Op de laptop schrijft het wat makkelijker dan op het tabletje.
Nu dus wat dieper op de wetgeving mbt zorgverzekering etc ingaan.
Ik pretendeer niet de volledigheid van deze materie te kunnen doorgronden. Ik denk dat niemand in Nederland dat kan, simpel vanwege het feit dat veel regelgeving aan elkaar is vastgeknoopt en dat op elke regel per definitie uitzonderingen mogelijk zijn.
Daarbij komt nog dat je met het toepassen hiervan in hoofdzaak te maken hebt met ambtenaren.
(need I say more)
Daar gaan we dan.
Verzekeringsplichtig voor de Zorgverzekeringswet :
Artikel 2
1. Degene die ingevolge de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de daarop gebaseerde regelgeving van rechtswege verzekerd is, is verplicht zich krachtens een zorgverzekering te verzekeren of te laten verzekeren tegen het in artikel 10 bedoelde risico.
We gaan dus bij de AWBZ kijken:
Artikel 2
Ingezetene in de zin van deze wet is degene, die in Nederland woont.
Artikel 3
1. Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.
2. Voor de toepassing van het eerste lid worden schepen welke in Nederland hun thuishaven hebben, ten opzichte van de bemanning als deel van Nederland beschouwd.
Artikel 5
1. Verzekerd overeenkomstig de bepalingen van deze wet is degene, die:
a. ingezetene is;
Terug naar de de Zorgverzekeringswet;
Paragraaf 2.2. De acceptatieplicht
1. Artikel 3
1. Een zorgverzekeraar is verplicht met of ten behoeve van iedere verzekeringsplichtige die in zijn werkgebied woont alsmede met of ten behoeve van iedere verzekeringsplichtige die in het buitenland woont, desgevraagd een zorgverzekering te sluiten.
Deze regelgeving overziend kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat vertrekkers gewoon verzekerd zijn voor de ZVW.
Dan het GBA (gemeentelijk basis administratie)
Artikel 1
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in een basisadministratie is opgenomen;
Ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
woonadres:
a. het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;
– briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken;
adres: het woonadres, dan wel bij het ontbreken hiervan of bij toepassing van artikel 67, het briefadres.
Artikel 48
1. Aan de aangifte van vertrek van de ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, worden gegevens betreffende het volgende land van verblijf en het eerste adres van verblijf in dat land ontleend.
Artikel 49
1. Indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 67 van toepassing is, wordt op aangifte een briefadres opgenomen.
2. Met betrekking tot de ingeschrevene die in verband met zijn vertrek uit Nederland geen ingezetene is, wordt het eerste adres van verblijf in het volgende land van verblijf opgenomen.
Artikel 65
1. Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen.
Artikel 66
1. De ingezetene die zijn adres wijzigt, is verplicht binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, dient hij een briefadres te kiezen en is hij verplicht overeenkomstig het bepaalde in de vorige volzin aangifte van adreswijziging te doen.
2. Hij doet in die aangifte mededeling van het nieuwe en het vorige adres.
Artikel 68
1. De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.
2. Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
Artikel 70;
2. In de aangifte van een briefadres dienen de redenen voor de aangifte van een briefadres te worden medegedeeld. Bij de aangifte dient een schriftelijke verklaring van instemming te worden gevoegd van degene bij wie het briefadres wordt gehouden.
3. Degene bij wie het briefadres wordt gehouden, is verplicht om op verzoek van het college van burgemeester en wethouders, desverlangd in persoon, ter zake van dat briefadres de inlichtingen te geven en de geschriften over te leggen die noodzakelijk zijn voor de bijhouding van de basisadministratie.
Tot zover actuele relevante wetgeving.
Ik schreef al over ambtenaren.
Gemeente ambtenaren kunnen maar moeilijk overweg met het begrip “briefadres”.
Zij hebben een onderzoeksplicht jegens de adresgever om de juistheid van de basisadministratie te kunnen waarborgen.
Zij vinden dat allerlei duistere figuren briefadressen misbruiken.
Ze hebben de koppen bij elkaar gestoken en zijn met een circulaire gekomen waarin er nadere beleidsregels zijn gesteld t.a.v. het briefadres. (Google op beleidsregel briefadres.)
Een van die beleidsregels is de geldigheidsduur van het adres. Die wordt gesteld op 3 maanden, met een mogelijkheid van verlening tot een jaar. Zo staan er nog meer onzinbepalingen in die circulaire.
De rechter heeft echter keihard afgerekend met die duurbepalingen.
De wet geeft geen maximumtermijn aan de geldigheid van een briefadres, ambtenaren mogen niet zelfstandig een dergelijk termijn stellen en zijn derhalve nietig, (niet, of ook de ambtenaren)
Deze circulaire is er wellicht de oorzaak van dat zorgverzekeraars ook met allerlei termijn schermen.
Alles overziend kom ik tot de volgende slotsom:
Je vertrekt met je boot en hebt geen huis meer in Nederland,
Je bent verplicht om je bij het GBA te melden,
Je bent ook niet woonachtig in het Buitenland,
Je neemt een briefadres en blijft derhalve ingezetene,
Dus val je onder de AWBZ en derhalve ben je verplicht om je voor de ZVW te verzekeren.
In de ZVW zijn regels opgenomen met betrekking tot vergoedingen, daar ben ik in dit stuk niet op ingegaan.
Ten aanzien van betaling van premie, eigen bijdrage via de belastingen en toeslagenwet valt natuurlijk ook een boek over te schrijven, maar nu even niet.
Dit stuk is natuurlijk voor verbetering en correctie vatbaar.
Paul