Het blijkt, dat de NL regering een merkwaardige move heeft gemaakt. zie sea-watch.org/en/dutch-government-confirms-correct-registration-and-flag-of-sea-watch-3-ship-still-blocked-in-malta/
Eerst actief diplomatieke druk op Malta om dit met NL-ICP varende vaartuig erkend te krijgen als schip met NL flag. Terwijl het een commercieel/professioneel vaartuig is, dus per definitie geldt dan het ICP niet meer ( het is geen 'pleasure craft") Zelfs zeggen ze een SAR vaartuig te zijn, maar ook dat is geen "pleasurecraft".
Vervolgens stuurt ze een directieve naar Watersportverbond, dat ze niet meer : Flag nederlands "vermelden.
Hat bovenstaand probleem was al uit de wereld, als ze alleen maar de feitelijke juistheid, dat een ICP niet geldt op professioneel schip, hadden gecommuniceerd.
Conclusie: de regering wilde niet meer in een positie terechtkomen, de verantwoordelijkheid te hebben over die vluchtelingen/illigale immigranten en daarom zijn nu duizenden Nederlandse schippers gedupeerd.
Ja, je kunt dus een kadastrale registratie nemen met zeebrief. Ok voor een 18 m jacht; een fractie van de kosten. Maar voor een zevendehands jachtje, dat een mooi zomerweekend 's naar Blankenbergen of Borkum wil, is 't wel bijna 10% van de kostprijs. En voor mij helemaal onmogelijk, 't kadaster gaat niet naar gr. voor een meting en merk. En er zijn wel duizenden in mijn situatie.
Nog maar 16 jaar geleden, werd er in frankrijk actief gecontroleerd en bekeurd als je geen vlaggebrief had. Ik ken meerdere mensen, die toen honderden guldens boete hebben betaald. Dat zou zo maar weer kunnen gebeuren, nu er geen vlag meer in ICP wordt vermeld.
In Spanje, Portugal en Griekenland zal je zeker problemen krijgen. Ja een eigen-gemaakt document zal dan wel helpen toch 't land binnen te komen. Het heeft wel grote risico's, want als je bij een ongeluk betrokken raakt, ook buiten je schuld, dan zal de echtheid van je papieren worden onderzocht. En denk maar niet, dat de NL regering voor jou een leugentje zal willen vertellen, zoals ze bij de Sea-watch wel deden. Als de papieren niet correct zijn, krijg je de vaak de schuld van 't ongeval en hoeft de verzekering niet te betalen. Dus, ja toch wel een groot risico.
Toch zegt de wet nog steeds, dat een een schip, dat eigendom is van Nederlanders een Nederlands schip is en de nederlandse vlag dient te voeren.
zie punt 40 in legal.un.org/legislativeseries/documents/untlegs0005.pdf
Hier wordt ook de grens van 20Ton genoemd. Tot 15 jaar geleden konden we daarom voor onze kleinere schepen een officiele vlaggebrief bij de ANWB krijgen. ( "namens min.Verkeer en Waterstaat") Dit zou dus nu weer moeten worden ingesteld. Op grond van de wet is er alleen maar een controle op eigendomsbewijs en paspoort nodig om de vlaggebrief te verstrekken.