Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoongebruik, jargon en jachtjes

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 15:09 #1527593

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27865
jerry schreef :
Toen ik ooit en voor het eerst op het IJ van Nieuwendam naar de Houthaven voer met mijn motorbootje viel het mij op dat er aan noordkant een jachtenbetonning was. Lekker veilig en de binnenvaartschepen stoven me flink voorbij. Wie weet waar er nog meer van die jachtenbetonningen liggen?

In de omgeving van Dordrecht (Beneden Merwede, Noord, Oude Maas en Dordtse Kil) ontbreekt die jachtbetonning. Op de Nieuwe Merwede (ten oosten van het Eiland van Dordrecht) het Hollands Diep, het Haringvliet, het Volkerak en een deel van de Krammer is wèl jachtbetonning. En sinds relatief kort ook in het Zijpe, Mastgat en Keeten.
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 15:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 15:35 #1527602

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Wadloper schreef :
jerry schreef :
Toen ik ooit en voor het eerst op het IJ van Nieuwendam naar de Houthaven voer met mijn motorbootje viel het mij op dat er aan noordkant een jachtenbetonning was. Lekker veilig en de binnenvaartschepen stoven me flink voorbij. Wie weet waar er nog meer van die jachtenbetonningen liggen?

In de omgeving van Dordrecht (Beneden Merwede, Noord, Oude Maas en Dordtse Kil) ontbreekt die jachtbetonning. Op de Nieuwe Merwede (ten oosten van het Eiland van Dordrecht) het Hollands Diep, het Haringvliet, het Volkerak en een deel van de Krammer is wèl jachtbetonning. En sinds relatief kort ook in het Zijpe, Mastgat en Keeten.

Er zijn nog veel meer, ga je die ook vertellen?

Of is het handig als Jerry ( :sick: ) een kaart bekijkt?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:14 #1527608

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
De mop is natuurlijk wel dat beroepsvaart ook in het door jacht betonning aangegeven vaarwater mag varen. Dit kan nog wel in nauw vaarwater tot gevaarlijke situaties leiden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:17 #1527610

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7046
@LaMavare. Was jij niet die schipper die niet op de kaart keek en door verboden gebied voer? :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:24 #1527613

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27865
3Noreen schreef :
De mop is natuurlijk wel dat beroepsvaart ook in het door jacht betonning aangegeven vaarwater mag varen.

De plekken waar dit ook daadwerkelijk gebeurt zijn vrij zeldzaam. Ik ken er zelf eigenlijk maar één; de met jachtbetonning aangegeven doorgang tussen het eiland Noordplaat en Overflakkee.

Dit kan nog wel in nauw vaarwater tot gevaarlijke situaties leiden.

Behalve dat je graag nogal alarmistisch doet over zaken die kennelijk èrg aan het hart gaan, zoals de communicatie via de marifoon, lijkt het er nu op dat je ook nog graag aan bangmakerij doet.

Naar mijn mening is het in de Delta (voor Jerry het meest relevant, denk ik) een niet-bestaand probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:25 #1527614

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27865
jerry schreef :
@LaMavare. Was jij niet die schipper die niet op de kaart keek en door verboden gebied voer? :sick:

Touché. Ik kan niet anders zeggen.
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 16:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:32 #1527617

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 843
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
De mop is natuurlijk wel dat beroepsvaart ook in het door jacht betonning aangegeven vaarwater mag varen.

De plekken waar dit ook daadwerkelijk gebeurt zijn vrij zeldzaam. Ik ken er zelf eigenlijk maar één; de met jachtbetonning aangegeven doorgang tussen het eiland Noordplaat en Overflakkee.

Dit kan nog wel in nauw vaarwater tot gevaarlijke situaties leiden.

Behalve dat je graag nogal alarmistisch doet over zaken die kennelijk èrg aan het hart gaan, zoals de communicatie via de marifoon, lijkt het er nu op dat je ook nog graag aan bangmakerij doet.

Naar mijn mening is het in de Delta (voor Jerry het meest relevant, denk ik) een niet-bestaand probleem.

Nou... bij de Noordplaat is het soms ronduit vervelend wat de binnenvaart doet. Aan de andere kant varen ze er soms zo hard doorheen dat ze de waterplanten in de geul lostrekken. Dat beschouw ik als een voordeel.
Vervelender is het op de Westerschelde. Daar vaart de kleinere binnenvaart ook graag in het "fietspad". Kortste weg of minder stroom tegen. Begrijpelijk maar verwarrend soms. Zeker als je het fietspad aan de bakboordkant van de vaargeul aanhoudt.
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 16:33 door KoertRM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:39 #1527619

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
KoertRM schreef :
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
De mop is natuurlijk wel dat beroepsvaart ook in het door jacht betonning aangegeven vaarwater mag varen.

De plekken waar dit ook daadwerkelijk gebeurt zijn vrij zeldzaam. Ik ken er zelf eigenlijk maar één; de met jachtbetonning aangegeven doorgang tussen het eiland Noordplaat en Overflakkee.

Dit kan nog wel in nauw vaarwater tot gevaarlijke situaties leiden.

Behalve dat je graag nogal alarmistisch doet over zaken die kennelijk èrg aan het hart gaan, zoals de communicatie via de marifoon, lijkt het er nu op dat je ook nog graag aan bangmakerij doet.

Naar mijn mening is het in de Delta (voor Jerry het meest relevant, denk ik) een niet-bestaand probleem.

Nou... bij de Noordplaat is het soms ronduit vervelend wat de binnenvaart doet. Aan de andere kant varen ze er soms zo hard doorheen dat ze de waterplanten in de geul lostrekken. Dat beschouw ik als een voordeel.
Vervelender is het op de Westerschelde. Daar vaart de kleinere binnenvaart ook graag in het "fietspad". Kortste weg of minder stroom tegen. Begrijpelijk maar verwarrend soms. Zeker als je het fietspad aan de bakboordkant van de vaargeul aanhoudt.

Niet bestaand, Wel bestaand..... Feiten zijn ook maar een mening.

Op de waddenzee zijn er ook een paar afkortingen waar wat jacht betonning ligt waar je beter uit weg kan blijven als er haastigen zijn die op een tijdschema moeten varen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 16:44 #1527620

Er bestaan brochures met de naam Varen doe je samen. Overleg hoort daar naast regelkennis vaak bij. Deze zomer op de WesterSchelde zeilend richting Terneuzen ervaren hoe het wel en niet kan. Zeilend op de rand van de vaargeul kwam een zeeschip achterop waarvan het onduidelijk was of die voor Terneuzen het kanaal of voor Antwerpen bestemd was. Voor Terneuzen kon ik hem beter achterlangs laten en een stukje opschuiven naar bakboord, terwijl voor Antwerpen ik wat extra ruimte moest geven in de bocht. Het bleek na contact met de verkeersleiding Antwerpen. Dan meldt je vervolgen dat je naat stuurboord uitwijkt. Toch ging het dezelfde tocht niet helemaal vlekkeloos. Ik had mijn bestemming de jachthaven van Terneuzen keurig vooraf gemeld. Toch kreeg ik op het laast moment een aan bakboord van het vaarwater varend binnenschip vrijwel recht voor de boeg. Dat binnenschip liet duidelijk weten via de marifoon dat hij vond dat ik opzij moest. Waarop de verkeerleiding hem nog wel corrigeerde enj dat ik met bestemming Terneuzen jachthaven daar terecht voer. Dat binnenschip was vanuit Wemeldinge overstoken en was gemakshalve alvast aan bakboord gaan varen. Ik weet nu dat ze dat meestal doen daar. Hij had zich wel gemeld maar er niet bij verteld dat hij al volledig verkeerde wal hield. Waardoor de verkeerpost hem waarschijnlijk niet had gewaarschuwd voor mijn aanwezigheid. Op zijn plotter kijken was ook teveel gevraagd Dan had hij ook aan mijn koers kunnen afleiden wat mijn doel was. Ergo communicatie met de verkeerspost lost niet alles op dat moet je samen doen.
Ik heb overigens ook met de verkeerspost Vissingen op de Westerschelde vooral positieve ervaring. Maar ook zij worden soms op het verkeerde been gezet, bijvoorbeeld als een schip al weer vaart maakt nog voor de zojuist opgepikte loods goed en wel op de brug staat. Dit terwijl je net clearance heb gekregen om voorlangs te varen. De verkeerleiding kijkt hier ook goed naar de feitelijke beweging en trok de clearance in en vroeg me achterlangs te gaan. Omdat er nog twee schepen in het laatste stadium van de loodswissel waren was dat wel een mijl extra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 17:42 #1527641

Wadloper schreef :
jerry schreef :
@LaMavare. Was jij niet die schipper die niet op de kaart keek en door verboden gebied voer? :sick:

Touché. Ik kan niet anders zeggen.

Daar lag toch geen betonning ?

Maar als iets simpels als een paar tonnen in het Eggie niet duidelijk zijn en op de kaart ook niet , tja wordt het wel ingewikkeld nietwaar :whistle:

Should avoid balblabla etc valt veel over te steggelen, maar een ton ??????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 18:01 #1527648

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6804
Calidris schreef :
Waren Oude Schild en Vlieland hier geen uitzondering van? Ik meen dat daar uitvaart voorrang heeft. Zal het een opzoeken.
BPR:
Artikel
6.16. Uitvaren en invaren van havens en nevenvaarwateren en het daarbij invaren of
van een hoofdvaarwater
1 Een schip mag slechts een haven of een nevenvaarwater uitvaren en daarbij een
hoofdvaarwater invaren of oversteken dan wel een haven of een nevenvaarwater invaren,
nadat het zich er van heeft vergewist dat dit zonder gevaar kan geschieden.
2 Een groot schip mag bij het uitvaren van een haven of een nevenvaarwater en het daarbij
invaren of oversteken van een hoofdvaarwater dan wel bij het invaren van een haven of
een nevenvaarwater medewerking verlangen van een ander schip.
...
8 In afwijking van het eerste tot en met zevende lid moet, ingeval langs een haven of een
nevenvaarwater voor de uitmonding daarvan in het hoofdvaarwater een teken B.9 (bijlage
7) wordt getoond, een schip dat uit deze haven of dit nevenvaarwater komt voorrang
verlenen aan een schip op het hoofdvaarwater.


Geen idee welke borden waar staan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 18:04 #1527649

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7046
Voor alle duidelijkheid: mijn vraag/opmerking over jachtbetonning was zuiver retories. Ik ben gestopt met varen en ga mijn boot verkopen. Het solo zeilen wordt me te zwaar. :)
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 18:06 door jerry. Reden: Typvsautje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 18:17 #1527651

rooiedirk schreef :
Doorgaande vaart voor een haven gaat voor. De uitgaande vaart mag wel medewerking vragen, maar dan is het aan jouw om te bepalen of je dat redelijkerwijs kan. Hier werd dus geen medewerking gevraagd, dan heb jij 'voorrang' maar ook de plicht om koers/vaart te houden.

Het uitgaande grote schip mag medewerking ‘verlangen’, dat is in deze context dwingender dan ‘ vragen’, en nog net geen ‘eisen’, dacht ik.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 18:17 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 19:30 #1527667

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6804
Eens, maar niet afdwingen. Wil je medewerking hebben dan gewoon even vragen. En word je gevraagd dan moet je een verdomd goede reden hebben om te weigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 20:08 #1527676

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6672
Waarom is bord B9 nodig als lid 1 altijd al geldt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 00:58 #1527708

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.
Je hebt je niet gemeld en verwacht dat ze contact met je opnemen. Uit eigen ervaring weet ik dat het oproepen van een jacht vrijwel zinloos is. De meesten horen de marifoon niet eens bij de stuurstand. Dat geldt ook voor verkeersposten. Meld jij je niet dan gaan ze er vanuit dat je niet luistert.

Wat betreft je manoeuvre vind ik het nogal vreemd dat je met een jachtje verwacht dat die zeevaart rekening met je houdt. Als je je wel had gemeld had je van de post de opdracht gekregen te wachten. Net als de binnenvaart overigens. Ook zonder die opdracht was ik met mijn eigen schip 40m gewoon blijven wachten op die zeevaart. Waarom zou je het gevaar opzoeken?
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 05:48 #1527716

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8602
Als er geen meldingsplicht is, hoef je dat ook niet te doen. Mag, maar geen verplichting.
A'dam heeft wel de plicht het verkeer in goede banen te leiden. Zelfs als een stokkie zich niet gemeld heeft.

Argumenten als "wie niet aanmeldt, wordt geacht niet uit te luisteren, dus negeren we" zijn voor mij geen argumenten... Er is uitluisterplicht als je een marifoon hebt. Wat op zich dan weer misschien niet verplicht is?

En ik vind het een bizarre opmerking als je schrijft "ik vind het nogal vreemd dat je met een jachtje verwacht dat die zeevaart rekening met je houdt"...
Uiteraard, zou ik zeggen!
Iets met goed zeemanschap. Wat niet wil zeggen: jachtjes doe maar op...
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 05:53 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 06:51 #1527717

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27865
Ilex schreef :
Als er geen meldingsplicht is, hoef je dat ook niet te doen. Mag, maar geen verplichting.
A'dam heeft wel de plicht het verkeer in goede banen te leiden. Zelfs als een stokkie zich niet gemeld heeft.

Argumenten als "wie niet aanmeldt, wordt geacht niet uit te luisteren, dus negeren we" zijn voor mij geen argumenten... Er is uitluisterplicht als je een marifoon hebt. Wat op zich dan weer misschien niet verplicht is?

En ik vind het een bizarre opmerking als je schrijft "ik vind het nogal vreemd dat je met een jachtje verwacht dat die zeevaart rekening met je houdt"...
Uiteraard, zou ik zeggen!
Iets met goed zeemanschap. Wat niet wil zeggen: jachtjes doe maar op...

Dit lezende ben ik van mening dat er algemene meldingsplicht moet komen. Dus ook voor jachten. Als men als jachtschipper de volledige service verwacht van de verkeersposten èn de grote vaart dan moet het principe gelijke moniken, gelijke kappen gelden.
Wat goed zeemanschap betreft: jezelf melden als je een blokgebied met een verkeerspost binnenvaart valt daar wat mij betreft ook onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 07:58 #1527726

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 843
Wadloper schreef :

Dit lezende ben ik van mening dat er algemene meldingsplicht moet komen. Dus ook voor jachten. Als men als jachtschipper de volledige service verwacht van de verkeersposten èn de grote vaart dan moet het principe gelijke moniken, gelijke kappen gelden.
Wat goed zeemanschap betreft: jezelf melden als je een blokgebied met een verkeerspost binnenvaart valt daar wat mij betreft ook onder.

Dat wordt soms toch een beetje te druk op de marifoon vrees ik. Als de hele Oosterschelde zich meldt bij Wemeldinge bij het uitvaren van de haven op een mooie dag? Doe jij dat nu als je de Krabbenkreek uit komt?
Ik meld me daar nu alleen als ik het kanaal door Zuid Beveland in of uit wil gaan of er dicht voorlangs ga varen.

Op de Westerschelde meld ik me wel standaard aan nu. Heb het gewoon eens gevraagd aan Hansweert of ze dat graag hebben en het antwoord was duidelijk: het is niet verplicht maar als je een marifoon hebt is het wel zo handig en veilig voor alle partijen. Hetzelfde geldt uiteraard voor de vaarwaters met blokkanaal bij Rotterdam en Dordrecht.

Bij mezelf merk ik altijd wel een drempeltje waar ik over moet. Hoe ga ik het precies zeggen, hoe hou ik het kort, hoe time ik het tussen alle verkeer door etc. Dat hebben meer jachtschippers denk ik. Zou dat ook een rol spelen op "dat jachie dat zich niet heeft gemeld"?
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 07:59 door KoertRM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 08:02 #1527727

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8602
Dit noem ik geen 'service', dat is gewoon hun taak...

Ik hoor het al op de Oosterschelde... Post Wemeldinge zal blij zijn B)
Onhoudbaar en zinloos, wat mij betreft. En ik vaar al heel wat jaartjes vanuit Wemeldinge, mét veel scheepvaart net naast de haven.

Handiger zou zijn marifoon verplicht maken en toezien op luisterplicht.
Al vind ik het wel goed lopen zoals het er nu aan toe gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 08:07 #1527729

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5336
Aqua Vite werd genoemd in het marifoonverkeer dus ze wisten waar ik was en konden me zien en oproepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 08:28 #1527732

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3762
Waterblok schreef :
Aqua Vite werd genoemd in het marifoonverkeer dus ze wisten waar ik was en konden me zien en oproepen.

Precies
Maar daar op reageren wordt ook als vriendelijk en praktisch ervaren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 08:35 #1527734

Dan had je óók in jargon kunnen reageren “sector X hier stokkie Aqua Vite…dat is begrepen”
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 08:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 08:44 #1527735

Even bekeken vanuit het andere perspectief.
Ik ben ook binnenvaartschipper. In die hoedanigheid heb ik dikwijls met geknepen billen gestaan: "Wat gaat dat jachie in vredesnaam doen, heeft-ie mij wel gezien?"
Ik vond en vind het altijd heel plezierig (en veilig!) als ik contact had/heb met zo'n jacht, al dan niet via de verkeerspost.
Ga er maar vanuit dat geen enkele binnenvaartschipper schade wil varen, maar ga er ook vanuit dat binnenvaartschepen hun manoeuvres eerder moeten inzetten dan jachies en veel meer ruimte nodig hebben.
Dus alsjeblieft, mede namens mijn collegaschippers, meld je, luister uit en communiceer!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:12 #1527742

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Berghout-2 schreef :
Even bekeken vanuit het andere perspectief.
Ik ben ook binnenvaartschipper. In die hoedanigheid heb ik dikwijls met geknepen billen gestaan: "Wat gaat dat jachie in vredesnaam doen, heeft-ie mij wel gezien?"
Ik vond en vind het altijd heel plezierig (en veilig!) als ik contact had/heb met zo'n jacht, al dan niet via de verkeerspost.
Ga er maar vanuit dat geen enkele binnenvaartschipper schade wil varen, maar ga er ook vanuit dat binnenvaartschepen hun manoeuvres eerder moeten inzetten dan jachies en veel meer ruimte nodig hebben.
Dus alsjeblieft, mede namens mijn collegaschippers, meld je, luister uit en communiceer!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Terechte en begrijpelijke oproep. ik luister eigenlijk altijd uit op blokkanalen waar dat moet en meestal op #10 als er geen blokkanaal. Toch heb ik het met regelmaat gehad dat ik een binnenvaartschipper oproep om af te stemmen en geen antwoord krijg (Volkerak). Dus ook binnenschippers moeten uitluisteren...

Maar een reden om niet altijd op 10 uit te luisteren is de hoeveelheid chatter die je ontvangt vanuit vaargebieden waar je helemaal niet bent. Dit komt vermoedelijk omdat je antenne op 16 m boven de waterspiegel zit, maar dat is wel eens lastig.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl