Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 06:43 #1561470

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6699
https://www.zeepost.info/update-vaarregels-op-het-duitse-wad/Het schijnt dat Duitland papierenkaaren en het bijhouden van een logboek verplicht stelt. Neem maar even aan dat als dit geld voor het wad, dan ook voor zee, elbe en oostzee.
Is er hier een wadvaarder met de komplete nieuwsbrief info?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 06:49 #1561472

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3345
Heb je vast gelijk in, de Duitsers reken de Wadden tot 'zee' waar het in NL binnenwater is.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 18:30 #1561638

Zo wordt door/langs Duitsland varen weer een dure liefhebberij. En veel werk ook, want je zal de kaarten ook weer bij moeten gaan houden.
Men sluit hier weer helemaal aan op de verplichtingen voor de beroepsvaart. Dus of je zet een goedgekeurd ECDIS systeem aan boord of je legt bijgewerkte kaarten aan boord. Voor jachten is dit wel een stap terug in de tijd.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 18:33 #1561640

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 340
Vorige week zijn ook pittige boetes uitgedeeld.
www.ndr.de/fernsehen/sendungen...-,hallonds87664.html
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 18:35 #1561641

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7144
dit bericht kregen we via de wadvaarders site.

Vaarregels op
het Duitse Wad
Onze vertegenwoordiger voor het Duitse wad, Pieter van Kuppenveld, heeft de vaarvoorschriften voor Duitsland op een rijtje gezet. Verplichte kost voor wie het Duitse Wad op wil.

Duitsland kent richtlijnen/eisen voor de uitrusting aan boord. Daarbij moet bedacht worden dat in Duitsland de Waddenzee zeegebied is en geen binnenwater zoals in Nederland. Daar gelden dus andere eisen.

Zeekaarten
Papieren zeekaarten zijn verplicht, bijgewerkt tot de laatste stand van zaken. Elektronische zeekaarten (laptop, kaartplotter) mogen gebruikt worden maar de papieren kaarten moeten aan boord zijn. De normale in de watersport gebruikte elektronische systemen zijn niet goedgekeurd en ECDIS-apparatuur (beroepsvaart) is zelden/nooit aan boord van een jacht. Zie het als de situatie rondom de jachtenradar op de binnenwateren in Nederland, die voldoet ook niet aan de wettelijke eisen.

In de praktijk betekent dat dat iedereen in 2024 nieuwe kaarten aan boord moet hebben. Dit omdat sinds april 2023 de nieuwe BefahrensVerordnung van kracht is en er andere -al of niet verplaatste - gesloten gebieden zijn. Vanaf 2024 zijn die in de zeekaarten aangegeven, in oudere kaarten niet. De schipper mag de kaarten zelf bijwerken maar dan moeten wel alle correcties opgenomen zijn.
Je kunt de 'amtliche' zeekaarten gebruiken van het Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrografie (BSH, zoals onze Chef der Hydrografie) of van een uitgever van watersportkaarten (NV Verlag, Delius Klasing).

Let op: omdat papieren kaarten voorgeschreven zijn moet je daar wel op kunnen werken, dus potlood, gum en koersliniaal moeten ook voorhanden zijn.

Logboek/journaal
Je moet notities bijhouden waaruit de gevoerde navigatie te reconstrueren is. De vorm waarin (voorgedrukt logboek o.i.d.) is vrij. Controle op de gevoerde navigatie zal eigenlijk alleen plaats vinden als er een ongeluk gebeurd is waarbij hulpdiensten ingeschakeld worden.

Scheepsnaam
Het schip moet voorzien zijn van een naam (bij voorkeur aan beide zijden aan de boeg) en achterop moet de thuishaven vermeld zijn.

Nationale vlag
Het schip moet de nationale vlag achterop voeren, men wil van een afstandje kunnen zien uit welk land het schip afkomstig is. Een provincievlag of Europavlag (NL-vlag met het Europavignet in de bovenhoek) zijn niet toegestaan.

BefahrensVerordnung
Omdat de gesloten gebieden van de nieuwe BefahrensVerordnung afgelopen jaar nog niet in de kaarten stonden is de Wasserschutzpolizei vooral waarschuwend opgetreden bij overtredingen. Dit jaar zijn die kaarten wel beschikbaar, telefonische navraag op 16 mei 2024 leerde dat NV Verlag alle regelingen (gesloten gebieden) in de kaarten van 2024 voor de waddenzee heeft verwerkt.

Vaarbewijs
Zowel op de binnenwateren als op zee mogen buitenlanders (= niet-wonend in Duitsland) een jaar lang aaneengesloten varen op het vaarbewijs dat in het eigen land van toepassing is. In Nederland heb je op de binnenwateren een Klein Vaarbewijs nodig als het schip tussen 15m en 24m lang is of -als het korter is dan 15m - wanneer het op de motor sneller kan dan 20 km/h. De SeeSchifffahrtsStrassen (waddenzee, Eems, Weser, Elbe) worden in Duitsland voor wat betreft het vaarbewijs gelijkgesteld met Waddenzee e.d., dus Klein Vaarbewijs 2.

Nawoord op persoonlijke titel
Veel van bovenstaande voorschriften komen misschien wat zwaar aangezet over. Normaliter zal pleziervaart in Duitsland geen problemen opleveren. Bedenk wel dat de nieuwe BefahrensVerordnung in 2024 volledig van kracht geworden is, dus inclusief meest recente kaarten. De kans dat er nu gecontroleerd wordt - terwijl dat in voorgaande jaren niet gebeurde - is wellicht wat groter.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 19:53 #1561649

Dit hele verhaal lijkt erop of de verplichtingen alleen in de Noordzee gelden. Maar ik denk dat ze evengoed in de Oostzee gelden.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 20:19 #1561653

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
welke aanbieders van papieren kaarten zijn er nog behalve NV-verlag?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 20:37 #1561657

Calidris schreef :
welke aanbieders van papieren kaarten zijn er nog behalve NV-verlag?
Delius Klasing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 22:20 #1561667

Kunnen ze dat wel verplicht stellen voor boten die niet onder Duitse vlag varen?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 23 mei 2024 23:08 #1561668

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
Wat dacht je van Solas-V?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 04:44 #1561669

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8242
Calidris schreef :
Wat dacht je van Solas-V?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Veiligheid van navigatie kan ook met de huidige elektronische kaarten... Misschien wel meer dan terug naar potlood en passer grijpen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 04:55 #1561672

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Hoewel goed bedoeld, is het handig om als bron te verwijzen naar een officiële bron en indien die niet in het Nederlands is, naar een officiële vertaling in het Nederlands.
Duitsers denken (vergeef me als ik het mis heb), volgens mij, nogal eens, dat ze zich niets hoeven aan te trekken van Europese regelgeving.
Omdat mijn schip langer is dan 20 meter moet het voldoen aan de eisen van ES-TRIN (Europese regelgeving die voor alle schepen langer dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100 m3 geldt op alle binnenwateren van de Europese Unie). In Duitsland gelden in het noorden de volgende wateren binnen zone 2 als binnenwater (bron: www.binnenvaartkennis.nl/2021/01/zones-binnenwateren/ )
- de Eems vanaf Papenburg tot Emden inclusief de invaart van de haven van Leer;
- de Hunte van Oldenburg tot de monding van de Weser;
- de Weser van Bremen tot Brake.
De overige wateren in deze zone zijn zeewater.
Bij eerder genoemde bron valt ook te lezen, dat weliswaar vaarkaarten verplicht zijn maar niet dat dit papieren vaarkaarten dienen te zijn. Let op (!) deze informatie is bedoeld voor ES-TRIN-gebonden schepen, dus kleine(re) schepen hoeven daar mogelijk niet aan te voldoen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 04:57 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 05:03 #1561673

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
b100 schreef :
In Nederland heb je op de binnenwateren een Klein Vaarbewijs nodig als het schip tussen 15m en 24m lang is
Dit is niet (helemaal) juist. Het moet 25 i.p.v. 24 meter zijn.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 05:04 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 05:23 #1561676

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
rooiedirk schreef :
https://www.zeepost.info/update-vaarregels-op-het-duitse-wad/Het schijnt dat Duitland papierenkaaren en het bijhouden van een logboek verplicht stelt.
Heel goed, dat je schrijft: "Het schijnt". Immers, "Zeepost" is bedoeld voor de chartervaart en dat is beroepsvaart en geen pleziervaart! Voordat in dit draadje eindeloos ingegaan wordt op iets wat mogelijk niet aan de orde is voor pleziervaart, lijkt het mij belangrijk om hier EERST de vraag te beantwoorden, middels bronvermelding, of wat schijnt ook feitelijk zo is en t.n.t. is dat nog niet gebeurd. Er is al genoeg "kletspraat", toch?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 05:25 #1561677

Gerard schreef :
Hoewel goed bedoeld, is het handig om als bron te verwijzen naar een officiële bron en indien die niet in het Nederlands is, naar een officiële vertaling in het Nederlands.
Duitsers denken (vergeef me als ik het mis heb), volgens mij, nogal eens, dat ze zich niets hoeven aan te trekken van Europese regelgeving.
Omdat mijn schip langer is dan 20 meter moet het voldoen aan de eisen van ES-TRIN (Europese regelgeving die voor alle schepen langer dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100 m3 geldt op alle binnenwateren van de Europese Unie). In Duitsland gelden in het noorden de volgende wateren binnen zone 2 als binnenwater (bron: www.binnenvaartkennis.nl/2021/01/zones-binnenwateren/ )
- de Eems vanaf Papenburg tot Emden inclusief de invaart van de haven van Leer;
- de Hunte van Oldenburg tot de monding van de Weser;
- de Weser van Bremen tot Brake.
De overige wateren in deze zone zijn zeewater.
Bij eerder genoemde bron valt ook te lezen, dat weliswaar vaarkaarten verplicht zijn maar niet dat dit papieren vaarkaarten dienen te zijn. Let op (!) deze informatie is bedoeld voor ES-TRIN-gebonden schepen, dus kleine(re) schepen hoeven daar mogelijk niet aan te voldoen.
Wat betreft de bronvermelding heeft TS toch aangegeven waar hij zijn informatie vandaan heeft? Dat dit geen officiële Duitse bron is doet m.i. in dit verhaal daar niets aan af. Helemaal niet omdat deze ook in de Duitse taal geschreven zal zijn. TS had ook niets kunnen schrijven omdat hij misschien zo snel niet een officiele Duitse bron kon vinden. Dan hadden wij met zijn allen van niets geweten met alle mogelijke gevolgen van dien. Waren we daarmee gediend geweest? Ik denk het niet. Ik vind het juist heel fijn dat TS dit topic heeft gestart. Dus als je er een officiële Duitse bron in de NL-taal bij wilt hebben, ga je gang en zoek die er zelf even bij. Dan hebben wij daar misschien ook nog wat aan.

Mvg Felix
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 05:28 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 05:51 #1561680

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3606
Gerard schreef :
Heel goed, dat je schrijft: "Het schijnt". Immers, "Zeepost" is bedoeld voor de chartervaart en dat is beroepsvaart en geen pleziervaart! Voordat in dit draadje eindeloos ingegaan wordt op iets wat mogelijk niet aan de orde is voor pleziervaart, lijkt het mij belangrijk om hier EERST de vraag te beantwoorden, middels bronvermelding, of wat schijnt ook feitelijk zo is en t.n.t. is dat nog niet gebeurd. Er is al genoeg "kletspraat", toch?

Heb je het filmpje van de NDR gezien dat Shebee heeft gepost? Daar kan je zien dat ook pleziervaart beboet wordt als ze geen papieren kaarten aan boord hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 06:00 #1561681

Kan nog “leuk” worden dan voor de argeloze horde zeilers die deze zomer weer naar de Oostzee trekken :(
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 06:01 #1561682

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7144
Noballast schreef :
Kan nog “leuk” worden dan voor de argeloze horde zeilers die deze zomer weer naar de Oostzee trekken :(

och volgens gerard is het allemaal niet zo.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 06:04 #1561683

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7144
Gerard schreef :
b100 schreef :
In Nederland heb je op de binnenwateren een Klein Vaarbewijs nodig als het schip tussen 15m en 24m lang is
Dit is niet (helemaal) juist. Het moet 25 i.p.v. 24 meter zijn.

ik zal de schrijver van het stuk even op de vingers tikken vanwege de tikfout . :)
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 06:31 #1561686

Ilex schreef :
Calidris schreef :
Wat dacht je van Solas-V?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Veiligheid van navigatie kan ook met de huidige elektronische kaarten... Misschien wel meer dan terug naar potlood en passer grijpen...

De vraag is meer bij de commerciële kaart aanbieders , komt elke boei die vannacht is verlegd en in het BAZ of eqv. staat deze ook meteen in de online update ? Of een gedoofd licht etc .

Papier moet je uit de BAZ en eqv. bijwerken ……….

Of een ECIDIS , heb je wel een mooie plotter van min 24”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 06:46 #1561687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
NV verlag charts stuurt updates.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 06:56 #1561689

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
Gerard schreef :
Hoewel goed bedoeld, is het handig om als bron te verwijzen naar een officiële bron en indien die niet in het Nederlands is, naar een officiële vertaling in het Nederlands.
Duitsers denken (vergeef me als ik het mis heb), volgens mij, nogal eens, dat ze zich niets hoeven aan te trekken van Europese regelgeving.
Omdat mijn schip langer is dan 20 meter moet het voldoen aan de eisen van ES-TRIN (Europese regelgeving die voor alle schepen langer dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100 m3 geldt op alle binnenwateren van de Europese Unie). In Duitsland gelden in het noorden de volgende wateren binnen zone 2 als binnenwater (bron: www.binnenvaartkennis.nl/2021/01/zones-binnenwateren/ )
- de Eems vanaf Papenburg tot Emden inclusief de invaart van de haven van Leer;
- de Hunte van Oldenburg tot de monding van de Weser;
- de Weser van Bremen tot Brake.
De overige wateren in deze zone zijn zeewater.
Bij eerder genoemde bron valt ook te lezen, dat weliswaar vaarkaarten verplicht zijn maar niet dat dit papieren vaarkaarten dienen te zijn. Let op (!) deze informatie is bedoeld voor ES-TRIN-gebonden schepen, dus kleine(re) schepen hoeven daar mogelijk niet aan te voldoen.

Gerard,
Ik zie niet op welke wijze deze reactie bijdraagt aan dit draadje?
Ik lees alleen maar een uitlaatklep voor je eigen torenhoge frustratie aangaande de regelgeving en vervuild daarmee dit draadje.
Het feit dat je een schip bezit van >20 meter is een volledig bewuste keuze mag ik hopen, de regelgeving is al ruim 20 jaar bekend. Dus de consequenties waren in het verleden al evident.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 07:03 #1561692

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8242
Kunnen ze beter de commerciële kaartenaanbieders verplichten om binnen x-aantal uren te updaten... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 07:04 #1561693

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8242
.Er is al genoeg "kletspraat", toch?

Wat jij zegt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 07:30 #1561698

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Er wordt verwezen naar de BefahrensVerordnung en die kun je zo vinden op internet:
www.recht.bund.de/bgbl/1/2023/113/VO.html
en dit gaat echt alleen over de Waddenzee.

Ik heb het even snel doorgekeken maar daarin staat geloof ik niks over zeekaarten of navigatieprogramma's.
Dat zal dus ergens anders vandaan komen.
Ook de bijlagen bestaan uitsluitend uit de plaatsbepaling van de beschermde gebieden, met wat opmerkingen over droogvallen e.a.
Kennelijk is er in Duitsland een algemeen gedefinieerde plicht om actuele papieren kaarten te hebben, en zijn ze nu strikter vanwege die nieuwe beschermde gebieden?
Corsair 24
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 07:35 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl