Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vertrekken. Willen is kunnen?

Vertrekken. Willen is kunnen? 30 jan 2015 07:57 #592100

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
FMJ schreef :
Zo'n windvaan blijkt een kwetsbaar ding dus.

In dit geval kun je niet echt spreken over 'ZO'N WINDVAAN' Mijn boot is biujna 15 meter lang en weegt geladen en wel rond de 20 ton. Voordat ik wegging moest er een stuurinrichting zijn, die het mij mogelijk moest maken te rusten. Na een intensieve studie van het aanbod voor windvanen kwam ik eigenlijk niet uit de voeten voor een acceptabel bestaand product en heb ik een eigen ontwerp gemaakt en gebouwd. Het principe bestaat uit een vrijdraaiend aangehangen extra roerblad voorzien van een trimblad. Dit trimblad wordt via een stangenstelsel versteld door een vaan. Zodra de vaan uit de middenstand gaat wordt het roerblad door het trimblad omgezet en stuurt daarmee de boot.

Mijn persaoonlijke problematiek is, dat ik in mijn technische carriere heb gewerkt in (verpakkings)machinebouw. De omstandigheden op zee in zware zeegang en harde wind waren mij onbekend en dat heeft er toe geleid, dat sommige onderdelen gewoon te licht waren uitgevoerd. De meest dramatische schade was dat het gehele mechanisme van zijn fundatie werd afgerukt omdat uit eindelijk na enkele jaren functionering de onderste twee bevestigingsflenzen bezweken.

Zoals altijd in eenmalig uitgevoerde prototypes moet worden herzien en verbeterd. De werking van het geheel was perfect, Eenmaal ingesteld liep de boot als op rails en schommelde de koers binnen een afwijking van 2 tot 3 graden. Geen enkele leverancier heeft mij dat willen garanderen

De gehele windvaan wordt gewoon gerepareerd en op verschillende punten verzwaard. Ik moet uiteindelijk nog een heel eind tot Brisbane..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrekken. Willen is kunnen? 30 jan 2015 08:16 #592103

Wat een avontuur! Ook erg lekker leesvoer. Ik sluit me aan bij Sunday naar aanleiding van alle voors en tegens over zee-ankers op het forum wil ik heel graag weten hoe jij die voert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrekken. Willen is kunnen? 30 jan 2015 08:23 #592104

  • TWTB
  • TWTB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 160
Sunday schreef :
Zou wel willen weten wat je drijfanker is en hoe je dat voert. Hoe groot? Over boeg of hek? Hoe gedraagt je boot zich daarbij qua ligging naar de golven?

Mijn drijfanker was een series drogue. Op mijn Facebook pagina heb ik er over geschreven en staan een paar fotos.

Ik heb ooit een Youtube filmpje gezien met een vergelijkend warenonderzoek over sleepankers. Wat mij betreft is een series drogue de meest logische benadering voor de problematiek van het ankeren op water. Elk ding wat je te water gooit kan pas een kracht opleveren als het snelheid heeft in het water. Die snelheid wordt geleverd door je boot. Gooi je het anker over de boeg uit, dan moet je boot dus achteruit varen om een houdkracht te genereren Mijn boot vaart zeer beroerd achteruit. Mijn drijfanker gat dus over de achterplecht. Een series drogue is echt functioneel en bij harde wind gaat mijn (voorwaartse) snelheid niet hoger dan 2 knopen (over de grond). Zit je in een stroming dan komt die snelheid er bij.

Het uitzetten moet met zorg gebeuren. Het spul moet gestrekt te water gaan, want een kluwen heeft veel minder weerstand en verdwijnt niet vanzelf maar wordt vast getrokken en zorgt voor problemen bij het inhalen.

Het inhalen van een series drogue gaat probleemloos als je hem achterstevoren binnen trekt. Dus ik had een neuringlijn vast zitten aan de eind ballast.

De drogue had ik opgeborgen in een zak, met de bevestigingtrossen op de bodem en de rest lus voor lus opgestapeld in de zak. Boven in de zak zat dan de ballast (een eind ketting) en de knoop van de neuringlijn. De neuringlijn zat op een haspel die aan de achterrailing is bebestigd.

Om uit te zetten gooide ik de ballast als eerste overboord en liet ik rustig de drogue en de neuring lijn uitlopen.


Mijn boot ging rollen als een gek, maar wel met de kont op de golven, en het liggen achter het anker was niet echt gemakkelijk. Wel gaf het mij een veilig gevoel en kon ik rusten en slapen.

Ik ben het hele spul drie dagen voor aankomst verloren. :woohoo: Die ochtend bleek, dat een van de bevestigings trossen was doorgeschavield samen met de neuringlijn en alleen de tweede nog vastzat, Een uurtje later ging de tweede tros. Een uitstekende oplossing voor het vraagstuk hoe je een series drogue van 150 meter binnenhaalt zonder neuringlijn.....
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 08:39 door TWTB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrekken. Willen is kunnen? 30 jan 2015 08:30 #592108

Wat een avontuur zeg; fijn dat je dit zo open wilt delen. Dit soort ervaringen (angst, onbekendheid wat er komen gaat etc) zullen weinig van ons zo intensief meemaken; mss maar goed ook.
Gaaf dat je in staat bent hiervan te leren en met frisse moed weer verder gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrekken. Willen is kunnen? 30 jan 2015 13:32 #592175

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Gefeliciteerd met je geslaagde oversteek.

Als ik dat zo lees vraag ik me af hoe A technische mensen het wagen op zee te gaan.

Ons bootje is slechts geschikt voor kustvaart, naar de huidige normen eigenlijk enkel geschikt als brandhout. Ik ben ook mekanieker, een van de oude slag. Heb meer last met het inpluggen van een router als met het repareren van een diesel.
Dankzij mijn technische kennis vaar ik nog steeds, alle oude vrienden ( Met veel jongere grotere moderne jachten ) zitten reeds achter de geraniums.

Na jouw avonturen : KISS ( Keep It Stupid simple ) maar dan dubbelsterk.

( Ik ben aan m´n 4e set davits toe, iedere keer veel sterker )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vertrekken. Willen is kunnen? 30 jan 2015 15:07 #592206

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dank voor het delen van je verhaal over series drogue.
Alleen dàt verdient al een eigen topic. Over drogue en zeeanker wordt veel gesproken hier, maar weinig met hands-on ervaring in echt serieuze omstandigheden.
Jammer dat je'm kwijt bent, dure dingen. Maar het ding drie dagen voeren vraagt ook wel om heel bijzondere maatregelen tegen doorschavielen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl