Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoongebruik, jargon en jachtjes

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:38 #1527833

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
Calidris schreef :
Als je je op zee of binnenwater begeeft tussen andere scheepvaart ben je een verkeersdeelnemer. Of je zeilt of motort maakt dan niet uit. Het is dan goed gebruik en fatsoen dat je je ook aan de algemeen geldende regels houd, dus ook communicatie.
Anders gedraag je je als een fietsers zonder licht.

Natuurlijk moet je aan de regels houden. Ik zal misschien wel de laatste zijn die dat ontkent. Maar volgens mij is het hebben van een marifoon niet verplicht. Dus handel je volstrekt volgens de regels als je die niet hebt.

Maar wat mij betreft is de zee maar ook het binnenwater gewoon openbare ruimte. Waar allerlei activiteiten plaats vinden. Zoals natuur ontwikkeling, vissen, zwemmen, recreëren alsmede transport van goederen. Ik heb er dan ook bezwaar tegen als één van de gebruikers van die ruimte het alleenrecht opeist.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 15:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:40 #1527834

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6150
Even een knuppel in de kipperen gooien. Wat is de zin van aanmelden in een sektor, als je vanaf Steenbank of de Westpost de Schelde opvaart dan moet je als zeeschip jezelf een keer of 6 aanmelden en ook evenzoveel weer afmelden. En dat terwijl AIS vor zeeschepen al verplicht is. Ook binnenvaarders op de Schelde varen allen met AIS. Atomatic Identification System toch ? Voegt niet heel veel meer toe aan wat allang bekend is Schepen varen allemaal met geplande aankomst naar van te voren afgesproken ligplaats. Dan is er ook nog walradar die alle scheeps bewegingen volgt. Ik zie de meerwaarde niet van het aan en afmelden in iedere sektor. Het is meer een ingesleten protokol uit het verleden.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:56 #1527840

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Ik lees in deze draad keer op keer argumenten waarom de gedragsregels niet voor ons zouden gelden. Waarom is dat toch? Telt het niet dat verkeersleiders en beroepsschippers aangeven dat het wenselijk is dat wij ons conformeren aan de gebruikelijke regels om daardoor het verkeer veiliger te maken?
Wij maken de regels niet, wij nemen slechts deel.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:58 #1527841

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29415
Arcadia schreef :
Ik lees in deze draad keer op keer argumenten waarom de gedragsregels niet voor ons zouden gelden. Waarom is dat toch? Telt het niet dat verkeersleiders en beroepsschippers aangeven dat het wenselijk is dat wij ons conformeren aan de gebruikelijke regels om daardoor het verkeer veiliger te maken?
Wij maken de regels niet, wij nemen slechts deel.

Precies!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:02 #1527842

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
Jutter schreef :
Even een knuppel in de kipperen gooien. Wat is de zin van aanmelden in een sektor, als je vanaf Steenbank of de Westpost de Schelde opvaart dan moet je als zeeschip jezelf een keer of 6 aanmelden en ook evenzoveel weer afmelden. En dat terwijl AIS vor zeeschepen al verplicht is. Ook binnenvaarders op de Schelde varen allen met AIS. Atomatic Identification System toch ? Voegt niet heel veel meer toe aan wat allang bekend is Schepen varen allemaal met geplande aankomst naar van te voren afgesproken ligplaats. Dan is er ook nog walradar die alle scheeps bewegingen volgt. Ik zie de meerwaarde niet van het aan en afmelden in iedere sektor. Het is meer een ingesleten protokol uit het verleden.

Ja als ik al dat gemeld zo aanhoor krijg ik ook van die ideeën. Kan dat niet een beetje handiger? Hoe zal dat er over 10-15 jaar aan toe gaan? Als alles weer efficiënter (goedkoper op arbeidskosten dus) moet zijn en de technologie nog verder is.

Aanmelden met een app? Of volautomagies. Ook bij sluizen en bruggen. AI werkt verder het verkeer af. Het zijn toch allemaal standaard patronen. Lijkt me leuk de BrandAIris te horen: "begrepen".
Op drukke wateren varen we met lane control en afgepaste afstanden. Dan voel je je roer trekken als je buiten de tonnetjes komt. O die zijn er dan niet meer, want onwijs inefficiënt! De AIS bakens bedoel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:06 #1527844

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15066
Arcadia schreef :
Ik lees in deze draad keer op keer argumenten waarom de gedragsregels niet voor ons zouden gelden. Waarom is dat toch? Telt het niet dat verkeersleiders en beroepsschippers aangeven dat het wenselijk is dat wij ons conformeren aan de gebruikelijke regels om daardoor het verkeer veiliger te maken?
Wij maken de regels niet, wij nemen slechts deel.

De beroepsvaart maakt ook niet de wetten en regels.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:06 #1527845

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8686
Jutter schreef :
Even een knuppel in de kipperen gooien. Wat is de zin van aanmelden in een sektor, als je vanaf Steenbank of de Westpost de Schelde opvaart dan moet je als zeeschip jezelf een keer of 6 aanmelden en ook evenzoveel weer afmelden. En dat terwijl AIS vor zeeschepen al verplicht is. Ook binnenvaarders op de Schelde varen allen met AIS. Atomatic Identification System toch ? Voegt niet heel veel meer toe aan wat allang bekend is Schepen varen allemaal met geplande aankomst naar van te voren afgesproken ligplaats. Dan is er ook nog walradar die alle scheeps bewegingen volgt. Ik zie de meerwaarde niet van het aan en afmelden in iedere sektor. Het is meer een ingesleten protokol uit het verleden.

Helaas voeren vele schepen geen juiste bestemming op. Sinds een paar jaar is de nieuwe standaard op zee de UN/LOCODE, maar welke binnenvaarder of jachtie heeft die codes paraat of bij zich?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:14 #1527848

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6150
La Mavare schreef :
Jutter schreef :
Even een knuppel in de kipperen gooien. Wat is de zin van aanmelden in een sektor, als je vanaf Steenbank of de Westpost de Schelde opvaart dan moet je als zeeschip jezelf een keer of 6 aanmelden en ook evenzoveel weer afmelden. En dat terwijl AIS vor zeeschepen al verplicht is. Ook binnenvaarders op de Schelde varen allen met AIS. Atomatic Identification System toch ? Voegt niet heel veel meer toe aan wat allang bekend is Schepen varen allemaal met geplande aankomst naar van te voren afgesproken ligplaats. Dan is er ook nog walradar die alle scheeps bewegingen volgt. Ik zie de meerwaarde niet van het aan en afmelden in iedere sektor. Het is meer een ingesleten protokol uit het verleden.

Helaas voeren vele schepen geen juiste bestemming op. Sinds een paar jaar is de nieuwe standaard op zee de UN/LOCODE, maar welke binnenvaarder of jachtie heeft die codes paraat of bij zich?

Maar bij de verkeerscentrale weten ze alle bestemmingen allang hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:29 #1527850

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29415
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:33 #1527851

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8540
Arcadia schreef :
Ik lees in deze draad keer op keer argumenten waarom de gedragsregels niet voor ons zouden gelden. Waarom is dat toch? Telt het niet dat verkeersleiders en beroepsschippers aangeven dat het wenselijk is dat wij ons conformeren aan de gebruikelijke regels om daardoor het verkeer veiliger te maken?
Wij maken de regels niet, wij nemen slechts deel.

Ik lees dat niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:36 #1527852

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8540
Jutter schreef :
Even een knuppel in de kipperen gooien. Wat is de zin van aanmelden in een sektor, als je vanaf Steenbank of de Westpost de Schelde opvaart dan moet je als zeeschip jezelf een keer of 6 aanmelden en ook evenzoveel weer afmelden. En dat terwijl AIS vor zeeschepen al verplicht is. Ook binnenvaarders op de Schelde varen allen met AIS. Atomatic Identification System toch ? Voegt niet heel veel meer toe aan wat allang bekend is Schepen varen allemaal met geplande aankomst naar van te voren afgesproken ligplaats. Dan is er ook nog walradar die alle scheeps bewegingen volgt. Ik zie de meerwaarde niet van het aan en afmelden in iedere sektor. Het is meer een ingesleten protokol uit het verleden.

