Unclebenny schreef :
holtere schreef :
Dat lijkt me idd veel verstandiger en kan in meer gevallen van pas komen.
Ik val eigenlijk over de opmerking "punt van afkeur"...
Mocht je de accu elders willen dan is dat toch zo te fixen en daar hoef je de aankoop van een boot toch niet voor te cancelen?
Vind het nogal gewichtigdoenerij als ik dat zo goed begrepen heb.
Natuurlijk kunnen de accus ergens anders gezet worden, maar die kennis wil dat niet want die is er heilig van overtuigd dat zoals het ontworpen is (dus accus onder de vloer) gewoon goed is. Dus dan denk ik van, nee, ik zou het niet doen (punt van afkeur, dus). Of die daar naar luistert is dan even vraag 2.
Dus helemaal geen gewichtigdoenerij.
"maar die kennis wil dat niet want die is er heilig van overtuigd dat zoals het ontworpen is (dus accus onder de vloer) gewoon goed is."
Tot de dag van vandaag is daar ook geen speld tussen te krijgen en als het schip nog eens tientallen jaren oud is is dat ook gebleken.
Als het lek zo groot is dat de bilgepompen het niet meer bijkunnen houden en dat is al heel snel, dan maakt het niet heel veel uit in tijd of ze 50 cm hoger staan , althans bij een sigificant lek win je daar geen uren mee wat je net voldoende tijd geeft .
Bovendien als de ruimte onder de vloer al gevuld is met 30 cm water is het so wie so al bijna niet meer te bepalen waar het water binnen komt .
Als je bilge pomen het niet bij kunnen houden , zou ik maar vast een vlot ingebeeldheid brengen de Eprib activeren en de grabbag met hand VHF klaar zetten. Daar heb je nogmaals meer aan dan de accu's die de het bier in de koelkast nog koud houden etc.
Wat Caldris zegt klopt natuurlijk op een zeeschip de radio accu's zo hoog mogelijk plaatsen , nu heb je op een zeeschip van enig formaat nu ook meteen over meters boven de waterlijn en niet als op een jacht over max een meter als je dat al haalt. Bij alle bootjes waar we hiermee varen staan de accu's al gauw onder de waterlijn.
Gaan je vloer delen drijven probeer het lek maar te vinden en je bent al rijkelijk laat ondertussen. Goed water alarm instaleren lijkt me zinvoller .
Dus punt van afkeur vind ik naar mijn bescheiden mening sterk overdreven , ja hoe minder snel de accu's onderwater staan des te beter , vraag blijft hoeveel profijt heb je ervan als ze onderin het schip staan ? Veel en hoevaak is ben ik van plan ze onderwater te gaan zetten ? Als de verwachting is redelijk vaak zou ik eerst de huiddoorvoeren / slangen / true holes eens goed inspecteren en aanpakken.