Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 18:31 #1562859

Menno schreef :

Is er ook een richtlijn in hoeverre die wijzigingen ook daadwerkelijk in de kaart verwerkt moeten zijn? Hier een paar voorbeelden van BaZ aan zeekaart 1632:

<knip>
Deze wijzigingen heb ik niks aan als ik die kaart gebruik. Dat een platform nu AIS heeft zie ik ook wel op de AIS, en op die dieptes kan ik gewoon over die obstruction heenvaren.
De kaart wordt er alleen maar onduidelijker van met die bijgeschreven wijzigingen.
Alles moet bijgewerkt worden, anders gelden je kaarten niet als up to date. Het is de kunst om het vaak genoeg te doen dat je er zo goed in word dat het nauwlijks nog zichtbaar is. Ik gebruik meestal zo'n flieterdunne technische tekenpen, 0.05mm meen ik. Typex gebruiken om een bestaande text weg te halen of een scherpmesje om het weg te schrapen. Dan met dunne pen klein maar leesbaar schrijven en tekenen. Met wat oefening is het nauwlijks te onderscheiden van echte print.

Het voorbeeldje wat ik eerder gaf is 'quick en dirty', toen ik daar mee bezig was had ik 90 kaarten bij te werken waarvan sommige al 20 jaar neit bijgewerkt waren en waar nieuwe kaarten niet voor bestonden. Dat kwam met een boek vaaraanwijzingen die al in 40 jaar niet nieuw gedrukt waren en waar 60 a-4tjes met wijzigingen mee geleverd werd. Dat was allemaal voor de Noord West Passage. Dan ben je dagen bezig en dan doe je het allemaal wat sneller en eenvoudiger, zolang het maar duidelijk blijft.

Maar terugkomend op je vraag, iedere wijziging hoor je door te voeren, niet dat er ooit iemand op zal controleren bij een jachtje, maar het moet officieel wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 19:14 #1562862

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3309
En vandaag maar weer eens ervaren waarom. Die wijziging van het Verversgat had ik dus niet (luiheid / vergeten bij te werken, geen excuus). Dat is op zich geen probleem want de rode en groene tonnen vind je wel. Maar als ze gele gastonnen gaan neerleggen waar voorheen een groene lag wordt het toch wel wat verwarrend :-)

Nautin had 'm overigens wel (als ik die had geupdate), O-charts nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 19:41 #1562867

Of denk je eens in dat het stikke donker is met zware regen of dat het pot dicht zit van de mist. Probeer dan nog maar eens uit te vinden wat wat is als dingen niet op hun plek liggen. 99.99% van de wijzigingen zijn triviaal, maar die 0.001% is wel erg prettig om te hebben als de situatie zich voordoet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 29 mei 2024 05:31 #1562904

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6804
Erikdejong schreef :
......Maar terugkomend op je vraag, iedere wijziging hoor je door te voeren, niet dat er ooit iemand op zal controleren bij een jachtje, maar het moet officieel wel.
Maar ik beken dat ik als stuurman koopvaardij met 300 kaarten ook wel eens een beetje gesmokkeld heb :) Met name bij kabels/pijpen via 50 posities deed ik dan alleen de ondiepe stukken waar je heel mischien ooit nog wel eens zou kunnen/moeten ankeren. De diepe middenstukken dan alleen 'ongeveer'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 29 mei 2024 17:27 #1563109

Wie smokkelt er nu niet een beetje daarmee. Sommige wijzigingen zijn zo banaal dat ik niet eens de moeite neem om ze op de kaart te zetten. De Canadezen waren (zijn) nogal op spelfouten in texten bij de notities op de kaart. Zo had ik eens een wijziging door te voeren waar 19 spelfouten op een kaart verbeterd moesten worden. Dat kan me gestolen worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 30 mei 2024 08:45 #1563240

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6753
Mensen naar mijn hart, die Canadezen... ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 30 mei 2024 09:24 #1563253

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8602
Hoe vaak wordt bv Navionics bijgewerkt?
Is dat dagelijks, wekelijks,...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 30 mei 2024 10:02 #1563256

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6804
Ilex schreef :
Hoe vaak wordt bv Navionics bijgewerkt?
Is dat dagelijks, wekelijks,...?
Nog veel interressanter is eigenlijk, "Waarmee worden ze bijgewerkt". Grote kans dat ze dat doen met de NtM's (Notice to Mariners) maar die dekken enkel het gebied waarvoor de Britisch Admirality kaarten uitgeeft(Dat is best heel veel maar toch). Wil je alles dan moet je voor NL de BaZ's, voor DE NfS's (Nachrichten fur Seefahrer), Voor DK de "Søkortrettelser" etc....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 11 juli 2024 19:27 #1571685

reisboot.nl/nl/Reis-voorbereid...vaarwijzer,-almanak/

Lang verhaal kort:
Mocht je ergens het verhaal lezen dat papieren kaarten in Duitsland verplicht zijn dan klopt dat helemaal maar .....het geldt alleen voor schepen onder Duitse vlag.

Natuurlijk doe je er verstandig aan om goed, actueel kaartmateriaal en almanakken aan boord te hebben. Dat mag op papier of elektronisch zijn. Als het elektronisch is regel dan een back-up van (bijgewerkt) papier of een tweede (bijgewerkt) onafhankelijk functionerend elektronisch apparaat. Voor de pleziervaart onder Nederlandse vlag (!!!) hoeven het kaartmateriaal en de apparatuur niet aan de officiële SOLAS-eisen te voldoen: het mag dus gewoon actueel en bijgewerkte kaartmateriaal zijn van de bekende uitgevers (b.v. Imray, Navionics, NV).

Argumentatie in het artikel.
Time and tide wait for no man
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 14 juli 2024 18:53 #1572214

Dit draadje roept bij mij de vraag op hoe het eigenlijk zit in het Eems gebied. Ik heb daar nog nooit gevaren maar dacht te weten dat er formeel nog onenigheid is over de grens.
Hoe lossen ze dat op met handhaving daar? Er is vast wel een forumlid die Delfszijl als thuishaven heeft??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 14 juli 2024 20:04 #1572225

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Tot nu toe geen problemen met wat voor controles dan ook op de Eems gehad. Een keer in 15 jaar de vraag van de Wasserschutzpolizei van waar we kwamen en waar we naartoe gingen. Ik zeil deze zomer met een kleine catamaran op de Eems en heb behalve een handmarifoon en rijbewijs niets bij me en kom regelmatig in duitse wateren. Je ziet zelden of nooit Polizei of Politie op de Eems. De haven Van Delfzijl wordt wel tegenwoordig wel goed door de Mareschaussee en Douane gecontroleerd als je met een niet EU vlag binnenloopt.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 14 juli 2024 21:23 #1572247

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
FS33 schreef :
Dit draadje roept bij mij de vraag op hoe het eigenlijk zit in het Eems gebied. Ik heb daar nog nooit gevaren maar dacht te weten dat er formeel nog onenigheid is over de grens.
Hoe lossen ze dat op met handhaving daar? Er is vast wel een forumlid die Delfzijl als thuishaven heeft??
Ben diverse malen van Delfzijl naar Leer (D) gevaren via dat gebied en omdat ik mij al sinds begin deze eeuw verdiept heb in o.a. dat vaargebied, weet ik dat NL en D al in 1978 het Eems-Dollardverdrag hebben gesloten. De belangrijkste bepaling voor ons daarin is, dat schepen van beide landen in het gehele gebied beschouwd zullen worden als varend in water dat hun thuisland toebehoord.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 15 juli 2024 03:47 #1572258

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
We hebben ze gisteren nog aan boord gehad op Stettiner Haf, alleen interesse in tabakswaren en alcoholische dranken. Geen andere controle gehad. Was geen Zoll maar Wasser Polizei.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 15 juli 2024 05:47 #1572267

Gerard schreef :
FS33 schreef :
Dit draadje roept bij mij de vraag op hoe het eigenlijk zit in het Eems gebied. Ik heb daar nog nooit gevaren maar dacht te weten dat er formeel nog onenigheid is over de grens.
Hoe lossen ze dat op met handhaving daar? Er is vast wel een forumlid die Delfzijl als thuishaven heeft??
Ben diverse malen van Delfzijl naar Leer (D) gevaren via dat gebied en omdat ik mij al sinds begin deze eeuw verdiept heb in o.a. dat vaargebied, weet ik dat NL en D al in 1978 het Eems-Dollardverdrag hebben gesloten. De belangrijkste bepaling voor ons daarin is, dat schepen van beide landen in het gehele gebied beschouwd zullen worden als varend in water dat hun thuisland toebehoord.
Kijk dat is nu eens een duidelijk antwoord. Ik wist wel dat de meningsverschillen opgelost zijn in een akkoord (iewat goedkoper dan een oorlog voeren) maar ik wist niet wat dat voor ons betekende. Even uit interesse. Duitsland claimt een recht uit 16zoveel. Hadden 'we' die plooi niet glad kunnen strijken in de zomer van '45 dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 15 juli 2024 06:22 #1572270

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
FS33 schreef :
Ik wist wel dat de meningsverschillen opgelost zijn in een akkoord (iewat goedkoper dan een oorlog voeren) maar ik wist niet wat dat voor ons betekende. Even uit interesse. Duitsland claimt een recht uit 16zoveel. Hadden 'we' die plooi niet glad kunnen strijken in de zomer van '45 dan?
Zie nl.wikipedia.org/wiki/Eems-Dollardkwestie
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 01 dec 2024 15:39 #1599501

  • Brulbeer
  • Brulbeer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik zit nog met een volgende vraag.
Ik heb een pleziervaartuig(omgebouwd bunkerschip van 22.5 meter)
CBB met zone 2 voor nerdeland
zone 3 en 4

Mag ik als pleziervaarder dus wel over de duitse wadden en ook op de elbe varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 01 dec 2024 16:33 #1599511

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6804
Wadden weet ik niet zeker, want het duitse wad wordt als "zee" gezien, en daar mag je met een binnenschip niet komen.
Als je de elbe boven Hamburg wilt varen, dan moet je een elbe patent hebben(>15m), of een loods nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 01 dec 2024 18:45 #1599519

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Brulbeer schreef :
Ik zit nog met een volgende vraag.
Ik heb een pleziervaartuig (omgebouwd bunkerschip van 22.5 meter)
CBB met zone 2 voor Nederland zone 3 en 4.
Mag ik als pleziervaarder dus wel over de Duitse wadden en ook op de Elbe varen?
Feitelijk niet. Ik lig al sinds 2019 in de 'clinch' (zaak ligt nu bij de Raad van State en daarna ga ik door naar het Hof van Justitie van de EU) over de beperkingen die Nederland oplegt voor het varen in andere Europese wateren dan de Nederlandse. ES-TRIN is gebaseerd op de bedoeling om hindernissen te vermijden om binnen het EU-vaargebied zonder beperkingen te kunnen varen. Nederland werpt echter beperkingen op, dus tegen de bedoelingen van ES-TRIN in, door een CBB (Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen) af te geven die uitsluit dat er buiten Nederland gevaren kan worden.
Overeenkomstig het Eems-Dollardverdrag mogen Nederlandse schepen daar varen overeenkomstig Nederlandse wet- en regelgeving, maar overeenkomstig een Nederlands beperkend CBB (zone 2 alleen voor Nederland) dus niet.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 01 dec 2024 23:53 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 01 dec 2024 20:30 #1599536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29490
Er staat en stond je helemaal niets in de weg om je schip onder CVO te brengen. Het is dus een eigen keuze geweest, op welke grond is mij nooit duidelijk van die CBB gangers.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 01 dec 2024 23:48 #1599556

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Calidris schreef :
Er staat en stond je helemaal niets in de weg om je schip onder CVO te brengen. Het is dus een eigen keuze geweest, op welke grond is mij nooit duidelijk van die CBB gangers.
Een CBB (Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenschepen), in de volksmond vaak nog CvO genoemd, is geen eigen keuze maar verplicht voor schepen vanaf 20 meter lang en/of een onderwaterblokvolume van minstens 100 m3. Er bestaan dus geen CBB-gangers, evenmin als er een CvO bestaat voor dit soort schepen. Op basis van een keuring, wordt er een CBB uitgereikt en dat hoort niet door EU-landsgrenzen gebonden te zijn en zonder CBB mogen dit soort schepen niet meer varen.
ES-TRIN, dat de basis vormt voor een CBB, is gebaseerd op "Richtlijn (EU) 2016//1629 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD". Bij de daar genoemde overwegingen staat onder "(5)" het volgende: "Om harmonisatie op het niveau van de Unie te bewerkstelligen en om mededingingsvervalsing en ongelijke veiligheidsniveaus te voorkomen, moeten op alle binnenwateren van de Unie dezelfde technische voorschriften worden
toegepast (...)" en onder "(7)": "Uniebinnenvaartcertificaten die bevestigen dat vaartuigen volledig aan de technische voorschriften voldoen, dienen op alle binnenwateren van de Unie geldig te zijn.". Dus niet alleen in Nederland.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 02 dec 2024 00:32 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 02 dec 2024 00:50 #1599558

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29490
En waarom heb je dan niet gekozen voor CVO ipv CBB? Dát heb je n.l. nog niet beantwoordt.
De rest van je informatie is bekend, mijn vraag was was ook niet óf je een certificaat moest hebben, alleen waarom je keuze?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 02 dec 2024 01:05 #1599559

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Calidris schreef :
En waarom heb je dan niet gekozen voor CVO ipv CBB? Dát heb je n.l. nog niet beantwoordt.
De rest van je informatie is bekend,
Kennelijk niet.
mijn vraag was was ook niet óf je een certificaat moest hebben, alleen waarom je keuze?
Ik was kennelijk toch niet duidelijk (genoeg). :( Er is en was nooit een keuze. Of je bent verplicht of niet (zie mijn vorige reactie). CvO bestaat niet, maar is een term die sommigen gebruiken en daardoor verwarring schept (ook bij of door jou). Je kunt ook niet kiezen tussen een oto of een auto. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 02 dec 2024 01:09 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 02 dec 2024 08:11 #1599576

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6804
Maar eh, ben je niet bang om slapende honden wakker te maken.
Als ik je goed begrijp heb je alleen problemen met het stukje eems vanaf het rawadje tot Delfzijl. (en misschien ook wel het stukje (zee)schelde va de grens tot Antwerpen)
Stel je foor je wint je zaak voor een europeese rechter, en die bepaald dat er geharmoniseerd moet worden. Wat gaat er dan gebeuren denk je, gaat het Duitse wad binnenwater worden, of gaat Nerderland om en wordt he nl-wad ook zee??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 02 dec 2024 08:22 #1599578

Gerard schreef :
"Richtlijn (EU) 2016//1629 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD". Bij de daar genoemde overwegingen staat onder…onder "(7)": "Uniebinnenvaartcertificaten die bevestigen dat vaartuigen volledig aan de technische voorschriften voldoen, dienen op alle binnenwateren van de Unie geldig te zijn.". Dus niet alleen in Nederland.

Voldoet jouw schip volledig, of heb je destijds gebruik gemaakt van de tijdelijke overgangsregeling die afwijkingen toeliet onder “geen klaarblijkelijk gevaar”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 02 dec 2024 12:10 #1599620

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
rooiedirk schreef :
Maar eh, ben je niet bang om slapende honden wakker te maken.
Ik hoop natuurlijk om een slapende IL&T wakker te maken, die eigenaren van CBB-plichtige "plezier"vaartuigen bepekt in hun actieradius.
Als ik je goed begrijp heb je alleen problemen met het stukje Eems vanaf het rawadje tot Delfzijl.
Nee. Het betwiste vaargebied waarop het Eems-Dollardverdrag van toepassing is, is geen enkel probleem omdat daar voor onder Nederlands vlag varende schepen de Nederlandse wet- en regelgeving geldt. Bovendien is de Eems beneden Emden geen EU-binnenwater meer en het CBB niet meer van belang omdat dat uitsluitend voor het varen op EU-binnenwater vereist is. Nederlandse CBB-plichtigen kunnen/mogen dus zelfs niet tot Embden varen. Ook de Wezer na Brake en de Elbe na Hamburg zijn voor hen verboden gebied. De lagere delen van deze rivieren zijn door Duitsland als zeewater gekwalificeerd en daar is een CBB dus niet van toepassing.
(en misschien ook wel het stukje (zee)schelde van de grens tot Antwerpen)
Nee, ook niet. Omdat de Zeeschelde door België als zone 3 gekwalificeerd is en en zone 3 en 4 door Nederland niet zijn beperkt tot Nederland. In de praktijk valt het natuurlijk allemaal wel mee, want geen hond controleert. Niettemin, vond ik de beperkingen belangrijk genoeg om de kat de bel aan te binden.
Stel je voor je wint je zaak voor een Europeese rechter, en die bepaald dat er geharmoniseerd moet worden. Wat gaat er dan gebeuren denk je, gaat het Duitse wad binnenwater worden,
Nee, want daar gaat mijn zaak niet om. De kern is, dat de beperking "binnen Nederland" van zone 2 en de Waal, Rijn en Lek "in Nederland" van tafel zou moeten omdat dat ons soort schepen feitelijk gevangen houd in Nederland.
of gaat Nederland om en wordt hele wad ook zee?
Nee (zie boven).

Overigens zijn de zones genormeerd door golfhoogtes. Zone 2 = golfhoogte tussen 0,6 en 1,2 meter en zone 1 tussen 1,2 en 2,0 meter.
Zie www.binnenvaartkennis.nl/2021/01/zones-binnenwateren/
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl