Ronaldl schreef :
Alles bij elkaar heb ik de indruk dat er naast de door u berekende effecten andere zaken spelen die net zo of misschien nog belangrijker zijn.
Dat is eigenlijk ook mijn punt kort samengevat.
Laat ik het nog eens anders proberen te omschrijven:
- Een zeilboot dat achter anker ligt maakt een min om meer arc-vormige beweging achter het anker en beweegt daardoor vrijwel alleen zijwaards. Zeiljachten zijn zodanig ontworpen dat ze zoveel mogelijk weerstand opwekken tegen zijwaards wegbewegen, anders kunnen ze immers niet aan de wind varen. Als we uitgaan van de forumle van kinetische energie dan hebben we E=1/2*m*v2. Echter word 70 tot zelfs 90% van die energie overgegeven aan het water door die laterale weerstand. Of het 70 of 90 is of ergens daar tussenin hangt van de boot in kwestie af. De volgende variabelke is de snelheid waarmee de boot in kwestie zich zijwaards beweegd, die telt in het kwadraad mee in deze vergelijking. De massa van de boot heeft procentueel maar een gigantisch kleine invloed op het geheel.
- Catanary van de ketting: Een mooie tool om die uit te rekenen en te visualiseren is :
svrmoorings.weebly.com/catenary-calculation.html
Rekenvoorbeeldje:
Ik ben uitgegaan van 4m waterdiepte, mijn boot steekt iets meer als 3m diep en 4m is dus zeer ondiep ankeren voor mijn geval.
Gestoken ketting lengte: 70m (scope van 1:17.5!)
Ketting gewicht: 1.9kg/m 10mm DIN 766 ketting.
Bij een horizontale kracht van 600 kg komt de ketting volledig van de grond.
In onderstaande spreadsheetje gespeeld met de windsnelheid om die 600kg horizontale kracht te bereiken, let wel, ik ben alleen uitgegaan van puur frontale wind weerstand, niet van een klein zijwind componentje daarin. De winddruk houd ook gen rekening met wind shear, waarbij de wind verder van het aardoppervlak sterker is.
Bij 26 knopen constante wind komt de ankerketting dus al volledig van de bodem af, en dat bij een scope van 1:17.5, ofwel 5 keer zoveel als je normaal gesproken uit zou zetten voor zeer slecht weer.
Als je een vlagerige wind hebt dan neemt de boot en aanloopje naar achteren toe tot de ketting strak staat, dan heb je dus bij vlagen die behoorlijk minder dan die 26 knopen zijn de ketting al volledig van de grond af.
Bij een horizntale kracht van 1.7 ton is in het rekenvoorbeldje de ketting nagenoeg een rechtelijn met bijna geen doorhang meer. Terug naar het spreadsheetje met wind weerstand is dat al bereikt bij 43 knopen wind. Zie plaatje:
Let wel, dit is bij een scope van 1:17.5! Gaan we meer relistische verhoudingen gebruiken zoals bijvoorbeeld een scope van 1:7 dan liggen de getallen al heel anders.
Dan komt de ketting los van de grond bij een horizontale kracht van 250 kg wat overeenkomt met 17 knopen wind en staat nagenoeg recht, vrijwel zonder doorhang bij 700 kg horizontale kracht, dat is al bij 28 knopen.
Ofwel, bij normale scope van 1:7 staat de ketting strak bij windkracht 7. Lengte toevoegen heeft dus zeer zeker wel zin op ondiep water.