Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoongebruik, jargon en jachtjes

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 09 dec 2023 22:00 #1527461

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Gaat het nu opeens over vliegen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 09 dec 2023 22:26 #1527466

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13754
Calidris schreef :
Gaat het nu opeens over vliegen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

sorry baas,
ik ging even mee in de ontsporing van 3Noreen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 09 dec 2023 23:06 #1527470

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3684
Breaky, breaky klaar met het Marifoon gebruik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:06 #1527505

Waterblok schreef :
Op Noordzeekanaal wordt veel met de naam van havens gewerkt, is te volgen maar wel steeds even zoeken.
In Rotterdam gebeurt dat ook.
Maar rond Dordrecht worden bunkerstations en zo gebruikt en dat kun je niet 1-2-3 opzoeken.
Als je vanuit Rotterdam in de opvaart bent richting de Noord en de Lek zijn er nog steeds schippers die zich melden met "de huppeldepup nabij het voormalige Transol bestemd voor de Lek." Transol is al zeker 20 jaar, misschien zelfs wel langer, weg daar. Destijds was het inderdaad een goed markeringspunt want er stond een levensgroot bord aan het water met de naam "Transol".
Bij afvaart Vlaardingen hetzelfde met schepen die zich melden met "... afvarend bij het Delta Hotel en bestemd voor de Oude Maas." Het Delta Hotel bestaat nog wel, maar je moet als vreemde maar net weten dat daar het Delta Hotel is.
Ik heb er al vaak over nagedacht hoe dit soort aanduidingen anders zouden kunnen, maar ik zou het niet weten. Dit is zo ingeburgerd. En er is niet altijd een goed alternatief voorhanden. Want wat zou je in de opvaart richting de Lek dan aan moeten geven? Er is daar verder niks wat ook voor een vreemde duidelijk kan zijn waar het is.
Als ik bijv. naar Bremen of Hamburg vaar moet ik ook vaak maar raden waar een ander zich bevindt of uit welke haven hij komt. Want daar speelt hetzelfde probleem dat je lokaal goed bekend moet zijn om te weten waar een ander het over heeft.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 10:10 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:14 #1527509

Waterblok schreef :
Ik wel: Slurink, Delta en die in Papendrecht ben ik de naam effe kwijt.
"Bunkerstation Papendrecht"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:27 #1527512

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
SimondeDanser schreef :
Ik heb er al vaak over nagedacht hoe dit soort aanduidingen anders zouden kunnen, maar ik zou het niet weten. Dit is zo ingeburgerd. En er is niet altijd een goed alternatief voorhanden. Want wat zou je in de opvaart richting de Lek dan aan moeten geven? Er is daar verder niks wat ook voor een vreemde duidelijk kan zijn waar het is.

In Nederland heb we sinds jaar en dag op de grote rivieren kilometerraaien. Ze geven, als ik met niet vergis de afstand van de betreffende raai tot Basel aan.
Nu is de aanduiding 'De Noord, tussen kilometerraai 981 en 982' niet heel nauwkeurig, maar de betreffende schipper kan desnoods zelf een schatting geven van de afstand tot één bepaalde kilometerraai.

Van deze optie wordt over het algemeen weinig gebruik gemaakt, maar als er wat betreft het aangeven van de positie iets te verbeteren valt, zou het wat kunnen zijn.

Hoe belangrijk het is om exact te weten waar elk binnenvaartschip zich bevindt moet, denk ik, wel wat worden gerelativeerd.
Het belangrijkste punt is: melden. Op het moment dat een binnenvaartschip in een blokgebied met een verkeerspost iets gaat doen dat voor jou van belang is, of dat van jou een bepaalde actie vereist, neemt de verkeerspost contact met je op. Men bemiddeld, als het ware.
Voor de rest geldt: goed stuurboordswal houden en zelf melden bij het binnenvaren van het blokgebied èn wanneer je voornemens bent een bepaalde manoeuvre uit te voeren die afwijkt van stuurboordswal varen.

Voor het overige niet teveel problemen zoeken die er niet zijn. De articulatie c.q. accenten van sommige binnenvaartschippers en al hun moeilijke terminologie; het is allemaal bijzaak. Als je zelf op een verantwoordelijke manier communiceert, is er in de praktijk nauwelijks een serieus probleem.
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 12:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:37 #1527516

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1155
madoc schreef :
Breaky, breaky klaar met het Marifoon gebruik?

ten four
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:39 #1527518

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5305
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:54 #1527526

Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.

Tja maar hier speelt toch wel wat meer vrees ik , waarschijnlijk zeker had je medewerkingen moeten verlenen aan ... groot motorschip vs klein motorschip etc etc
Je hebt het meegekregen je had zelf ook even kunnen melden dat je alles hebt meegekregen en dat het zo zou gaan , zijn ze waarschijnlijk nog aangenaam verrast . Ik reageer altijd als ze zeggen geen contact met die jachten of jacht, ik regageer altijd wel even met ; maar de STT Exceptioneel luistert wel mee , en huppel de pup komend uit de houthaven richting ij ga ik achterlangs ....... komt altijd een bevestiging en 7 van de 10 keer hoor je wat verrassing in de stem .

Ik kan me goed voorstellen dat die mannen na jaren dag in dag uit , de moed van de jachten een beetje op hebben gegeven als het aankomt op aanroepen, of ze hebben helemaal geen marifoon , of hij staat op het verkeerde blokkanaal, of ze horen helemaal niet dat ze opgeroepen worden, of weigeren gewoon te reageren etc etc .....

Dat A-dam je niet betrokken heeft zal , maar je kunt zelf ook het voor touw nemen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 10:57 #1527529

Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.

Maar omdat je correct hebt uitgeluisterd op het verplichte blokkanaal heb je juist geen vaart aangezet omdat je wist wat er ging komen. VTS Systeem werkt dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 11:12 #1527536

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6785
Michieltje schreef :
Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.

Maar omdat je correct hebt uitgeluisterd op het verplichte blokkanaal heb je juist geen vaart aangezet omdat je wist wat er ging komen. VTS Systeem werkt dus ;)
Nee tandje bij mag niet! Doorgaande vaart voor een haven gaat voor. De uitgaande vaart mag wel medewerking vragen, maar dan is het aan jouw om te bepalen of je dat redelijkerwijs kan. Hier werd dus geen medewerking gevraagd, dan heb jij 'voorrang' maar ook de plicht om koers/vaart te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 11:20 #1527539

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5305
Wat ik mij realiseerde is dat het zeeschip door zo'n vaart te zetten er geen enkele marge meer was, stoppen kan hij niet meer en als er een schip of bootje over het hoofd gezien was kon het zeeschip er niets aan redden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 11:57 #1527547

Tis ook wel allemaal moeilijk op zo’n jacht !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 11:59 #1527551

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.

Tja. Je kunt jezelf beledigd voelen, omdat er niet met je gecommuniceerd is, maar waarom meld je jezelf niet? Hoe vaak moet ik het nog uitleggen?
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 12:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 12:31 #1527559

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8513
Vraag is: wat is de meerwaarde om jou te melden als je reeds AIS uitzendt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 12:34 #1527560

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13754
moet je niet de AIS mee naar huis nemen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 12:43 #1527562

Ilex schreef :
Vraag is: wat is de meerwaarde om jou te melden als je reeds AIS uitzendt...

o.a. Je intenties. Ik ga naar de jachthaven x, zeilen hijsen daar en daar, mob oefening houden etc.etc.
Al naar gelang je bestemming kan de verkeersleider ook de relevante bijzonderheden door geven.
Je eind bestemming kun je ook in AIS zetten maar deze informatie is m.u.v. grote zeevaart vaak niet correct ingevuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 13:00 #1527566

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Ilex schreef :
Vraag is: wat is de meerwaarde om jou te melden als je reeds AIS uitzendt...

Wat mij betreft noem je het gewoon goed gedrag. In praktische zin weet de verkeerspost dat je uitluistert en dus ook bereikbaar bent als ze je willen aanroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 13:01 #1527568

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Michieltje schreef :
Je eind bestemming kun je ook in AIS zetten maar deze informatie is m.u.v. grote zeevaart vaak niet correct ingevuld.

Kan dat ook in een klasse B transponder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 13:02 #1527569

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5305
Wadloper schreef :
Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.

Tja. Je kunt jezelf beledigd voelen, omdat er niet met je gecommuniceerd is, maar waarom meld je jezelf niet? Hoe vaak moet ik het nog uitleggen?

Snap het echt wel hoor maar bij Dordrecht/Oude Maas en Kil meld ik me bij iedere sector.
Noordzeekanaal en IJ meld ik me niet.
Beledigd voel ik me niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 13:16 #1527572

Michieltje schreef :
Je eind bestemming kun je ook in AIS zetten maar deze informatie is m.u.v. grote zeevaart vaak niet correct ingevuld.
Misschien heb jij een klasse A ais dat je dat kunt. Maar in mijn Emtrak klasse B zou ik toch niet weten hoe de eindbestemming ingegeven zou moeten worden.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 13:41 #1527576

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3719
Kan alleen in een klasse A of Inland AIS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 14:23 #1527583

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7036
Toen ik ooit en voor het eerst op het IJ van Nieuwendam naar de Houthaven voer met mijn motorbootje viel het mij op dat er aan noordkant een jachtenbetonning was. Lekker veilig en de binnenvaartschepen stoven me flink voorbij. Wie weet waar er nog meer van die jachtenbetonningen liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 14:39 #1527587

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15047
Waterblok schreef :
Wat ik mij realiseerde is dat het zeeschip door zo'n vaart te zetten er geen enkele marge meer was, stoppen kan hij niet meer en als er een schip of bootje over het hoofd gezien was kon het zeeschip er niets aan redden.

Je moet er altijd vanuit gaan dat een zeeschip in het Noordzeekanaal of een aanliggende haven NOOIT enig marge heeft. Gewoon als jacht uit de buurt blijven. Je kon het ding toch gewoon zien. Als je voor een haveningang langs gaat is net als bij oversteken van een weg. Eerst naar links kijken dan na rechts en als je ziet dat er niets aankomt pas oversteken.
Mijn boot kan binnen drie scheepslengtes stil liggen. (36 meter). Als je ergens langs de kant stil ligt kun je er gerust van uitgaan dat zo'n zeeschip niet tegen jou en de dijk gaat opvaren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 10 dec 2023 15:09 #1527592

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
rooiedirk schreef :
Michieltje schreef :
Waterblok schreef :
Nou, ik voer op Noordzeekanaal naar Amsterdam.
Heb me niet gemeld wel zichtbaar AIS.
Hoor zeeschip zeggen dat ie vertrekt uit haven X (weet ik niet meer)
Paar minuten later hoor ik hem zeggen tegen Adam dat ie voor Aqua Vite (ikke dus) gaat.
Komt die haven uit met behoorlijke gang en draait naar het westen voor me langs.

Als ik nu er een tandje bij gezet had toen ik hem zag komen was het mis gegaan.
Ik vind dat A'dam ook met mij had moeten communiceren.

Maar omdat je correct hebt uitgeluisterd op het verplichte blokkanaal heb je juist geen vaart aangezet omdat je wist wat er ging komen. VTS Systeem werkt dus ;)
Nee tandje bij mag niet! Doorgaande vaart voor een haven gaat voor. De uitgaande vaart mag wel medewerking vragen, maar dan is het aan jouw om te bepalen of je dat redelijkerwijs kan. Hier werd dus geen medewerking gevraagd, dan heb jij 'voorrang' maar ook de plicht om koers/vaart te houden.

Waren Oude Schild en Vlieland hier geen uitzondering van? Ik meen dat daar uitvaart voorrang heeft. Zal het een opzoeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl