Erikdejong schreef :
PS. SVB is een van de wereldleiders in ankeren voor de offshore industrie en hebben veel onderzoek gedaan in samenwerking met de maritieme afdeling van de universiteit van Delft (ook een wereldleider op dit gebied). Om die weg te zetten als 'onbruikbaar' of 'ouderwets', en dan een zeiler met een mooie boot die toevallig wat rekent als beter voorbeeld aan te halen vind ik eerlijk gezegd wat onder de maat. Vooral omdat de waarden die je uit de tool van SVB krijgt veel dichter bij de realiteit in de buurt komen. Overigens berekenen beide tools dat ketting niet op de bodem ligt in ondiep water, dus de stelling in de openingspost is volgens beide voorbeelden onjuist. Dat is ook wat ik vele malen in de praktijk heb gezien.
Sommige werelden zijn kleiner dan andere, zo lijkt het. Een bedrijf dat alleen een statische analyse maakt, terwijl andere bedrijven ook kijken naar vlagen en deining, dat kan onmogelijk wereldleider zijn. Sorry. Kijk eens wat het Amerikaanse Navy Research Lab heeft gedaan!
Ik heb een aantal keren met Bjarne gesproken en hij gebruikt een aanpak gebaseerd op energiebehoud (dus potentiële energie in de ketting en snubber plus kinetische energie van de boot). Dit is de standaardaanpak om enkele belangrijke eigenschappen van een slinger uit te werken, zoals het berekenen van de uiterste posities, wanneer de slinger tot rust is gekomen.
De ketting met boot is niets anders dan een slinger, dus dit is een goede benadering, als je de wrijving in het water verwaarloost.
Wat betreft de bootlengte en -vorm waarover je klaagt. Schakel gerust over naar de expertmodus en u kunt uw favoriete windageoppervlak en vele details van de gebruikte ketting en het touw invoeren. De basismodus is gebaseerd op metingen van wijlen Robert Smith op vele schepen van verschillende grootte, die hij vervolgens samenvatte in een tabel. Het blijkt dat er een ruwe schalingswet bestaat tussen windageoppervlak en bootlengte, wat niet verwonderlijk is, aangezien boten een algemene vorm hebben die er altijd hetzelfde uitziet, ongeacht de bootgrootte. Je zult fudgefactoren moeten invoeren om rekening te houden met boten die buiten het schema vallen dat Robert had bekeken. Maar het referentiepunt zijn altijd Roberts metingen. (Statische) metingen met load cells en geen giswerk.
Als je alleen ketting gebruikt, zal de beweging van de boot achteruit kleiner zijn dan wanneer je touw zou gebruiken. Maar het is duidelijk dat bij een vlaag de boot verder naar achteren gaat, want anders zou de ketting helemaal niet spannen, toch? Zelfs in de andere post met het ankeralarm kon men zien dat de boot ongeveer 9 meter bewoog, terwijl er ongeveer 40 meter ketting was gebruikt.
Of alle ketting van de grond is of niet is ook geen goed tegenargument - in ondiep water zal een elastische snubber altijd een groot deel van de schokbelasting als gevolg van een vlaag opvangen, en daarmee de ankerbelasting verminderen. Dus al je foto's bewijzen eigenlijk niets.
Bewegingen van de boot in de richting van het anker en loodrecht daarop zijn, nou ja, loodrecht, en kunnen dus afzonderlijk worden behandeld. Het ene is trekken aan het anker, het andere is het anker losmaken door aan de schacht te wiebelen. Weer een gebruikelijke aanpak in de wetenschap.
Maar dit wordt vermoeiend. Je lijkt volledig vast te zitten aan de ouderwetse statische analyse. Ik laat mijn zaak rusten. Veel succes met je avonturen!