Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:53 #1562348

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Jeroen-Pion schreef :
Gerard schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Het bezoekende land KAN aanvullende eisen stellen aan schip en bemanning.
Niet in strijd met boven-nationale wet- en regelgeving.
Dat mag jij denken Gerard, in de praktijk werkt het anders .
Dat is geen kwestie van denken maar van feitelijkheid. Niettemin wil ik niet ontkennen, dat in de praktijk ambtenaren nogal eens niet goed op de hoogte zijn van wet- en regelgeving en daardoor burgers ten onrechte lastig vallen. Jurisprudentie toont echter aan, hoe zinvol het is om je niet voetstoots overal bij neer te leggen.
Terzijde: Inmiddels is pagina 8 bereikt op basis van: "Het schijnt ...". ;-)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 18:57 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 18:58 #1562349

SimondeDanser schreef :
PvO schreef :
Als ik het goed heb gehoord in het filmpje is de boete €100,- en volgens iemand anders een paar posten terug kunnen de totale aanschafkosten van de papierenkaarten oplopen tot €500,-.
Nou ga ik dit jaar die kant niet op, maar anders zou ik het risico op een boete nemen denk ik.
Ben al diverse keren die kant op geweest en heb daarbij nog nooit een waterpolitie van dichtbij gezien.
Pakkans lijkt me gering.
Ik heb in mijn leven al wel 2 keer de Duitse politie en kustwacht aan boord gehad voor een controle. Maar desondanks acht ik de kans op een controle minimaal. En dus ga ik zonder papieren kaarten onderweg. Kan me in het slechtste geval een boete opleveren die minder kost dan de kaarten. Dus ik laat het maar op me af komen.
Mvg Felix

Dat is een prima afweging natuurlijk , wel in het achterhoofd houden dat je indien in een incident terecht komt men je aansprakelijk kan stellen omdat je niet voldeed aan . Duitsers doen dat zonder blikken of blozen . Stel na een gronding met hulp van , kan dat nog wel eens anders lopen .......

Zie hun winterbanden beleid , heb jij ze niet dan heb jij altijd een groot gedeelte de schuld ............

acht je ook die kant nihil , tja blijft een afgewogen risico maar het kan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:01 #1562350

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Erikdejong schreef :
Gerard schreef :
Overdrijf niet zo. Zo'n hoop is dat niet.
Het hele SOLAS gebeuren is iets van 1800 pagina's. Vind ik best veel en het is vrijwel allemaal op onze jachtjes van toepassing.
Alle relevante regels zijn verwerkt in het BPR (Binnenvaartpolitiereglement) waarvan alle voor "plezier"vaarders relevante delen in de Almanak zijn opgenomen en waarvan deel 1 wettelijk bij ieder pleziervaartuig aan boord behoort te zijn. Omdat wet- en regelgeving zich altijd hoort te schikken naar hogere wet- en regelgeving is voor binnenwater het raadplegen hiervan voldoende. Voor buitenwater (zee) hoeft dan slechts datgene van Solas V geraadpleegd en in acht te worden genomen, dat relevant is voor "plezier"vaart.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:05 #1562352

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
ik vind dat er over dit onderwerp voldoende is geschreven om inzicht te kunnen krijgen over de essentie en dus stop ik m'n abonnement op dit onderwerp.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:09 #1562354

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1363
Is er nog iemand die me een kaart kan tonen die netjes is bijgehouden met de updates uit BaZ dan wel NfS? Ik heb het nog nooit gezien en ben hartstikke benieuwd hoe dat er dan uitziet - of het nog leesbaar is.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:19 #1562358

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3992
ironman schreef :
Is er nog iemand die me een kaart kan tonen die netjes is bijgehouden met de updates uit BaZ dan wel NfS? Ik heb het nog nooit gezien en ben hartstikke benieuwd hoe dat er dan uitziet - of het nog leesbaar is.

Was al voorbij gekomen, maar het printen van bijgewerkte up to date
kaarten kan hier een oplossing zijn.
Een A3 printer kost nu ook niet de kop.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:38 #1562361

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3293
Nog even los van regels en boetes, voor degene die vroeg naar O-charts en of de nieuwe gebieden daar op staan: voor zover ik kan beoordelen is dat het geval. De grens van het gebied onder Langeoog is iig verlegd naar de nieuwe, meer zuidelijke positie.

Ik vermoed dat je met O-charts dus in ieder geval de nieuwe gebieden goed hebt,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:47 #1562363

Gerard schreef :
ik vind dat er over dit onderwerp voldoende is geschreven om inzicht te kunnen krijgen over de essentie en dus stop ik m'n abonnement op dit onderwerp.
Als jij denkt dat SOLAS is samengevat in het BPR en de Almanak dan heb je niet het flauwstebenul waar het over gaat. Dus ik vraag me dan ook terdege af welk inzicht je het hier over hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:49 #1562365

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4474
AdB schreef :
Was al voorbij gekomen, maar het printen van bijgewerkte up to date
kaarten kan hier een oplossing zijn.
Een A3 printer kost nu ook niet de kop.

@rooiedirk: Mocht blijken dat papieren kaarten ook voor NL jachten verplicht zijn in Duitsland, hoe staat het met jouw ontwikkeling van 'OpenCPV' en de print functie?

Of zijn er inmiddels ook andere print opties die bruikbare A3 navigatiekaarten op papier opleveren?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 19:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 19:49 #1562366

Hans V schreef :
Dit is niet helemaal juist.

Ik ben met de 'waterpolitie' op surveillance geweest op o.a. de Westerschelde en daar werden naast de beroepsvaart watersporters wel degelijk gecontroleerd op o.a. bijgewerkte kaarten. Een elektronische versie (kaartplotter) was overigens voldoende, als die maar up-to-date was. Dus geen papieren kaarten plicht (in ieder geval niet in de handhaving op onze surveillances) en ook geen gecertificeerde ECDIS als alternatief voor papier vereist.

Door de weinige controles is de pakkans in Nederland wel gering.

Ik kan me niet herinneren dat er ook naar een logboek werd gevraagd (wel alcohol controle en vaarbewijs), dus er zal op bepaalde SOLAS punten mogelijk worden gedoogd.
Dat ze je er mee hebben weg laten komen is eigenlijk niet juist en dus aardig van de controleurs. Mogelijk omdat ze ingeschat hebben dat je zaken serieus ondernomen hebt. Wettelijk gezien is het of een up to date papieren kaart of ECDIS. boven en bepaalde maat is ECDIS verplicht, maar er zijn maar weinig zeiljachten waar dat voor geldt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 20:04 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 20:02 #1562370

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4474
Erikdejong schreef :
Dat ze je er mee hebben weg laten komen is eigenlijk niet juist en dus aardig can de controleurs. Mogelijk omdat ze ingeschat hebben dat je zaken serieus ondernomen hebt. Wettelijk gezien is het of een papieren kaart of ECDIS. boven en bepaalde maat is ECDIS verplicht, maar er zijn maar weinig zeiljachten waar dat voor geldt.

Ik werd niet zelf gecontroleerd maar was met de politie mee op surveillance voor een tv-serie. Wij waren aan het filmen, niet aan het varen...

Een motorjacht schipper werd overigens geverbaliseerd door een jonge diender op ons patrouille vaartuig omdat de spatnieuwe kaartplotter van de man in tegenstelling tot wat hij dacht niet de nieuwste, bijgewerkte kaart van het gebied bevatte.

Zijn oudere collega's hadden het met een waarschuwing ('zo snel mogelijk updaten en het betaalbewijs op het bureau tonen') willen afhandelen. Er werd niet geverbaliseerd wegens het ontbreken van papieren kaarten maar het niet kunnen tonen van up-to-date kaartmateriaal (in dit geval dus op z'n kaartplotter). Naar mijn indruk werd er in Nederland toen we aan die serie werkten dus gedoogd op de eis van papieren kaarten. Het is al wat jaren geleden, maar met het langzaam aan verdwijnen van papieren kaarten lijkt het me niet waarschijnlijk dat er nu wèl op gehandhaafd wordt.

Hoewel, in Duitsland...

Realiteitszin [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 20:20 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 20:20 #1562377

ironman schreef :
Is er nog iemand die me een kaart kan tonen die netjes is bijgehouden met de updates uit BaZ dan wel NfS? Ik heb het nog nooit gezien en ben hartstikke benieuwd hoe dat er dan uitziet - of het nog leesbaar is.
Ik heb geen Nederlandse kaarten (meer), maar hier een voorbeeldje van een Canadese kaart die ik hier in huis heb liggen.
Dit is van de Canadese oostkust, daar ben ik sinds lange tijd niet meer geweest, dus het is niet up to date, maar het is een voorbeeld van hoe je een kaart bijwerkt.



Onder het kader (links onder) staat de kaart nummer, kaart datum en dat soort dingen. De kaart is geprint op de datum die op de kaart staat. De winkel waar ik de kaart van gekocht heb heeft het bijgewerkt tot een bepaalde datum, om dat aan te geven staat er een officiele cartografie stempel op van de Candese hydrografische dienst. Ze hebben een aantal officiele winkels waar je kaarten kunt kopen die bijwerkingen mogen doen. Na aanschaf moet je het zelf doen. De Candezen hebben een systeem waarbij ze elke week een lijst met correcties publiceren, vergelijkbaar met de BAZ-jes. Daar staat dan voor ieder kaartnummer de wijzigingen voor die week. Je schrijft dan handmatig de datum op de kaart van de laatste lijst met correcties die voor die kaart van toepassing zijn. Voor deze kaart was het er maar 1 en dat betrof een boei die verplaatst is. In de kaart moet je dat met viltstift of pen (zodat je het niet perongeluk kan uitgummen) aanpassen. Dat ziet er dan zo uit:



Als er teveel wijzigingen zijn of de wijzigingen zijn erg complex, dan geven de 'BAZ-jes'aan dat een kaart 'void'of ongeldig is en dat betekend dat je een nieuwe moet kopen. Dat kan bijvoorbeeld zijn als er een zandbank verschoven is oid. Als dat slechts een klein deel van de kaart betreft dan printen ze nog wel eens een sectie van de kaart uit die gepubliceerd word in de BAZ-jes. Die moet je dan uitknippen en over het betreffende kaart segment plakken. Dat mag niet met plakband want je moet er met potlood op kunnen tekenen en schrijven. Meestal gebruik je daar een pritstift of iets dergelijks voor.

Een kaart mag dus best 20 jaar oud zijn. Zolang deze bijgewerkt is met alle correcties van die 20 jaar, dan is het goed. De moeilijkheid is dat de Nedrlandse en Duitse kustlijn best veranderlijk is met lopende zandbanken en boeien die dientengevolge telkens verlegd worden. Als je dat te vaak corrigeert op dezelfde kaart, dan word het een brei van correcties die voor teveel verwarring zorgt. Dus voor deze kustwateren vervang je de kaarten veel vaker dan kaarten van kusten die uit rots bestaan en bijna niet veranderen.

Je kaarten hoeven alleen bijgewerkt te zijn van het gebied waar je daadwerkelijk vaart, de kaarten van het gebied waar je niet vaart, maar die je wel aan boord hebt mogen verouderd zijn, maar moet je bijwerken voor je het gebied binnen vaart.

De Britse Admiraliteit gebruikt codes voor bijwerkingsberichten. In dat geval schrijf je niet de datum onderaan de kaart, maar de code die bij het betreffende bericht hoort. Ik heb wel BA kaarten waar 50 codes onder in de kantlijn staan. Je schrijft dan de code,(komma) volgende code,(komma) volgende code. Je mag de codes ook tussen haakjes zettten. Zoals [xx000], [xx000], [xx000]
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 20:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 26 mei 2024 20:35 #1562382

In aanvulling op alles wat al gezegd is, is 'up to date' een nogal rekbaar begrip. De algemene stelling si dat het up to date moet zijn wanneer je vertrekt. Maar of dat nu vertrekken is voor dat specifieke tochtje (Borkum -Juist bijvoorbeeld), of van je 3 maanden lange vakantie naar de Oostzee is voor discussie vatbaar. Daarnaast is niet gespecificeerd wat voor kaarten je nodig hebt. Neem bijvoorbeeld de kust van Noorwegen. Als je de Batsport Karten neemt, dan heb je iets van 900 kaarten van de hele kust (Oslo tot Kirkenes), terwijl als je de kaarten van de Britse Adiraliteit neemt dan zijn het er maar 8. Met een vergrootglas kom je er wel uit. Dus als je aan de wet wilt voldoen koop je die 8 kaarten van de BA en werkt die bij, en heb je detail kaarten op je plotter of computer. Die mogen zo oud zijn als jij je comfortabel bij voelt, als je maar die 8 BA kaarten hebt met de vantoepassingzijnde BA codes in de linker onder kantlijn.

Je hoeft ook niet ieder jaar een nieuwe kaart te kopen, zoals ik schreef, een kaart mag best 20 jaar oud zijn 9zelfs als er nieuwere beschikbaar zijn). Zolang deze maar bijgewerkt is en de bijwerkingen geen onleesbare brei vormen. ook dat is voor interpretatie vatbaar. Vandaar mijn opmerking naar Calidris dat de eisen van de SOLAS best vaag zijn. Ze specificeren niet wat 'up to date' daadwerkelijk betekend en daarom is het een rekbaar begrip waar advocaten veel geld mee kunnen verdienen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mei 2024 20:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 27 mei 2024 05:11 #1562411

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6699
Hans V schreef :
@rooiedirk: Mocht blijken dat papieren kaarten ook voor NL jachten verplicht zijn in Duitsland, hoe staat het met jouw ontwikkeling van 'OpenCPV' en de print functie?

Of zijn er inmiddels ook andere print opties die bruikbare A3 navigatiekaarten op papier opleveren?
Staat even stil, ben aan het varen. Ik had iets min of meer werkend, maar dat weigerde dan weer te werken onder windows. draai je linux dan kan je hier proberen.
https://cloudsmith.io/~opencpn/repos/printing-alpha/packages/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 27 mei 2024 06:29 #1562421

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
redshift schreef :
Nog even los van regels en boetes, voor degene die vroeg naar O-charts en of de nieuwe gebieden daar op staan: voor zover ik kan beoordelen is dat het geval. De grens van het gebied onder Langeoog is iig verlegd naar de nieuwe, meer zuidelijke positie.

Ik vermoed dat je met O-charts dus in ieder geval de nieuwe gebieden goed hebt,

Ik heb mijn up to date O-chart bekeken maar heel duidelijk wat de verschillende gebieden betekenen vond ik het niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 27 mei 2024 13:43 #1562501

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6621
redshift schreef :
Nog even los van regels en boetes, voor degene die vroeg naar O-charts en of de nieuwe gebieden daar op staan: voor zover ik kan beoordelen is dat het geval. De grens van het gebied onder Langeoog is iig verlegd naar de nieuwe, meer zuidelijke positie.

Ik vermoed dat je met O-charts dus in ieder geval de nieuwe gebieden goed hebt,

Diegene was ik, meer dan 130 berichten geleden. Dat krijg je als je 2 dagen gaat zeilen... :laugh:

Ik heb mijn conclusie wel getrokken. Als de Duitsers, gezagsgetrouw als ze zijn, zelf de rechtmatigheid van de sanctionering al in twijfel trekken, zegt dat genoeg. Ik ga in ieder geval niet 3 pakketten van NV Verlag kopen. Vlak voor vertrek een printje maken van de O-chart van mijn vaargebied is geen probleem. Actueler kan niet, én het is papier.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 07:07 #1562657

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5198
Ik heb een RM E80 plotter met Navionics.

Waar op de plotter kan ik (laten) zien van wanneer mijn laatste update was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 08:07 #1562677

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4474
Bij het opvragen van meer informatie over objecten op de kaart krijg je deze informatie - zo even uit mijn hoofd - ook te zien. Zo’n Navionics regio is samengesteld uit verschillende kaarten, waarvan de update datum als ik het goed heb kan verschillen.

Bij de controles op de Westerschelde werd gewoon gekeken of de onlangs verlegde tonnen van een geultje correct werden weergegeven en werd er niet gekeken naar de update datum van de kaart. Bij een papieren kaart zou een check ook op zo’n manier plaatsvinden. Als de schipper zelf zijn elektronische kaart had bijgehouden (met user objects of Nautin tonnenposities) was hij ook met een ‘oude’ maar bijgewerkte kaart in zijn plotter of tablet denk ik prima weggekomen.

Mochten onze oosterburen ook bij NL boten bijgewerkte papieren kaarten eisen, dan helpt een up-to-date plotterkaart denk ik niet echt bij een controle.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 mei 2024 10:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 09:27 #1562713

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Erikdejong schreef :
Je hoeft ook niet ieder jaar een nieuwe kaart te kopen, zoals ik schreef, een kaart mag best 20 jaar oud zijn 9zelfs als er nieuwere beschikbaar zijn). Zolang deze maar bijgewerkt is en de bijwerkingen geen onleesbare brei vormen. ook dat is voor interpretatie vatbaar. Vandaar mijn opmerking naar Calidris dat de eisen van de SOLAS best vaag zijn. Ze specificeren niet wat 'up to date' daadwerkelijk betekend en daarom is het een rekbaar begrip waar advocaten veel geld mee kunnen verdienen.

Is er ook een richtlijn in hoeverre die wijzigingen ook daadwerkelijk in de kaart verwerkt moeten zijn? Hier een paar voorbeelden van BaZ aan zeekaart 1632:







Deze wijzigingen heb ik niks aan als ik die kaart gebruik. Dat een platform nu AIS heeft zie ik ook wel op de AIS, en op die dieptes kan ik gewoon over die obstruction heenvaren.
De kaart wordt er alleen maar onduidelijker van met die bijgeschreven wijzigingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 11:16 #1562750

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6699
Zo wie zo noteren in de kaart dat de het betreffende Bza/NtM/Nfs verwerkt is. Dit ook voor je eigen controle want bij ieder bericht staat ook het nummertje van het vorige bericht. Kan je dus zien of je iets gemist hebt.
Voor het daadwerkelijke verbeteren een fijnschrijver gebruiken, zo dun mogelijk en in een paar toepasselijke kleurtjes. Verder zo'n typex roller gebruiken als het kan/moet ipv van doorhalingen maken.
Voor jezelf zou je een systeem kunnen bedenken wat je wel/niet daadwerkelijk verbetert. Al zou ik niet te veel 'bezuinigen'. Je zou bv de berichten die je niet hebt uitgevoerd kunnen onderstrepen oid.

PS Ook wrakken die voor jouw te diep liggen, kunnen wel waardevol zijn. Denk aan te verwachten koersveranderingen van een visserman bv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 11:52 #1562761

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8111
Al eens even gezocht, maar niet gevonden, maar zijn er ook sjablonen voor de diverse kaartsymbolen? Had vroeger (MTS tijd) voor het tekenen een soort lineaal met letters, cijfers, pneumatische en hydraulische componenten, etc.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 13:07 #1562776

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 13:21 #1562784

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8111
Menno schreef : Thanks. Dure stiften zitten in die set. De tekenmal alleen is een 10tje. Met 3 stiften erbij bijna €40...
www.vaarwinkel.nl/shop/proddetail.asp?prod=tekenmal

Ik heb hem besteld.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 13:37 #1562790

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3992
Zo'n sjabloon gaat vast goed verkopen in Duitsland...

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 28 mei 2024 17:04 #1562845

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1363
Ik heb die wijzigingen in het Verversgat afgelopen weekend als community edit toegevoegd aan Navionics, en ze waren toen vrijwel direct ook zichtbaar in de online web Navionics Chartviewer. Ik hou het in de gaten wanneer de officiele update doorkomt; het lijkt me dat ik zelf die community edit dan wel weer moet weghalen. Nog geen idee hoe snel de Navionics app op mijn tabletje op de boot dat oppikt. Ik beschouw het als een leuk experimentje, meer niet.

Overigens was een steekproef van een Nachricht fur Seefahrer van begin dit jaar (1711 Brunsbüttel) wel zichtbaar in Navionics. Als je nou al die NfS als community edits opvoert, scheelt dat een hoop geklieder met pennetjes.

Ik weet, het is maar navionics, en het kan alleen met punten, niet voor gebieden, maar alle beetjes helpen.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 28 mei 2024 17:05 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl