Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 15:19 #1273178

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ze hadden met een vlaggebrief, zoals dat tot 2014 bestond, ook geen probleem gehad.
En ik denk dat ik het antwoord al kan vermoeden als AndreAzure gevraagd zou worden of hij genoegen zou nemen met een vlaggebrief a raison van €30,= (of €88, wat de Duitsers vragen voor hun vlaggebrief, voor schepen tot 15m lengte) , ook als dat zou betekenen dat z'n schip dan geen registergoed zou zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 15:20 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 15:37 #1273184

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Wadloper schreef :
De KNWV is een belangenorganisatie, geen bedrijf. Veel mensen die een ICP aanvragen zijn er lid van. Ik heb verder niks met ze, want ik heb niet veel aan ze gehad, maar ik denk dat we ervan mogen uitgaan dat de bond ernaar streeft dat ICP kostendekkend uit te geven. Een paspoort kost ook niet niks en wordt wèl uitgegeven door de overheid. Maar het is nog een stuk duurder dan een ICP.

Als je definitie van 'commercieel' is dat alleen vennootschappen, firma's en eenmanszaken (bedrijven met winstoogmerk) commerciële activiteiten kunnen ontplooien ben ik het helemaal met je eens. Maar ook stichtingen en verenigingen (zoals het KNWV) kunnen gewoon winst maken, ze mogen die alleen niet uitkeren aan bij de stichting/vereniging betrokken personen. De organisatievorm zegt dus niet veel.

Of het ICP duur of goedkoop is in vergelijking met andere documenten hangt af van je persoonlijke 'waar-voor-je-geld' beleving. En hoeveel marge de bonden op het ICP maken kun je alleen zeggen als je in hun boeken kunt kijken. Ik kan dat niet.

De vergelijking met paspoorten gaat wat mij betreft wat mank: de overheid kan in tegenstelling tot de bonden niet besluiten om te stoppen met de uitgifte van het document.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 15:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 17:22 #1273220

JotM schreef :
Ze hadden met een vlaggebrief, zoals dat tot 2014 bestond, ook geen probleem gehad.
En ik denk dat ik het antwoord al kan vermoeden als AndreAzure gevraagd zou worden of hij genoegen zou nemen met een vlaggebrief a raison van €30,= (of €88, wat de Duitsers vragen voor hun vlaggebrief, voor schepen tot 15m lengte) , ook als dat zou betekenen dat z'n schip dan geen registergoed zou zijn.

;) ik zeg niets meer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 18:47 #1273248

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
JotM schreef :
Ze hadden met een vlaggebrief, zoals dat tot 2014 bestond
die bestaat niet meer.
Wat is er nou zo brandend?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 19:45 #1273269

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
En als ie nog wel bestond hadden er in Italië geen schepen aan de ketting gelegen. Dat anderen aan de ketting liggen mag jij geen probleem vinden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 20:32 #1273293

JotM schreef :
En als ie nog wel bestond hadden er in Italië geen schepen aan de ketting gelegen. Dat anderen aan de ketting liggen mag jij geen probleem vinden.

Als die wel nog bestond hadden diezelfde mensen die nu aan de ketting liggen waarschijnlijk nog steeds een ICP gehad en aan de ketting gelegen. Of wat is het verschil met een vlaggenbrief van voor 2014 en erna? Het ICP bestaat namelijk al decenia en mensen pakken deze met een reden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 20:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 20:39 #1273297

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Net als in Duitsland nog steeds het geval is, bestond de vlaggebrief naast het ICP. De vlaggebrief was wél een document in de zin van art 91 van het zeerechtverdrag.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 21:01 #1273310

JotM schreef :
Net als in Duitsland nog steeds het geval is, bestond de vlaggebrief naast het ICP. De vlaggebrief was wél een document in de zin van art 91 van het zeerechtverdrag.

Hier lees ik dat de vlaggenbrief in Mederland is vervallen in 2006, niet 2014? Vervanger lijkt het ICP of zeebrief te zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 21:14 #1273316

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Regeling afgifte vlaggebrieven door aangewezen organisaties

[Regeling vervallen per 01-07-2014.]
Geldend van 01-01-2002 t/m 31-12-2013

wetten.overheid.nl/BWBR0004006/2002-01-01

Edit:
In de laatste vorm gold de regeling van 2002 tot 2014, de regeling was van juli 1986.

Edit 2:
Als je één bladzijde terug gaat en je volgt de link naar de gearchiveerde ANWB-website anno 2004 die ik daar postte vind je informatie over de vlaggebrief naast het ICP. Het eerste voor zeevaart, het tweede voor binnenvaart plus aansluitende kustwateren (met uitzondering van Frankrijk).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 21:25 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 21:55 #1273332

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
JotM schreef :
Volgens mij gooi je nu rijp en groen het zeerecht en rechten in de binnenvaart door elkaar.

Als zeezeiler heb je met beide te maken. Je kunt komend vanaf zee formeel niet legaal zonder zeebrief of ICP een buitenlandse haven aanlopen.

In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen (tenzij je pech hebt). In al die jaren zijn we nog nooit op zeebrief of ICP gecontroleerd. Wel op paspoorten en huisdieren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 21:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 apr 2021 22:29 #1273342

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van mensensmokkel en drugssmokkel, zal de controle op de buitengrenzen alleen maar gaan toenemen. Komt nog bij de het VK geen Europa gebied meer is.

Zelf een keer opgebracht in Duinkerken en direct een boete moeten betalen is wel een avontuur, maar wil dit geen tweede keer of meer meemaken.

Zorg gewoon dat je documenten in orde zijn.

Je zal maar in Italie aan de ketting worden gelegd.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 07:28 #1273423

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
JotM schreef :
En als ie nog wel bestond hadden er in Italië geen schepen aan de ketting gelegen.
dat ligt eraan, alleen als ze dan niet ook voor een ICP gekozen zouden hebben. Er is, al lang, een geldig document en als je op zee vaart moet je dat hebben, zo zijn de regels. (die ik absurd, geld uit moeten geven om geen last met roverheden te krijgen, vind maar dat is niet relevant)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 08:08 #1273437

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
TuuLeVi schreef :
Er is, al lang, een geldig document en als je op zee vaart moet je dat hebben, zo zijn de regels. (die ik absurd, geld uit moeten geven om geen last met roverheden te krijgen, vind maar dat is niet relevant)

Als je op de zeebrief doelt: voor pleziervaartuigen is een zeebrief in Nederland niet verplicht. Dat o.a. de Italiaanse overheid het dé facto wel verplicht is jammerlijk, daar zijn we het denk ik eens.

Het wordt wel al decennia aangeraden om een zeebrief voor een schip aan te vragen als je verder dan Noord-/Oostzee gaat, dus ik heb ook wel een beetje een "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten" gevoel, gecombineerd met "wie z'n billen brandt ..." als je op de Med zeilt met een ICP. Daartegenover, als de problemen van een stel Nederlandse zeezeilers zouden worden opgelost met een vlaggebrief a la de Duitse oplossing voor (kleine) pleziervaartuigen, waarom niet?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 08:13 #1273443

JotM schreef :
TuuLeVi schreef :
Er is, al lang, een geldig document en als je op zee vaart moet je dat hebben, zo zijn de regels. (die ik absurd, geld uit moeten geven om geen last met roverheden te krijgen, vind maar dat is niet relevant)

Als je op de zeebrief doelt: voor pleziervaartuigen is een zeebrief in Nederland niet verplicht. Dat o.a. de Italiaanse overheid het dé facto wel verplicht is jammerlijk, daar zijn we het denk ik eens.

Het wordt wel al decennia aangeraden om een zeebrief voor een schip aan te vragen als je verder dan Noord-/Oostzee gaat, dus ik heb ook wel een beetje een "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten" gevoel, gecombineerd met "wie z'n billen brandt ..." als je op de Med zeilt met een ICP. Daartegenover, als de problemen van een stel Nederlandse zeezeilers zouden worden opgelost met een vlaggebrief a la de Duitse oplossing voor (kleine) pleziervaartuigen, waarom niet?

Voor een dubbeltje op de 1e rang zitten wil iedereen wel natuurlijk ;). Het mogen van mij best ook een aantal honderden euro's zijn. Echter, nu gaat een registratie en zeebrief mij 2.5k kosten. Dat is wel wat veel. Maar goed, als het erop aankomt, zal ik wel moeten. (niet voor Griekenland en Turkije trouwens). Ik verwacht dan wel ook rode lopers, kanonschoten, champagne en koorzang op de steiger in Italië, als ik met mijn goud-gedrukte zeebrief kom binnen zeilen. :)
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 08:14 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 08:26 #1273450

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
JotM schreef :
Als je op de zeebrief doelt: voor pleziervaartuigen is een zeebrief in Nederland niet verplicht
in NL niet, erbuiten wel.
JotM schreef :
als de problemen van een stel Nederlandse zeezeilers zouden worden opgelost met een vlaggebrief a la de Duitse oplossing voor (kleine) pleziervaartuigen, waarom niet?
omdat die gewoon een Zeebrief kunnen (en zouden moeten) aanvragen. Er is dus he-le-maal geen probleem. En al helemaal niet, zoals jij stelt, brandend.

En tja, zo'n Zeebrief is, eenmalig, ongeveer net zo duur als een half jaar wegenbelasting van hun SUV; overheid kost(veel) geld...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 08:30 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 08:34 #1273459

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
...Het mogen van mij best ook een aantal honderden euro's zijn. Echter, nu gaat een registratie en zeebrief mij 2.5k kosten. Dat is wel wat veel. Maar goed, als het erop aankomt, zal ik wel moeten. (niet voor Griekenland en Turkije trouwens). Ik verwacht dan wel ook rode lopers, kanonschoten, champagne en koorzang op de steiger in Italië, als ik met mijn goud-gedrukte zeebrief kom binnen zeilen. :)

Dat snap ik wel, ook al zou je ook kunnen stellen dat een deel van de financiële pijn voortkomt uit de keuze nog een tijdje in de Med te blijven en niet na oplevering in max 6 maanden terug naar NL te varen obv een tijdelijke zeebrief obv art 11, eerste lid, waarvoor geen brandmerken ter plaatse en teboekstelling nodig was geweest en waarvoor de financiële pijn dus een stuk minder was geweest, toch?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 08:41 #1273466

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
TuuLeVi schreef :
Er is dus he-le-maal geen probleem. En al helemaal niet, zoals jij stelt, brandend.

Dat is jouw interpretatie en dat staat je gelukkig vrij. Naar wat ik uit media en ook hier op ZF heb begrepen* zijn er mensen die nu wel in de problemen zitten, of dat iig zo ervaren. Ook al ben ik van mening dat die "problemen" tenminste ten dele zelf veroorzaakt zijn ("gegokt en verloren") wil ik niets afdoen aan de (gepercipieerde) situatie waar een aantal mensen zich in bevindt.

* Ik kan 'm niet terugvinden maar ik meen me te herinneren dat een ZF lid dit voorjaar aan de Spaanse overheid bewijs moet overhandigen dat zijn schip gerechtigd is de Nederlandse vlag te voeren. Wat nu niet lukt omdat het Kadaster onder de huidige omstandigheden niet naar Spanje gaat om te brandmerken. Kan en mag jij geen probleem vinden, maar ik kan mij goed voorstellen dat als iemand zich nu in die situatie bevindt hij/zij dat wel als problematisch ervaart.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 11:22 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 09:11 #1273480

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
...Het mogen van mij best ook een aantal honderden euro's zijn. Echter, nu gaat een registratie en zeebrief mij 2.5k kosten. Dat is wel wat veel. Maar goed, als het erop aankomt, zal ik wel moeten. (niet voor Griekenland en Turkije trouwens). Ik verwacht dan wel ook rode lopers, kanonschoten, champagne en koorzang op de steiger in Italië, als ik met mijn goud-gedrukte zeebrief kom binnen zeilen. :)

Dat snap ik wel, ook al zou je ook kunnen stellen dat een deel van de financiële pijn voortkomt uit de keuze nog een tijdje in de Med te blijven en niet na oplevering in max 6 maanden terug naar NL te varen obv een tijdelijke zeebrief obv art 11, eerste lid, waarvoor geen brandmerken ter plaatse en teboekstelling nodig was geweest en waarvoor de financiële pijn dus een stuk minder was geweest, toch?

Dat klopt JotM. Was wel een beetje racen geworden: van Istanbul naar Hellevoet in 1 seizoen :) Niet mijn ding. Maar wil ook niet te veel klagen. We genieten enorm van ons avontuur (dat door corona nog wat langer duurt). Die eventuele 2.5 k ben ik snel weer vergeten. Vorig jaar hebben we 2 maanden (!) op de boot doorgebracht op de MED. Dit jaar gaat dat zeker weer gebeuren. Zowel de boot, als de omgeving zijn fantastisch. :)
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 09:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 09:12 #1273481

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
JotM schreef :
die "problemen" tenminste ten dele zelf veroorzaakt zijn ("gegokt en verloren")
precies dat :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 10:06 #1273510

AndreAzuree schreef :
Die eventuele 2.5 k ben ik snel weer vergeten. Vorig jaar hebben we 2 maanden (!) op de boot doorgebracht op de MED. Dit jaar gaat dat zeker weer gebeuren. Zowel de boot, als de omgeving zijn fantastisch. :)

In jouw geval zou ik het gewoon doen, 2,5K en een zeebrief. Je hebt een mooie boot, fantastisch zeilgebied, en met dat gekke briefje ben je zo vrij als een vogel om daar in de med welk-land-dan-ook te bezoeken, zonder stress...
Een beetje vakantie daar in het zuiden met z’n 2’en kost ongeveer evenveel, zie het als investering en geniet nog wat langer zorgeloos in de med!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 11:22 #1273541

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
sjoerd1981 schreef :
In jouw geval zou ik het gewoon doen, 2,5K en een zeebrief.
als je een bootje laat bouwen zou ik het allang gedaan hebben, maar ik ben hem niet, he? ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 11:55 #1273550

sjoerd1981 schreef :
AndreAzuree schreef :
Die eventuele 2.5 k ben ik snel weer vergeten. Vorig jaar hebben we 2 maanden (!) op de boot doorgebracht op de MED. Dit jaar gaat dat zeker weer gebeuren. Zowel de boot, als de omgeving zijn fantastisch. :)

In jouw geval zou ik het gewoon doen, 2,5K en een zeebrief. Je hebt een mooie boot, fantastisch zeilgebied, en met dat gekke briefje ben je zo vrij als een vogel om daar in de med welk-land-dan-ook te bezoeken, zonder stress...
Een beetje vakantie daar in het zuiden met z’n 2’en kost ongeveer evenveel, zie het als investering en geniet nog wat langer zorgeloos in de med!

daar gaat het ook op neer komen denk ik. Alternatief is nog om de boot naar Kroatië te zeilen en dan al eerder op transport te zetten naar Hellevoet. Maar plan is toch Italie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 apr 2021 11:56 #1273551

ach, waarom de haast? Ik heb het nu nog niet nodig. En het kan nog niet eens met Corona. Kadaster reist nu niet. Onderwijl komen we dichter bij Italie, en worden de reiskosten voor het kadaster ook lager. Vandaar dat ik geen haast heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 mei 2021 15:17 #1280210

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
...zeebrief op de mat :)
Dus ik hoef niet meer te tobben met een elk jaar te vernieuwen, eigenlijk ongeldig vodje.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 mei 2021 17:34 #1280262

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht dan wel ook rode lopers, kanonschoten, champagne en koorzang op de steiger in Italië, als ik met mijn goud-gedrukte zeebrief kom binnen zeilen.
Vanzelfsprekend. Je vergeet nog de waterpoort van de blusboten, dat is toch wel het minste. JeePee, kom er maar in!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.767 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl