Orange Sunset schreef :
Reed, wat bedoel je met “echt” navigeren? Veilig van punt A naar punt B te komen? Dan maakt het niet uit welke middelen je gebruikt toch?
Misschien bedoelt Reed dat het zelf kunnen bepalen van je positie (d.m.v. kruispeilingen, gegist bestek of door een zonnetje te schieten) ècht navigeren is.
Het woord navigatie heeft in de afgelopen decennia een soort devaluatie ondergaan. In de reclame voor DAB-radio wordt bijvoorbeeld doodleuk gesteld "kaartlezen werd navigatie". Met die onbenulligheid bedoelt men dan te zeggen dat het gebruik van een TomTom of soortgelijk gelijk staat met 'navigatie', terwijl het omgekeerd het geval is. 'Kaartlezen' heeft ook alles met navigatie te maken en TomTom navigeert voor jou; zelf tik je alleen maar de plek in waar je heen wilt.
Wat heden ten dage doorgaat voor navigatie aan boord van een jacht werkt ook alleen maar bij de gratie van het feit dat je met een GPS te allen tijde weet wat je positie is. Wie nog een beetje gevoel voor navigatie heeft, moet dan nog wel een beetje kaartlezen. Aals je gaat werken met waypoints en de boot die waypoints af laat varen begint het al aardig op zogenaamde navigatie met een TomTom te lijken
Lijkt mij een “Amish mindset” door te stellen navigeren met kaarten en op papier precies de gewenste moment van technologische ontwikkeling was en alles ervoor (met minder middelen bijv Vikingen) en erna (met elektronische hulpmiddelen) niet echt navigeren te noemen.
De vraag is wie dat stelt, hier op ZF.
Ik denk wel zeker te weten dat er wat
fingerspitzengefühl verloren is gegaan na de introductie van GPS en kaartplotters.
Maar we hoeven wat mij betreft geen discussie te voeren over de juistheid van deze stelling hoor. Ik ben zelf ook blij met het gegeven dat ik mezelf op kaart kan zien varen. Maar de enige 'navigatie' die er aan te pas komt is het vermogen tot kaartlezen.