Wat ik reeds schreef: melden om te melden is achterhaald.
Het probleem zit louter bij uitluisteren/reageren bij oproep.
En ja, die enkele keer melden als je wat ongewoons gaat doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:43 #1527853

Ilex schreef :
Jutter schreef :
Even een knuppel in de kipperen gooien. Wat is de zin van aanmelden in een sektor, als je vanaf Steenbank of de Westpost de Schelde opvaart dan moet je als zeeschip jezelf een keer of 6 aanmelden en ook evenzoveel weer afmelden. En dat terwijl AIS vor zeeschepen al verplicht is. Ook binnenvaarders op de Schelde varen allen met AIS. Atomatic Identification System toch ? Voegt niet heel veel meer toe aan wat allang bekend is Schepen varen allemaal met geplande aankomst naar van te voren afgesproken ligplaats. Dan is er ook nog walradar die alle scheeps bewegingen volgt. Ik zie de meerwaarde niet van het aan en afmelden in iedere sektor. Het is meer een ingesleten protokol uit het verleden.

Wat ik reeds schreef: melden om te melden is achterhaald.
Het probleem zit louter bij uitluisteren/reageren bij oproep.
En ja, die enkele keer melden als je wat ongewoons gaat doen...

Zou niet weten waarom ? Het is een extra controle denk ik . Je kunt ook helemaal vertrouwen op digitaal .......

LVL werk ook nog gewoon met analoge blokjes die ze stapelen , soms is gewoon heel simpel heel erg goed .
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 16:45 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 16:46 #1527854

La Mavare schreef :
Helaas voeren vele schepen geen juiste bestemming op. Sinds een paar jaar is de nieuwe standaard op zee de UN/LOCODE, maar welke binnenvaarder of jachtie heeft die codes paraat of bij zich?

Jachies (stokkies) hebben meestal geen klasse A of Inland AIS en kúnnen geen bestemming invoeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 17:55 #1527865

Nachtvlinder schreef :
La Mavare schreef :
Helaas voeren vele schepen geen juiste bestemming op. Sinds een paar jaar is de nieuwe standaard op zee de UN/LOCODE, maar welke binnenvaarder of jachtie heeft die codes paraat of bij zich?

Jachies (stokkies) hebben meestal geen klasse A of Inland AIS en kúnnen geen bestemming invoeren

Wat een voordeel kun je ook geen verkeerde bestemming invoeren :woohoo: , voor wie dat wel kan is het linkje van LMV uiterst nuttig :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 17:58 #1527867

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8540
.Zou niet weten waarom ? Het is een extra controle denk ik . Je kunt ook helemaal vertrouwen op digitaal...

Gelukkig doet niemand dat en zitten we nog in het analoge plottertijdperk :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 18:04 #1527870

Berghout-2 schreef :
Doejong schreef :
Berghout-2 schreef :...
Dus alsjeblieft, mede namens mijn collegaschippers, meld je, luister uit en communiceer!


Ik ben hier niet tegen, Berghout-2. Maar opkruisend op het Volkerak bijvoorbeeld is het geen doen. Moet ik iedere vrachtboot met kruisende koers oproepen om te zeggen dat ik het BPR zal toepassen?

Als er overduidelijk geen sprake is van ramkoers, dan hoef je natuurlijk niet te roepen.
Maar wees eens eerlijk, heb je daar op een middag meer dan drie keer ramkoers?
Het wordt je zeer in dank afgenomen als je bij een dreigende conflictsituatie communiceert. Dat kan ook door heel voortijdig je koers te wijzigen, maar makkelijker via de marifoon.
Al roep je maar: "Marie, dat jacht aan stuurboord gaat achter je langs/gaat overstag"
Iedereen kan zo medewerken aan de veiligheid en rust (behalve 3noreen, want die laat bewust zijn vhf thuis).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Als je regelmatig kruist op het Volkerak (en dat is zuidwaarts héél vaak kruisen), dan weet je dat je heel vaak op ramkoers ligt met de binnenvaart. Kan ook haast niet anders met een stroom van binnenschippers en een kruisrak. Lijkt me een beetje overkill om dan steeds de marifoon te pakken. Stel (maar niet eens hypothetisch): je vaart met 10 boten de Volkeraksluis uit voor een mooi kruisrak, en ieder jachtje gaat een ramkoers per marifoon melden, dan worden die binnenschepers wel helemaal gek van ons.... En ja, natuurlijk wijzig je op tijd je koers, veiligheid, uit beleefdheid en ook om de stress op de brug niet te hoog op te laten lopen. Lijkt me ook common sense. Dus, ruim op tijd overstag, of achterlangs afvallen. En meestal niet voor-langs.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 18:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 18:11 #1527873

Ilex schreef :
.Zou niet weten waarom ? Het is een extra controle denk ik . Je kunt ook helemaal vertrouwen op digitaal...

Gelukkig doet niemand dat en zitten we nog in het analoge plottertijdperk :woohoo:

De luchtverkeersleiding doet het nog net zoo analoog als 50 jaar geleden , blokje en viltstift en schuiven maar .
Om 1 voorbeeld te noemen van de vele .

Soms is oud helemaal niet verkeerd , zie je veel in kritische omgevingen , ook waar het melden en de bevestiging van de melding de veiligheid en bewust wording beter is dan zonder .

Zal even zoeken in de e leringen daar stond een leuke Active test , eerst kijk je naar objecten die bewegen maar je kan alleen kijken meer niet , je mag 1,5 minuten alles bekijken , dan is er 1 minuut pauze en daarna komen de vragen van welke kant kwam die en van welke die , bijna iedereen heeft alles fout .

Dan krijg je een melding binnen die lees je en klikt op bevestigen , zelfde objecten en bewegingen , weer een minuut pauze scherm , en dan de vragen weer , nu heeft bijna iedereen alles goed en onthouden .

Dus melden en afmelden kan voor de VTS heel nuttig zijn het houd de mensen scherp .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 18:28 #1527878

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 406
Een bijkomend voordeel van melden is dat je dan gelijk op het juiste kanaal zit.... De post weet dan ook dat je meeluistert. Juist bij meerdere blokkanalen wel een mechanisme dat er voor zorgt dat je meeschakelt.....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 18:39 #1527881

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8540
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 19:36 #1527905

Blokjes worden nog steeds gebruikt lex , mijn Neefje werkt op de toren Schiphol LVNL ;)

Ze zijn wel bezig met digitaal maken , maar dat duurt nog wel even , ook voor alles getest , en goed bevonden understatement is.

klikker de klik

Melden doen ze ook nog steeds , terwijl ze echt wel die kist zien hoor op een scherm of wat en 1 ding is zeker hij gaat landen ........ :whistle:

Je mag rustig eigenwijs zijn voor de rest :silly:
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 19:37 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 20:19 #1527925

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8540
De foto die ik toon is van de toren van Schiphol...

www.upinthesky.nl/2019/04/24/l...g-zet-papier-buiten/

Overleg nog eens met je neefje. Misschien al wat langer niet gesproken?
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 20:22 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 20:27 #1527929

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7210
Jeroen-Pion schreef :
Blokjes worden nog steeds gebruikt lex , mijn Neefje werkt op de toren Schiphol LVNL ;)

Ze zijn wel bezig met digitaal maken , maar dat duurt nog wel even , ook voor alles getest , en goed bevonden understatement is.

klikker de klik

Melden doen ze ook nog steeds , terwijl ze echt wel die kist zien hoor op een scherm of wat en 1 ding is zeker hij gaat landen ........ :whistle:

Je mag rustig eigenwijs zijn voor de rest :silly:

jouw klikkerdeklik is al van 2018 :laugh: :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 20:55 #1527939

Ilex schreef :
De foto die ik toon is van de toren van Schiphol...

www.upinthesky.nl/2019/04/24/l...g-zet-papier-buiten/

Overleg nog eens met je neefje. Misschien al wat langer niet gesproken?

Zeker wel ! Recent nog , systeem is in werking maar nog steeds papier hoor , het schijnt nog niet helemaal (te vaak dus ) vlekkeloos te werken , dus papier als backup nog steeds zeker op piekdagen.

Maar daar staan we niet van te kijken toch ? Alleen wordt dat nooit zo breed en uitbundig uitgehangen overal ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 21:03 #1527942

allebei beetje gelijk, de strips zijn er nog steeds maar staan op een scherm.

zie hier rond 4m30s

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 21:09 #1527945

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7210
Jeroen-Pion schreef :
Ilex schreef :
De foto die ik toon is van de toren van Schiphol...

www.upinthesky.nl/2019/04/24/l...g-zet-papier-buiten/

Overleg nog eens met je neefje. Misschien al wat langer niet gesproken?

Zeker wel ! Recent nog , systeem is in werking maar nog steeds papier hoor , het schijnt nog niet helemaal (te vaak dus ) vlekkeloos te werken , dus papier als backup nog steeds zeker op piekdagen.

Maar daar staan we niet van te kijken toch ? Alleen wordt dat nooit zo breed en uitbundig uitgehangen overal ;)

gewoon volhouden he :whistle:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl