Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wat vinden we van accu's onder de vloer?

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 18 juni 2023 15:20 #1487650

Van de door ons in gebruik zijnde accu’s lees ik dat de optimale conditie is bij een temperatuur van 20 graden Celsius. Uitgaande van een zomerse watertemperatuur in ons vaargebied zou dat onze accu’s (die boven de vloer en op de waterlijn zijn geplaatst) gunstig uitkomen.

De twee accu’s wegen samen 32 kilogram. Het ballastgewicht in de kiel bedraagt 1600 kilogram. Het gewicht van de accu’s bedraagt daarmee 2 % van het ballastgewicht, een halve meter onder de waterlijn. Best wel aanzienlijk dus.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2023 15:25 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 19 juni 2023 23:04 #1488030

PvO schreef :
Freetime1970 schreef :
Mijn idee is, accu's voor ballast prima dan onder de vloer liefst zo diep mogelijke en evenredig in midelijn verdeelt in het schip.
Heb je accu voor je energie voorziening ivm radio communicatie, verlichting, pompen. Dan redelijk hoger dan de vloer. Lijkt mij geen discussie.
Idem dito met start accu.
Alles is van belang in deze situatie om minuten extra te hebben om lekkage te stoppen of te verminderen zodat een beheersbare situatie ontstaat. Dus als je pompen stoppen omdat er geen spaning meer is? Tja kijk ef op de ubuis daar zie je nog wel een paar voor beelden als het water boven de vloer komt. Hoe snel de accu's weg zijn.

Dat zijn mijn twee centen.

Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.

volgens mij maak je een paar denk fouten.

Als je pas opmerkt dat je water maakt op het moment dat het water al boven de vloerplaten staat, ben je vergeten een bilge alarm te installeren.

Als het water zo snel stijgt dat het ondanks het bilge alarm toch al binnen een enkele minuut boven de vloerplaten staat (ondanks je dan nog werkende bilge pomp) gaat het m.i. niet heel veel uitmaken of de accu's boven of onder de vloerplaten staan.
(ik ga ervan uit dat je een automatische werkende bilgepomp hebt)

Ja joh je hebt helemaal gelijk. Zet de accu's het liefst op een plek dat als je watermaakt, je direct je accu's uitschakelt en je alarmen en pompen niet meer werken. Met als excuus dat je het niet bij kon benen en teweinig tijd had. En dat je daar door maar de boel heb laten afzinken. Soort van in de brand uit de brand.

Grt. Mark


Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 07:26 #1488058

Als je weet dat je water maakt mag het alarm wel uit toch ?

Een schip drijvende houden met een bilgepomp is totaal onrealistisch te noemen , hield heel ZF een tijd terug niet de adem in toen erop een Dehler het log wat aan het “lekken” was ?

Bij een beetje lek heb je al heel snel een dikke 230 volt dompel pomp nodig die >25 m3 uur kan pompen met een dikke slang of een benzine pomp zoals de knrm heeft . Met een optimistisch bilgepompje waar je de waardes die men geeft nooit gaat halen .

Primair lijkt het me heel verstandig om de boot waterdicht te houden .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 08:04 #1488069

Jeroen-Pion schreef :
Als je weet dat je water maakt mag het alarm wel uit toch ?

Een schip drijvende houden met een bilgepomp is totaal onrealistisch te noemen , hield heel ZF een tijd terug niet de adem in toen erop een Dehler het log wat aan het “lekken” was ?

Bij een beetje lek heb je al heel snel een dikke 230 volt dompel pomp nodig die >25 m3 uur kan pompen met een dikke slang of een benzine pomp zoals de knrm heeft . Met een optimistisch bilgepompje waar je de waardes die men geeft nooit gaat halen .

Primair lijkt het me heel verstandig om de boot waterdicht te houden .

En daarom staan mijn accus dus op de vloer, zodat ik nog stroom heb om m'n inverter te laten lopen zodat ik m'n dompelpomp kan gebruiken - en die doet iets van 27m3 per uur op 1800 watt. En ja, dan kunnen we inderdaad nog gaan doorlullen over hoe dat maar een uurtje of anderhalf loopt voordat je accu's leeg zijn, maar soit, dan wordt het wel erg masterclass mierenneuken.

Op mijn boot: 6000l/h dikke grote lenspomp op 12v, een 2400l/h lenspomp op 12v (die als eerste aangaat), een handlenspomp die per slag een liter verwerkt, en ik ga er even van uit dat als de poep de ventilator heeft geraakt dat ik daar best hard aan kan harken, maar die zit er meer op "omdat het moet", en een Edson handpomp die ik neer kan zetten waar het nodig is (goed voor 3 liter per slag, dubbele actie, lange hendel, en daar kom je ook best een eind mee), en dus die 220v dompelpomp die rustig via m'n inverter kan werken.

Gaat dat de boot drijvende houden? Misschien niet, dat is het punt ook helemaal niet - het punt is dat hoe meer tijd je drijvend kan blijven hoe meer kansen je hebt om a) hard om hulp te roepen via marifoon, b) misschien het gat kan dichten met wat je bij de hand hebt, en c) heel misschien gewoon zelfs wel meer pompt dan er binnenkomt.

Maar ja, zonder werkende stroomvoorziening...

Dan denk ik nog steeds dat het een kleine moeite is om die accus niet onder de vloer te steken, als je daar je kansen mee vergroot. Blijkbaar blijft dat dus een gekke opinie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 08:12 #1488071

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Voor beide opties (accu’s onder de vloer òf wat hoger) is wat te zeggen, de argumenten zijn inmiddels aardig benoemd.

Wat betreft het rampscenario dat hier ter sprake komt: die bilgepompjes op een doorsnee zeiljacht halen inderdaad weinig uit als je ook maar iets meer dan een klein lekje hebt. Het enige dat je boot bij een echt lek drijvend houdt is tijdig het lek vinden en (provisorisch) dichten.

Bilgepomp voldoende? [ Click to expand ]

Je kunt er niet van uitgaan dat de hulpdiensten binnen no-time met een knappe pomp ter plekke zijn. En de (theoretische) pompcapaciteit die forumlid Unclebenny aan boord heeft is vrij uitzonderlijk.
Als het water al boven de vloerplaten komt is een (laag) lek vaak al moeilijk meer te traceren en valt er dus ook niets meer te dichten. Dat pleit wat mij betreft voor een bilge alarm.

Elk rompdeel waar je van binnenuit moeilijk bij komt of aan het zicht onttrokken is maakt het (provisorisch) dichten van een lek moeilijker. Zware/grote accu’s in de bilge (die je als het goed is niet zomaar even verplaatst omdat ze goed gefixeerd zijn) zijn in dit opzicht niet handig. Enige afstand van de romp is dus niet alleen vanwege kortsluiting een voordeel. Maar dat betekent op de meeste moderne polyester productieboten al snel dat de boel niet meer onder de vloer past.
De kans dat er een lek centraal in de boot ontstaat (waar je je accu’s vanwege het gewicht wilt hebben) is overigens kleiner dan bij de boeg of zijkant van de romp.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 10:22 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 09:50 #1488116

Het meeste gelezen te hebben kom ik tot de conclusie:

Alarm op het diepste punt van de boot.

Startaccu hoger dan de huishoud accu´s, (je kunt dan de motor nog starten)

De zuigslang van koelwaterpomp een mogelijkjheid geven om het binnengedrongen water te gebruiken als koelwater.
Dat impeller pompje levert een forse opbrengst heb ik gisteren ontdekt. Mogelijk het reddende verschil.

Tot zover mijn mening.


Na lange tijd gisteren de impeller moeten vervangen, het 4de schoepje viel er af tijdens demontage.
Verbazingwekkend de hoeveelheid water die het nog oppompte met slechts 3 schoepjes.

Met de waterpomptang heel makkelijk de impeller er uit.
Nieuwe impeller erin, dekseltje terug, een kwartier werk.

Een paar jaar geleden geleden de steeds lekkende keerring met een paar extra O ringen weer dicht gekregen.
Eerder beschreven hoe dat gedaan werd.
Deze aangepaste afdichting was na impeller wisselen gewoon dicht.

Met een emmer het uitlaat water opgevangen.
Verazingwekkend snel de emmer vol, heel wat meer dan mijn bilge/douche water afvoer opleveren.

Welk schip heeft af fabriek deze mogelijkheid?

Niet het accu vermogen, maar de inhoud van de dieseltank bepaalt nu de tijd die je pompen kunt en dat terwijl je op weg naar de veiligheid bent.
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 10:04 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 09:54 #1488117

Er zijn wel mensen die de zuig van het buiten water met een Y stuk en een kraan en losse slang in de bilge zo het water naar buiten kunnen pompen. Opzich best een slim systeem!

Welke werven / boten dat standaard zo maken / hebben zou ik niet weten .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:21 #1488126

Hans V schreef :
En de (theoretische) pompcapaciteit die forumlid Unclebenny aan boord heeft is vrij uitzonderlijk.

Tja, niet echt uitzonderlijk, ik was ooit van plan om met die boot de wereld rond te zeilen, en hij is daar ook op uitgerust. Is er uiteindelijk niet van gekomen, maar al 't spul is er dus nog :) Ik heb 't dan weer via wat ouwe zeebonken hier in Frankrijk geleerd (of gehoord) qua wat je eigenlijk aan boord wil hebben qua pompen e.d. - niet alleen voor jezelf, maar ook als er iemand anders in nood is kan zo'n dompelpomp (of zelfs die grote handpomp) echt een goeie zaak zijn.

Het is inderdaad wel theoretisch want je moet er wel 1 tot 2 meter lift bij rekenen, dus ik zou in totaal als ik echt alles aanschop zo rond de 30000l/h zitten, maar wat ik al zei, dat zou ik met m'n huidige accupakket denk ik een uurtje volhouden (misschien minder, maar goed).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:24 #1488128

Jeroen,

ETAP deed dat.

Etap luisterde goed naar wat de gebruikers aandroegen en pastte aan.
Ik heb dit in de jaren 90 voorgesteld en van af toen was die mogelijkheid VOORBEREID.

Op een huiddoorvoer in de motorruimte een aansluiting met T stuk en afsluiter geeft de mogelijkeid om te kiezen tussen buitenwater en binnen gekomen water t kiezen.

De eigenaar besloot daar naar eigen keus dan wèl of niet een aansluiting te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:27 #1488129

Saeftinghe schreef :
Verazingwekkend snel de emmer vol, heel wat meer dan mijn bilge/douche water afvoer opleveren.

Welk schip heeft af fabriek deze mogelijkheid?

Je kan er inderdaad een goeie hoeveelheid mee pompen, en ik heb dus ook zo'n een Y kraan er in zitten (met een goeie korf op het eind in de bilge).

Af fabriek denk ik niet dat er een botenbouwer is die dat doet, tenzij het een soort expeditie-schip-bouwer is. Je zou verwachten dat het wel een dingetje zou moeten zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:28 #1488130

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16842
Nog een potentieel lekgat, impeller sloopmogelijkheid en kans op een oververhitte motor erbij :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:32 #1488131

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Unclebenny schreef :
Hans V schreef :
En de (theoretische) pompcapaciteit die forumlid Unclebenny aan boord heeft is vrij uitzonderlijk.

Tja, niet echt uitzonderlijk, ik was ooit van plan om met die boot de wereld rond te zeilen, en hij is daar ook op uitgerust....

...dus ik zou in totaal als ik echt alles aanschop zo rond de 30000l/h zitten, maar wat ik al zei, dat zou ik met m'n huidige accupakket denk ik een uurtje volhouden (misschien minder, maar goed).

Ik bedoelde uitzonderlijk in de zin dat weinig forumleden deze pompcapaciteit aan boord zullen hebben.

En zelfs met jouw arsenaal aan mogelijkheden zit je met een gat groter dan 6-7 cm (best klein) al snel in de problemen. Je creëert wel meer tijd om het lek te vinden en te dichten. Kost het in stelling brengen van al die pompen tijd dan heeft het al snel ook geen zin meer en is het lek vinden en dichten effectiever. Mijn punt is dat veel watersporters onderschatten hoe snel het water binnenstroomt bij een serieuze aanvaring met schade onder de waterlijn.

De afweging accu's onder de vloer of hoger (i.v.m. kortsluiting bij een lek in de romp) kun je het beste maken als je de verschillende scenario's die je afweegt een beetje realistisch inschat.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 11:24 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:37 #1488132

Unclebenny,

Etap deed dat, en heeft de impellerpomp ook met grotere capaciteit geplaatst.

Tussen mijn reserve delen ontdekte ik nog wat oudere impellers van een vroeger schip.
Het lijkt erop dat ook een grotere pomp werd toegepast.
Mogelijk ook de reden dat de vervangen impeller het met de helft van de schoepen nog voldoende water leverde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:37 #1488133

Hans V schreef :
Unclebenny schreef :
Hans V schreef :
En de (theoretische) pompcapaciteit die forumlid Unclebenny aan boord heeft is vrij uitzonderlijk.

Tja, niet echt uitzonderlijk, ik was ooit van plan om met die boot de wereld rond te zeilen, en hij is daar ook op uitgerust....

...dus ik zou in totaal als ik echt alles aanschop zo rond de 30000l/h zitten, maar wat ik al zei, dat zou ik met m'n huidige accupakket denk ik een uurtje volhouden (misschien minder, maar goed).

Ik bedoelde uitzonderlijk in die zin dat bijna geen enkel forumlid deze pompcapaciteit aan boord heeft.

En zelfs met jouw arsenaal aan mogelijkheden zit je met een gat groter dan 6-7 cm al snel in de problemen. Je creëert wel meer tijd om het lek te vinden en te dichten. Mijn punt is dat veel watersporters onderschatten hoe snel het water binnenstroomt bij een serieuze aanvaring met schade onder de waterlijn.

De afweging accu's onder de vloer of hoger (i.v.m. kortsluiting bij een lek in de romp) kun je het beste maken als je de verschillende scenario's die je afweegt een beetje realistisch inschat.

Ik heb ook zo'n pomp aan boord denk vergelijkbaar met uncle benny , ding ooit uitgetest op de omvormer (sommige pompen doen het niet op een omvormer of andersom testen is een goeie ) en met de spuit erop heb je tevens een indrukwekkende brandspuit :woohoo:

Ik heb hem 1 keer gebruikt ! Bij de buren waar ik nu lig ze waren 1 slang vergeten vast te zetten toen de motor terug werd geplaatst slang zat er wel op maar klemmen los , volgende morgen paniek, ik heb de pomp aardig kunnen uit testen in een half uur was de boot weer leeg.

Motor kon d'r weer uit dat was wel heel sneu :angry:
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 10:38 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 10:55 #1488137

Holtere, schreef:
Nog een potentieel lekgat, impeller sloopmogelijkheid en kans op een oververhitte motor erbij.




Niks geen gat erbij, alleen een T stuk op bestaande huiddoorvoer.
En het is zo vanzelfsprekend een filter op de extra aansluiting te plaatsen dat ik het niet nodig vond het noemen.

Oh Ja voor de volledigheid, dat T stuk geeft OOK de mogelijkheid om dezelfde huiddoorvoer als INGANG te gebruiken.

Daar was ik één keer best wel blij mee, een plastic zak om de saildrive invoer; koelwater dicht.
Nu was dat in 3 seconden opgelost, afsluiter in de juiste stand en weer vol koelwater op de motor.

Even achteruitslaan zou ook gekund hebben, ware het niet dat er direct achter me nog schepen voeren.
Laatst bewerkt: 20 juni 2023 10:59 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 11:07 #1488139

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Jeroen-Pion schreef :
Er zijn wel mensen die de zuig van het buiten water met een Y stuk en een kraan en losse slang in de bilge zo het water naar buiten kunnen pompen. Opzich best een slim systeem!

Welke werven / boten dat standaard zo maken / hebben zou ik niet weten .

Ik heb dat al vanaf de schokker zo. De koelwaterzuig kan via een 3-weg kraan ook de bilge leeg pompen.

Alles helpt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 11:14 #1488144

Keer leuke test voor de ZF liefhebbers met een oude boot op een meeting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 11:27 #1488155

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16842
Holtere, schreef:
Nog een potentieel lekgat, impeller sloopmogelijkheid en kans op een oververhitte motor erbij.



Niks geen gat erbij, alleen een T stuk op bestaande huiddoorvoer.
En het is zo vanzelfsprekend een filter op de extra aansluiting te plaatsen dat ik het niet nodig vond het noemen.

Oh Ja voor de volledigheid, dat T stuk geeft OOK de mogelijkheid om dezelfde huiddoorvoer als INGANG te gebruiken.
En wat is een T-stuk dan met extra slangklemmen ook nog?
Hopelijk boven de waterlijn dan toch?
Ik weet van een bootje met die constructie dat die gelukkig met de kiel op de grond stond in de haven maar er stond wel 40 cm water in.
Een monteur was onder door de boot gekropen en was daarbij aan de kogelkraan blijven hangen met iets. Toevallig ook met de slangenboel bezig geweest natuurlijk.
Ieder gat in je boot is een potentieel gevaar en denk na voordat je gaat boren of T-stukjes gaat plaatsen.
Kans op drooglopende impellerpompjes en oververhittemotortjes nog daar aan toe.
Kijk, je hebt een lek en dan heb je het druk he. Dat je boot toevallig al droog staat terwijl de motor nog loopt ontgaat je misschien wel....iets met Murphy ;)

Overigens mag je van mij iedere slimmigheid inbouwen die je wilt...in je eigen boot dan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 12:04 #1488167

Hans V schreef :
Unclebenny schreef :
Hans V schreef :
En de (theoretische) pompcapaciteit die forumlid Unclebenny aan boord heeft is vrij uitzonderlijk.

Tja, niet echt uitzonderlijk, ik was ooit van plan om met die boot de wereld rond te zeilen, en hij is daar ook op uitgerust....

...dus ik zou in totaal als ik echt alles aanschop zo rond de 30000l/h zitten, maar wat ik al zei, dat zou ik met m'n huidige accupakket denk ik een uurtje volhouden (misschien minder, maar goed).

Ik bedoelde uitzonderlijk in de zin dat weinig forumleden deze pompcapaciteit aan boord zullen hebben.

En zelfs met jouw arsenaal aan mogelijkheden zit je met een gat groter dan 6-7 cm (best klein) al snel in de problemen. Je creëert wel meer tijd om het lek te vinden en te dichten. Kost het in stelling brengen van al die pompen tijd dan heeft het al snel ook geen zin meer en is het lek vinden en dichten effectiever. Mijn punt is dat veel watersporters onderschatten hoe snel het water binnenstroomt bij een serieuze aanvaring met schade onder de waterlijn.

De afweging accu's onder de vloer of hoger (i.v.m. kortsluiting bij een lek in de romp) kun je het beste maken als je de verschillende scenario's die je afweegt een beetje realistisch inschat.

Ah okee, uitzonderlijk op die manier - dan, inderdaad, denk niet dat veel mensen zo ver gaan :) En inderdaad, het is ook geen "alles is nu goed" oplossing, het idee er achter is dat je jezelf meer tijd geeft om het lek te vinden en te dichten. En natuurlijk na het dichten je boot weer redelijk rap leeg pompen.

Bij mij staan de 2 lenspompen altijd klaar (en aan, met hun float switch), de dompelpomp staat in de bakskist, maar die kan binnen 30 seconden neergezet zijn. De grote handpomp die duurt wat langer, daar ben je een paar minuten mee bezig om dat klaar te zetten, dus qua tijd, nja, als je binnen 5 minuten gaat zinken dan is 't gat al zo groot dat het niet meer uitmaakt hoeveel je dan al dan niet pompt, zinken zal je dan toch. Dan kan je beter gaan denken om je reddingsvlot alvast maar klaar te maken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 12:05 #1488168

Saeftinghe schreef :
Unclebenny,

Etap deed dat, en heeft de impellerpomp ook met grotere capaciteit geplaatst.

Tussen mijn reserve delen ontdekte ik nog wat oudere impellers van een vroeger schip.
Het lijkt erop dat ook een grotere pomp werd toegepast.
Mogelijk ook de reden dat de vervangen impeller het met de helft van de schoepen nog voldoende water leverde.

Okee, maar dat is dan Etap, dat is er 1 van de hoeveel fabrikanten? (Goeie zaak, dat dan weer wel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 20 juni 2023 21:50 #1488384

ETAP bouwde goed doordachte schepen, dat resulteerde dat bijna de totale tijd dat Etaps gebouwd werden er een best lange wachtlijst was voor nieuwe Etaps
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 23 juni 2023 16:05 #1489107

Jeroen-Pion schreef :
Er zijn wel mensen die de zuig van het buiten water met een Y stuk en een kraan en losse slang in de bilge zo het water naar buiten kunnen pompen. Opzich best een slim systeem!
Ik heb het op mijn boot een tijdje gehad met het idee dat het een goede en effectieve methode was. Tot ik het eens goed getest heb. Ik had een olievat van 200 liter onder de uitlaat gezet om eens te kijken hoe lang het duurde voor het vat vol zat. Laat ik het zo zeggen, de kleinste 24V bilgepomp die ik aanboord heb verzet tweemaal zoveel water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 23 juni 2023 16:49 #1489116

Erikdejong schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Er zijn wel mensen die de zuig van het buiten water met een Y stuk en een kraan en losse slang in de bilge zo het water naar buiten kunnen pompen. Opzich best een slim systeem!
Ik heb het op mijn boot een tijdje gehad met het idee dat het een goede en effectieve methode was. Tot ik het eens goed getest heb. Ik had een olievat van 200 liter onder de uitlaat gezet om eens te kijken hoe lang het duurde voor het vat vol zat. Laat ik het zo zeggen, de kleinste 24V bilgepomp die ik aanboord heb verzet tweemaal zoveel water.

Op hoeveel toeren was dat? ;) Bij stationair lopen doet 't inderdaad niet veel, maar zet 'm op max, dan wil er best wel water uit komen ;)

Buiten dat, alle beetjes helpen, in mijn optiek tenminste. Het is dat het makkelijk was om het zo aan te leggen op m'n huidige boot, anders had ik 't waarschijnlijk niet gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 23 juni 2023 16:51 #1489117

Vol gas uiteraard...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat vinden we van accu's onder de vloer? 16 juli 2023 21:46 #1494923

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Een lood accu kan het best nog even volhouden onder water, ik heb meer problemen met vocht waardoor poolklemmen en connectors en soms ook zekeringen weg rotten.
Ik word nog wel eens geroepen door mensen met problemen en dan zie je dit soort problemen, WD40 doet trouwens wonderen of vaseline. De loden accupolen zijn vaak prima maar de kabels die erin steken....
Ik heb de elektra zelf zo hoog mogelijk in het schip, liefst in plafons en WCD´s ook hoog en niet bij de vloer. Zeker 230V... een paar druppels water (meestal hemelwater) laat meteen de aardlek springen. Mijn LFP accu's zitten ook boven de waterlijn, in combinatie met de electronica vind ik een droge plek wel zo prettig. Startaccu zit wel laag in het schip en heeft ook wel eens half onder water gestaan en dat was geen probleem.
Al met al wat mij betreft kunnen de accus gerust onder de vloer en bij voorkeur neem je GEL/AGM accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl