Mijn stuurtafel is gemaakt en het kompas is gesteld door een "deviatie verzieker" (kompassteller) die dat als vriendendienst, voor een kop koffie, heeft gedaan. Daarbij maakte hij geen gebruik van een kompaspaal, die dingen zijn uit de tijd. Tegenwoordig gaat dat met GPS en (nog steeds) met landmerken zoals torens, schoorstenen, lichtopstanden etc. Het gaat ook zonder landmerken maar dan moet er zonlicht zijn, een klein beetje is al genoeg, zolang er maar een schaduw geworpen kan worden. Simpel gezegd werkt het zo; een een rechtopstaande pen werpt zijn schaduw om precies X uur, X minuten en X seconden over X graden. Met een GPS en een rekenmachientje, dat dat de zonnenstand per seconde op een bepaalde positie uit zijn bolle hoofd weet, (variatie is ook bekend) kan je precies de deviatie vast te stellen. Wel moet het schip rondjes draaien zodat dat grootste afwijkingen er uitgewerkt kunnen worden en voor de overgebleven foutjes een stuurtafel (tabel met kompasafwijkingen) opgesteld kan worden.
Dat ronddraaien kan met een sleepboot of boegschroef en wanneer er ruimte genoeg is gewoon varend met het roer hard over en af en toe een klappie vooruit.
Het kan letterlijk overal gedaan worden tot in het Ganzendiep aan toe.