JotM schreef :
Ik vind het artikel op de website van TS (zie z'n onderschrift en bijlage) niet onaardig, maar volgens mij zijn er nog wel punten voor verbetering vatbaar:
Ten eerste is de situatie mijns inziens niet zo goed met een wrijvingsloze slinger te vergelijken, maar eerder met een gedempt massa-veersysteem. (Helaas, geen lineaire veer-karakteristiek)
Ten tweede is er volgens mij geen sprake van het "toevoegen" van een bepaalde hoeveelheid kinetische energie (kracht • weg), maar van een bepaalde impuls (kracht • tijd), waarbij ook gedurende genoemde tijd demping en "veer" tegengesteld zijn aan de versnelling.
Het artikel zou er mijns inziens beter van worden als de uit het bovenstaande voortvloeiende differentiaalvergelijkingen met oplossingen zouden worden toegevoegd.
Allereerst bedankt voor je constructieve feedback!
En ja, je hebt absoluut gelijk, het model dat ik presenteerde kan verbeterd worden. Geen twijfel mogelijk.
Zoals altijd evolueren theorieën met de tijd. Geen enkele theorie hoeft perfect te zijn, hij moet gewoon beter zijn dan de vorige. En mijn wiskunde is duidelijk veel geavanceerder dan die op de SVR Moorings webpagina, die alleen de statische bovenleidingberekening bevat. Mijn wiskunde omvat het statische geval, maar ook het dynamische geval van vlagen en deining. Het voldoet dus aan alle criteria van een verbeterde theorie. Het heeft een groter bereik.
En ja, een wrijvingsloze veer is geen perfect model. Het negeert bijvoorbeeld de wrijving van de ketting die door het water slaat, en de wrijving van de boot die door het water beweegt. Het is echter een vereenvoudiging die aan de veilige kant is gemaakt, wat betekent dat al deze effecten voor me werken als ik voor anker ga, niet tegen me. Dus als mijn gereedschap me vertelt dat er zoveel meter ketting nodig is om de ketting horizontaal aan de ankerschacht te bevestigen, dan betekenen al deze genegeerde effecten dat waarschijnlijk iets minder ketting ook volstaat. Het is dus een veilige, conservatieve berekening, zoals het hoort bij zo'n kritisch onderwerp als ankeren.
De niet-lineariteit van de kettingveer heb ik kunnen aanpakken zonder vereenvoudigingen, omdat ik analytische formules heb uitgewerkt voor de potentiële energie van een willekeurige bovenleidingcurve. Ik vond dat nogal netjes.
En ja, dan is er de oude discussie of men in het tijd- en krachtdomein moet werken, of in het energiedomein. Het laatste is veel gemakkelijker om in te werken, en aangezien ik een luie natuurkundige ben, koos ik die laatste weg. Het geeft me alleen de extreme waarden wanneer de slinger op het punt staat te draaien, maar dat is niet erg, want ik ben alleen geïnteresseerd in de ergste ankerbelasting. Ik heb geen tussenresultaten nodig.
Als u deze berekening in het tijd- en krachtdomein wilt zien, kijk dan eens naar het baanbrekende werk van Alain Fraysse vele jaren geleden,
alain.fraysse.free.fr/sail/rode/rode.htm
Kijk eens in zijn hoofdstuk over dynamisch gedrag van een rode draad. Hij modelleert een vlaag als een inschakeling van een hogere windbelasting (die dan voor altijd ingeschakeld blijft). Je zult zien dat zijn resultaten eigenlijk niet zoveel verschillen van de mijne. Maar hij moet numeriek integreren langs de tijdas, terwijl ik veel analytische resultaten in gesloten vorm heb gevonden. Daardoor kan ik nieuwe dingen toevoegen voordat het numeriek te ingewikkeld en te betrokken wordt. Zoals de snubber.
En ja, uitgaan van een onmiddellijke energieoverdracht is duidelijk niet 100% correct, maar het houdt zo mooi verband met de kinetische energie van een boot - die ik op mijn beurt kan schatten door te kijken naar de maximale SOG in mijn kaartplotter, dat ik denk dat het een benadering is die de moeite waard is. Als ik in het kracht-tijddomein zou blijven, zou ik als gebruiker van de theorie niet weten welke kracht ik moet uitoefenen, en gedurende welke periode. Maar ik kan de opgevangen kinetische energie schatten door te kijken naar mijn SOG (de component die van het anker af wijst). Althans bij benadering.
Dus, al deze vereenvoudigingen houden het eenvoudig voor de gebruiker, en hanteerbaar voor mij. En toch zit ik aan de veilige kant. Dit lijkt me een zeer wenselijk compromis. Een te ingewikkeld instrument kan nauwkeuriger zijn als alle parameters correct worden ingevoerd, maar als dat niet gebeurt, heeft het geen meerwaarde.
Mijn belangrijkste resultaat is dat ankeren in ondiep water met alleen ketting en zonder snubber een onnodig hoge belasting van het anker oplevert bij sterke rukwinden. Dit resultaat staat nog steeds overeind. Sommigen beweren op dit forum dat de boot bij een windstoot nooit achteruit gaat. Dat verbaast me eigenlijk. Iedereen zegt wereldwijd het tegenovergestelde. Maar dan nog, in zekere zin is het consistent met wat u zegt. Als je geen elastische snubber gebruikt in ondiep water en er is een serieuze windvlaag, dan zal de boot inderdaad niet veel naar achteren bewegen, omdat de ketting al strak staat. Correct! Maar dat was mijn punt! Wanneer dit gebeurt, betekent dit dat de ankerbelasting drastisch omhoog moet om dezelfde hoeveelheid energie te absorberen. Kracht maal afstand is energie, dus als de afstand kleiner wordt, moet de kracht omhoog om dat te compenseren. Dus, al deze grafieken van een strakke ketting, ja ok, maar als je een zeer elastische snubber had toegevoegd, die verder uitrekt in een vlaag, dan zou de ankerbelasting veel minder zijn, omdat de afstand die de boot heeft afgelegd veel groter is. De kracht kan dus kleiner zijn om hetzelfde eindwerk te bereiken. Ik hoef alleen maar een elastische snubber toe te voegen.
Ik heb dit argument al eerder gegeven, maar op een of andere manier bleef het onopgemerkt...
Tot slot, sommige mensen op dit forum kunnen blijkbaar niet lezen. Ik had duidelijk gewezen op mijn gratis gereedschap als
www.anchorchaincalculator.com
Ja, er is ook een commerciële app beschikbaar (waar ik overigens nooit op gewezen heb), maar waarom blijven sommige jongens met dat "probleem" komen. Het is volkomen irrelevant voor de discussie. De gratis tool kan alles waar ik het hier over had. Dus, ik voel een beetje een opzettelijke en onprofessionele oneerlijkheid hier. Elk argument gebruiken om mij er slecht uit te laten zien.
Ik heb zo'n discussie gevoerd op Poolse, Spaanse, Italiaanse, Duitse, Engelse en Nederlandse forums. Jullie zijn de meest agressieve, moet ik zeggen. (De Polen en de Duitsers strijden om de tweede plaats...
) Geen klacht, enkel een vaststelling.
Groeten, Mathias