Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:35 #1562291

Calidris schreef :
En wat is de status hiervan in Nederland? voor zover mij bekend conformeert NL overheid zich volledig aan het SOLAS, mogelijk weet jij de uitzonderingen op paier?
Nederland heeft best wel wat uitzonderingen op het SOLAS, maar voor zover ik weet zijn er op dit onderwerp geen uitzonderingen. Echter, voor deze discussie is dat niet interessant. Dit is de eerste keer dat ik gehoord heb dat een autoriteit van een land bezoekende schepen met een vreemde vlag beboeten op zaken die van vlag tot vlag mogen verschillen. Autoriteiten branden hun vingers nooit aan dit soort dingen, dat nooit moet dan nu maar veranderd worden in bijna nooit. Vandaar mijn verbazing op de eerste pagina van dit onderwerp dat de Duitsers dat nu blijkbaar dus wel doen. Volgens mij mag het namelijk niet. Voor zover ik weet mogen de Duitse autoriteiten iets constateren en de Nederlandse autoriteiten daarvan op de hoogte stellen,beboeten namens de Nederlandse autoriteiten mogen ze niet. Ten minste, niet op zaken die van land tot land mogen verschillen.

Dat gezegd hebbende, tot 15 jaar geleden had nederland geen uitzonderingen of aanpassingen op Solas V opgenomen. In de laatste 15 jaar heb ik de wijzigingen niet bijgehouden dus ik zou wat gemist kunnen hebben. Dus ook in Nederland ben je als zeiljachtje ook wetteijk verplicht om bijgewerkte papieren kaarten en een logboek bij te houden. Tenzij je ECDIS hebt, dan hoef je geen papier bij te houden. Dat de nederlandse overeid hier niet op controleerd doet aan dat feit weinig af.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 17:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:36 #1562294

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29085
alegria schreef :
Dank voor je reactie. Ga ik gewoon blond mijn kadasterregistratie tonen.

Al die Solas-V regels uit de geposte links zijn in NL ook van kracht. Ik weet (nog) geen uitzonderingen zoals Erik aangeeft.
Het enige wat de Duitse agenten doen is controlren of je aan Solas-V voldoet. Duitsland heeft niets extra's bedacht, ze controleren gewoon op Solas-V zoales die in NL ook geldt.
Het enige wat er tegen te zeggen is dat als je verse elektronische kaarten hebt, dat ook voldoende zou moeten zijn. Mits je de update van de Duitse BSH kan aantonen.

Vanwege de nieuwe verboden gebieden op het wad, moet je nu verse kaarten hebben. Solas-V adviseert vector karten en geen rasterkaarten (papier).

Het is nog even afwachten hoe de praktijk uitpakt met NL schepen op Duits water.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 18:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:38 #1562296

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Hmmm begrijp ik het dan goed dat je ondanks dat je ingeschreven staat in kadaster je toch ook papieren kaarten moet hebben?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:39 #1562298

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29085
alegria schreef :
Hmmm begrijp ik het dan goed dat je ondanks dat je ingeschreven staat in kadaster je toch ook papieren kaarten moet hebben?

Wat heeft dat met elkaar te maken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:41 #1562302

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2250
Eerst was ik overtuigd dat als je onder Nederlandse vlag vaart je geen papierenkaarten hoeft te hebben. Uit de reactie van Eric begreep ik dat het volgends Nederlandse wetgeving dit ook moet maar niet gehandhaafd wordt.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:46 #1562304

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
Calidris schreef :
Gerard schreef :
Calidris schreef :
Gerard schreef :
Ik zou stellen dat ik niet onder Duitse vlag vaar en dan is het aan die Duitsers om te bewijzen, dat dat wel zo is. De bewijslast is dus niet aan mij maar aan hen. ;-)
Onder Nederlandse vlag vaar je al onder Solas-V op zee, je moest dus al voldoen aan een hoop van die regels
Overdrijf niet zo. Zo'n hoop is dat niet.
Ik heb de links gepost, internet stuk?
Wat mij betreft niet want ik kan probleemloos naar Zf communiceren.
Omdat er in Nederland geen handhaving is op het water (zee), denkt iedereen dat het een 1 aprilgrap is.
Nederlanders zijn (gelukkig) nuchterder dan Duitsers. Toen ik destijds bij de waterpolitie ging vragen of het feit, dat ik nog geen CBB kon tonen omdat ik nog in de clinch lag met het IL & T, een probleem zou kunnen opleveren, was de reactie: "Denkt u nou echt, dat we dat soort dingen gaan controleren? We controleren toch ook niet of iedereen die met een auto op de weg rijdt een rijbewijs heeft.".
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 17:47 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:47 #1562306

alegria schreef :
Eerst was ik overtuigd dat als je onder Nederlandse vlag vaart je geen papierenkaarten hoeft te hebben. Uit de reactie van Eric begreep ik dat het volgends Nederlandse wetgeving dit ook moet maar niet gehandhaafd wordt.
Precies, het is in Nederland ook verlicht om een logboek bij te houden en bijgewerkte papieren kaarten EN vaaraanwijzingen aanboord te hebben van het gebied waar je vaart. Echter niemand controleerd daar op dus het niet hebben word gedoogd op kleine schepen.

Het punt dat ik wil maken is dat de Duitsers er geen boetes over mogen uitschrijven. Ze mogen hoogstens de Nederlandseofficier van justitie inlichten van een geconstateerde overtreding. het is dan aan de Nederlandse officier van justitie of ze er iets mee willen doen.

Er zijn overigens heel wat regels binnen het SOLAS waar Nederlandse jachten aan moeten voldoen en dat bijna nooit doen. Maar er word niet op gecontroleerd dus afwijkingen worden gedoogd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 17:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:51 #1562309

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
Erikdejong schreef :
Vandaar mijn verbazing op de eerste pagina van dit onderwerp dat de Duitsers dat nu blijkbaar dus wel doen.
Sorry Erik, maar ik heb nergens gelezen dat niet-Duitse schippers beboet zijn.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:54 #1562311

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
Calidris schreef :
Al die Solas-V regels uit de geposte links zijn in NL ook van kracht. Ik weet (nog) geen uitzonderingen zoals Erik aangeeft.
Het enige wat de Duitse agenten doen is controleren of je aan Solas-V voldoet. Duitsland heeft niets extra's bedacht, ze controleren gewoon op Solas-V zoals die in NL ook geldt.
Het enige wat er tegen te zeggen is dat als je verse elektronische kaarten hebt, dat ook voldoende zou moeten zijn.
Dit snijdt hout.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:56 #1562312

Gerard schreef :
Overdrijf niet zo. Zo'n hoop is dat niet.
Het hele SOLAS gebeuren is iets van 1800 pagina's. Vind ik best veel en het is vrijwel allemaal op onze jachtjes van toepassing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 17:59 #1562316

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
alegria schreef :
Hmmm begrijp ik het dan goed dat je ondanks dat je ingeschreven staat in kadaster je toch ook papieren kaarten moet hebben?
Nee, dat heb je niet goed begrepen. Of je al dan niet een kadasterregistratie hebt is niet belangrijk. Het feit dat je als eigenaar/schipper de Nederlandse nationaliteit hebt, betekent dat jouw schip/boot onder Nederlandse vlag vaart en de regels van internationale(IMO/Solas V) en Nederlandse wet- en regelgeving bepalend zijn en niet die van bezoekende landen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 18:01 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:01 #1562318

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7161
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen , maar denk dat je je toch aan de duitse regels zult moet houden.

Als buitenlander in duitsland ben je toch ook verplicht om winterbanden onder je auto te hebben onder winterse omstandigheden .

Denk dat het met deze regels niet anders zal zijn, maar echt duidelijk is het allemaal niet.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:02 #1562319

Zie de Belgen met hun zwemvest / reddingvest regel , die geldt niet voor Nederlanders alleen voor Belgen ?

Of de Spanjaarden en vele landen die een registratie verplichten ? ( voor elk schip ongeacht land van herkomst)

Het bezoekende land KAN aanvullende eisen stellen aan schip en bemanning.
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 18:05 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:13 #1562329

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Als ik het goed heb gehoord in het filmpje is de boete €100,- en volgens iemand anders een paar posten terug kunnen de totale aanschafkosten van de papierenkaarten oplopen tot €500,-.
Nou ga ik dit jaar die kant niet op, maar anders zou ik het risico op een boete nemen denk ik.
Ben al diverse keren die kant op geweest en heb daarbij nog nooit een waterpolitie van dichtbij gezien.
Pakkans lijkt me gering.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:18 #1562331

b100 schreef :
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen , maar denk dat je je toch aan de duitse regels zult moet houden.

Als buitenlander in duitsland ben je toch ook verplicht om winterbanden onder je auto te hebben onder winterse omstandigheden .

Denk dat het met deze regels niet anders zal zijn, maar echt duidelijk is het allemaal niet.
Niet helemaal. Als Nederlander ben je niet verplicht om aansprakelijkheidsverzekering of een vaarbewijs te hebben voor je boot in Nederlandse wateren. Ga je naar Duitsland dan is dit wel verplicht. Dit heeft te maken met jouw veiligheid vs de veiligheid van de mensen om je heen. Er zijn sets met regels die van land tot land verschillen en waar andere landen niets mee te maken hebben en daar ook niet op controleren. Binnen de SOLAS is dit heel gedetaileerd omschreven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:28 #1562334

Controles zijn hier elke weekend in het begin van het seizoen, ze varen alle anker plekken af .




Vaarbewijs
Btw verklaring
Registratie bewijs
Zwemvesten aanwezig
Papieren kaarten ( bijgewerkt gevraagd hoeft niet ) nu veranderd er hier ook niet veel :P
Brandblussers en datum keuring zijn ze fel op .
Radar reflectoren verplicht en zijn ze ook fel op
VHF papieren

Als ze je varend tegen komen mag de roerganger ook even standaard blazen . Heeft die geen Vaarbewijs de schipper ook even .


Binnen 5 minuten klaar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:30 #1562336

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
b100 schreef :
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen , maar denk dat je je toch aan de duitse regels zult moet houden.
Mis poes. De Duitse regels zijn ondergeschikt aan Europese en internationale regels.
Als buitenlander in duitsland ben je toch ook verplicht om winterbanden onder je auto te hebben onder winterse omstandigheden.
Slechte vergelijking want er zijn geen boven-nationale regels.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:32 #1562337

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
Jeroen-Pion schreef :
Het bezoekende land KAN aanvullende eisen stellen aan schip en bemanning.
Niet in strijd met boven-nationale wet- en regelgeving. Een gemeente kan ook geen strengere eisen stellen dan nationaal is toegestaan.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 18:33 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:34 #1562339

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7161
Gerard schreef :
b100 schreef :
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen , maar denk dat je je toch aan de duitse regels zult moet houden.
Mis poes. De Duitse regels zijn ondergeschikt aan Europese en internationale regels.
Als buitenlander in duitsland ben je toch ook verplicht om winterbanden onder je auto te hebben onder winterse omstandigheden.
Slechte vergelijking want er zijn geen boven-nationale regels.

sorry maar ik ga niet meer inhoudelijk reageren op jouw oeverloos gezwatel.
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 18:39 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:34 #1562340

Gerard schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Het bezoekende land KAN aanvullende eisen stellen aan schip en bemanning.
Niet in strijd met boven-nationale wet- en regelgeving.

Dat mag jij denken Gerard , in de praktijk werkt het anders .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:38 #1562342

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
PvO schreef :
Pakkans lijkt me gering.
Mij ook. Ben ooit langszij een beroepsschip meegenomen de Duitse Rijn op. De terugweg deed ik zonder problemen met de gedachte in het achterhoofd: "In de afvaart zullen ze wel denken, dat het in orde is omdat ik anders in de opvaart wel gepakt zou zijn" en als een speer bereikte ik Nederland. :-)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:43 #1562343

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
b100 schreef :
Gerard schreef :
b100 schreef :
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen , maar denk dat je je toch aan de duitse regels zult moet houden.
Mis poes. De Duitse regels zijn ondergeschikt aan Europese en internationale regels.
Als buitenlander in duitsland ben je toch ook verplicht om winterbanden onder je auto te hebben onder winterse omstandigheden.
Slechte vergelijking want er zijn geen boven-nationale regels.
sorry maar ik ga niet meer inhoudelijk reageren op jouw oeverloos gezwatel.
Tsja, hoe jij zaken interpreteert is jouw zaak evenals maar aanmodderen op basis van slechte vergelijkingen/interpretaties.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:44 #1562344

Ik vind het mooie kroegpraat Gerard , maar we hebben het hier over hoe het feitelijk in elkaar zit , de regels etc .

Een gelukstreffer doet niet te zake :P In het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst .

Of neem jij komend seizoen alle vorderingen over van schippers die jouw denkbeelden en aannames en uitspraken ter harte namen ....... B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:51 #1562346

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
Erikdejong schreef :
Precies, het is in Nederland ook verlicht om een logboek bij te houden en bijgewerkte papieren kaarten EN vaaraanwijzingen aanboord te hebben van het gebied waar je vaart. Echter niemand controleerd daar op dus het niet hebben word gedoogd op kleine schepen.

Dit is niet helemaal juist.

Ik ben met de 'waterpolitie' op surveillance geweest op o.a. de Westerschelde en daar werden naast de beroepsvaart watersporters wel degelijk gecontroleerd op o.a. bijgewerkte kaarten. Een elektronische versie (kaartplotter) was overigens voldoende, als die maar up-to-date was. Dus geen papieren kaarten plicht (in ieder geval niet in de handhaving op onze surveillances) en ook geen gecertificeerde ECDIS als alternatief voor papier vereist.

Door de weinige controles is de pakkans in Nederland wel gering.

Ik kan me niet herinneren dat er ook naar een logboek werd gevraagd (wel alcohol controle en vaarbewijs), dus er zal op bepaalde SOLAS punten mogelijk worden gedoogd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 19:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:53 #1562347

PvO schreef :
Als ik het goed heb gehoord in het filmpje is de boete €100,- en volgens iemand anders een paar posten terug kunnen de totale aanschafkosten van de papierenkaarten oplopen tot €500,-.
Nou ga ik dit jaar die kant niet op, maar anders zou ik het risico op een boete nemen denk ik.
Ben al diverse keren die kant op geweest en heb daarbij nog nooit een waterpolitie van dichtbij gezien.
Pakkans lijkt me gering.
Ik heb in mijn leven al wel 2 keer de Duitse politie en kustwacht aan boord gehad voor een controle. Maar desondanks acht ik de kans op een controle minimaal. En dus ga ik zonder papieren kaarten onderweg. Kan me in het slechtste geval een boete opleveren die minder kost dan de kaarten. Dus ik laat het maar op me af komen.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl