Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Is er toekomst voor de papieren kaart?

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 19:27 #1535959

Regelmatig staan er Walker sleeploggen op MP. Onze vorige boot had er één, opmerkelijk nauwkeurige aanwijzing overigens. Op zeker moment bij ons buiten gebruik geraakt. Het record was tussen Urk en Enkhuizen drie maal aangeroepen te zijn met ‘Er hangt een lijn overboord …’ :huh:
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 19:29 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 19:51 #1535963

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Nog nooit iets op MP gekocht. Zal mijn ogen eens open houden.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 19:55 #1535964

Staan er een stuk of wat te koop klikker de klik

goedkoopste 145 euro , als je beetje geduld hebt vaak goedkoper nog wel , meeste hebben hem voor de sier en denken vaak wat mot ik er eigenlijk mee :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 20:11 #1535966

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Ja, heb net ook zitten snuffelen. Maar aan de goedkopere zijn vaak niet compleet, zo te zien. Op Ebay staat ook van alles.
Maar nieuw worden dit soort loggen niet meer gemaakt, lijkt het.
De eerste zeewaardige boot van mijn ouders had een mechanisch VDO log. Behoorlijk nauwkeurig, meen ik me te herinneren.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 20:34 #1535971

De Thomas Walker MKIII is het zwarte model, het huis is van zwart kunststof. Je hebt deze met een steun, daar horen in het houten kistje twee dekplaten te zitten, één voor stuurboord- en één voor bakboord montage. In het houten kistje hoort ook een knijpflesje voor smeerolie te zitten, en twee logvinnen.

De oudere exemplaren hebben een verchroomd deksel met glas voor de wijzerplaat, en hebben volledig messing logvinnen, de jongere deels ook van kunststof. Ook twee gewichten van messing horen erbij te zijn bedoeld voor wanneer er flink vaart wordt gelopen (zeg maar boven de 10 Knopen.

De voordeligere Thomas Walker sleeploggen zitten in een piepschuim verpakking, hebben één logvin en één gewichtje, en een RVS beugel om de klok bijvoorbeeld aan de zeereling op te hangen, in plaats van de BB en SB steun met dekplaat.

Beetje veel info, maar ben een tijdje gefascineerd geweest door sleeploggen. Het echte werk zijn de Excelsior en Cherub sleeploggen, ook van Thomas Walker.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 22:41 #1535983

Ik heb ook gevaren met een sleeplog met snelheidsmeter; zat een flink vliegwiel in bovendien. Merk weet ik niet meer, maar kon heerlijk zoemen, als je in de hondenkooi van wacht was! Het kistje van een Walker rook lekkerder overigens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 23:04 #1535989

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8524
Ik ben een zij-instromer als het op zeilen aankomt.
Groot geworden in de bergen, ver van de zee, want daar had mijn vader niets mee.
Op een of andere manier als kleine jongen verliefd geworden op de Middellandse Zee, aangemoedigd door een stinkende vissershaven met kluwen netten, roestige boten en bijeen gespoeld afval waartussen interessante vondsten.

Pas op 25-jarige leeftijd een zeiltje getrokken en niet veel later een Vaurien gekocht om zelf te klooien.

Na jaren ontdekken toch maar een cursus 'schipper kustvaart' gevolgd.
Een stukje van het geleerde effectief in de praktijk gebracht.
Heel veel zit diep in mijn hersenpan verborgen...
In de praktijk komt dat neer op: gegist bestek, nooit toegepast, peiling met verzeiling, nooit toegepast, berekeningen met KK, WK, VAR,DEV... Nooit toegepast.

En toch heb ik aardige tochten gemaakt, tot Griekenland en terug.

Altijd gehecht aan papieren kaarten voor tochtplanning en halvelings opvolging gedurende trip.
Zeker het plannen kan ik veel eenvoudiger op papier! En gezelliger: wijntje erbij, familie rond de tafel, blokje kaas, enkele pilots en dromen maar.

Het varen gaat digitaal, al is dat voor velen vloeken, het is de realiteit.
De route zit in mijn hoofd, uitwijkmogelijkheden staan klaar, de pilot is gekend. Waypoints heb ik nog nooit gebruikt.
Alleen bij het 'aankomen' worden de gegevens van de digitale kaart (nogmaals) vergeleken met de papieren versie en de visuele waarnemingen.

Ik hoop dat papier blijft, gewoon omdat het gezelliger plant.
Voor het deltagebied waar ik doordeweeks zeil, gebruik ik enkel papier. Hier wil ik vooral de zintuigen scherpen en onthaasten/afstand nemen van al die schermpjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 19 jan 2024 23:27 #1535991

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik al jaren alleen digitaal. Toch heb ik nu 2 stuks papier kaart aan boord: van Groenland. Net vandaag een derde binnen: detail kaart Vega Sund.
Die kaart heeft geen coördinaten stelsel dus is op zicht te bevaren.




Verder ben ik Google books aan het uitpuzzelen; zij hebben oude verslagen van tochten Groenland.
Daar vond ik in boek uit 1934 dit juweeltje:
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 23:29 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 07:13 #1535994

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6787
Die kaart heeft geen coördinaten stelsel dus is op zicht te bevaren.
Die kaarten zijn vaak al erg oud. Iets van 100+ jaar geleden of zo. Dus als er al coordinaten zouden zijn dan waren dat astro navigatie coordinaten, met alle onnauwkeurigheden van dien.
Mijn 'rekord' staat op een afwijking van de kaart van 2,3nM. En dat was de nieuwste editie van de hydrografische dienst van Canada. Maar data van 1890 :)
Ook dichter bij huis komt het wel eens voor. De nieuwe kaart van de Shetland eilanden laat ook nog steeds lodingen zien uit 19e eeuw.

PS
En ja diezelfde data wordt ook voor de digitale kaarten gebruikt!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 07:29 #1535996

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6787
PS
En ja diezelfde data wordt ook voor de digitale kaarten gebruikt!!
Even naaste elkaar :)


en even vergelijken met Google-earth Geeft een afwijking van ruim een halve mijl. (Hoeft niet overal op de kaart hetzelfde te zijn)
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 08:04 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 09:09 #1536014

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Ilex schreef :
Ik ben een zij-instromer als het op zeilen aankomt.
Ik ben meer een herintreder en heb het nog op de oude manier geleerd en gedaan. Zelfs een beetje astro, op de Noordzee, voor de lol.
Maar als ik opnieuw de zee opga zal ik het denk ik op jouw manier doen. Toch heb ik, opnieuw voor de lol, wel eens traditionele kustnavigatie gedaan op een tocht langs de Engelse oostkust toen we al wel een GPS hadden. Die tocht werd zo veel leuker en interessanter. Zonder papieren kaart gaat dat trouwens niet: bijna geen een app leent zich voor het in de kaart zetten van kruispeilingen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 09:28 #1536018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Voor sommige gebieden zijn stokoude papieren kaarten mogelijk nog steeds een soort norm, simpelweg omdat er gebieden zijn die geen enkel economisch belang dienen.

Met dit soort kaarten moet je het doen in Zuid Amerika en Antarctica uit 1937



Ik heb ze gefotografeerd en met een calibratieprogamma van Seaclear (wie kent het nog) recht getrokken etc.
Deze foto's nam ik tijdens een ijswacht op de vloer van de kajuit.
Ja, je moet wat, hé.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 09:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 09:41 #1536019

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15053
Ik lees de vaak gemaakte opmerking over noodzaak van wekelijks updaten van digitale kaarten met een glimlach.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 09:54 #1536020

Van welk gebied ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 10:53 #1536027

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1805
Als dadelijk die oranje mafketel aan de overkant van de plas aan de macht is.
En hij weet aan welk knopje hij kan draaien: Veel succes met je GPS.
Overdreven natuurlijk, maar in feite is het wel zo en vrij recent is dat ook wel gebleken in de Oostzee.
Je bent met uitsluitend digitaal navigeren van een aantal zaken volledig afhankelijk.
Met navigatie op papieren kaarten is dat veel minderen heb je altijd een back-up.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 10:54 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 11:15 #1536029

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Op zich hebben digitale kaarten en een werkende gps niets met elkaar te maken, je kunt ook op een digitale kaart gegist bestek bijhouden en kruispeilingen doen.
Waarschijnlijk is een papieren kaart dan net zo handig, maar als die over 10jr nog bestaan, zijn ze over 25 jaar vrijwel zeker historie (net als een sleeplog nu)

Vraag is: wat is de kans dat je gehele digitale systeem het loodje legt na de verkiezingen in de USA en wat dan de consequenties zijn als je geen kaarten aan boord hebt?
Waarschijnlijk hebben we dan allemaal andere prioriteiten dan ons druk te maken over een zeiltochtje op ons plezierbootje ?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 11:18 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 11:53 #1536034

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Watermaat schreef :
Vraag is: wat is de kans dat je gehele digitale systeem het loodje legt na de verkiezingen in de USA en wat dan de consequenties zijn als je geen kaarten aan boord hebt?

GPS is allang niet meer het enige satelliet-systeem voor positiebepaling:
nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(navigatiesysteem)
Waarschijnlijk hebben we dan allemaal andere prioriteiten dan ons druk te maken over een zeiltochtje op ons plezierbootje ?

Als Trump weer president wordt komen we op een glijdende schaal, waarschijnlijk. De negatieve effecten zullen geleidelijk optreden en de vraag is of Trump GPS zal sluiten voor niet-militaite gebruikers. Er zijn in de VS ook veel niet-militaire gebruikers en de economische belangen die er inmiddels aanhangen, zouden wel eens zwaarder kunnen wegen dan de militaire.
Europa en de Russen hebben inmiddels hun eigen systemen, dus GPS onbruikbaar maken voor 'buitenstaanders' heeft niet zoveel zin meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:05 #1536036

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Reed schreef :
Als dadelijk die oranje mafketel aan de overkant van de plas aan de macht is.
En hij weet aan welk knopje hij kan draaien: Veel succes met je GPS.
Overdreven natuurlijk, maar in feite is het wel zo en vrij recent is dat ook wel gebleken in de Oostzee.
Je bent met uitsluitend digitaal navigeren van een aantal zaken volledig afhankelijk.
Met navigatie op papieren kaarten is dat veel minderen heb je altijd een back-up.

Die oranje kuifeend zal dat niet snel doen. Ik denk dat eerder last hebben van die narcistische potentaten uit het oosten zoals rusland, iran, N-Korea etc.

Die werken n.l. hard aan de weg om dit soort infrastructuren lam te leggen.
Bij nader inzien was misschien die Ronald Reagen nog zo gek nog niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:08 #1536038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
Vraag is: wat is de kans dat je gehele digitale systeem het loodje legt na de verkiezingen in de USA en wat dan de consequenties zijn als je geen kaarten aan boord hebt?

GPS is allang niet meer het enige satelliet-systeem voor positiebepaling:
nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(navigatiesysteem)
Waarschijnlijk hebben we dan allemaal andere prioriteiten dan ons druk te maken over een zeiltochtje op ons plezierbootje ?

Als Trump weer president wordt komen we op een glijdende schaal, waarschijnlijk. De negatieve effecten zullen geleidelijk optreden en de vraag is of Trump GPS zal sluiten voor niet-militaite gebruikers. Er zijn in de VS ook veel niet-militaire gebruikers en de economische belangen die er inmiddels aanhangen, zouden wel eens zwaarder kunnen wegen dan de militaire.
Europa en de Russen hebben inmiddels hun eigen systemen, dus GPS onbruikbaar maken voor 'buitenstaanders' heeft niet zoveel zin meer.

Ik kan je verklappen dat b.v. RWS géén gebruik mag maken van Beidu en Glonass. Althans in dit geval voor alle 120 AIS walstations.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:09 #1536039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
Vraag is: wat is de kans dat je gehele digitale systeem het loodje legt na de verkiezingen in de USA en wat dan de consequenties zijn als je geen kaarten aan boord hebt?

GPS is allang niet meer het enige satelliet-systeem voor positiebepaling:
nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(navigatiesysteem)

Verdenk jij nu een substantieel deel van ZF leden ervan dat ze onder een steen liggen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 12:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:14 #1536041

Het antwoord op de openingsvraag is: nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:16 #1536042

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Europa en de Russen hebben inmiddels hun eigen systemen, dus GPS onbruikbaar maken voor 'buitenstaanders' heeft niet zoveel zin meer.

Ik kan je verklappen dat b.v. RWS géén gebruik mag maken van Beidu en Glonass. Althans in dit geval voor alle 120 AIS walstations.

Dat zal best en dat lijkt me ook logisch. Maar hoe relevant is je opmerking in dit geval?
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 12:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:18 #1536044

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Watermaat schreef :
Vraag is: wat is de kans dat je gehele digitale systeem het loodje legt na de verkiezingen in de USA en wat dan de consequenties zijn als je geen kaarten aan boord hebt?

GPS is allang niet meer het enige satelliet-systeem voor positiebepaling:
nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(navigatiesysteem)

Verdenk jij nu een substantieel deel van ZF leden ervan dat ze onder een steen liggen?

Nee, een paar uitzonderingen daargelaten, zal dat voor de meeste ZF-ers niet het geval zijn.

Maar even: presenteer je dit soort gezeur aan mijn adres in het vervolg altijd als een soort tweetraps-raket? Allemaal werk voor niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:22 #1536046

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15053
Calidris schreef :
Verdenk jij nu een substantieel deel van ZF leden ervan dat ze onder een steen liggen?

Mijn indruk is dat dit draadje in ieder geval onder een hele dikke steen vandaan komt. Wat mij betreft kun je de laatste 10 jaar al zeker niet meer de Noordzee op een verantwoorde manier oversteken zonder elektronische navigatie.

Laten we wel wezen. Waarom stopt de UKHO met het maken van papieren kaarten ? Omdat ze niet verkocht worden. Waarom worden ze niet verkocht ? Omdat ze niet gebruikt worden. Zo simpel is het.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 12:30 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is er toekomst voor de papieren kaart? 20 jan 2024 12:30 #1536048

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
Europa en de Russen hebben inmiddels hun eigen systemen, dus GPS onbruikbaar maken voor 'buitenstaanders' heeft niet zoveel zin meer.

Ik kan je verklappen dat b.v. RWS géén gebruik mag maken van Beidu en Glonass. Althans in dit geval voor alle 120 AIS walstations.

Dat zal best en dat lijkt me ook logisch. Maar hoe relevant is je opmerking in dit geval?

Dat ze bij een GPS-interventie in de vorm van jamming geen alternatief hebben (willen) en de infrastructuur daar last van zal hebben.
De vanzelfsprekendheid is dus niet altijd vanzelfsprekend.

Ze willen principieel geen gebruik maken van systemen uit omstreden regimes, da's heel hoffelijk, maar ook risicovol.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl