Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe veiligheidslijn/tether

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 10:36 #1661464

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
Ik gebruik op dit moment nog een oude veiligheidslijn/tether. In feite is het niet meer dan een reep webbing met aan weerskanten een karabijnhaak met een moer erop. Regelmatig blijft de looplijn in de opening “hangen”. Dat komt doordat mijn vingers bij het openknijpen een deel van de opening afdekken. Best wel een geklungel dus om aan te haken. Ik betrap me erop dat ik daardoor het hele systeem regelmatig niet gebruik. Zeker met het koude weer van nu is dat geen goede zaak.
Kortom, ik wil een nieuwe veiligheidslijn.

Ik heb allerlei veiligheidslijnen vergeleken en ik kom uit bij de Wichard Proline’R 7069. Deze heeft twee lijnen, - één en twee meter - , en twee groot uitgevoerde haken met een opening van 26 mm. Dat lijkt mij prettig werken. Naar verluidt zijn de haken goed te bedienen met één hand, ook met handschoenen aan. Er zit een quick release op die ook onder belasting werkt. Hij voldoet aan EN ISO 12401:2009 en de World Sailing OSR.

Ook de Kong Elastic Tether Double scoorde hoog in mijn lijstje. Daarvan zijn de lijnen 0,75 en 1,75 meter. Misschien is dat wel prettiger dan 1 en 2 meter. Ik kan daarvan echter geen informatie vinden of de grootte van de opening van de haken en dat vind ik wel belangrijk.
De Kong is aanmerkelijk goedkoper, maar ik wil het financiële aspect niet doorslaggevend in mijn afweging betrekken. Veiligheid prevaleert wat mij betreft.

Ik heb ook gekeken naar systemen van Spinlock en Baltic. Die hebben echter geen quick release shackle. Als je je in geval van nood tijdens belasting los wilt maken zul je daarbij een mes moeten gebruiken. Dat vind ik suboptimaal.

Ik heb van alles nagelezen, hier op het forum en elders.
Samenvattend, ik kom bij de Wichard Proline’R 7069 uit. Wat vinden jullie hiervan? Zijn er nog andere aspecten dan hiervoor genoemd die ik bij mijn keus moet betrekken? Heeft iemand ervaring met de Wichard?
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 10:38 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 11:57 #1661471

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1267
Wischard is natuurlijk een topmerk, verder is 1 meter lengte lang genoeg, mocht je overboord gaan dan heb je reach genoeg om weer aan boord te komen en dat gaat je met twee meter erg tegenvallen
Mvg Grover
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 11:58 door grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 12:08 #1661472

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
kwillems schreef :
Ik gebruik op dit moment nog een oude veiligheidslijn/tether. In feite is het niet meer dan een reep webbing met aan weerskanten een karabijnhaak met een moer erop. Regelmatig blijft de looplijn in de opening “hangen”. Dat komt doordat mijn vingers bij het openknijpen een deel van de opening afdekken. Best wel een geklungel dus om aan te haken. Ik betrap me erop dat ik daardoor het hele systeem regelmatig niet gebruik. Zeker met het koude weer van nu is dat geen goede zaak.
Kortom, ik wil een nieuwe veiligheidslijn.

Ik heb allerlei veiligheidslijnen vergeleken en ik kom uit bij de Wichard Proline’R 7069. Deze heeft twee lijnen, - één en twee meter - , en twee groot uitgevoerde haken met een opening van 26 mm. Dat lijkt mij prettig werken. Naar verluidt zijn de haken goed te bedienen met één hand, ook met handschoenen aan. Er zit een quick release op die ook onder belasting werkt. Hij voldoet aan EN ISO 12401:2009 en de World Sailing OSR.

Ook de Kong Elastic Tether Double scoorde hoog in mijn lijstje. Daarvan zijn de lijnen 0,75 en 1,75 meter. Misschien is dat wel prettiger dan 1 en 2 meter. Ik kan daarvan echter geen informatie vinden of de grootte van de opening van de haken en dat vind ik wel belangrijk.
De Kong is aanmerkelijk goedkoper, maar ik wil het financiële aspect niet doorslaggevend in mijn afweging betrekken. Veiligheid prevaleert wat mij betreft.

Ik heb ook gekeken naar systemen van Spinlock en Baltic. Die hebben echter geen quick release shackle. Als je je in geval van nood tijdens belasting los wilt maken zul je daarbij een mes moeten gebruiken. Dat vind ik suboptimaal.

Ik heb van alles nagelezen, hier op het forum en elders.
Samenvattend, ik kom bij de Wichard Proline’R 7069 uit. Wat vinden jullie hiervan? Zijn er nog andere aspecten dan hiervoor genoemd die ik bij mijn keus moet betrekken? Heeft iemand ervaring met de Wichard?

Ik vind elastiek aan die dingen uitermate irritant omdat je dan continue aan je jas getrokken wordt.
Hier gewoon band dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 12:27 #1661477

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
grover schreef :
(...)verder is 1 meter lengte lang genoeg, mocht je overboord gaan dan heb je reach genoeg om weer aan boord te komen en dat gaat je met twee meter erg tegenvallen
(...)
Is 1 meter wat jou betreft dan ook gelijk de juiste lengte voor de korte lijn? De Kong heeft de korte lijn namelijk op 75 cm.

holtere schreef :
Ik vind elastiek aan die dingen uitermate irritant omdat je dan continue aan je jas getrokken wordt.
Hier gewoon band dus.
Dank. Dat had ik nog niet bedacht. Bij de Wichard heeft alleen de lange lijn elastiek. Ik schat dat de korte lijn het vaakst zal worden gebruikt. Bij de Kong hebben beide lijnen elastiek
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 12:27 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 12:32 #1661478

Veel vesten hebben een quickrelease op de loop. Als je vest dat niet heeft is zo'n snelsuiting op de lijn wel handig. Bij wedstrijden die onder een OSR regeling vallen is voor zo ver ik weet een overbelastingsindicator verplicht. Dat zou nog iets kunnen zijn om in je overweging mee te nemen.
Persoonlijk vind ik de 2 meter elastische tether heel fijn. Ik doe deze meestal dubbel on de jackline en dan terug op mijn vest. Dan heb ik bij het heen en weer lopen geen haak die overal langs krast. De 1 meter tether gebruik ik eigenlijk alleen tijdens het overklikken of als ik aan een vast punt bij de mast of in de kuip inklik
Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 12:49 #1661480

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
Allebei hebben ze een overbelastingsindicator lees ik.
In die context lees ik in de documentatie van de Wichrd:

"De maximale levensduur van ProLine’R-banden is 5 jaar, geteld vanaf de productiedatum. De levensduur van ProSnap-musketons is 10 jaar, geteld vanaf de productiedatum. Bepaalde factoren kunnen de werkelijke levensduur van een product echter verkorten:
intensiteit en frequentie van gebruik, gebruiksomgeving, onderhoud, opslag, enz.
De werkelijke levensduur van een product loopt af wanneer een oorzaak voor beëindiging van het
gebruik wordt aangetroffen:
- De uitkomst van controles is ontoereikend (zie de paragraaf «Controle»)
- Het product is blootgesteld aan grote krachten of een zware val, of de overbelastingsindicatie is gescheurd.
- U kunt niet de complete gebruiksgeschiedenis van het product.
- Het betreft een band ouder dan 5 jaar of een musketon ouder dan 10 jaar
- U twijfelt (al is het maar een klein beetje) over de betrouwbaarheid van het product.
"
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 12:58 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 12:55 #1661481

De lijn moet zo kort zijn dat je niet overboord valt.
Weer aan boord komen, zeker als je solo zeilt, zal nog niet eenvoudig zijn.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 13:06 #1661482

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1267
kwillems schreef :
grover schreef :
(...)verder is 1 meter lengte lang genoeg, mocht je overboord gaan dan heb je reach genoeg om weer aan boord te komen en dat gaat je met twee meter erg tegenvallen
(...)
Is 1 meter wat jou betreft dan ook gelijk de juiste lengte voor de korte lijn? De Kong heeft de korte lijn namelijk op 75 cm.


Ja ik vind een meter prima om aan dek te werken korter is nogal behinderlijk
Mvg Grover
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 13:07 door grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 13:09 #1661483

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
helmsman 38 schreef :
De lijn moet zo kort zijn dat je niet overboord valt.
Weer aan boord komen, zeker als je solo zeilt, zal nog niet eenvoudig zijn.

Aan boord klimmen heeft in mijn situatie bij solozeilen alleen enige kans als ik het zwemplateau van de boot weet te bereiken. De zwemtrap is zodanig met een lusje vastgemaakt dat je hem vanuit het water kunt uitklappen.
Ik heb al wat opgemeten. Als ik het geluk zou hebben dat de 2 meter-veiligheidslijn helemaal ter hoogte van het achterste bevestigingpunt van de looplijn naast de boot "afzakt" (dat is tegen het eind van de kuip zeg maar) dan zou dat mogelijk zijn. Als je halverwege de boot blijft hangen gaat dat niet lukken.

Eerste prioriteit is dus om niet overboord te vallen.

grover schreef :
(..) Ja ik vind een meter prima om aan dek te werken korter is nogal behinderlijk(...)
Ook op dat punt valt de Kong dus af.
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 13:15 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 13:27 #1661484

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7174
Je maakt een denkfout. Het probleem is niet hoe kom ik weer terug aan boord, maar hoe voorkom ik dat ik overboord ga.
En ja helaas gaat dit ten koste van je bewegingsvrijheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 13:39 #1661486

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
We zijn het er allemaal over eens: niet overboord vallen !

Verder: solozeilend wordt terug klimmen aan boord lastig, tenzij je bij mijn boot het geluk hebt het zwemplateau te kunnen bereiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 14:39 #1661495

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Overboord = dood.

Doe net alsof het water naast je boot geen water is maar een 200m diep ravijn in de bergen. Zou je dan je tether 'extra lang nemen om je trapje achterop te kunnen bereiken'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 15:46 #1661507

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2721
Ik heb de Kong en gebruik hem nu een jaar of 6 á 7. Hij bevalt erg goed; de haak opent uitstekend en de looplijn blijft nooit hangen in de bek van de haak.

Ik vind hem wat zwaar in vergelijking met bijvoorbeeld de eenlijns-versie met lus van Wichard/Spinlock, die ik ook heb. Overigens is het logisch dat een webbing lus lichter is dan een rvs snapshackle. Die shackle is een veiligheidsaspect waar ik specifiek voor heb gekozen.

In de praktijk gebruik ik het korte eind van de Kong nooit en ik er zelfs over gedacht om hem af te snijden om gewicht te besparen.
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 15:47 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 16:49 #1661530

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8905
Eeen veiligheidslijn enkel vast maken aan je looplijn is niet zo verstandig.

Haal hem er onder door en klik hem aan je vest/harnas.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 16:51 #1661531

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Niet overboord vallen is inderdaad de kern.

Indien je keuze en de opstelling van het materiaal doordacht is, valt de bewegingsbeperking (i.i.g. voor mij en op mijn boot) reuze mee.
Door de looplijn te laten kruisen (dus van bb nr sb en omgekeerd) en een lengte van de veiligheidslijn die aangepast is aan je lengte is er enkel een klein deel van de boeg waarik overboord kan slaan zonder bijkomende maatregelen.
Op de plaats waar de lijnen elkaar kruisen is er enkel een probleem indien je de onderste lijn volgt. Dat wordt opgelost door de lange tether over de looplijn te slaan en terug aan het harnas te bevestigen.

Indien je de routine opbouwt om telkens aangelijnd de kuip te verlaten,, ook bij licht weer, is de hinder niet groter dan bij een veiligheidsgordel in de wagen.

Het heeft trouwens voordelen:
- je hebt meer zelfvertrouwen bij slecht weer en verlaat vroeger de kuip
- indien er voldoende speling voor de looplijn is voorzien (hij loopt over de opbouw en terwijl je voeten over het lager gelegen gangboord lopen is het mogelijk om deze voor een deel als reling te gebruiken waardoor je langer rechtop kunt lopen met de lijn in je hand. = sneller vooruit gaan en beter zicht)

Nogmaals: dit is misschien niet op elke boot het geval. Steek voldoende tijd in het ontwikkelen van het best mogelijke systeem. Dit kan aan de hand van dummy materiaal.

Verwacht ook een hele hoge moeilijkheidsgraad bij het terug aan boord halen van een drenkeling ook als je met twee bent. Zelfs wanneer de zwemladder uitgeklapt is . Probeer maar eens de zwemladder op te gaan in zwempak bij een geankerde boot met wilde golven. Wat moet dat zijn wanneer de situatie zich echt voor doet?
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 16:54 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 17:05 #1661533

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Deze draadjes zijn nuttig leesvoer over veiligheidslijnen:

zeilersforum.nl/index.php/foru...een-3-punts-lifeline

zeilersforum.nl/index.php/foru...single-handed-zeilen

nepal schreef :
Probeer maar eens de zwemladder op te gaan in zwempak bij een geankerde boot met wilde golven.
Zou ik niet proberen. Te groot risico dat je een klap van de boot krijgt en misschien zelfs bewusteloos wordt gemept.
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 17:15 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 18:25 #1661547

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
La Mavare schreef :
Eeen veiligheidslijn enkel vast maken aan je looplijn is niet zo verstandig.
Haal hem er onder door en klik hem aan je vest/harnas.

Dit vind ik interessant. Kun je daar iets meer over vertellen? Waarom is dat verstandiger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 18:38 #1661552

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2491
wat vinden jullie hiervan?

www.zeilers.shop/kopen/kong-el...P_GZTUukI3Ngd2R5pq8M

Die test in Practical Boat Owner stelt dat je eigenlijk alleen de Kong Tango of Wichard Proline moet hebben. Ik weet alleen niet of dit dan een Kong Tango is.
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 18:38 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 18:48 #1661554

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
De Kong Tango is een haak, zie www.kong.it/en/product/tango/. De Tango is dus niet een complete veiligheidslijn.
Wat betreft je link naar de Kong bij de zeilers.shop: dat is de Kong Elastic Tether Double. Zie daarvoor het artikelnummer. Het enige verschil is dat de haken bij de zeilers.shop rood zijn en op de website van Kong blauw. Ik heb geen idee hoe dat zit, maar de artikelnummers komen overeen, K283SETE01KK.
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 18:49 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 19:24 #1661559

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2491
Duidelijk, thanks. Dus de gebruikte haak in die veiligheidslijn is dus inderdaad de Tango.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 19:39 #1661563

  • kwillems
  • kwillems's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 354
Inmiddels vond ik ook wat informatie over de opening van de Kong.
Het ontloopt elkaar niet zo veel geloof ik.

Wichard


Kong
Laatst bewerkt: 24 nov 2025 19:44 door kwillems.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 19:55 #1661566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18151
Voor wie een paar flinke haken wil waarmee je aan allerhande kunt vastklikken?
Dit heb ik nog liggen.
Met valbeveiliging!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 24 nov 2025 22:52 #1661581

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8905
Als je dit niet snapt, dan ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 25 nov 2025 05:32 #1661583

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4117
La Mavare schreef :
Als je dit niet snapt, dan ...

Dan ga jij het nu uitleggen?
Wat heeft een forum nou voor zin met dit soort posts…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe veiligheidslijn/tether 25 nov 2025 07:40 #1661594

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8905
Dat heb ik hiervoor al gedaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl