Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland?

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 04 jan 2025 16:38 #1605214

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Niets meer aan toe te voegen, Joop!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 04 jan 2025 17:13 #1605218

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Jammer dat Joop zich niet beperkt tot de feiten.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 04 jan 2025 17:27 #1605219

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Joop66 schreef :
Overigens: je woont schijnbaar in Belgie. Daar is het halen van een SRC niet eens zo moeilijk. Kost je een dagje training. En daarna kun je het echt.
Een Belgische SRC cursus kan ik aanraden. Ik heb het bij Altair gedaan. Ze reizen het land door, Vlaanderen dan, om ze te geven. Twee avonden, leerzaam. Het examen in Brussel is ook prima geregeld.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 04 jan 2025 17:41 #1605221

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Joop66 schreef :
PatagoniaLo schreef :
JB-NL schreef :
Handig TS als jij je dan ook zelf even introduceert en meer achtergrond geeft.
De trol gerelateerde opmerkingen kennen een oorsprong door allerlei malloten die "even" langskomen.
Vandaar ook de referentie naar bijv de Warnow....

Dat Warnow gedoe, daar weet ik niets van.

Meer achtergrond over mezelf? Ok, geen probleem.

Ik heb nu al 200+ uur gezeild, waarvan ongeveer 80% op Caravelle. De rest op verschillende kajuitzeilboten, in Zeeland, and vanuit Blankenberge (dus Noordzee). Als onderdeel van mijn voorbereidingen heb ik Cunliffe's The Shell Channel Pilot, Reed's Almanac (2023 versie), en verschillende zeekaarten (incl. NV Charts) gekocht. Geleidelijk aan studeer ik al die informatie bronnen.

Mijn Zeeland ervaringen hebben me geleerd heel goed uit te kijken voor de grotere schepen, en die altijd heel veel ruimte te geven. Blankenberge en De Oosterschelde hebben me ook belangrijke stroming ervaring gegeven. Met de eigenaar vanuit Blankenberge vertrokken we altijd zonder marifoon of zeekaarten (dat laatste vond ik zelf wat lastig, maar ik was slechts crew, dus..).

Vanuit Blankenberge kun je je redelijk veel veroorloven. Zeker richting Oosterschelde.

Ook hier zou aanmelden bij Centrale Vlissingen een hoop gezeur kunnen schelen. Bijna ELKE keer dat ik op de Westerschelde ben, of de Maasmond oversteek, moet er wel een loodstender op een of ander jachtje afgestuurd worden die niet op de marifoon zit en iet levensgevaarlijks aan het doen is.

Bij Blankenberge kun je melden bij TC Zeebrugge, niet bij Vlissingen, en dat van die loodstender is natuurlijk sterk overdreven.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 04 jan 2025 18:00 #1605224

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Doejong schreef :
Een Belgische SRC cursus kan ik aanraden. Ik heb het bij Altair gedaan. Ze reizen het land door, Vlaanderen dan, om ze te geven. Twee avonden, leerzaam. Het examen in Brussel is ook prima geregeld.

Idem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 10:12 #1605285

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 439
Half off-topic, maar dat gebeurd wel meer in dit draadje..

Afgelopen donderdag kwam de kustwacht naar me toe varen op zee. Na een minuut of vijf zochten ze contact via de marifoon en hadden een aantal vragen.

Wat zouden ze doen als je geen marifoon hebt? Laten ze dan een rib te water om langszij te komen, om zo alsnog de antwoorden op hun vragen te krijgen? Ik kan me voorstellen dat je als je geen marifoon hebt, je behoorlijk omhoog gaat op de trap van "verdacht schip".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 10:47 #1605292

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Unster schreef :
Ik kan me voorstellen dat je als je geen marifoon hebt, je behoorlijk omhoog gaat op de trap van "verdacht schip".

Wat is de grond waarop je als verdachte aangemerkt wordt ? Of is iedereen een verdachte en ga je slechts een trede om hoog.

Ik hoop oprecht dat bovenstaande aannames onjuist zijn. En dat iedereen geacht wordt onschuldig te zijn totdat het tegendeel bewezen is.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 11:08 #1605304

  • JeroenFemke
  • JeroenFemke's Profielfoto
Barre Skik schreef :
3Noreen schreef :
Barre Skik schreef :
Waar schrijf ik dat ik een vraag over de Noordzee niet interessant vind? Waarom zo'n interpretatie?

Als je een draadje wat gaat over de veiligheid op zee omschrijft als een trol vind ik dat je het onderwerp niet serieus neemt. Je geeft blijk dt je de vraag van TS niet legitiem vind.

Nee, dit draadje gaat niet over veiligheid op zee en zelfs dan is jouw opmerking volstrekt onzinnig.
Veiligheid op zee is een gevolg van het onderwerp. Ik omschrijf het ontwijken van middelen die aan veiligheid bijdragen als trollen. Het praten over veiligheid op zee omschrijf ik nergens als trollen.

En klopt, vanuit mijn perspectief vind (mening, dus gelieve niet te verdraaien met werkwoorden als is) ik de vraag van TS daarom niet legitiem. Simpel omdat ik het niet gebruiken van de marifoon in zijn algemeenheid zie als een onveiligheid. En zijn vraag omschrijft het weg laten van de marifoon als uitrusting tijdens varen op zee.

Geen mening:
Marifoon en marifooncontact is niet alleen een persoonlijke veiligheid, maar meer een soort algemene veiligheid. Het is communicatiemiddel, dus bedoeld voor minimaal twee personen die afzonderlijk van elkaar een behoefte tot communiceren met elkaar kunnen hebben.
Op zee gaat dit bij meestal over het creëren van duidelijkheid door elkaars plannen te leren kennen en daarop acties af te spreken. Dit is veiligheid.

Panpan en Mayday relay vind (weer een mening) ik ook belangrijk. Maar daar moet je dan wel weer een marifoon voor aan boord hebben.

Reageren op iemand in nood vind ik ook belangrijk, maar daarom moet je een marifoon aan boord hebben.

Letsel bij auto ongelukken beperken vind ik ook belangrijk, maar daarom moet je wel een oa gordel omdoen.

Dus als jij zelf veiligheid voor jezelf en voor ANDEREN niet belangrijk vind, dan zie ik jouw reactie met belangstelling tegemoet.

En inderdaad, dit is ff gien barre skik

En hoeveel mensen nemen juist grotere risico's omdat ze op de AIS zien dat het toch wel goed komt en anders hebben ze altijd de marifoon nog. Zonder deze hulpmiddelen denk je wel 3 keer na voordat je dezelfde actie onderneemt en houdt je een veel ruimere afstand. Boeren verstand (of goed zeemanschap, dat klinkt wat deftiger) blijft gewoon verreweg het belangerijkste. Wil geen pleidooi houden om zonder marifoon te gaan varen maar wees gewoon blij dat je nog de zee op mag zonder een sloot aan communicatie middelen en een complete verplichte veiligheids uitrusting. En een beetje vertrouwen in de medemens, de meeste mensen zijn gewoon prima in staat om in te schatten wat voor risico's ze nemen en hun gedrag daar op aan te passen. Iedereen afschrijven of totaal onverantwoord verklaren omdat ze de zaken net even iets anders aanpakken dan jj is al genoeg in de mode tegenwoordig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 11:12 #1605307

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29259
JeroenFemke schreef :
En hoeveel mensen nemen juist grotere risico's omdat ze op de AIS zien dat het toch wel goed komt en anders hebben ze altijd de marifoon nog. Zonder deze hulpmiddelen denk je wel 3 keer na voordat je dezelfde actie onderneemt en houdt je een veel ruimere afstand. Boeren verstand (of goed zeemanschap, dat klinkt wat deftiger) blijft gewoon verreweg het belangerijkste. Wil geen pleidooi houden om zonder marifoon te gaan varen maar wees gewoon blij dat je nog de zee op mag zonder een sloot aan communicatie middelen en een complete verplichte veiligheids uitrusting. En een beetje vertrouwen in de medemens, de meeste mensen zijn gewoon prima in staat om in te schatten wat voor risico's ze nemen en hun gedrag daar op aan te passen. Iedereen afschrijven of totaal onverantwoord verklaren omdat ze de zaken net even iets anders aanpakken dan jj is al genoeg in de mode tegenwoordig.

Mijn naam is Wadloper en ik ondersteun deze boodschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 12:16 #1605318

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2618
3Noreen schreef :

Wat is de grond waarop je als verdachte aangemerkt wordt ? Of is iedereen een verdachte en ga je slechts een trede om hoog.

Zou kunnen. Ruim 20 jaar geleden was ik voor het eerst in de Oostzee. Na lange tijd eerst van een afstand in de gaten gehouden. Maar op een bepaald moment kwam de Kustwache imponerend dicht tegen me aan en verordonneerde ze mij contact te leggen via de marifoon. Na heel veel vragen en wachten mocht ik verder. In die tijd was elke boot met een Nederlandse vlag verdacht als drugssmokkelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 14:29 #1605342

Hier worden 2 termen door elkaar heen gebruikt die zich niet laten verenigen. “Goed zeemanschap” is namelijk niet een deftige term voor “boerenverstand”.

“Goed zeemanschap” is volgens BPR en het Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee 1972 een gedefinieerde term die stelt dat de schipper bij het ontbreken van relevante voorschriften goed zeemanschap moet gebruiken om te voorkomen dat levens in gevaar komen, schade wordt veroorzaakt of de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.

Zoals eerder gezegd: meestal gaat het goed. Maar interessant is wat als het niet goed gaat. Ik weet niet welke instantie (raad/gerecht/else) zich daar in België over uit moet spreken maar ik zie naar aanleiding van deze (en andere) posts in dit draadje het volgende verhoor voor mij:
Instantie: “op welke grond meende u met uw jacht ‘s werelds drukst bevaren route over te kunnen steken zonder AIS.”
Schipper: “ik had de vraag op zeilersforum gesteld en menigeen vond dat dat best kon.”

Ik kan me maar zo voorstellen dat dit gekwalificeerd wordt als het niet toepassen van goede zeemanschap. Immers voor een paar honderd euro en een weekend studie had de schipper een hulpmiddel bij de navigatie kunnen hebben dat mogelijk had geholpen bij het voorkomen van….

Het niet hebben van een marifoon schijnt onder Belgische regelgeving sowieso al verplicht te zijn. Het niet hebben van verplichte middelen kan dan ook sowieso geen goed zeemanschap zijn.


Wat boerenverstand hiervan zegt zou ik niet weten. Wellicht zitten er agrariërs op dit forum of heeft de BBB hier een mening over.


JeroenFemke schreef :
Barre Skik schreef :
3Noreen schreef :
Barre Skik schreef :
Waar schrijf ik dat ik een vraag over de Noordzee niet interessant vind? Waarom zo'n interpretatie?

Als je een draadje wat gaat over de veiligheid op zee omschrijft als een trol vind ik dat je het onderwerp niet serieus neemt. Je geeft blijk dt je de vraag van TS niet legitiem vind.

Nee, dit draadje gaat niet over veiligheid op zee en zelfs dan is jouw opmerking volstrekt onzinnig.
Veiligheid op zee is een gevolg van het onderwerp. Ik omschrijf het ontwijken van middelen die aan veiligheid bijdragen als trollen. Het praten over veiligheid op zee omschrijf ik nergens als trollen.

En klopt, vanuit mijn perspectief vind (mening, dus gelieve niet te verdraaien met werkwoorden als is) ik de vraag van TS daarom niet legitiem. Simpel omdat ik het niet gebruiken van de marifoon in zijn algemeenheid zie als een onveiligheid. En zijn vraag omschrijft het weg laten van de marifoon als uitrusting tijdens varen op zee.

Geen mening:
Marifoon en marifooncontact is niet alleen een persoonlijke veiligheid, maar meer een soort algemene veiligheid. Het is communicatiemiddel, dus bedoeld voor minimaal twee personen die afzonderlijk van elkaar een behoefte tot communiceren met elkaar kunnen hebben.
Op zee gaat dit bij meestal over het creëren van duidelijkheid door elkaars plannen te leren kennen en daarop acties af te spreken. Dit is veiligheid.

Panpan en Mayday relay vind (weer een mening) ik ook belangrijk. Maar daar moet je dan wel weer een marifoon voor aan boord hebben.

Reageren op iemand in nood vind ik ook belangrijk, maar daarom moet je een marifoon aan boord hebben.

Letsel bij auto ongelukken beperken vind ik ook belangrijk, maar daarom moet je wel een oa gordel omdoen.

Dus als jij zelf veiligheid voor jezelf en voor ANDEREN niet belangrijk vind, dan zie ik jouw reactie met belangstelling tegemoet.

En inderdaad, dit is ff gien barre skik

En hoeveel mensen nemen juist grotere risico's omdat ze op de AIS zien dat het toch wel goed komt en anders hebben ze altijd de marifoon nog. Zonder deze hulpmiddelen denk je wel 3 keer na voordat je dezelfde actie onderneemt en houdt je een veel ruimere afstand. Boeren verstand (of goed zeemanschap, dat klinkt wat deftiger) blijft gewoon verreweg het belangerijkste. Wil geen pleidooi houden om zonder marifoon te gaan varen maar wees gewoon blij dat je nog de zee op mag zonder een sloot aan communicatie middelen en een complete verplichte veiligheids uitrusting. En een beetje vertrouwen in de medemens, de meeste mensen zijn gewoon prima in staat om in te schatten wat voor risico's ze nemen en hun gedrag daar op aan te passen. Iedereen afschrijven of totaal onverantwoord verklaren omdat ze de zaken net even iets anders aanpakken dan jj is al genoeg in de mode tegenwoordig.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 14:53 door FF FliereFluiter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 14:52 #1605345

@jeroenfemke, met het liberale deel van jouw betoog ben ik het eens. Goed zeemanschap draagt voor mij verder. Het anderen kunnen helpen in (nood) situaties vind daar een belangrijk onderdeel van.
Daar hoort uitrusting bij. Als een ander goed uitgerust is en zijn/haar/hen middelen gebruikt o jou uit een benarde situatie te hrlpen, dan vind je dat ook fijn. Als je verzuipt terwijl de ander geen nood oproep kan doen is dat dan een gevolg van jouw noodsituatie of slecht zeemanschap?

Goed zeemanschap is toch een gezamenlijke verantwwoordelijkheid?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 18:23 #1605373

  • Elsv
  • Elsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
In België is een bepaalde uitrusting verplicht als je met een zeilboot vaart. mobilit.belgium.be/nl/scheepva.../vaartuig/uitrusting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 18:37 #1605374

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
grappig dat die Belgen iets te zeggen menen te hebben over wat buiten de territoriale wateren gebeurt. Hebben die Belgen geen internationale verdragen geratificeerd ? Je zou dan kunnen denken dat zo'n internationaal verdrag het primaat heeft.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 18:42 #1605375

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14641
quote;
Zee en binnenwateren
Als uw vaartuig geregistreerd is voor zee en binnenwateren, moet u minstens de basisuitrusting voor zee (zone 4) aan boord hebben, ook wanneer u zich op binnenwateren bevindt.

----
zover ik weet heb ik de Helios nooit in BE geregistreerd
dus....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 18:45 #1605376

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2166
Alle boten zijn in België geregistreerd en daar kan je eisen bij stellen.
Doen wij ook alleen zijn die eisen bij pleziervaartuigen niet zodanig.

Doen wij bij auto’s ook zo.

Laat onverlet dat er nog lokale eisen kunnen zijn ook.
Denk aan toegang tot de ether of wel of niet overboord mogen pompen wat je wil.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 18:49 #1605377

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
3Noreen schreef :
grappig dat die Belgen iets te zeggen menen te hebben over wat buiten de territoriale wateren gebeurt. Hebben die Belgen geen internationale verdragen geratificeerd ? Je zou dan kunnen denken dat zo'n internationaal verdrag het primaat heeft.

Lezen blijft een dingetje B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 19:06 #1605381

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8918
Ik denk niet dat er hier veel zeilers zijn die vaker de oostkust van Engeland hebben bezocht of de zuidelijke Noordzee hebben bevaren ...

En dan zie je hier pagina's met geouwedeur, zelfs van iemand die 1 keer dit heeft gedaan, bah.

Dus houd ik mijn ervaring maar voor mezelf.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 19:07 #1605382

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8029
3Noreen schreef :
grappig dat die Belgen iets te zeggen menen te hebben over wat buiten de territoriale wateren gebeurt. Hebben die Belgen geen internationale verdragen geratificeerd ? Je zou dan kunnen denken dat zo'n internationaal verdrag het primaat heeft.
De Belgen hebben iets te zeggen over de vaartuigen die een Belgische registratie hebben. Zo eenvoudig is dat. En ja de Belgen hebben zich te houden aan de internationale verdragen, maar ze mogen ook bijkomende eisen stellen.
Ze mogen schepen die in een ander land zijn geregistreerd niet aan de Belgische eisen onderwerpen. Dat dan weer niet.
In Belgie moet je je boot registreren, in Nederland niet. Dat is wel zo een dingetje, waar de Belgisch autoriteiten niet vrolijk van worden, want dat maakt het een stukje bewerkelijker.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 20:25 #1605390

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14641
La Mavare schreef :
Ik denk niet dat er hier veel zeilers zijn die vaker de oostkust van Engeland hebben bezocht of de zuidelijke Noordzee hebben bevaren ...

En dan zie je hier pagina's met geouwedeur, zelfs van iemand die 1 keer dit heeft gedaan, bah.

Dus houd ik mijn ervaring maar voor mezelf.

zullen we een; UK visitor member rating instellen?
>30 Goud
>10- 30 zilver
2-10 brons
0-1 lood

B) :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 20:30 #1605391

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Ik ga komend seizoen voor de loden leeuw. Dan hoef ik me zelf tenminste niet serieus te nemen en is er nog plek voor lol. :lol:
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 20:46 #1605393

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
La Mavare schreef :
Ik denk niet dat er hier veel zeilers zijn die vaker de oostkust van Engeland hebben bezocht of de zuidelijke Noordzee hebben bevaren ...

Dus houd ik mijn ervaring maar voor mezelf.

Dat vind ik persoonlijk jammer aangezien ik deze zomer voor de allereerste keer wil oversteken :unsure:

Maar ik begrijp dat het in dit topic niet de moeite is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 05 jan 2025 21:36 #1605401

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Ilex, ik krijg bijna de indruk dat de verkoop van twee marifoons deel uit maakt van jouw reisvoorbereing voor de overtocht naar de UK ;) :laugh:
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 21:37 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 03:31 #1605410

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Ilex schreef :
3Noreen schreef :
grappig dat die Belgen iets te zeggen menen te hebben over wat buiten de territoriale wateren gebeurt. Hebben die Belgen geen internationale verdragen geratificeerd ? Je zou dan kunnen denken dat zo'n internationaal verdrag het primaat heeft.

Lezen blijft een dingetje B)

Iets zomaar roepen zonder argumenten of toelichting is inderdaad een dingetje. Maar er zit vermoed ik een onderliggend meningsverschil.
Ik ben voorstander van een liberale samenleving waarin iedereen zo veel mogelijk vrijheid heeft. Een autoritaire dictatoriale overheid is niet mijn ding.

Toegespitst op gebruik van AIS en VHF. Ik zie het liever dat mensen spullen gebruiken op basis van rationele argumenten waarvan je met elkaar de voor en nadelen bespreekt en kritisch bekijkt. Dat vind ik veel beter dan een autoritair opgelegde verplichting.
Voorbeeld; In de praktijk zie vaker dat iemand die van het nut overtijgd is om de regels te kennen een vaarbewijs haalt die kennis ook wil blijven onderhouden. Iemand die een vaarbewijs haalt omdat het nu eenmaal moet is sneller genegen om na het behalen van het papiertje de opgedane kennis zo snel mogelijk weer te vergeten.

Ik vermoed dat TS die vanuit Zeeland wil vertrekken wel eens op een in Nederland geregisterde boot zou kunnen varen. Dan denk ik dat de Nederlandse en internationaal opgelegde (autoritaire) verplichtingen gelden. Niet de Belgische.
Daarom raad ik TS de genoemde op praktijk gebaseerde argument te bestuderen en een goede keuze te maken. En niet omdat het moet. De kans is er dat niets moet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 03:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 06 jan 2025 05:47 #1605412

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Waterman schreef :
Ilex, ik krijg bijna de indruk dat de verkoop van twee marifoons deel uit maakt van jouw reisvoorbereing voor de overtocht naar de UK ;) :laugh:

Klopt :woohoo:
Vergeet de AIS receiver niet ;)

@3noreen:
.Iets zomaar roepen zonder argumenten of toelichting is inderdaad een dingetje. Maar er zit vermoed ik een onderliggend meningsverschil.

Geen meningsverschil en Helios had reeds toegelicht.
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 06:11 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl