Calidris schreef :
Gerard schreef :
Nog een terzijde en ook niet onbelangrijk; met mijn verzekering (EOC) ben ik niet gedekt op het Duitse Wad omdat voor kustwateren een uitgebreidere verzekering nodig is. Onzin natuurlijk want het Duitse Wad is niet risicovoller dan het Nederlandse.
Niks terzijde!
Vergeleken met het onderwerp, lijkt mij hier iets over verzekeren wel degelijk een terzijde.
Ik mag veronderstellen dat je op de hoogte bent dat Duitsland het wad als "Hochsee" beschouwd
Nee, daar was ik niet van op de hoogte; had/heb vooralsnog ook niet de behoefte om daar heen te gaan. Ben daar alweer enige tijd geleden wel als opstapper met een soortgelijk schip als het mijne geweest en vele soortgelijke schepen varen ook daar (en verder door naar Denemarken).
en als zodanig ook daar dus de wet geldt voor op zee i.p.v. binnenwater.

Daar wil jouw verzekering nooit zijn vingers aan branden met een binnenschip.
Opnieuw een foute veronderstelling. De premie voor "kustwateren" is alleen 5% hoger.
Om te beginnen zal je dan al een P&I verzekering moeten afsluiten met premies van €4500 en hoger.
Weer fout. Zeer ruim onder de helft van dit door jou veronderstelde bedrag.
Je hele schip voldoet van geen kanten aan de regels voor op zee!
Je hebt duidelijk geen enkel idee m.b.t. mijn schip e.d. schepen. Terzijde: Mijn schip vervoerde in het verleden hout vanuit Scandinavische landen naar Nederland (dergelijke schepen voeren destijds regulier met paling op Engeland) en bevoer destijds ook de Zuiderzee, wat toen best een dingetje was (bij ijsgang voorop een konvooi als "ijsbreker") en de Zuid-Hollandse- en Zeeuwse stromen voordat de Deltawerken dit ook voor "plezier"vaarders met een kleine boot mogelijk maakte. Denk, dat jij en de meeste anderen met een boot, 's-winters niet vaart/varen (en hem zelfs op de wal zetten). Ik wel, want waarom niet? Lekker rustig zonder al die "plezier"vaarders met een boot.

Je hebt gewoon een binnenschip met CVO volgens ES-trin,
Wat zit je dwars?

dus mag je noooooit op zee in Duitsland.
Ik heb het ook weleens mis, maar formuleer over het algemeen voorzichtiger, en opnieuw sla je de plank volkomen mis. Ik mag de hele wereld over en belangrijker dan een schip is de schipper en zijn/haar beoordelingsvermogen. Gaat die uit van foute veronderstellingen of is die voorzichtig van aard. Dat is een wereld van verschil m.b.t. zeewaardigheid.