Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 07:41 #1561699

Shebee schreef :
Vorige week zijn ook pittige boetes uitgedeeld.
www.ndr.de/fernsehen/sendungen...-,hallonds87664.html
Ik vraag mij wel af of het bootje van de politie een zeekaart bij zich heeft :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 07:47 #1561700

b100 schreef :
Let op: omdat papieren kaarten voorgeschreven zijn moet je daar wel op kunnen werken, dus potlood, gum en koersliniaal moeten ook voorhanden zijn.

Logboek/journaal
Je moet notities bijhouden waaruit de gevoerde navigatie te reconstrueren is. De vorm waarin (voorgedrukt logboek o.i.d.) is vrij.
En nog een keer, heeft het bootje van de politie dat ? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 08:05 #1561704

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
CaptainRob schreef :
b100 schreef :
Let op: omdat papieren kaarten voorgeschreven zijn moet je daar wel op kunnen werken, dus potlood, gum en koersliniaal moeten ook voorhanden zijn.

Logboek/journaal
Je moet notities bijhouden waaruit de gevoerde navigatie te reconstrueren is. De vorm waarin (voorgedrukt logboek o.i.d.) is vrij.
En nog een keer, heeft het bootje van de politie dat ? :)

In Duitsland? ga daar maar van uit ja!
Zelf in NL voldoet RWS aan alle eisen, dat moet ook wel als handhaver.

Zijn er uitzonderingen op? Er zal vast wel eens iets zijn wat niet voldoet ja, zoals bij alles.
Maar RWS ontvangt netjes periodiek de nieuwe almanak 1, kaarten, etc. En logboeken worden ook (digitaal) bijgehouden.

Ik verwacht dat dit in Duitsland nog strikter nageleefd zal worden. Daar zijn ze nog strikter op de regels.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 08:22 #1561710

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
triXXS schreef :
Er wordt verwezen naar de BefahrensVerordnung en die kun je zo vinden op internet:
www.recht.bund.de/bgbl/1/2023/113/VO.html
en dit gaat echt alleen over de Waddenzee.

Ik heb het even snel doorgekeken maar daarin staat geloof ik niks over zeekaarten of navigatieprogramma's.
Dat zal dus ergens anders vandaan komen.
Ook de bijlagen bestaan uitsluitend uit de plaatsbepaling van de beschermde gebieden, met wat opmerkingen over droogvallen e.a.
Kennelijk is er in Duitsland een algemeen gedefinieerde plicht om actuele papieren kaarten te hebben, en zijn ze nu strikter vanwege die nieuwe beschermde gebieden?

Briljant... Even snel doorheen gesnuffeld. Bijlage 2 geeft aan waar dit geldt; ca 272 pagina's met alleen maar GPS coördinaten :blink:

Prima. Duitse Wad gaan we niet doen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 09:06 #1561721

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6695
Ik worstel een beetje met het probleem, want het gaat enorm in de papieren lopen. Ost-Friesland, Elbe en Nord-Friesland zijn 3 verschillende kaarten, á 64,50 per stuk bij NV Verlag. En dat vanwege de, in mijn ogen, anno 2024 bezopen verplichting om papieren kaarten aan boord te hebben.
Aan de andere kant: als de nieuwe Allgemeine en Besondere Schutzgebiete ook op de O-Charts staan, dan zou in principe een kort voor de trip gemaakte print uit OpenCPN ook moeten volstaan voor de papierplicht.

Prints waar de nieuwe gebieden op staan heb ik overigens al een jaar gelamineerd aan boord liggen, maar dat zijn geen hydrografische kaarten.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 09:19 #1561724

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7161
ze gaan een beetje terug in de tijd heb ik het idee :laugh: nog even en een sextant word verplicht.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 09:21 #1561725

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7161
Eclips schreef :
Ik worstel een beetje met het probleem, want het gaat enorm in de papieren lopen. Ost-Friesland, Elbe en Nord-Friesland zijn 3 verschillende kaarten, á 64,50 per stuk bij NV Verlag. En dat vanwege de, in mijn ogen, anno 2024 bezopen verplichting om papieren kaarten aan boord te hebben.
Aan de andere kant: als de nieuwe Allgemeine en Besondere Schutzgebiete ook op de O-Charts staan, dan zou in principe een kort voor de trip gemaakte print uit OpenCPN ook moeten volstaan voor de papierplicht.

Prints waar de nieuwe gebieden op staan heb ik overigens al een jaar gelamineerd aan boord liggen, maar dat zijn geen hydrografische kaarten.

ja en dan die kaarten ook nog steeds handmatig bijwerken , nou veel plezier.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 09:26 #1561728

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7161
CaptainRob schreef :
Shebee schreef :
Vorige week zijn ook pittige boetes uitgedeeld.
www.ndr.de/fernsehen/sendungen...-,hallonds87664.html
Ik vraag mij wel af of het bootje van de politie een zeekaart bij zich heeft :)

nee hebben ze niet, daarom vragen ze het ook aan die mensen van dat zeilbootje :laugh: :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 09:33 #1561730

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6695
b100 schreef :

ja en dan die kaarten ook nog steeds handmatig bijwerken , nou veel plezier.

Klopt, ik heb dat een keer een jaartje gedaan, maandelijks updates inplakken. Daarna was ik er wel klaar mee. Wat dat betreft zou een print uit OpenCPN ook een uitkomst zijn.

Ik ben gek op Duitsland hoor, maar die regelzucht...zodra je op een eiland aan wal stapt word je geconfronteerd met allerlei bordjes waarop staat wat er allemaal níet mag. :S
Soms zo volkomen logisch dat iemand met gezond verstand het zonder bordje ook wel kan bedenken. En soms ook verboden waarvan je je afvraagt wat de zin ervan is. Zo mag je niet op de enorme betonnen omheining van de haven van Langeoog komen. Zijn ze bang dat 'ie bezwijkt onder het gewicht van wandelaars? :lol:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 09:40 #1561731

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
SimondeDanser schreef :
Gerard schreef :
Hoewel goed bedoeld, is het handig om als bron te verwijzen naar een officiële bron en indien die niet in het Nederlands is, naar een officiële vertaling in het Nederlands.
Wat betreft de bronvermelding heeft TS toch aangegeven waar hij zijn informatie vandaan heeft?
Klopt. Mijn opmerking was ook niet bedoeld als verwijt en zeker niet specifiek naar hem maar meer in het algemeen bedoeld. Maar ... bij nader inzien had ik dat duidelijker kunnen maken. Hopelijk heb ik dat, bij deze, gedaan.
Dat dit geen officiële Duitse bron is doet m.i. in dit verhaal daar niets aan af.
Dat zou kunnen, maar verhalen hebben nogal eens de neiging te vervormen door iedere volgende verteller/schrijver en niemand wil graag op het verkeerde been gezet worden, toch?
Helemaal niet omdat deze ook in de Duitse taal geschreven zal zijn. TS had ook niets kunnen schrijven
Hij heeft dat uitstekend gedaan, door te schrijven: "Het schijnt", maar vervolgens wordt daarop, naar mijn indruk, gereageerd alsof dat een feit zou zijn.
omdat hij misschien zo snel niet een officiele Duitse bron kon vinden.
Dat probleem heb ik ook en bovendien beheers ik geen Duits. Mede daarom heb ik vanmorgen vroeg per e-mail, via 'wadvaarders" contact gezocht met Pieter van Kuppenveld en zodra ik meer weet, zal ik dat hier laten weten, want dit is belangrijk genoeg.
Dan hadden wij met zijn allen van niets geweten met alle mogelijke gevolgen van dien. Waren we daarmee gediend geweest? Ik denk het niet.
Mee eens, maar met onnodige verzwaring is ook niemand gediend, toch?
als je er een officiële Duitse bron in de NL-taal bij wilt hebben, ga je gang en zoek die er zelf even bij. Dan hebben wij daar misschien ook nog wat aan.
Zie boven. ;-)

Mvg Felix[/quote]
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 10:01 #1561736

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
In deze bijlage van de BefahrensVerordnung staan naast de pagina's vol met GPS-coördinaten ook kaartjes waarop de gebieden zijn aangegeven. Het lijkt erop dat ook ten noorden van de eilanden de papieren kaarten plicht geldt.

In de gelinkte tv-reportage worden overigens alleen pleziervaartuigen onder Duitse vlag gecontroleerd. Dat kan natuurlijk toeval zijn.

Boos [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 19:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 10:16 #1561740

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
b100 schreef :
Noballast schreef :
Kan nog “leuk” worden dan voor de argeloze horde zeilers die deze zomer weer naar de Oostzee trekken :(
och volgens gerard is het allemaal niet zo.
Niet beweren wat ik niet schrijf! Ik heb te vaak meegemaakt, dat dingen anders zijn dan ze lijken en ben niet "goedgelovig".
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 10:30 #1561742

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1968
Calidris schreef :
Gerard,
Ik zie niet op welke wijze deze reactie bijdraagt aan dit draadje?
Misschien anderen wel, maar mochten velen daar zo over denken dan kun je mij bijzetten bij de grote groep die in allerlei draadjes op dit forum reacties geeft die niet bijdragen aan het betreffende onderwerp (zoals deze reactie van jou bij voorbeeld). ;-)
Ik lees alleen maar een uitlaatklep voor je eigen torenhoge frustratie aangaande de regelgeving
Dat zegt toch met name wat over jou(w interpretatie)? Ik ben heel nuchter m.b.t. regelgeving; zonder regelgeving zou het leven erg lastig worden en door die instelling frustreren regels mij echt niet. Dat wil uiteraard niet zeggen, dat alle regels even zinvol zijn, hetgeen blijkt uit regelmatige bijstelling.
Het feit dat je een schip bezit van >20 meter is een volledig bewuste keuze mag ik hopen, de regelgeving is al ruim 20 jaar bekend. Dus de consequenties waren in het verleden al evident.
Klopt en daar heb ik ook geen probleem mee. :-)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 10:37 #1561744

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29085
De link van Hans-V is prima.
M.b.t. bijwerken elektronische kaarten, ik denk dat weinig mensen met up to date elektronische kaarten rondvaren. Vaak ook ingegeven door financieel gewin.
Daarbij zijn de fabrikanten van apparatuur erg laks met updates, die toch niet van hun zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 10:47 #1561746

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14834
Calidris schreef :
De link van Hans-V is prima.
M.b.t. bijwerken elektronische kaarten, ik denk dat weinig mensen met up to date elektronische kaarten rondvaren. Vaak ook ingegeven door financieel gewin.
Daarbij zijn de fabrikanten van apparatuur erg laks met updates, die toch niet van hun zijn.

Yes you are right. Natuurlijk maken mensen met elektronische kaarten geen gebruik van de veelal gratis mogelijkheid om hun elektronische kaarten online bij te werken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 11:25 #1561764

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6695
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
De link van Hans-V is prima.
M.b.t. bijwerken elektronische kaarten, ik denk dat weinig mensen met up to date elektronische kaarten rondvaren. Vaak ook ingegeven door financieel gewin.
Daarbij zijn de fabrikanten van apparatuur erg laks met updates, die toch niet van hun zijn.

Yes you are right. Natuurlijk maken mensen met elektronische kaarten geen gebruik van de veelal gratis mogelijkheid om hun elektronische kaarten online bij te werken.

Amen. Waar Jugo die aanname op baseert is mij ook een raadsel. De Navionics-app, om maar eens een veel gebruikt product te noemen, begint vrijwel standaard met een pop-up om je kaarten te updaten. Dus dat moet je dan wel heel moedwillig negeren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 11:49 #1561772

De vraag blijft ; leuk die update , maar is dat ook een update tussen gisteren en vandaag . of was het 3 maanden terug en vandaag een update .

Interessant zou zijn om te kijken welke ENC's synchroon lopen met de officiële instanties die die veranderingen publiceren . Nooit naar gezocht dus ik heb geen idee .

Ik zie wel hier eens dat BK met een recente update komt (boeien bestand etc ) van Wingps ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 11:54 #1561773

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
In deze casus wordt treffend duidelijk gemaakt waarom Duitsland van ooit bejubeld Wirtschaftswunder langzaam maar zeker verandert in een land dat de internationale concurrentieslag verliest vanwege de overdreven regelzucht en de daaraan verwante inflexibiliteit. Met als hilarische voorbeeld hoe studenten wel online aanvragen studiefinanciering kunnen doen, die vervolgens allemaal uitgeprint en handmatig verwerkt worden.
nos.nl/artikel/2493136-duitsla...nten-printen-printen

Naar alle waarschijnlijkheid is een digitale kaart op een plotter of PC aan boord gemiddeld genomen actueler dan een aanwezige papieren kaart die je ook gedurende het seizoen zelf moet bijwerken. Wie beheerst dat edele ambacht nog? Terwijl de meeste leveranciers van digitale kaarten met enige regelmaat updates leveren.

Bovendien: Als het de Duitsers er vooral om gaat dat er niet gevaren wordt in verboden gebieden, dan helpt een scherm waarop elke dombo zijn eigen bootje live ziet varen op de kaart vast veel beter dan een papieren kaart waarop je zelf je positie voortdurend moet bijhouden.

Het maakt wel weer eens duidelijk dat Nederland in veel opzichten best een redelijk land is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 12:24 #1561777

Mwa denk dat hier de spijker wel op de opgeslagen wordt klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 12:26 #1561779

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
He Jeroen, met dank aan je speurwerk.

Maar dat "klikkerdeklik" is echt rete-irritant.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 13:03 #1561788

Ik houd mijn Navionics en Stentec kaarten actueel maar gelukkig hoef ik niet over het water door Duitsland naar Denemarken deze zomer en gaan we gewoon met de boot op de trailer door Duitsland :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 13:04 #1561789

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6695
Dat gaat nog een stuk sneller ook! ;)

Overigens heb je in deze context dus niets aan een bijgewerkte Navionics-kaart, want die heb je niet op papier.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 13:06 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 13:05 #1561790

DeBommel schreef :
He Jeroen, met dank aan je speurwerk.

Maar dat "klikkerdeklik" is echt rete-irritant.

Wat sneu dat je al van zulke futiliteiten rete irritatie ondervind , lijk me dan een best een zwaar leven :whistle:
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 13:05 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 13:15 #1561792

F32thriller schreef :
Ik houd mijn Navionics en Stentec kaarten actueel maar gelukkig hoef ik niet over het water door Duitsland naar Denemarken deze zomer en gaan we gewoon met de boot op de trailer door Duitsland :)

Dat van die bijgewerkte elektronische kaarten was ook meer een verwijzing naar Calidris die zij dat mensen die ook niet echt bijhouden. Als ik naar het buitenland ga haal ik meestal ook wel voor die gebieden papieren kaarten maar om die ook nog eens allemaal te gaan update vind ik echt te ver gaan, die zijn voor mij echt een back-up of om meer een groot overzicht te hebben. Ik heb zowel mij laptop als mijn RM plotter aan staan met twee verschillende kaarten en dan zie ik precies waar ik vaar.

Edit foutje was bedoeld voor de reactie Eclips
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 13:17 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 13:16 #1561793

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27477
Jeroen-Pion schreef :
DeBommel schreef :
He Jeroen, met dank aan je speurwerk.

Maar dat "klikkerdeklik" is echt rete-irritant.

Wat sneu dat je al van zulke futiliteiten rete irritatie ondervind , lijk me dan een best een zwaar leven :whistle:

Opzouten met die quasi gevatte antwoorden. Dat "klikkerdeklik" is rete-irritant en daarmee uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl