ironman schreef :
Is er nog iemand die me een kaart kan tonen die netjes is bijgehouden met de updates uit BaZ dan wel NfS? Ik heb het nog nooit gezien en ben hartstikke benieuwd hoe dat er dan uitziet - of het nog leesbaar is.
Ik heb geen Nederlandse kaarten (meer), maar hier een voorbeeldje van een Canadese kaart die ik hier in huis heb liggen.
Dit is van de Canadese oostkust, daar ben ik sinds lange tijd niet meer geweest, dus het is niet up to date, maar het is een voorbeeld van hoe je een kaart bijwerkt.
Onder het kader (links onder) staat de kaart nummer, kaart datum en dat soort dingen. De kaart is geprint op de datum die op de kaart staat. De winkel waar ik de kaart van gekocht heb heeft het bijgewerkt tot een bepaalde datum, om dat aan te geven staat er een officiele cartografie stempel op van de Candese hydrografische dienst. Ze hebben een aantal officiele winkels waar je kaarten kunt kopen die bijwerkingen mogen doen. Na aanschaf moet je het zelf doen. De Candezen hebben een systeem waarbij ze elke week een lijst met correcties publiceren, vergelijkbaar met de BAZ-jes. Daar staat dan voor ieder kaartnummer de wijzigingen voor die week. Je schrijft dan handmatig de datum op de kaart van de laatste lijst met correcties die voor die kaart van toepassing zijn. Voor deze kaart was het er maar 1 en dat betrof een boei die verplaatst is. In de kaart moet je dat met viltstift of pen (zodat je het niet perongeluk kan uitgummen) aanpassen. Dat ziet er dan zo uit:
Als er teveel wijzigingen zijn of de wijzigingen zijn erg complex, dan geven de 'BAZ-jes'aan dat een kaart 'void'of ongeldig is en dat betekend dat je een nieuwe moet kopen. Dat kan bijvoorbeeld zijn als er een zandbank verschoven is oid. Als dat slechts een klein deel van de kaart betreft dan printen ze nog wel eens een sectie van de kaart uit die gepubliceerd word in de BAZ-jes. Die moet je dan uitknippen en over het betreffende kaart segment plakken. Dat mag niet met plakband want je moet er met potlood op kunnen tekenen en schrijven. Meestal gebruik je daar een pritstift of iets dergelijks voor.
Een kaart mag dus best 20 jaar oud zijn. Zolang deze bijgewerkt is met alle correcties van die 20 jaar, dan is het goed. De moeilijkheid is dat de Nedrlandse en Duitse kustlijn best veranderlijk is met lopende zandbanken en boeien die dientengevolge telkens verlegd worden. Als je dat te vaak corrigeert op dezelfde kaart, dan word het een brei van correcties die voor teveel verwarring zorgt. Dus voor deze kustwateren vervang je de kaarten veel vaker dan kaarten van kusten die uit rots bestaan en bijna niet veranderen.
Je kaarten hoeven alleen bijgewerkt te zijn van het gebied waar je daadwerkelijk vaart, de kaarten van het gebied waar je niet vaart, maar die je wel aan boord hebt mogen verouderd zijn, maar moet je bijwerken voor je het gebied binnen vaart.
De Britse Admiraliteit gebruikt codes voor bijwerkingsberichten. In dat geval schrijf je niet de datum onderaan de kaart, maar de code die bij het betreffende bericht hoort. Ik heb wel BA kaarten waar 50 codes onder in de kantlijn staan. Je schrijft dan de code,(komma) volgende code,(komma) volgende code. Je mag de codes ook tussen haakjes zettten. Zoals [xx000], [xx000], [xx000]