SimondeDanser schreef :
Ik heb er al vaak over nagedacht hoe dit soort aanduidingen anders zouden kunnen, maar ik zou het niet weten. Dit is zo ingeburgerd. En er is niet altijd een goed alternatief voorhanden. Want wat zou je in de opvaart richting de Lek dan aan moeten geven? Er is daar verder niks wat ook voor een vreemde duidelijk kan zijn waar het is.
In Nederland heb we sinds jaar en dag op de grote rivieren kilometerraaien. Ze geven, als ik met niet vergis de afstand van de betreffende raai tot Basel aan.
Nu is de aanduiding 'De Noord, tussen kilometerraai 981 en 982' niet heel nauwkeurig, maar de betreffende schipper kan desnoods zelf een schatting geven van de afstand tot één bepaalde kilometerraai.
Van deze optie wordt over het algemeen weinig gebruik gemaakt, maar als er wat betreft het aangeven van de positie iets te verbeteren valt, zou het wat kunnen zijn.
Hoe belangrijk het is om exact te weten waar elk binnenvaartschip zich bevindt moet, denk ik, wel wat worden gerelativeerd.
Het belangrijkste punt is: melden. Op het moment dat een binnenvaartschip in een blokgebied met een verkeerspost iets gaat doen dat voor jou van belang is, of dat van jou een bepaalde actie vereist, neemt de verkeerspost contact met je op. Men bemiddeld, als het ware.
Voor de rest geldt: goed stuurboordswal houden en zelf melden bij het binnenvaren van het blokgebied èn wanneer je voornemens bent een bepaalde manoeuvre uit te voeren die afwijkt van stuurboordswal varen.
Voor het overige niet teveel problemen zoeken die er niet zijn. De articulatie c.q. accenten van sommige binnenvaartschippers en al hun moeilijke terminologie; het is allemaal bijzaak. Als je zelf op een verantwoordelijke manier communiceert, is er in de praktijk nauwelijks een serieus probleem.