Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 18:09 #1561881

AdB schreef :
De post van Shebee is interressant, ze gaan het aanvechten.
Vanwege de enorme lap tekst alleen even de laatste alinea door
translate gehaald.

"
Niet alleen vanwege deze enigszins onduidelijke juridische situatie is het naar onze mening duidelijk dat de recentelijk uitgedeelde boetes onrechtmatig zijn. Het strafrecht en de wet inzake administratieve overtredingen worden altijd beschouwd als het “laatste redmiddel” van de staat: het bestraffen van plichtsverzuim wordt altijd als een laatste redmiddel beschouwd. Daarom zijn onduidelijkheden in de sanctienormen altijd in het nadeel van de onderzoekende autoriteiten.

Omdat de regels rond de verplichting tot het uitrusten van papieren zeekaarten zo onduidelijk zijn geformuleerd en naar andere normen verwijzen, bestaan ​​er zelfs constitutionele zorgen over de desbetreffende besluiten. Maar daar houden de zorgen over de boetes niet op: op de boete van de waterpolitie (nr. 34.100410 BVKatBinSee) staat alleen dat de “noodzakelijke ambtelijke uitgaven” niet zijn inbegrepen. Erkend wordt dat pleziervaartuigen geen officiële kosten hoeven te dragen. De kwestie van de tijdigheid van het boetedelict wordt daar in het geheel niet genoemd. Dit is te vergelijken met een soortgelijke situatie in het wegverkeer: de politie mag controleren of er een EHBO-doos aanwezig is, maar mag geen boete uitdelen bij overschrijding van de houdbaarheidsdatum. Dit kan alleen worden gecontroleerd door de TÜV of autoriteiten volgens de Wet op de Medische Hulpmiddelen.

Wij gaan er dan ook van uit dat boetes die aan schippers van pleziervaartuigen worden opgelegd vanwege het ontbreken van actuele zeekaarten onrechtmatig zijn en dat rechtsmiddelen een goede kans van slagen hebben.

Heeft u zo’n boete ontvangen en wilt u de vraag verduidelijken? "

A
En daar komt nog bij dat in het begin van het artikel wordt gesteld dat de eigenaar van een jacht wat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt en wat de Duitse vlag voert ervoor moet zorgen dat op de brug de volgende zaken beschikbaar zijn:  ...... 

En verderop : voor jachten is het voldoende als er niet officiele kaarten aan boord zijn.

Het zou dus ook nog kunnen betekenen dat wij Nederlanders deze dans ontspringen.

Maar het is al met al wel onduidelijk wat me nu te doen staat voor komende reis. Papieren kaarten kopen of niet.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 18:16 #1561883

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7144
Het word er niet duidelijker van, pfff
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 18:24 #1561886

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Gerard schreef :
Ik reageer niet meer op hem (zonde van m'n tijd en energie) want hij heeft eigenlijk alleen een groot probleem met zichzelf, maar mist kennelijk het inzicht daarvoor. ;-)

Ik zag woensdag dat je niet meer aan de Wolwevershaven lag. Gevlucht voor Dordt in stoom?

Kom je nog terug? Voor mij geen must, hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 18:26 #1561887

Calidris schreef :
Wat dacht je van Solas-V?
Regel 1.4 gelezen?
IMO stelt dat voor schepen onder 150 gross ton deze bepaling (regel 19) overgelaten word aan de vlagstaat.

MAW: de vlagstaat bepaald welke boten onder 150 gross ton welke navigatiemiddelen aanboord moet hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 18:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 18:37 #1561888

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik reageer niet meer op hem (zonde van m'n tijd en energie) want hij heeft eigenlijk alleen een groot probleem met zichzelf, maar mist kennelijk het inzicht daarvoor. ;-)

Ik zag woensdag dat je niet meer aan de Wolwevershaven lag. Gevlucht voor Dordt in stoom?

Kom je nog terug? Voor mij geen must, hoor.


en het topic is....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 19:31 #1561894

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Shebee schreef :
Als ik het goed begrijp, heeft het er alle schijn van die Duitse bromsnorren toch iets te hard van stapel zijn gelopen.

Bovendien staat er in die kennelijk te vage juridische tekst nog iets anders dat voor Nederlanders relevant kan zijn: Der Eigentümer eines Schiffes, das die Bundesflagge führt, hat dafür zu sorgen, daß (…)

Mijn inschatting is dat deze heksenjacht over is voordat het vakantieseizoen echt los gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 21:02 #1561901

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
AdB schreef :
De post van Shebee is interressant, ze gaan het aanvechten.
Vanwege de enorme lap tekst alleen even de laatste alinea door
translate gehaald.
Ah, ik blijk dus niet de enige met die gedachte. :-) Ik gebruikte DeepL maar dat had hier en daar toch wat moeite met die tekst. Probeerde het daarna nog een keer met Google (dat ik normaal gesproken mijdt als de pest) Translate, maar dat maakte er helemaal een zooitje van.
Terzijde maar niet onbelangrijk; het is wel een tekst van een advocaat en dat zijn naar mijn mening witteboordencriminelen. Ze doen je geloven dat je de hoofdprijs niet kunt missen, maar durven niet "No cure, no pay" aan zodat zij in elk geval zeker binnen lopen ("melken" noemen ze dat in hun kring) met misdadige tarieven en oncontroleerbare inzet.
Nog een terzijde en ook niet onbelangrijk; met mijn verzekering (EOC) ben ik niet gedekt op het Duitse Wad omdat voor kustwateren een uitgebreidere verzekering nodig is. Onzin natuurlijk want het Duitse Wad is niet risicovoller dan het Nederlandse.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 24 mei 2024 21:16 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 24 mei 2024 21:04 #1561902

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
sy helios schreef :
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik reageer niet meer op hem (zonde van m'n tijd en energie) want hij heeft eigenlijk alleen een groot probleem met zichzelf, maar mist kennelijk het inzicht daarvoor. ;-)
Ik zag woensdag dat je niet meer aan de Wolwevershaven lag. Gevlucht voor Dordt in stoom?
en het topic is....
Ach, hij heeft ook al slechte ogen. ;-)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 05:59 #1561917

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 946
Jeroen-Pion schreef :
DeBommel schreef :
He Jeroen, met dank aan je speurwerk.

Maar dat "klikkerdeklik" is echt rete-irritant.

Wat sneu dat je al van zulke futiliteiten rete irritatie ondervind , lijk me dan een best een zwaar leven :whistle:

Que?

Volgens mij heb ik het over het gebruik van het tekstje klikkerdeklik. Dat is wat ik, inderdaad, irritant vind. De reden daarvoor is dat je als lezer minder gemakkelijk kunt zien waar een link heen gaat. That's it.

Een link gebruiken zoals bv. Hans enkele posts geleden is fijner. “In deze bijlage van de BefahrensVerordnung staan naast de pagina's vol met GPS-coördinaten ook kaartjes waarop de gebieden zijn aangegeven. Het lijkt erop dat ook ten noorden van de eilanden de papieren kaarten plicht geldt.”

Je zult je reactie vast grappig en gevat bedoelen, dat is niet hoe het over komt.

Eeeeeennnn back op topic!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 25 mei 2024 06:01 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 06:09 #1561918

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
Gerard schreef :
sy helios schreef :
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik reageer niet meer op hem (zonde van m'n tijd en energie) want hij heeft eigenlijk alleen een groot probleem met zichzelf, maar mist kennelijk het inzicht daarvoor. ;-)
Ik zag woensdag dat je niet meer aan de Wolwevershaven lag. Gevlucht voor Dordt in stoom?
en het topic is....
Ach, hij heeft ook al slechte ogen. ;-)

Ja, je kan natuurlijk ook indirect reageren, Gerard. Maar blijft reageren, vanzelfsprekend.
Maar je schip is vanaf de Roobrug tamelijk onzichtbaar geworden, in ieder geval. Je ligt niet meer waar je lag. Als je 'Dordt in stoom' toch aan de Wolwevershaven gaat meemaken, dan moet je maar genieten van de drukte..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 08:06 #1561934

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8242
Gerard schreef :
AdB schreef :
De post van Shebee is interressant, ze gaan het aanvechten.
Vanwege de enorme lap tekst alleen even de laatste alinea door
translate gehaald.
Ah, ik blijk dus niet de enige met die gedachte. :-) Ik gebruikte DeepL maar dat had hier en daar toch wat moeite met die tekst. Probeerde het daarna nog een keer met Google (dat ik normaal gesproken mijdt als de pest) Translate, maar dat maakte er helemaal een zooitje van.
Terzijde maar niet onbelangrijk; het is wel een tekst van een advocaat en dat zijn naar mijn mening witteboordencriminelen. Ze doen je geloven dat je de hoofdprijs niet kunt missen, maar durven niet "No cure, no pay" aan zodat zij in elk geval zeker binnen lopen ("melken" noemen ze dat in hun kring) met misdadige tarieven en oncontroleerbare inzet.
Nog een terzijde en ook niet onbelangrijk; met mijn verzekering (EOC) ben ik niet gedekt op het Duitse Wad omdat voor kustwateren een uitgebreidere verzekering nodig is. Onzin natuurlijk want het Duitse Wad is niet risicovoller dan het Nederlandse.

Wil je rekening houden met wat je eerder schreef?
.Er is al genoeg "kletspraat", toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 08:47 #1561947

Ik heb het Duitse Segeln Forum eens bekeken op dit onderwerp. 

www.segeln-forum.de/thread/913...-aktuelle-seekarten/ 

En daar is zo mogelijk nog meer verwarring dan hier. Het komt er grosso modo op neer dat men er helemaal niets van begrijpt waar die verplichting tot het aan boord hebben van bijgewerkte papieren kaarten vandaan komt. De rechtsgrond hiervoor, zoals ook al aangehaald in de link die @Shebee postte, kan men niet achterhalen. Van de zijde van de WSP is nog geen uitleg ontvangen op grond van welke regel(s) men deze verplichting oplegt en hiervoor bekeurt. Dit lijkt er dus op dat dit wel voor één of andere rechtbank zal gaan komen. Alleen vermoed ik dat dit vaarseizoen dan al wel voorbij zal zijn. Dus voor dit seizoen blijft denk ik de afweging: papieren kaarten kopen of erop gokken dat je niet gecontroleerd wordt.

Wat ik wel ergens zag is dat de controles op 9 mei jl. ook in de zeegebieden van van Schleswig Holstein en Mecklenburg Vorpommern hebben plaats gevonden in het kader van de "Maritime Safety Days". De Duitse WSP huldigt ook in die gebieden het standpunt dat bijgewerkte papieren zeekaarten aan boord dienen te zijn.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 09:25 #1561956

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
Het mooie is dat je ook weer verplicht bent met passer, liniaal, potlood en peilkompas te navigeren. Dus die coordinaten met 3 cijfers achter de komma kun je ook wel skippen. Elk voordeel heeft zijn nadeel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 10:25 #1561968

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6699
Vraag me zomaar even af, hoe gaan ze dat doen met kano's en windsurfers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 11:04 #1561981

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
Eclips schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
De link van Hans-V is prima.
M.b.t. bijwerken elektronische kaarten, ik denk dat weinig mensen met up to date elektronische kaarten rondvaren. Vaak ook ingegeven door financieel gewin.
Daarbij zijn de fabrikanten van apparatuur erg laks met updates, die toch niet van hun zijn.

Yes you are right. Natuurlijk maken mensen met elektronische kaarten geen gebruik van de veelal gratis mogelijkheid om hun elektronische kaarten online bij te werken.

Amen. Waar Jugo die aanname op baseert is mij ook een raadsel. De Navionics-app, om maar eens een veel gebruikt product te noemen, begint vrijwel standaard met een pop-up om je kaarten te updaten. Dus dat moet je dan wel heel moedwillig negeren.

ZF leden zijn dermate digitaal vaardig dat ze binnen 48 uur de updates verwerkt hebben, ook als ze nog niet bestaan, toch?
Het overgrote deel wat ik tegen kom doet het in het gunstigste geval voor het seizoen en dan helemaal niet meer. De kaartupdates van plotter fabrikanten zijn ook vaak niet eens up to date.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 11:14 #1561982

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
sy helios schreef :
WL heeft standaard een probleem met denkbeelden, denk ik.. ;)

Hoe verzín je het....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 11:22 #1561986

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
Calidris schreef :
ZF leden zijn dermate digitaal vaardig dat ze binnen 48 uur de updates verwerkt hebben, ook als ze nog niet bestaan, toch?

Een raar denkbeeld dat je verplicht zou zijn nog niet bestaande updates verwerkt te hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 12:33 #1561999

3Noreen schreef :
Calidris schreef :
ZF leden zijn dermate digitaal vaardig dat ze binnen 48 uur de updates verwerkt hebben, ook als ze nog niet bestaan, toch?

Een raar denkbeeld dat je verplicht zou zijn nog niet bestaande updates verwerkt te hebben.

Nee maar de vraag is die update van bv navionics hoe actueel is die ?

Als er morgen boeien verlegd worden dan staat die wijziging in oa BAZ , dat wil niet zeggen dat navionics meteen met een update uit komt voor die boeien .

Dat is de update die nog niet bestaat .

En bv 1 maand later wel weer correct is , tenminste als ze niet weer verplaatst zijn ondertussen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 20:11 #1562098

Die Duitsers weten ook niet wat ze willen, hier een mooie brochure van het Bundesministerium:
Sicherheit auf dem Wasser
www.bsh.de/DE/PUBLIKATIONEN/_A...publicationFile&v=40
Dan lees ik op Blz 19:
Nautische Ausrüstung
  • aktuelle Papier-Seekarten und/oder elektronisches Seekartensystem und Unterlagen für das Fahrtgebiet,
  • Bleistift, Zirkel und Kursdreiecke (bei Nutzung PapierSeekarten),
Ze zullen bij "elektronisches Seekartensystem" toch geen ECDIS bedoelen lijkt mij, het is ten slotte een brochure voor de wtersport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 20:39 #1562100

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
ZF leden zijn dermate digitaal vaardig dat ze binnen 48 uur de updates verwerkt hebben, ook als ze nog niet bestaan, toch?

Een raar denkbeeld dat je verplicht zou zijn nog niet bestaande updates verwerkt te hebben.

:laugh: :laugh: Bepaalde grijze massa heeft zich bij sommige hier nooit verder ontwikkeld denk ik dank. tegenwoordig schijnen ze daar een hokjes indeling voor te hanteren. Godzijdank zitten wij duidelijk niet in het zelfde hokje.... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 mei 2024 20:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 20:45 #1562101

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
Gerard schreef :
Nog een terzijde en ook niet onbelangrijk; met mijn verzekering (EOC) ben ik niet gedekt op het Duitse Wad omdat voor kustwateren een uitgebreidere verzekering nodig is. Onzin natuurlijk want het Duitse Wad is niet risicovoller dan het Nederlandse.

Niks terzijde!
Ik mag veronderstellen dat je op de hoogte bent dat Duitsland het wad als "Hochsee" beschouwd en als zodanig ook daar dus de wet geldt voor op zee i.p.v. binnenwater.
Daar wil jouw verzekering nooit zijn vingers aan branden met een binnenschip. Om te beginnen zal je dan al een P&I verzekering moeten afsluiten met premies van €4500 en hoger. Je hele schip voldoet van geen kanten aan de regels voor op zee!
Je hebt gewoon een binenschip met CVO volgens ES-trin, dus mag je noooooit op zee in Duitsland.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 mei 2024 20:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 20:47 #1562103

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
Erikdejong schreef :
Calidris schreef :
Wat dacht je van Solas-V?
Regel 1.4 gelezen?
IMO stelt dat voor schepen onder 150 gross ton deze bepaling (regel 19) overgelaten word aan de vlagstaat.

MAW: de vlagstaat bepaald welke boten onder 150 gross ton welke navigatiemiddelen aanboord moet hebben.

Ja, dat is een goeie. Duitsland heeft dus zijn eigen bepalingen ingevuld, volkomen legaal en volgens de regels van het spel dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 20:58 #1562107

Calidris schreef :
Ja, dat is een goeie. Duitsland heeft dus zijn eigen bepalingen ingevuld, volkomen legaal en volgens de regels van het spel dus.
Nee, want vlagstaat bepalingen zijn alleen van toepassing op boten die onder die vlag varen. Ze mogen een vreemde vlag dus niet beboeten op een regel 19 overtreding. Nederlandsgevlagde boten zouden daar dus niet op beboet mogen worden volgens de IMO.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 mei 2024 20:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 21:13 #1562111

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28639
Erikdejong schreef :
Calidris schreef :
Ja, dat is een goeie. Duitsland heeft dus zijn eigen bepalingen ingevuld, volkomen legaal en volgens de regels van het spel dus.
Nee, want vlagstaat bepalingen zijn alleen van toepassing op boten die onder die vlag varen. Ze mogen een vreemde vlag dus niet beboeten op een regel 19 overtreding. Nederlandsgevlagde boten zouden daar dus niet op beboet mogen worden volgens de IMO.

Ja, ook een goeie.
Ik denk dat jou argumenten nog het sterkste zijn.

Maar...

Voyage / Passage Planning
Regulation 34 - Safe navigation and avoidance of dangerous situations

1. Prior to proceeding to sea, the master shall ensure that the intended voyage has been planned using the appropriate nautical charts and nautical publications for the area concerned, taking into account the guidelines and recommendations developed by the Organization.*

Iedereen heeft dus altijd al de meest geschikte actuele kaarten, toch?

Dan is alleen nog maar de discussie papier of elektronisch.?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 mei 2024 21:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Papieren)kaart en logboek verplichting Duitsland 25 mei 2024 21:51 #1562115

Wat jij in vetgedrukt hebt aangehaald is heel erg vaag geformuleerd en is dus voor heel erg brede interpretatie vatbaar. Zolang de nederlandse vlagstaat daar geen sepcifieke eisen voor heeft kun je met heel erg veel wegkomen. Zelfs 5 jaar oude kaarten of pilots die ongeveer aangeven wat de situatie is voldoen aan deze vage beschrijving.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl