Jeroen-Pion schreef :
Als je weet dat je water maakt mag het alarm wel uit toch ?
Een schip drijvende houden met een bilgepomp is totaal onrealistisch te noemen , hield heel ZF een tijd terug niet de adem in toen erop een Dehler het log wat aan het “lekken” was ?
Bij een beetje lek heb je al heel snel een dikke 230 volt dompel pomp nodig die >25 m3 uur kan pompen met een dikke slang of een benzine pomp zoals de knrm heeft . Met een optimistisch bilgepompje waar je de waardes die men geeft nooit gaat halen .
Primair lijkt het me heel verstandig om de boot waterdicht te houden .
En daarom staan mijn accus dus op de vloer, zodat ik nog stroom heb om m'n inverter te laten lopen zodat ik m'n dompelpomp kan gebruiken - en die doet iets van 27m3 per uur op 1800 watt. En ja, dan kunnen we inderdaad nog gaan doorlullen over hoe dat maar een uurtje of anderhalf loopt voordat je accu's leeg zijn, maar soit, dan wordt het wel erg masterclass mierenneuken.
Op mijn boot: 6000l/h dikke grote lenspomp op 12v, een 2400l/h lenspomp op 12v (die als eerste aangaat), een handlenspomp die per slag een liter verwerkt, en ik ga er even van uit dat als de poep de ventilator heeft geraakt dat ik daar best hard aan kan harken, maar die zit er meer op "omdat het moet", en een Edson handpomp die ik neer kan zetten waar het nodig is (goed voor 3 liter per slag, dubbele actie, lange hendel, en daar kom je ook best een eind mee), en dus die 220v dompelpomp die rustig via m'n inverter kan werken.
Gaat dat de boot drijvende houden? Misschien niet, dat is het punt ook helemaal niet - het punt is dat hoe meer tijd je drijvend kan blijven hoe meer kansen je hebt om a) hard om hulp te roepen via marifoon, b) misschien het gat kan dichten met wat je bij de hand hebt, en c) heel misschien gewoon zelfs wel meer pompt dan er binnenkomt.
Maar ja, zonder werkende stroomvoorziening...
Dan denk ik nog steeds dat het een kleine moeite is om die accus niet onder de vloer te steken, als je daar je kansen mee vergroot. Blijkbaar blijft dat dus een gekke opinie...