Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoongebruik, jargon en jachtjes

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:19 #1527744

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
KoertRM schreef :
Dat wordt soms toch een beetje te druk op de marifoon vrees ik. Als de hele Oosterschelde zich meldt bij Wemeldinge bij het uitvaren van de haven op een mooie dag? Doe jij dat nu als je de Krabbenkreek uit komt?
Ik meld me daar nu alleen als ik het kanaal door Zuid Beveland in of uit wil gaan of er dicht voorlangs ga varen.

Dat laatste is natuurlijk prima. Dat doe ik zelf ook. De invaart van het kanaal is, komend vanuit het Brabants Vaarwater niet erg overzichtelijk en schepen die er uit komen zie je pas als ze het kanaal uit komen.
Bij het verlaten van Stalland en de Krabbenkreek meld ik mezelf niet altijd, als ik eerlijk ben.
Maar ik maak er dan ook geen punt van als er geen contact met mij wordt opgenomen op een kritisch moment. Bijvoorbeeld als het bij de kruising Keeten - Witte Tonnen Vlije een beetje druk is met beroepsvaart.
Dat is ook zo'n plek waar je eigenlijk bereikbaar moet zijn voor post Wemeldinge.

Weet je wat het is? Ik ben de eerste 25 jaar van mijn zeilerscarrière gewend geraakt alles zónder marifoon te doen. Dat ging prima, juist rond Dordrecht, zo'n beetje het drukste beroepsvaarwater in Europa. Op grond van die ervaring heb ik niet die intrinsieke angst die veel pleziervaartschippers bevangt zodra ze op beroepsvaarwater komen. Alleen op basis van tijdig anticiperen en het principe 'bij twijfel: niet doen' ben ik er altijd prima uitgekomen. Daarom ga ik op sommige vaarwaters nog steeds vrij losjes om met het marifoongebruik en jezelf melden. Maar op bepaalde vaarwaters doe ik het altijd.

Sinds ik (2007) een marifoon heb, ben ik me in toenemende mate bewust geworden van de noodzaak het ding goed te gebruiken. Omdat ik ooit ook een beginnende marifoongebruiker was, snap ik ook wel iets van die andere angst, namelijk die om niet alleen maar te luisteren, maar af en toe ook een iets te zeggen op het kanaal dat je uitluistert. Jezelf op een 'beheerd' blokkanaal melden is een prima eerste stap om over die angst heen te komen.
Op de Westerschelde meld ik me wel standaard aan nu. Heb het gewoon eens gevraagd aan Hansweert of ze dat graag hebben en het antwoord was duidelijk: het is niet verplicht maar als je een marifoon hebt is het wel zo handig en veilig voor alle partijen. Hetzelfde geldt uiteraard voor de vaarwaters met blokkanaal bij Rotterdam en Dordrecht.

Dat zijn ook de vaarwaters waar ik me consequent meld. De Westerschelde is meer beroepsvaarwater dan pleziervaartwater. Door de hogere stroomsnelheden is het ook serieuzer vaarwater in het algemeen. De Oosterschelde is dat in veel mindere mate.
Bij mezelf merk ik altijd wel een drempeltje waar ik over moet. Hoe ga ik het precies zeggen, hoe hou ik het kort, hoe time ik het tussen alle verkeer door etc. Dat hebben meer jachtschippers denk ik. Zou dat ook een rol spelen op "dat jachie dat zich niet heeft gemeld"?

Dat laatste weet ik wel zeker. Zie hierboven.
Maar het is goed om steeds even na te denken voor je de marifoon pakt voor een melding.
In de discussie hierboven bleek al dat met alle gebazel over marifoon-etiquette, sommigen niet begrijpen dat je eerst de aandacht van het walstation vraagt, en pas als die aangeeft dat men luistert, zeg je wat je te zeggen hebt. Dan pas weet je dat je de aandacht hebt en het is ook enigszins een garantie dat er geen andere koekenbakkers tussendoor komen, of dat je boodschap verloren gaat te midden van andere conversaties..
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 09:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:29 #1527748

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Wadloper schreef :
(is dat de officieële oproepnaam: haven Amsterdam?)
Geen idee of dat de officiële oproepnaam is maar de tendens in het topic is nu eenmaal jargon volgen en dat doe ik dan maar braaf :P
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 09:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:38 #1527751

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Ilex schreef :
Handiger zou zijn marifoon verplicht maken en toezien op luisterplicht.

Als je weet dan 'handhaving' in Nederland is het algemeen al een probleem is, gecombineerd met het gegeven dat ik in Zeeland buitengewoon weinig politieboten zie varen, is dat "toezien" geen realistisch voorstel.
Al vind ik het wel goed lopen zoals het er nu aan toe gaat...

De obsessie met 'veiligheid' in ZF zorgt er voor dat punt 'marifoongebruik en verkeersposten' ineens nogal wordt geproblematiseerd, maar in het algemeen ben ik het wel met je eens. Zo groot zijn de problemen niet.

Maar wie gaat klagen over het gedrag van de beroepsvaart of de nalatigheid van verkeersposten (je niet oproepen als je jezelf niet eerst hebt gemeld) moet de hand eerst even in eigen boezem steken. Schermen met 'rechten' (geen meldingsplicht voor pleziervaart!) lost niks op. Het is vooral juridiseren van de situatie.
Als pleziervaarder wil je, denk ik, worden gezien als een volwaardige vaarweggebruiker.
Daar hoort jezelf melden, op plekken waar dat zinvol is, bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:48 #1527754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Mischief schreef :
Maar een reden om niet altijd op 10 uit te luisteren is de hoeveelheid chatter die je ontvangt vanuit vaargebieden waar je helemaal niet bent. Dit komt vermoedelijk omdat je antenne op 16 m boven de waterspiegel zit, maar dat is wel eens lastig.

Ja, dat is wat mij betreft ook een feit.
Hoe hoger je antenne zit, hoe meer je ontvangt. En hoe meer niet-relevant marifoonverkeer je ontvangt. Je merkt het ook vaak met sluizen, die heel vaak VHF18 of VHF22 hebben, maar toch maar 10 - 20 km. bij elkaar vandaan liggen. Als de naam van de sluis niet wordt genoemd weet je vaak niet of één en ander over 'jouw' sluis gaat of over die andere, kilometers verderop.

Nu varen er ondertussen al veel binnenvaartschepen van meer dan 2000 ton. De antennes daarvan zitten ook vaak al meer dan 10 m. boven het water.
Zelf heb ik al minder last van het fenomeen dan jij. Mijn mast zit op 11,5 m...

Daarmee zit ik nog steeds onder de formele maximale hoogte van 12 m., zoals die, als ik me niet vergis, nog steeds in de voorschriften staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:56 #1527755

Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Handiger zou zijn marifoon verplicht maken en toezien op luisterplicht.

Als je weet dan 'handhaving' in Nederland is het algemeen al een probleem is, gecombineerd met het gegeven dat ik in Zeeland buitengewoon weinig politieboten zie varen, is dat "toezien" geen realistisch voorstel.
Al vind ik het wel goed lopen zoals het er nu aan toe gaat...

De obsessie met 'veiligheid' in ZF zorgt er voor dat punt 'marifoongebruik en verkeersposten' ineens nogal wordt geproblematiseerd, maar in het algemeen ben ik het wel met je eens. Zo groot zijn de problemen niet.

Maar wie gaat klagen over het gedrag van de beroepsvaart of de nalatigheid van verkeersposten (je niet oproepen als je jezelf niet eerst hebt gemeld) moet de hand eerst even in eigen boezem steken. Schermen met 'rechten' (geen meldingsplicht voor pleziervaart!) lost niks op. Het is vooral juridiseren van de situatie.
Als pleziervaarder wil je, denk ik, worden gezien als een volwaardige vaarweggebruiker.
Daar hoort jezelf melden, op plekken waar dat zinvol is, bij.

Ik zie een heel lang draadje voor me in het vooruitzicht als de meldplicht er wel zou komen :whistle:

Ineens iedereen verplicht een marifoon enzo niet melden bij verplicht moet dan ook handhaving opleveren.

Terwijl de oplossing zoals het nu is heel makkelijk is , je af en toe gewoon laten horen en duidelijk maken dat je alles snapt wat er om je heen gebeurt . ( Is dat het echte probleem trouwens dat de jacht schipper een bepaalde schroom heeft zal ik wel wat zeggen of niet ? Ligt daar de crux ? En dat het gevoel als de post me eerst oproept dan zit ik goed ? )

Hoe moeilijk kan het zijn ? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 09:56 #1527756

Daarvoor is nu net de handheld uitgevonden. De verkeerspost komt prima door in het hele gebied. De schepen alleen als ze in jouw directe omgeving varen. Eerlijk gezegd staat de vaste marifoon alleen aan als ik op echt ruim water vaar en soms omdat het handig is om ook kanaal 10 te volgen naast het verplichte blokkanaal. (Er zijn binnenschippoers die onderling zaken afstemmen zonder dat de verkeerpost te melden).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 10:28 #1527764

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3715
Nachtvlinder schreef :
Dan had je óók in jargon kunnen reageren “sector X hier stokkie Aqua Vite…dat is begrepen”

In het verlengde daarvan, om in het geval vd Brandaris hun vocabulaire uit te breiden.
Paar jaar terug in september vertrokken wij rond 6.45 uur met schemer vanaf het strand van Vlieland rg Harlingen met een ZW6 met de kajak.
Wij zijn gewend ons aan te melden bij de VC, in dit geval Brandaris. Die attendeerde ons op het aanstaande vertrek van de Veerboot van Vlieland rg Harlingen.
Reactie van de Kaptein van de Vlieland: wij hebben meegeluisterd.
Mijn reactie vervolgens dat we op hem zouden wachten bij de Cardinaal ZS11-VS2.
Al daar kwam de veerboot die ons vervolgens melde aan de VC.

Zo kan het dus ook.


JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 10:28 #1527765

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Herman Hartman schreef :
Daarvoor is nu net de handheld uitgevonden. De verkeerspost komt prima door in het hele gebied.

Uit eigen ervaring weet ik dat dit in het gebied rond Dordrecht lelijk tegenvalt.
Als ik bijvoorbeeld het Wantij uit kom en de Oude Maas, c.q. Beneden Merwede op ga, klaagt sector Dordrecht over mijn onverstaanbaarheid als ik daarbij de portofoon gebruik. Dat laatste doe ik dan weer omdat in dat specifieke geval de mast plat ligt en m'n vaste marifoon buiten gebruik is.

Een andere manier om ongewenst marifoonverkeer van ver weg onhoorbaar te maken, is de squelch flink ver dichtdraaien, maar ook dat werkt maar zéér ten dele en heeft het risico in zich dat je teveel wegfiltert.
In de praktijk dus niet ècht een bruikbare methode.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 10:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 11:55 #1527782

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Handiger zou zijn marifoon verplicht maken en toezien op luisterplicht.

Als je weet dan 'handhaving' in Nederland is het algemeen al een probleem is, gecombineerd met het gegeven dat ik in Zeeland buitengewoon weinig politieboten zie varen, is dat "toezien" geen realistisch voorstel.
Al vind ik het wel goed lopen zoals het er nu aan toe gaat...

De obsessie met 'veiligheid' in ZF zorgt er voor dat punt 'marifoongebruik en verkeersposten' ineens nogal wordt geproblematiseerd, maar in het algemeen ben ik het wel met je eens. Zo groot zijn de problemen niet.

Maar wie gaat klagen over het gedrag van de beroepsvaart of de nalatigheid van verkeersposten (je niet oproepen als je jezelf niet eerst hebt gemeld) moet de hand eerst even in eigen boezem steken. Schermen met 'rechten' (geen meldingsplicht voor pleziervaart!) lost niks op. Het is vooral juridiseren van de situatie.
Als pleziervaarder wil je, denk ik, worden gezien als een volwaardige vaarweggebruiker.
Daar hoort jezelf melden, op plekken waar dat zinvol is, bij.

Hear hear,

Elke keer, en dan bedoel ik ELKE keer dat ik bijvoorbeeld de Maasmond oversteek, is men weer in rep en roer omdat er een of ander jaggie op een onganse plek zit ergens, wat zich niet gemeld heeft, en niet reageert. Hoewel het niet verplicht is, vind ik dit vooral hier toch zo'n beetje asociaal worden.

Op Westerschelde waar druk en soms niet helemaal overzichtelijk verkeer is, altijd AIS aan en aangemeld. Ook daar werd ik regelmatig opgeroepen om een situatie af te stemmen.

Noordzeekanaal: een aantal keren werd er over mij iets gezegd, waarop ik kon reageren, Jaggie luistert, ik houd wel even in. De opluchting aan de andere kant is dan gewoon merkbaar en wordt ook bijna altijd verwoord.

Zelfs op mijn bekende Hollands Diep: als ik t niet overzie, gewoon even melden en overleggen. Komt bijna altijd de ontspanning ten goede. Ik zie de reden voor de terughoudendheid niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 12:07 #1527784

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8685
Mischief schreef :
...
Maar een reden om niet altijd op 10 uit te luisteren is de hoeveelheid chatter die je ontvangt vanuit vaargebieden waar je helemaal niet bent. Dit komt vermoedelijk omdat je antenne op 16 m boven de waterspiegel zit, maar dat is wel eens lastig.

Kanaal 10 is ook een werkkanaal voor de zeevaart, beetje slecht gekozen dus.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 12:10 #1527786

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Mischief schreef :
Berghout-2 schreef :
...
Dus alsjeblieft, mede namens mijn collegaschippers, meld je, luister uit en communiceer!

Terechte en begrijpelijke oproep. ik luister eigenlijk altijd uit op blokkanalen waar dat moet en meestal op #10 als er geen blokkanaal. Toch heb ik het met regelmaat gehad dat ik een binnenvaartschipper oproep om af te stemmen en geen antwoord krijg (Volkerak).
Ik ben hier niet tegen, Berghout-2. Maar opkruisend op het Volkerak bijvoorbeeld is het geen doen. Moet ik iedere vrachtboot met kruisende koers oproepen om te zeggen dat ik het BPR zal toepassen? Evenals alle andere zeilboten? We hebben dan ook wel iets anders te doen.

De stress bij de binnenvaartschipper kan ik me voorstellen. Heb ik ook in de auto met heel wat fietsers. Ik ga ruim op tijd overstag. Maar te laat voor de vrachtboot om nog iets te kunnen doen als ik zou doorvaren.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 12:10 #1527787

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Niet alleen zeevaart, ook verkeersafhandeling ship 2 ship binnenvaart.
Voor zover ik heb begrepen op de binnenwateren hét kanaal om uit te luisteren als er geen blokkanalen zijn.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 12:58 #1527801

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6787
Herman Hartman schreef :
Daarvoor is nu net de handheld uitgevonden. De verkeerspost komt prima door in het hele gebied. De schepen alleen als ze in jouw directe omgeving varen. Eerlijk gezegd staat de vaste marifoon alleen aan als ik op echt ruim water vaar en soms omdat het handig is om ook kanaal 10 te volgen naast het verplichte blokkanaal. (Er zijn binnenschippoers die onderling zaken afstemmen zonder dat de verkeerpost te melden).
Volgens mij heeft iedere marifoon een 'squelch' knop. Die is bedoeld om zwakkere zenders te onderdrukken. Hoef je echt geen porto voor te kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 13:30 #1527805

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15053
Doejong schreef :
Mischief schreef :
Berghout-2 schreef :
...
Dus alsjeblieft, mede namens mijn collegaschippers, meld je, luister uit en communiceer!

Terechte en begrijpelijke oproep. ik luister eigenlijk altijd uit op blokkanalen waar dat moet en meestal op #10 als er geen blokkanaal. Toch heb ik het met regelmaat gehad dat ik een binnenvaartschipper oproep om af te stemmen en geen antwoord krijg (Volkerak).
Ik ben hier niet tegen, Berghout-2. Maar opkruisend op het Volkerak bijvoorbeeld is het geen doen. Moet ik iedere vrachtboot met kruisende koers oproepen om te zeggen dat ik het BPR zal toepassen? Evenals alle andere zeilboten? We hebben dan ook wel iets anders te doen.

De stress bij de binnenvaartschipper kan ik me voorstellen. Heb ik ook in de auto met heel wat fietsers. Ik ga ruim op tijd overstag. Maar te laat voor de vrachtboot om nog iets te kunnen doen als ik zou doorvaren.

Hier vind ik mijn eigen gedrag terug. Ik ben op het water met mijn boot om te zeilen en te genieten van het water. Ik heb een vaarbewijs en houd mij aan de regels m.b.t. uitwijken voor anderen. Maar meld dat niet elke keer dat ik dat doe.
In mijn ervaring is het marifoon verkeer onderverdeeld in.
95% - niet voor mij van belang. (europa nummers en aantal opvarenden enz. Wat beter op een werk kanaal afgehandeld zou kunnen worden. Niet op een oproep kanaal)
2% - vragen of de ander zich wel aan de regels houdt. (behoorlijk overbodig zou ik zeggen. Op de weg met fietsers en auto's doe je dat ook niet. Daar is ook geen tijd voor.)
2% - Een wens die wordt uitgesproken om zich niet aan de regels te houden. (dit ontvang ik liever niet. Mijn voorkeur is toch om je aan de regels te houden. Inclusief opmerken dat stokkies moeten oprotten. )
1% - de situatie is dusdanig verwarrend dat overleg gewenst is. Als die 99% niet zou gebeuren zou deze 1% veel beter uitgevoerd kunnen worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 14:05 #1527808

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Als je je op zee of binnenwater begeeft tussen andere scheepvaart ben je een verkeersdeelnemer. Of je zeilt of motort maakt dan niet uit. Het is dan goed gebruik en fatsoen dat je je ook aan de algemeen geldende regels houd, dus ook communicatie.
Anders gedraag je je als een fietsers zonder licht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 14:32 #1527813

Calidris schreef :
Als je je op zee of binnenwater begeeft tussen andere scheepvaart ben je een verkeersdeelnemer. Of je zeilt of motort maakt dan niet uit. Het is dan goed gebruik en fatsoen dat je je ook aan de algemeen geldende regels houd, dus ook communicatie.
Anders gedraag je je als een fietsers zonder licht.

Nou zegt 3noreen wel dat er bij auto’s geen communicatie is , maar knipperlichten , remlampen maken het toch al weer wat duidelijker . Ook fietsers die nog een handje uitsteken wordt door iedereen gewaardeerd en zoals de Brandaris zegt “ begrepen “


Nu is de weg ook nog eens een hele traffic lane ook handig

Halen we die beperkte middelen al weg wordt al weer een stuk lastiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 14:50 #1527816

Berghout-2 schreef :
Even bekeken vanuit het andere perspectief.
Alhoewel ik je oproep volkomen begrijp (en achter sta) moet me toch van het hart dat binnenschippers de marifoon niet beantwoorden. Mijn boot heeft een diepgang van iets meer als 3m. Op diverse trajecten op het IJsselmeer was ik dus aan de geul gebonden en op het wad zo ongeveer overal. Ik heb tientallen keren een achterop komend binnenvaartschip geprobeerd op te roepen om ze attent te maken op het feit dat ik niet aan de kant kan, maar geen enkele keer heb ik antwoord gekregen. Tweemaal kwamen de schippers tijdens passage zelfs hun stuurhut uit gelopen om me uit te schelden dat ik niet aan de kant ging voor ze. Als ze geluisterd hadden dan hadden ze geweten waarom.
De grote jongens op zee oproepen heb ik ongeveer dezelfde ervaring mee. Vissers daarentegen zijn uitermate goed in het beantwoorden van de marifoon.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 14:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 14:57 #1527817

Erikdejong schreef :
Berghout-2 schreef :
Even bekeken vanuit het andere perspectief.
Alhoewel ik je oproep volkomen begrijp (en achter sta) moet me toch van het hart dat binnenschippers de marifoon niet beantwoorden. Mijn boot heeft een diepgang van iets meer als 3m. Op diverse trajecten op het IJsselmeer was ik dus aan de geul gebonden en op het wad zo ongeveer overal. Ik heb tientallen keren een achterop komend binnenvaartschip geprobeerd op te roepen om ze attent te maken op het feit dat ik niet aan de kant kan, maar geen enkele keer heb ik antwoord gekregen. Tweemaal kwamen de schippers tijdens passage zelfs hun stuurhut uit gelopen om me uit te schelden dat ik niet aan de kant ging voor ze. Als ze geluisterd hadden dan hadden ze geweten waarom.
De grote jongens op zee oproepen heb ik ongeveer dezelfde ervaring mee. Vissers daarentegen zijn uitermate goed in het beantwoorden van de marifoon.

Erik, die ervaringen heb ik niet. Op welke kanalen heb je opgeroepen? En heb je dit met hun scheepsnaam gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:01 #1527818

Doejong schreef :
Berghout-2 schreef :...
Dus alsjeblieft, mede namens mijn collegaschippers, meld je, luister uit en communiceer!


Ik ben hier niet tegen, Berghout-2. Maar opkruisend op het Volkerak bijvoorbeeld is het geen doen. Moet ik iedere vrachtboot met kruisende koers oproepen om te zeggen dat ik het BPR zal toepassen?

Als er overduidelijk geen sprake is van ramkoers, dan hoef je natuurlijk niet te roepen.
Maar wees eens eerlijk, heb je daar op een middag meer dan drie keer ramkoers?
Het wordt je zeer in dank afgenomen als je bij een dreigende conflictsituatie communiceert. Dat kan ook door heel voortijdig je koers te wijzigen, maar makkelijker via de marifoon.
Al roep je maar: "Marie, dat jacht aan stuurboord gaat achter je langs/gaat overstag"
Iedereen kan zo medewerken aan de veiligheid en rust (behalve 3noreen, want die laat bewust zijn vhf thuis).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:05 #1527819

Erikdejong schreef :
Berghout-2 schreef :Even bekeken vanuit het andere perspectief.Alhoewel ik je oproep volkomen begrijp (en achter sta) moet me toch van het hart dat binnenschippers de marifoon niet beantwoorden. Mijn boot heeft een diepgang van iets meer als 3m. Op diverse trajecten op het IJsselmeer was ik dus aan de geul gebonden en op het wad zo ongeveer overal. Ik heb tientallen keren een achterop komend binnenvaartschip geprobeerd op te roepen om ze attent te maken op het feit dat ik niet aan de kant kan, maar geen enkele keer heb ik antwoord gekregen. Tweemaal kwamen de
schippers tijdens passage zelfs hun stuurhut uit gelopen om me uit te schelden dat ik niet aan de kant ging voor ze. Als ze geluisterd hadden dan hadden ze geweten waarom.
De grote jongens op zee oproepen heb ik ongeveer dezelfde ervaring mee. Vissers daarentegen zijn uitermate goed in het beantwoorden van de marifoon.

Ja, ook op het water zijn er hufters.
Maar gelukkig heel weinig.
Met vissers (vooral urkers) heb ik, anders dan jij, juist heel slechte ervaringen qua communicatie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:05 #1527820

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8524
. Daar hoort jezelf melden, op plekken waar dat zinvol is, bij.

Nu word je al wat milder in je stelling, Wadloper.
En hierin volg ik je volledig.

Al is het misschien wel gedateerd, dat melden via VHF... Met AIS meld je jou ook aan in een bepaald gebied. In stilte, duidelijk, volgens protocol, niet storend voor andere communicatie.

Rest alleen het problematisch uitluisteren.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 15:08 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:15 #1527824

Michieltje schreef :
Erik, die ervaringen heb ik niet. Op welke kanalen heb je opgeroepen? En heb je dit met hun scheepsnaam gedaan?
Altijd met gebruik van scheepsnaam. Gelukkig staan die altijd groot op de boeg op binnenvaartschepen. Welke kanalen weet ik niet meer, ik ben al 14 jaar uit Nederland weg. Net welke van toepassing zijn in het betreffende vaargebied.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:18 #1527827

Berghout-2 schreef :
Ja, ook op het water zijn er hufters.
Maar gelukkig heel weinig.
Met vissers (vooral urkers) heb ik, anders dan jij, juist heel slechte ervaringen qua communicatie.
Urkers heb ik inderdaad ook zeer slechte ervaringen mee, en niet alleen mbt comminucatie.
Toch vind ik het frappant dat ik in dat ene jaar op de Nederlandse wateren niet een vrachtschip aan de lijn heb kunnen krijgen. Dat was voornamelijk op het traject tussen Den Helder en Enkhuizen, met Den Oever als thuishaven zijnde. Daar varen door de weeks nogal wat boten van rederij Spaansen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:21 #1527828

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Ilex schreef :
Al is het misschien wel gedateerd, dat melden via VHF... Met AIS meld je jou ook aan in een bepaald gebied. In stilte, duidelijk, volgens protocol, niet storend voor andere communicatie.

Jezelf melden maakt duidelijk dat je uitluistert. Dat is voor de man op de verkeerspost prettig om te weten. AIS laat dat niet zien, Klasse B AIS laat ook niet zien wat je bestemming is. Bij het melden kun je dat zeggen.

Allemaal al eerder beargumenteerd in deze discussie, trouwens.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 15:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 11 dec 2023 15:38 #1527832

Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Al is het misschien wel gedateerd, dat melden via VHF... Met AIS meld je jou ook aan in een bepaald gebied. In stilte, duidelijk, volgens protocol, niet storend voor andere communicatie.

Jezelf melden maakt duidelijk dat je uitluistert. Dat is voor de man op de verkeerspost prettig om te weten. AIS laat dat niet zien, Klasse B AIS laat ook niet zien wat je bestemming is. Bij het melden kun je dat zeggen.

Allemaal al eerder beargumenteerd in deze discussie, trouwens.

Het kan soms best grappig zijn , in de AIS bestemming Rotterdam .

Bij IJmuiden de sluis oproepen , STT Exceptional wil graag van binnen naar buiten ... Nu had ik de zuidersluis verwacht , maar de sluis had het nog niet door dus wees me een iets andere sluis aan :whistle: , dus ik lag in me uppie in een gigantische sluis :laugh: :laugh: :laugh:

Toen ik al vast lag , melde de sluismeester zich weer aaaah u bent dat jaggie wat STT heet ? Jazeker :laugh: :laugh:

Volgende keer zuider sluis he , hehehe ik doe wat u zegt :P

Hilarisch momentje wat ik van me leven niet meer vergeet :silly:
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 15:38 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl