rooiedirk schreef :
Maar eh, ben je niet bang om slapende honden wakker te maken.
Ik hoop natuurlijk om een slapende IL&T wakker te maken, die eigenaren van CBB-plichtige "plezier"vaartuigen bepekt in hun actieradius.
Als ik je goed begrijp heb je alleen problemen met het stukje Eems vanaf het rawadje tot Delfzijl.
Nee. Het betwiste vaargebied waarop het Eems-Dollardverdrag van toepassing is, is geen enkel probleem omdat daar voor onder Nederlands vlag varende schepen de Nederlandse wet- en regelgeving geldt. Bovendien is de Eems beneden Emden geen EU-binnenwater meer en het CBB niet meer van belang omdat dat uitsluitend voor het varen op EU-binnenwater vereist is. Nederlandse CBB-plichtigen kunnen/mogen dus zelfs niet tot Embden varen. Ook de Wezer na Brake en de Elbe na Hamburg zijn voor hen verboden gebied. De lagere delen van deze rivieren zijn door Duitsland als zeewater gekwalificeerd en daar is een CBB dus niet van toepassing.
(en misschien ook wel het stukje (zee)schelde van de grens tot Antwerpen)
Nee, ook niet. Omdat de Zeeschelde door België als zone 3 gekwalificeerd is en en zone 3 en 4 door Nederland niet zijn beperkt tot Nederland. In de praktijk valt het natuurlijk allemaal wel mee, want geen hond controleert. Niettemin, vond ik de beperkingen belangrijk genoeg om de kat de bel aan te binden.
Stel je voor je wint je zaak voor een Europeese rechter, en die bepaald dat er geharmoniseerd moet worden. Wat gaat er dan gebeuren denk je, gaat het Duitse wad binnenwater worden,
Nee, want daar gaat mijn zaak niet om. De kern is, dat de beperking "binnen Nederland" van zone 2 en de Waal, Rijn en Lek "in Nederland" van tafel zou moeten omdat dat ons soort schepen feitelijk gevangen houd in Nederland.
of gaat Nederland om en wordt hele wad ook zee?
Nee (zie boven).
Overigens zijn de zones genormeerd door golfhoogtes. Zone 2 = golfhoogte tussen 0,6 en 1,2 meter en zone 1 tussen 1,2 en 2,0 meter.
Zie
www.binnenvaartkennis.nl/2021/01/zones-binnenwateren/