AndreAzuree schreef :
Een kennis van mij maakte hetzelfde mee, kwam een opblaaskano met immigranten tegen in het kanaal. Heeft de kustwacht opgeroepen, is ter plaatse gebleven tot die arriveerden. Er was veel wind en een flinke zeegang, dus het was aannemelijk dat de immigranten in gevaar waren. Doorvaren zou dan zowel moreel als juridisch niet juist zijn, is mijn inschatting. Het is altijd lastig te beoordelen, als je zelf niet in zo'n situatie zit. Ik heb er ook vaak over nagedacht, varende tussen Turkije en Griekenland. Je vakantie zou ik er niet voor ombouwen, de kans dat jij net zo'n bootje tegenkomt is nou eenmaal niet zo groot.
Ander gezichtspunt:
Dit is typisch een dilemma dat wij zelf creëren. De vluchtelingen hebben een andere afweging gemaakt dan wij.
Op welk moment ben je (vlucht)plan verstoorder en op welk moment ben getuige van een onveilige situatie?
Welk recht heb ik hun afweging te overrulen.
Volgens mij moet je alleen iets melden als de ander jouw de indruk geeft van een onveilige situatie (oproept, wenkt, seint, whatever) en alleen daartoe zelf initiatief nemen als hun zeegaande conditie overduidelijk slechter is dan dat jij vermoedt dat de vertrek situatie was zoals bijvoorbeeld mensen overboord, lekke tubes, volgelopen of iets dergelijks.
Als ik straks met 24ft bijvoorbeeld de SSR vaar, zullen er velen zijn onderweg in passerende schepen die dat niet zouden doen en daar van alles van vinden, maar ik verwacht toch dat niemand zo maar even op de VHF meldt dat zij dit te gevaarlijk voor mij vinden.
Nog een ander gezichtspunt: is er vanuit de kuststaten en circulaire oid waarin staat wat te doen? Is het aangemerkt als een illegale en aan te melden activiteit? (Losstaand van een noodsituatie). En obv welke kenmerken verwacht men dan een melding?
In mijn eigen eventuele SSR activiteit: ik ben volgens mij pas illegaal als ik me in de UK buiten de geldende procedure of zonder de juiste papieren me meld.
Hoe hulpvaardig ook. De VHF is er niet om voor eigen rechter te spelen…..