nepal schreef :
René K, Erik DJ, André A en eventuele andere lange-afstands-zeilers willen jullie ook paard en kar noemen?
Had ik op de vorige pagina al geschreven, verzekeren kan niet meer en word alleen maar moeilijker in de komende jaren. Wat 5 jaar terug nog keus te over had is nu gewoon onmogelijk geworden.
In 1996 ben ik met mijn kolibri 560 bij Delta Lloyd begonnen, dat was voornamelijk wedstrijdzeilen, maar zo nu en dan ook wat zeetochtjes. Die verzekering is in 2009 over gegaan naar mijn huidige boot. In 2011 stopte Delta Lloyd met het verzekeren van charteren of van lange afstandzeilen, dat weet ik niet meer precies. Toen ben ik over gegaan naar Oranje verzekeringen. Die stopten er na een jaar ook al mee. Toen ben ik Via Kuijper in Sneek verzekerd geweest welke het risico bij 3 verschillende verzekeraars hebben ondergebracht (gedeeld risico). In 2018 hebben deze underwriters er ook een stop achter gezet en daarna heb ik een verzekering bij Marsh. De premies zijn achterlijk hoog, en ze verzekeren niets onder een miljoen. Sinds afgelopen herfst onverzekerd omdat ook Marsh zich terug getrokken heeft uit dit wereldje. Nu zijn we bezig om met een groep lange afstandzeilers zelf een verzekerings co-op op te zetten.
Snow Dragon is onze andere boot. Die was tot 2008 verzekerd bij Lloyds of Londen, maar na een zeer slechte schadeafhandeling die uiteindelijk door advocaten uitgevochten is (€200.000 schade) zijn ze geswitched naar Pantaneus. In eerste instantie Pantaneus UK, maar omdat de boot onder Amerikaanse vlag vaart is ze wettelijk verplicht om en Amerikaanse verzekeraar te hebben als ze in Amerikaanse wateren vaart. Dus overgschakeld naar Pantaneus USA, maar die hebben alles wat los zat aan elkaar vast gelogen en uiteindelijk in 2017 zich volledig terug getrokken. In 2018 hebben we de boten gezamelijk ondergebracht als een vloot bij Marsh, maar ook die zijn er nu mee gestopt.
In het afgelopen jaar zijn we wekenlang bezig geweest om verzekering te vinden. Er is gewoon niets meer te vinden wat nog meer dan 24 mijl buiten de kust verzekert. Het word moeilijker en moeilijker om nog dekking te krijgen als je centraal europa of de kustwateren van westerse landen wilt verlaten.