Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoongebruik, jargon en jachtjes

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:03 #1527009

Eclips schreef :
Veel jachtenschippers zijn overdreven formeel op de marifoon, op het lachwekkende af. Altijd weer grappig als midden in de zomer zo'n langzaamsprekende, übercorrecte schipper met Gooise R zich meldt bij de Verkeerspost Schier. :laugh: :laugh: :laugh:

Tja, maar zo moet je het doen wil je dat Marcom examen halen he?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:24 #1527012

Als de beroepsvaart wat formeler zou spreken, zodat de structuur van de boodschap herkenbaar is, wat trager ook en met een betere dictie, zou ik heel wat meer van hun berichten verstaan. Sluis- en brugwachters versta ik altijd prima.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:27 #1527014

Dit draadje geeft mij een beetje déjà-vu-gevoel. Kijk maar :)

zeilersforum.nl/index.php/foru...73-binnenvaartjargon
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:33 #1527016

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15047
Berghout-2 schreef :
Dit draadje geeft mij een beetje déjà-vu-gevoel. Kijk maar :)

zeilersforum.nl/index.php/foru...73-binnenvaartjargon

Ja opmerkelijk. Het houdt niet op, niet vanzelf.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 dec 2023 17:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:36 #1527017

3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :

Ja opmerkelijk. Het houdt niet op, niet vanzelf.

Net zoals jouw zuigen, dat houdt ook nooit op :woohoo:
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:40 #1527018

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15047
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :

Ja opmerkelijk. Het houdt niet op, niet vanzelf.

Net zoals jouw zuigen, dat houdt ook nooit op :woohoo:

Helaas voor jou niet alleen van mij. Daar zou je best wel omheen kunnen. Maar die anderen die veel meer woorden op papier weten te krijgen, trekken uiteindelijk wel aan het langste eind.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 dec 2023 17:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:46 #1527020

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Er zijn 4 doden te betreuren met alleen pro’s in het geding.
Een aanbeveling is om de communicatie te verbeteren. Dit kan je formaliseren, harmoniseren of verbeteren noemen.
Hier wordt direct al weer gewag gemaakt van eigen pro jargon die anderen waaronder jachies natuurlijk niet begrijpen.

Als de oplossing is dat we in Marcon en in de praktijk als verbetering pro-jargon gaan bezigen op een formele geharmoniseerde manier dan is dat ook prima. Het gaat om allemaal op dezelfde manier.

De kern van formele communicatie is dat qua woorden en syntax vooraf is afgesproken en dat je je dan daar aan houdt. Waarbij het dagelijks gebruik de oefening is voor de noodsituatie.

Een pro die het hier niet mee eens is, moet maar snel aan land blijven.

Het verheerlijken van de pro’s die hier van afwijken is obv het geleverde resultaat waarnaar onderzoek is gedaan nu even niet op zijn plaatst.
Vooralsnog lijkt er niets mis geweest te zijn met de schepen; alleen met de Pro’s. Er was ook geen meelijwekkend geldgebrek of onbekende houtrot. Ook geen nieuw taalprobleem of nieuwe onbekende situatie.
Alle oorzaken zaten tussen de oren.
Laatst bewerkt: 07 dec 2023 17:53 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 17:57 #1527023

Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :

Ja opmerkelijk. Het houdt niet op, niet vanzelf.

Net zoals jouw zuigen, dat houdt ook nooit op :woohoo:

Zullen we de intieme zaken tussen jullie daar ook vooral laten . :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 18:30 #1527039

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
Jeroen-Pion schreef :
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :

Ja opmerkelijk. Het houdt niet op, niet vanzelf.

Net zoals jouw zuigen, dat houdt ook nooit op :woohoo:

Zullen we de intieme zaken tussen jullie daar ook vooral laten . :pinch:

He, Jeroen, het voorspel moest nog beginnen..;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 18:32 #1527040

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13754
zijn we klaar ?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 18:46 #1527044

zijn we klaar ?

Over en uit. :ohmy:

Oh nee, twee woorden teveel :blush:

Of is het nou drie woorden teveel :silly:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 dec 2023 18:47 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 19:17 #1527049

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8148
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 19:20 #1527050

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6740
Unclebenny schreef :
Eclips schreef :
Veel jachtenschippers zijn overdreven formeel op de marifoon, op het lachwekkende af. Altijd weer grappig als midden in de zomer zo'n langzaamsprekende, übercorrecte schipper met Gooise R zich meldt bij de Verkeerspost Schier. :laugh: :laugh: :laugh:

Tja, maar zo moet je het doen wil je dat Marcom examen halen he?

Nee hoor, langzaam spreken met een Gooise R is niet nodig voor het examen... :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 07 dec 2023 21:47 #1527091

Voor het varen op de grote rivieren is er ook nog een soort van steenkolen Duits waarvan zowel schippers als verkeerposten zich bedienen. Duits op is op de Rijn en aansluitende rivieren een officiele voortaal. Soms is dat wat lastig als je met je eigen schip aan een conversatie moet deelnemen en jij als enige geen Duits spreekt. weliswaar richt je je officeel tot de verkeerspost. Maar die roept die dan het andere schip op, of het is begrepen, of het andere schip reageert naar de verkeerpost dat het is begrepen. Als er eerst vertaald moet worden duurt het langer. Kan als je niet vaak in het beneden rivierengebied vaart lastiger te volgen zijn.
Heb het hier al eens eerder gezegd AIS heeft als postieve bijwerking dat zowel verkeersleiding als beroepscheepvaart gemakkelijker je scheepsnaam gebruiken. Voorheen was je, zelfs als je je al gemeld had, toch vaak dat jachtje 200 meter voor de brug. En ja als jachtschipper handel je soms niet volgens de deels ongeschreven regels, maar elke verkeerspost heeft een aantal schepen in het gebied die zich meerdere malen per dag melden en daar gaat het soms mis doordat er wel heel kort gecommuniceerd wordt. Als je van de ene sector de andere in vaart heb je soms de voorgaande conversatie gemist, bijvoorbeeld dat er vastgemaakt ging worden op plek x. Ook hier helpt AIS op de plotter weer doordat je niet zelf kunt indentificeren waar het schip met genoemde scheepsnaam zich bevindt als het losmaakt. Dat kan dan ook het schip zijn dat 100 meter verder voor de wal ligt.
Laatst bewerkt: 07 dec 2023 21:49 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 07:52 #1527119

Als iedereen Wie (scheepsnaam), Wat (type schip), Waar (huidige positie) en Waarheen (bestemming) gebruikt en blijft uitluisteren op het juiste marifoonkanaal komen we een heel eind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 08:37 #1527124

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Ik krijg toch de indruk dat sommigen hier enige praktijk ontbeerd m.b.t. binnenlands marifoon gebruik.

Ja, de communicatie was niet afdoende in het schuitengat, samen met de hoge snelheid.

Maar veel jachtgebruikers communiceren niet óf zo formeel dat het vrijwel altijd op de lachspieren werkt.

Als het schip 100 meter naast je wilt bereiken, ga je niet 3x naam aanroepen.
Als je een sluis passeert ga je niet met 3x naam aanroepen.
Als je haven manoeuvres doet ga je de buurman niet met 3x naam aanroepen.

Als je vts of KWC aanroept mogelijk wel. Situatie afhankelijk.

Wadloper schreef het al eerder: het ligt voornamelijk aan de jachtgebruikers die de taal op binnenwater slecht begrijpen.

Marifoon papieren kunnen alleen de formele gang van zaken leren, maar heeft minder met de gangbare praktijk te maken .

De formele gang van zaken is wél belangrijk in geval van nood!

En vooral; op tijd communiceren en anticiperen op specifieke situaties! En zorg dat je bevestiging krijgt van de andere partij.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 08:39 #1527125

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Michieltje schreef :
Als iedereen Wie (scheepsnaam), Wat (type schip), Waar (huidige positie) en Waarheen (bestemming) gebruikt en blijft uitluisteren op het juiste marifoonkanaal komen we een heel eind.

Exact. Laten we daar eens mee beginnen.
Veel meer hoef je in de praktijk als jachtschipper richting de verkeersposten niet te doen. Het is maar zelden dat je in meer uitgebreide uitwisselingen verwikkeld raakt, waarbij er ook qua manoeuvres wat van je wordt verwacht en je dus ook jargon als 'stuurboord-stuurboord' moet begrijpen.
Als elk jacht zich bij het binnenvaren van een bepaalde sector zich nu eens bij de desbetreffende verkeerspost meldt, zijn we al een heel stuk verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 08:46 #1527127

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Calidris schreef :
En vooral; op tijd communiceren en anticiperen op specifieke situaties! En zorg dat je bevestiging krijgt van de andere partij.

Wie in blokgebieden uitluistert hoort dat de verkeersposten ook regelmatig doen. Als de verkeerspost een schipper vraagt iets wèl of niet, of zus of zo te doen en desbetreffende schipper bevestigt dat niet, dan wordt er om bevestiging gevraagd. Idem als er een tweede schipper bij betrokken is: "xx, hebt u dat meegekregen?"

Wie consequent uitluistert, zeker waar dat verplicht is, heeft het "taaltje" en het "jargon" zó onder de knie. Zó moeilijk en onbegrijpelijk is het nu ook weer niet. Maar het begint met dat eerste, natuurlijk.
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 08:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 08:59 #1527129

Wadloper schreef :

Wie in blokgebieden uitluistert hoort dat de verkeersposten ook regelmatig doen. Als de verkeerspost een schipper vraagt iets wèl of niet, of zus of zo te doen en desbetreffende schipper bevestigt dat niet, dan wordt er om bevestiging gevraagd.

Niet bij VC Brandaris. Die zegt alleen "begrepen".
Zelfs als de Tiger meldt over de watertaxi gevaren te zijn, "begrepen".
Lees het verslag OVV er maar op na.

Wel alles duidelijk bij VC Den Helder. Uitstekend voorbeeld van hoe het kan (en moet).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 09:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:00 #1527131

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15047
Calidris schreef :

(1)Wadloper schreef het al eerder: het ligt voornamelijk aan de jachtgebruikers die de taal op binnenwater slecht begrijpen.

(2)Marifoon papieren kunnen alleen de formele gang van zaken leren, maar heeft minder met de gangbare praktijk te maken .

(3)De formele gang van zaken is wél belangrijk in geval van nood!

(4)En vooral; op tijd communiceren en anticiperen op specifieke situaties! En zorg dat je bevestiging krijgt van de andere partij.

Dit is wel een goede opsomming van wat er allemaal fout is in de manier waarop het marifoon verkeer gebruikt wordt.

(1) Hoe zou die jachtschipper het jargon moeten begrijpen ? Het is hem niet geleerd in de cursus marifonie, op de lagere school of door zijn moeder. Dus dat jargon moet weg wil je verstaanbaar zijn voor een buitenstaander.

(2) De verplichte cursus marifonie leert ons iets anders dan wat we in de praktijk moeten doen. Of de praktijk of de opleiding moet veranderen.

(3) Gewoontes zijn hardnekkig. Als je gewend bent om iets op een bepaalde manier te doen kun je heel moeilijk, zoals in een noodgeval, het opeens heel anders doen. Bovendien is een noodgeval in een vroeg stadium helemaal niet zo makkelijk te herkennen. Dus op welk moment moet je overschakelen ?

(4) Als de jachten schipper het jargon niet begrijpt, wat hij redelijke wijze niet kan begrijpen, zal hij zeer terughoudend zijn om deel te nemen aan de communicatie. Ik merk dat elke keer als ik na een paar maanden buitenland terug vaar naar IJmuiden. Ik heb grote schroom om in te breken op het gezellige vrienden onder elkaar gesprek op het haven marifoon kanaal. (VTS port control)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 09:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:03 #1527132

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6740
Calidris schreef :
De formele gang van zaken is wél belangrijk in geval van nood!

Bij nood- of andere min of meer ernstige situaties schakel ik automatisch over op radiocommunicatie zoals ik die in dienst geleerd heb. Dat zit er zo in geramd dat ik niet meer anders kan. Korter en bondiger kan niet. :laugh:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:08 #1527134

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15047
Eclips schreef :
Calidris schreef :
De formele gang van zaken is wél belangrijk in geval van nood!

Bij nood- of andere min of meer ernstige situaties schakel ik automatisch over op radiocommunicatie zoals ik die in dienst geleerd heb. Dat zit er zo in geramd dat ik niet meer anders kan. Korter en bondiger kan niet. :laugh:

Goed van jou. Maar niet iedereen heeft in dienst gezeten. Verder zoals je uit het ongeluk bij Terschelling kunt opmaken waren de betrokkenen 30 seconden voor het dodelijke ongeluk zzich helemaal niet bewust dat de situatie zeer gevaarlijk was.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:22 #1527136

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Wadloper schreef :
Als elk jacht zich bij het binnenvaren van een bepaalde sector zich nu eens bij de desbetreffende verkeerspost meldt, zijn we al een heel stuk verder.
Ik weet het niet. Zit elke verkeerspost daar wel op te wachten?

Ik lag aan het noordzee kanaal en moest dus vaak kanaal 3, 4 en sector schellingwoude uitluisteren wat ik ook braaf doe. Het is daar een komen en gaan van het aanmelden van beroepsvaart en die (en we) worden inderdaad netjes gewezen op andere boten (inclusief onaangemeld pleziervaart) door de havendienst.

Maar als alle pleziervaart zich daar ook gaat melden bij alle drie de sectoren (4 als je IJmuiden ook doet), houdt de havendienst het niet meer bij denk ik. Dan wordt het marifoonverkeer een veelvoud van het huidige in de zomer. Van die grote duwbak is het wel fijn om te weten dat ie zijkanaal X inslaat maar of dat jachtje of sloepje nou naar de oranjesluizen vaart of afslaat bij de marina, zal de havendienst een worst wezen als dat bootje zelf goed stuurboordwal aan houdt, uitkijkt, uitluistert en een goed moment voor een oversteek uit kiest. Als.. Denk dat de havendienst meer gebaat is bij die verplichte nummers dan bij 3x aanmelden. Denk ik, ik melde me daar dan ook niet elke keer aan.

Uitluisteren is uiteraard een goed idee (en verplicht) en dan heb je het jargon idd zo door.
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 09:23 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:23 #1527137

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
3Noreen schreef :
Ik merk dat elke keer als ik na een paar maanden buitenland terug vaar naar IJmuiden. Ik heb grote schroom om in te breken op het gezellige vrienden onder elkaar gesprek op het haven marifoon kanaal. (VTS port control)

Je ziet hier één belangrijk aspect van het marifoonverkeer binnen Nederland (en Europees binnenwater) over het hoofd.

In Engeland kent men eigenlijk geen intensieve binnenvaart.
Alle verkeer is daar van en naar zee. En omdat het VK geen achterland heeft, zoals wij hier in Nederland (Europoort heet niet voor niks zo) is het scheepvaartverkeer op het Britse binnenwater ook veel minder intensief. Over de Orwell varen per dag op z'n best drie tot vier coasters. Plekken waar bepaalde binnenvaartroutes elkaar kruisen, zoals bijvoorbeeld in Nederland de driesprong Beneden Merwede-Noord-Oude Maas zijn in het VK zo mogelijk nog zeldzamer.
Er is daar dus alle tijd om via de marifoon met elkaar van gedachten te wisselen.

De marifoon-cultuur zoals die zich in Nederland heeft ontwikkeld is ontstaan als gevolg van de lokale situatie en bij de gratie van het feit dat binnen de blokgebieden wat een verkeerpost actief is de afstanden over het algemeen zó klein zijn dat slechte ontvangst nauwelijks een probleem is.
Drie keer de scheepsnaam herhalen is daardoor onnodig. De man achter het scherm in de verkeerpost verstaat 'm na één keer ook wel.
Waarom de communicatie kort wordt gehouden, heb ik al uitgelegd. De drukte.

Wat "vrienden onder elkaar" gesprekken die je beluistert bij VTS-IJMuiden: het is onvermijdelijk dat bijvoorbeeld sleepbootschippers en de mannen van de VTS enigszins bekenden voor elkaar worden. Dat kan zich uiten in de toon en wat er gezegd wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat de VTS-operators dat zó uit de hand laten lopen dat een kanaal onverantwoordelijk lang bezet wordt gehouden met allerlei onzin. Daar is men toch te professioneel voor, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:30 #1527138

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15047
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Ik merk dat elke keer als ik na een paar maanden buitenland terug vaar naar IJmuiden. Ik heb grote schroom om in te breken op het gezellige vrienden onder elkaar gesprek op het haven marifoon kanaal. (VTS port control)

Je ziet hier één belangrijk aspect van het marifoonverkeer binnen Nederland (en Europees binnenwater) over het hoofd.

In Engeland kent men eigenlijk geen intensieve binnenvaart.
Alle verkeer is daar van en naar zee. En omdat het VK geen achterland heeft, zoals wij hier in Nederland (Europoort heet niet voor niks zo) is het scheepvaartverkeer op het Britse binnenwater ook veel minder intensief. Over de Orwell varen per dag op z'n best drie tot vier coasters. Plekken waar bepaalde binnenvaartroutes elkaar kruisen, zoals bijvoorbeeld in Nederland de driesprong Beneden Merwede-Noord-Oude Maas zijn in het VK zo mogelijk nog zeldzamer.
Er is daar dus alle tijd om via de marifoon met elkaar van gedachten te wisselen.

De marifoon-cultuur zoals die zich in Nederland heeft ontwikkeld is ontstaan als gevolg van de lokale situatie en bij de gratie van het feit dat binnen de blokgebieden wat een verkeerpost actief is de afstanden over het algemeen zó klein zijn dat slechte ontvangst nauwelijks een probleem is.
Drie keer de scheepsnaam herhalen is daardoor onnodig. De man achter het scherm in de verkeerpost verstaat 'm na één keer ook wel.
Waarom de communicatie kort wordt gehouden, heb ik al uitgelegd. De drukte.

Wat "vrienden onder elkaar" gesprekken die je beluistert bij VTS-IJMuiden: het is onvermijdelijk dat bijvoorbeeld sleepbootschippers en de mannen van de VTS enigszins bekenden voor elkaar worden. Dat kan zich uiten in de toon en wat er gezegd wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat de VTS-operators dat zó uit de hand laten lopen dat een kanaal onverantwoordelijk lang bezet wordt gehouden met allerlei onzin. Daar is men toch te professioneel voor, denk ik.

We zijn het duidelijk niet met elkaar eens.
Er is enige tijd geleden ook wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd over de communicatie van de binnenvaart via de marifoon. De uitkomst was een aanbeveling om engels als formele voertaal in te voeren.
Verder leert het OVV rapport over het ongeluk bij Terschelling dat de communicatie te wensen overlaat en verbetering noodzakelijk.
Kortom het moet veranderen. Hoe gaan we dat doen. Opschrijven dat de huidige situatie prima is volstaat niet. (volgens het OVV)
Het terug naar de schoolbanken zoals het OVV voorstelt vind ik nog niet zo'n slecht idee.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 09:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl