3Noreen schreef :
Vaste marifoon is inmiddels definitief van boord. Als jacht kun je daar niet volwaardig gebruik van maken en bied daarmee slechts schijnveiligheid waardoor de feitelijke veiligheid afneemt. Gewoon je aan de regels houden is beter.
Kun je toelichten wat je onder 'volwaardig gebruik' verstaat?
Je laatste zin lijkt mij een valse tegenstelling?
Een marifoon (communicatie) biedt bij onze zeetochten wel degelijk meerwaarde: soms is de situatie niet zo zwart-wit dat er maar één voor iedereen duidelijke, juiste optie is. Communiceren is dan beter dan gissen door jezelf of anderen: tijdig koers verleggen en situational awareness bij alle verkeersdeelnemers hebben voor mij alles te maken met veiligheid.
Ik zou ook niet weten hoe je na een oversteek Dover aanloopt zonder VHF. Je kunt als watersporter zonder marifoon niet verwachten dat alle andere verkeersdeelnemers zich in allerlei bochten wringen vanwege dat 'jachtje waarmee we geen contact kunnen krijgen'. Meldplicht is daar met al die ferries en ander verkeer niet verzonnen om watersporters te pesten.
Maasmond nog zo'n voorbeeld. Soms meld je je aan en had je ook slapend kunnen oversteken. Op drukke momenten maakt sector Maasmond wel afspraken met ons en ander verkeer die het kruisen niet alleen soepeler maar uiteindelijk ook veiliger laat verlopen.
In 'sitting duck' situaties bij slecht weer waarbij je twijfelt of hoge snelheids offshore service vaartuigen of snelle catamaran ferries je wel hebben gezien maakt marifoon contact het een stuk relaxter. En soms naar het lijkt ook veiliger, als snelle schepen na zo'n oproep hun (ram)koers verleggen. Officieren op de brug zijn - net als jezelf - ook maar mensen.
Een pan-pan of mayday situatie melden gaat ook wat moeilijk zonder marifoon. Gebeurt ons niet dagelijks, maar àls het een keer nodig mocht zijn is het fijn als je een goed werkende VHF aan boord hebt. Dus die van ons blijft nog even zitten.
Het nut van een marifoon voor de veiligheid wordt in mijn ogen overigens wel significant groter als je ook een AIS transponder hebt zodat andere verkeersdeelnemers je bij scheepsnaam kunnen oproepen of weten welk jacht hen oproept.
Hoewel er voor collision avoidance primair op radar gevaren wordt heb ik meer dan eens vernomen dat AIS zichtbaarheid van jachten op bruggen van zeeschepen doorgaans erg op prijs wordt gesteld.