwater langs de laterale markering de stuurboordszijde volgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:06 #1287916

JotM schreef :
Het feit dat er iemand vaart maakt het per definitie (BPR art. 1.01, onder D) deel van het vaarwater, toch?

Dat is een probleem......
Wat voor de ene boot vaarwater is hoeft dat voor de andere niet te zijn.
Diepgang.....
En de ene boot kan dus nooit vaststellen wat voor de ander wel en niet vaarwater is....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:23 #1287923

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Er vaart feitelijk scheepvaart, dus is het deel van het vaarwater. Moeilijker is het niet lijkt me.

De door Keeszeiler aangehaalde regel lijkt me meer van belang.
Bij de invoering daarvan stond in de toelichting uitgewerkt wat de bedoeling is.
Staatsblad 2004, 603 schreef :
Nieuw is de regel van het vijfde lid, dat de «stuurboordszijde-regel» nu ook introduceert voor een schip dat een lateraal gemarkeerd hoofdvaarwater binnenvaart, anders dan vanuit een daarop uitmondend lateraal gemarkeerd nevenvaarwater, en dat derhalve voorrang moet verlenen aan een schip dat in dat hoofdvaarwater langs de laterale markering de stuurboordszijde volgt. De principiële bescherming voor een schip dat zijn stuurboordswal houdt wordt nu ook toegepast in de situaties van artikel 6.16. Bij het uitvaren van een haven of nevenvaarwater is het verdedigbaar, dat een schip op het hoofdvaarwater daaraan moet meewerken (stroom, wind, onoverzichtelijkheid enzovoort). Bij het binnenvaren van een vaargeul hebben partijen elkaar echter al lange tijd in het oog. De binnenkomer kan best wachten of bijliggen om voorrang te verlenen aan de geulvolger. Dit is conform het Scheepvaartreglement Westerschelde, met dien verstande dat het BPR ook het kleine schip in de vaargeul voorrang verschaft. Deze regel is overigens slechts uitvoerbaar bij lateraal betonde vaargeulen. De situatie waarbij bijvoorbeeld op het IJsselmeer de kust over grote afstand slechts aan één zijde is betond, leent zich niet voor toepassing van deze voorrangsregel.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 21:26 door JotM. Reden: link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:28 #1287926

JotM schreef :
Er vaart feitelijk scheepvaart, dus is het deel van het vaarwater. Moeilijker is het niet lijkt me.

De door Keeszeiler aangehaalde regel lijkt me meer van belang.
Bij de invoering daarvan stond in de toelichting uitgewerkt wat de bedoeling is.
Staatsblad 2004, 603 schreef :
Nieuw is de regel van het vijfde lid, dat de «stuurboordszijde-regel» nu ook introduceert voor een schip dat een lateraal gemarkeerd hoofdvaarwater binnenvaart, anders dan vanuit een daarop uitmondend lateraal gemarkeerd nevenvaarwater, en dat derhalve voorrang moet verlenen aan een schip dat in dat hoofdvaarwater langs de laterale markering de stuurboordszijde volgt. De principiële bescherming voor een schip dat zijn stuurboordswal houdt wordt nu ook toegepast in de situaties van artikel 6.16. Bij het uitvaren van een haven of nevenvaarwater is het verdedigbaar, dat een schip op het hoofdvaarwater daaraan moet meewerken (stroom, wind, onoverzichtelijkheid enzovoort). Bij het binnenvaren van een vaargeul hebben partijen elkaar echter al lange tijd in het oog. De binnenkomer kan best wachten of bijliggen om voorrang te verlenen aan de geulvolger. Dit is conform het Scheepvaartreglement Westerschelde, met dien verstande dat het BPR ook het kleine schip in de vaargeul voorrang verschaft. Deze regel is overigens slechts uitvoerbaar bij lateraal betonde vaargeulen. De situatie waarbij bijvoorbeeld op het IJsselmeer de kust over grote afstand slechts aan één zijde is betond, leent zich niet voor toepassing van deze voorrangsregel.

Ah dus geen medewerking verlenen nodig! Klink ook heel logisch die toelichting :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 21:29 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:36 #1287929

Orange Sunset schreef :
JotM schreef :
Er vaart feitelijk scheepvaart, dus is het deel van het vaarwater. Moeilijker is het niet lijkt me.

De door Keeszeiler aangehaalde regel lijkt me meer van belang.
Bij de invoering daarvan stond in de toelichting uitgewerkt wat de bedoeling is.
Staatsblad 2004, 603 schreef :
Nieuw is de regel van het vijfde lid, dat de «stuurboordszijde-regel» nu ook introduceert voor een schip dat een lateraal gemarkeerd hoofdvaarwater binnenvaart, anders dan vanuit een daarop uitmondend lateraal gemarkeerd nevenvaarwater, en dat derhalve voorrang moet verlenen aan een schip dat in dat hoofdvaarwater langs de laterale markering de stuurboordszijde volgt. De principiële bescherming voor een schip dat zijn stuurboordswal houdt wordt nu ook toegepast in de situaties van artikel 6.16. Bij het uitvaren van een haven of nevenvaarwater is het verdedigbaar, dat een schip op het hoofdvaarwater daaraan moet meewerken (stroom, wind, onoverzichtelijkheid enzovoort). Bij het binnenvaren van een vaargeul hebben partijen elkaar echter al lange tijd in het oog. De binnenkomer kan best wachten of bijliggen om voorrang te verlenen aan de geulvolger. Dit is conform het Scheepvaartreglement Westerschelde, met dien verstande dat het BPR ook het kleine schip in de vaargeul voorrang verschaft. Deze regel is overigens slechts uitvoerbaar bij lateraal betonde vaargeulen. De situatie waarbij bijvoorbeeld op het IJsselmeer de kust over grote afstand slechts aan één zijde is betond, leent zich niet voor toepassing van deze voorrangsregel.

Ah dus geen medewerking verlenen nodig! Klink ook heel logisch die toelichting :)
Volgens mij zijn we er nu wel uit :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 21:50 #1287934

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Nee hoor, songfestival... :evil:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurboord wal 22 mei 2021 22:10 #1287937

  • PeterG2
  • PeterG2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
HPV schreef :
Nog 1 puntje dat mogelijk geldt in deze situatie: Als beiden zeilen en er wordt ingehaald moet je volgens mij de oploper gelegenheid geven om aan de loefzijde te passeren. Wat natuurlijk niet hetzelfde is als je ergens tussen frommelen...

Volgens mij heeft HPV gelijk en doet het er eigenlijk niet toe of er nu tonnen liggen of niet. Ik ga er van uit dat beide schepen kleine zeilschepen(<20m) zijn, of voor mijn part beide grote zeilschepen(>20m). Beiden hebben dezelfde vaarrichting en dan geldt dat de oploper aan loefzijde moet passeren, het schip dat in gehaald wordt moet gelegenheid gegeven, dat wil zeggen niet gaan oploeven of versnellen.

Probleem hier is dat TS niet aangeeft over welke boeg wordt gevaren over SB of over BB.
En of ze een aan de windse of voor de wijdse koers aanhielden.

Dat moet nu eens boven tafel komen, anders missen we de uitslag van het Eurosongfestival ook nog.
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl