Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 10:34 #1289935

I am Roaring schreef :
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de meeste hier op het forum de zeebrief als een last zien... In Nederland is er geen registratieplicht voor recreatievaartuigen, dat is natuurlijk vreemd, Hoe kan je nu (waterdicht) aantonen dat jouw boot daadwerkelijk jouw eigendom is? Met een koopovereenkomst lever je geen bewijs, hooguit dat je ooit het schip hebt aangekocht, dit is dan ook makkelijk te vervalsen. Omdat die registratieplicht in Nederland er niet is heeft het Watersportverbond ooit het ICP bedacht, maar ook dat blijkt dus niet waterdicht, en het is bovendien niet officieel erkend, ook niet in Nederland. Een lapmiddel dus.
How how!! Het ICP is niet bedacht door het Watersportverbond! Er zijn meerdere landen die een ICP uitgeven. Tevens is de Nederlandse ICP wel officieel erkend in een aantal landen die een bepaalde VN resolutie ondertekend hebben. Het probleem wat in dit topic word besproken is dat sommige landen die het voorheen gedoogden (en dus nooit officieel erkend hebben en dus de VN resolutie niet hebben ondertekend!) het opeens niet meer gedoogden.

Ik ben blij dat ik aantoonbaar en officieel de rechtmatige eigenaar van mijn boot ben. Ik zou ook niet anders willen. "Helaas" is de enige manier om dit te verwezenlijken in Nederland het aanvragen van de zeebrief. Dit brengt inderdaad behoorlijke kosten met zich mee. In andere landen is dit veel beter geregeld dan in Nederland. Daar ben je wel verplicht het schip te laten registreren. Het is dan ook niet vreemd dat men kan vragen het eigenaarschap aan te tonen.
Veel boten zijn even duur of duurder dan een luxe sportwagen, met zo'n auto ben je toch ook blij dat jouw naam op het kentekenbewijs staat? In geval van diefstal blijf jij de eigenaar. Dan hoop je dat de dief gecontroleerd wordt, en uiteraard wordt opgepakt omdat hij/zij met iets rondrijdt (vaart) wat niet van hem/haar is...

Samenvattend; Nederland moet zorgen voor een betaalbare (wereldwijde) registratie voor Nederlandse boten, en tot die tijd ben ik heel blij met mijn zeebrief...

Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Nou genoeg spelden tussen te krijgen. Als je vaargebied niet groter is dan onderstaande landen is een ICP officieel erkend en dus geen probleem:
  • Oostenrijk
  • België
  • Kroatië
  • Tsjechië
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Hongarije
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Nederland
  • Roemenië
  • Servië
  • Slowakije
  • Verenigd Koninkrijk
ICP is geldig op binnen- en kustwateren. Dus als je vanuit internationale wateren een land in deze lijst binnenkomt, dan geldt is een ICP niet meer (officieel) voldoende.

www.watersportverbond.nl/recre...id-icp-binnen-europa
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 10:37 #1289937

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
I am Roaring schreef :
Samenvattend; Nederland moet zorgen voor een betaalbare (wereldwijde) registratie voor Nederlandse boten, en tot die tijd ben ik heel blij met mijn zeebrief...

Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.

"Tot die tijd"? Jij hoeft toch helemaal niet te wachten op een goedkopere vorm van registratie? Je hebt een Zeebrief. Zijn de kosten daarvan niet eenmalig?

Maar verder is het natuurlijk vrij belachelijk dat een boot voor privégebruik, zoals een jacht, in Nederland alleen officieel kan worden geregistreerd via een Zeebrief. Het registreren van een auto (kentekenbewijs) kost ook geen kapitalen en dat lijkt me redelijk vergelijkbaar.

Volgens mij is er in het Verenigd Koninkrijk ook geen registratieplicht. Maar er bestaat daar wel een rechtsgeldige en betaalbare registratiemogelijkheid.
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 10:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 11:13 #1289951

I am Roaring schreef :
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de meeste hier op het forum de zeebrief als een last zien... In Nederland is er geen registratieplicht voor recreatievaartuigen, dat is natuurlijk vreemd, Hoe kan je nu (waterdicht) aantonen dat jouw boot daadwerkelijk jouw eigendom is? Met een koopovereenkomst lever je geen bewijs, hooguit dat je ooit het schip hebt aangekocht, dit is dan ook makkelijk te vervalsen. Omdat die registratieplicht in Nederland er niet is heeft het Watersportverbond ooit het ICP bedacht, maar ook dat blijkt dus niet waterdicht, en het is bovendien niet officieel erkend, ook niet in Nederland. Een lapmiddel dus.
Ik ben blij dat ik aantoonbaar en officieel de rechtmatige eigenaar van mijn boot ben. Ik zou ook niet anders willen. "Helaas" is de enige manier om dit te verwezenlijken in Nederland het aanvragen van de zeebrief. Dit brengt inderdaad behoorlijke kosten met zich mee. In andere landen is dit veel beter geregeld dan in Nederland. Daar ben je wel verplicht het schip te laten registreren. Het is dan ook niet vreemd dat men kan vragen het eigenaarschap aan te tonen.
Veel boten zijn even duur of duurder dan een luxe sportwagen, met zo'n auto ben je toch ook blij dat jouw naam op het kentekenbewijs staat? In geval van diefstal blijf jij de eigenaar. Dan hoop je dat de dief gecontroleerd wordt, en uiteraard wordt opgepakt omdat hij/zij met iets rondrijdt (vaart) wat niet van hem/haar is...

Samenvattend; Nederland moet zorgen voor een betaalbare (wereldwijde) registratie voor Nederlandse boten, en tot die tijd ben ik heel blij met mijn zeebrief...

Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.

2 speldjes :) :

-het kost mij 2500 euri (boot ligt in het buitenland, daar gekocht)
-ik heb al een bewijs van betaling, levering + contract. Boot is dus op die manier ook aantoonbaar van mij.
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 11:13 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 11:22 #1289956

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Wadloper schreef :

Volgens mij is er in het Verenigd Koninkrijk ook geen registratieplicht. Maar er bestaat daar wel een rechtsgeldige en betaalbare registratiemogelijkheid.

In Engeland bestaat het zgn SSR (small ships register) part 1 tm 4 of zo
Voor pleziervaart 1 en 3

1) vergelijkbaar met kadaster , met het grote verschil dat een surveyor langs kan / moet komen om eea op te meten , dit zijn geaccrediteerde mensen die lokaal werken , kosten totaal zo’n 500 GBP en een aantal eisen om een SSR part 1 te krijgen

3) hetzelfde als ons ICP , niet een officiële zeebrief of inschrijving maar wordt wel geaccepteerd omdat dit alleen verkrijgbaar was voor UK particuliere en er wordt (net zoals nu het ICP) meer controle gedaan op de persoon die inschrijft . En totdat er misbruik van wordt gemaakt (onwaarschijnlijk omdat de registratie moeilijker was dan met het ICP) zal het waarschijnlijk geaccepteerd blijven ?

Ps buiten de EU word ons ICP zonder mankeren geaccepteerd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 11:24 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 11:30 #1289958

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Orange Sunset schreef :
ICP is gewoon geldig voor kustwateren, maar inderdaad niet voor buiten territoriale wateren.

Ik kan me vergissen , maar buiten de territoriale wateren is dacht ik niets verplicht ?
Je hebt ook bepaalde rechten niet , zoals bijstand van de NL regering als je geënterd wordt door een bijvoorbeeld Spaanse marine boot , maar er is volgens mij geen enkele verplichting om buiten de territoriale wateren een registratie te hebben ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 12:02 #1289966

@ Wadloper, je hebt gelijk, ik heb een zeebrief en die blijft geldig, wat ik wilde aangeven is dat er geen alternatief is op dit moment, en totdat die er hopelijk ooit wel komt, anderen eigenaren alleen maar met een zeebrief een "officiële" registratie hebben. En ik ben het met je eens dat er het vreemd is dat er geen internationaal erkende registratie is van pleziervaartuigen die wel betaalbaar is

@Andre, Ik ben me bewust van de hoge kosten die het met zich meebrengt. Dat zou ook anders moeten kunnen. Maar een eigendomsbewijs heb je in de basis niet. Je hebt een betalingsoverzicht en een contract. Dat betekent dat er een moment was (momentopname) dat je eigenaar was van het schip. Stel nu dat, in een onverhoopte situatie, een ander jouw schip mooier vindt dan jij maar er niet voor wil betalen en de boot gewoon meeneemt (dat is diefstal). Hij frutselt een contract in elkaar en gaat lekker rondvaren, de autoriteiten controleren niet want er is geen registratie nodig, dan kun je toch niet aantonen dat het nog steeds jouw eigendom is?

@ Orange Sunset, de reden dat die landen het ICP niet meer gedogen, is omdat het systeem van het Nederlandse ICP zo lek was (is) als een mandje. Dat zou jou als eigenaar ook moet beangstigen... Dat betekent dat mensen daar makkelijk misbruik van kunnen maken (dat is ook gebleken).

Wat ik probeer te zeggen is dat je als eigenaar ook graag beschermd wil zijn door een wereldwijd geaccepteerde registratie waarin duidelijk is dat je de eigenaar bent van het schip waar je op vaart.

Natuurlijk vind ik ook dat er een goedkopere registratie moet kunnen zijn. We kunnen bijvoorbeeld de zeebrief goedkoper maken en met agenten wereldwijd werken die een schip kunnen merken en meten. Dat scheelt het Nederlandse kadaster op en neer vliegen. Maar wat zou een acceptabel bedrag mogen zijn om je schip te registreren? Zou dat een percentage van de aankoopprijs moeten zijn, of een vast bedrag?
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 12:13 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 12:13 #1289967

"@Andre, Ik ben me bewust van de hoge kosten die het met zich meebrengt. Dat zou ook anders moeten kunnen Maar een eigendomsbewijs heb je in de basis niet. Je hebt een betalingsoverzicht en een contract. Dat betekent dat er een moment was (momentopname) dat je eigenaar was van het schip. Stel nu dat, in een onverhoopte situatie, een ander jouw schip mooier vindt dan jij maar er niet voor wil betalen en de boot gewoon meeneemt (dat is diefstal). Hij frutselt een contract in elkaar en gaat lekker rondvaren, de autoriteiten controleren niet want er is geen registratie nodig, dan kun je toch niet aantonen dat het nog steeds jouw eigendom is?"



Tegen diefstal kun je weinig beginnen. Ook niet met een kadaster-registratie denk ik... Stel mijn boot wordt gestolen in Turkije. Hoe gaat een kadasterregistratie mij dan helpen? Maakt het iets uit voor de Turkse politie? Daar ben ik niet van overtuigd. Overigens: als de kosten wat reëler zouden zijn, doe ik die registratie + zeebrief zo. Het is geen onwil of zo. En als ik in Italie aan wil komen, zal ik er toch aan moeten geloven. Zij het met tegenzin ;)
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 12:25 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 12:20 #1289971

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Zou dat een percentage van de aankoopprijs moeten zijn, of een vast bedrag?

Kadaster kosten + surveykosten ? (100-150 euro voor een meet brief)

Wat het eigenlijk nu zo (belachelijk) duur maakt zijn de reis en verblijfskosten voor de meneer vh kadaster om een nummertje aan te brengen , dat kan ik zelf ook , en de boot fysiek zien kan door een geaccrediteerde surveyor gedaan worden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 12:24 #1289975

ja, Rene, goed punt. Maar is dit een toegestane procedure?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 12:28 #1289980

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
AndreAzuree schreef :
ja, Rene, goed punt. Maar is dit een toegestane procedure?

In de UK ais dat de gangbare manier

In NL ais deze procedure helaas niet toegestaan , anders had ik allang een NL kadaster registratie gehad ipv een UK ‘part 1’ (waar we mee bezig zijn)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 13:27 #1289992

ReneK schreef :
Orange Sunset schreef :
ICP is gewoon geldig voor kustwateren, maar inderdaad niet voor buiten territoriale wateren.

Ik kan me vergissen , maar buiten de territoriale wateren is dacht ik niets verplicht ?
Je hebt ook bepaalde rechten niet , zoals bijstand van de NL regering als je geënterd wordt door een bijvoorbeeld Spaanse marine boot , maar er is volgens mij geen enkele verplichting om buiten de territoriale wateren een registratie te hebben ?

Dat is een goed punt wat je daar noemt. Misschien is het ontbreken van die bijstand van de Nederlandse overheid inderdaad het grootste gevolg met een ICP op zee. Ik ken de internationale wetten niet mbt zeeschepen zonder nationaliteit (ICP = geen bewijs van nationaliteit) en wat de marine daar wel en niet mag/moet doen. Maar het is iig geen Nederlands schip.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 13:46 #1289998

ok, hoe vaak worden jullie ge-entered door de Spaanse Marine met je Bavaria?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 13:49 #1289999

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
AndreAzuree schreef :
ok, hoe vaak worden jullie ge-entered door de Spaanse Marine met je Bavaria?

1x midden in de nacht controle gehad voor de Spaanse kust , ik stond vol in de schijnwerpers (met mijn ICP) maar dat was niet in internationale wateren . Maar je schrikt er behoorlijk van , je hoort en ziet ze ook niet aankomen in die ‘stealth guardia civil’ bootjes
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 14:07 #1290005

I am Roaring schreef :
@ Orange Sunset, de reden dat die landen het ICP niet meer gedogen, is omdat het systeem van het Nederlandse ICP zo lek was (is) als een mandje. Dat zou jou als eigenaar ook moet beangstigen... Dat betekent dat mensen daar makkelijk misbruik van kunnen maken (dat is ook gebleken).

Wat ik probeer te zeggen is dat je als eigenaar ook graag beschermd wil zijn door een wereldwijd geaccepteerde registratie waarin duidelijk is dat je de eigenaar bent van het schip waar je op vaart.
Even voor de duidelijkheid, die lijst die ik postte is de lijst van landen die officieel het ICP erkennen, niet gedogen of niet meer accepteren! Voor de meeste zeilers op ZF is het ICP ruim voldoende dekkend voor 99% van de tochten en vakanties (hoewel ik liever ook Denemarken en Noorwegen erbij zou zien staan, gedogen ze het ICP wel). Alleen enkele landen die het ICP gedoogden hebben dit ingetrokken.

De praktijken rondom misbruik van het ICP beangstigen mij helemaal niet, omdat ik echt niet inzie op welke manier dit mij momenteel kan raken.
Natuurlijk vind ik ook dat er een goedkopere registratie moet kunnen zijn. We kunnen bijvoorbeeld de zeebrief goedkoper maken en met agenten wereldwijd werken die een schip kunnen merken en meten. Dat scheelt het Nederlandse kadaster op en neer vliegen. Maar wat zou een acceptabel bedrag mogen zijn om je schip te registreren? Zou dat een percentage van de aankoopprijs moeten zijn, of een vast bedrag?
Het liefst zou ik ook een goedkopere registratie voor pleziervaart willen. Maar een wereldwijd agenten netwerk opzetten voor een stuk of 70 aanvragen die bij het kadaster lagen (even terug in dit topic en tijd), maakt het zeker niet goedkoper.

Mij inziens wordt het probleem groter gemaakt dan het is. Meeste zeilers komen met hun boot niet eens in de buurt waar ze momenteel problemen kunnen ondervinden ivm het ICP.

Ach een fatsoenlijke registratie voor pleziervaartuigen zou ik geen problemen mee hebben. Ook wat belastingen betalen voor je schipje niet. Van mij mag het prima geregeld worden. Als ik grotere reizen ga maken zal ik ook een zeebrief aanschaffen, of een andere registratie als deze dan in Nederland beschikbaar is.

Ons nieuw schip heb ik voor aankoop laten uitschrijven uit het kadaster (stond als binnenvaartschip te boek tbv scheepshypotheek). Waarom? Omzetten van eigenaar is duurder dan opnieuw inschrijven in kadaster. Echter was het brandmerk volgens de vorige eigenaar al na 2 maanden na aanbrengen losgekomen en in de navigatietafel gelegd... Ik hoop dat ze tegenwoordig wat beter gemonteerd worden :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 18:41 #1290095

ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, hoe vaak worden jullie ge-entered door de Spaanse Marine met je Bavaria?

1x midden in de nacht controle gehad voor de Spaanse kust , ik stond vol in de schijnwerpers (met mijn ICP) maar dat was niet in internationale wateren . Maar je schrikt er behoorlijk van , je hoort en ziet ze ook niet aankomen in die ‘stealth guardia civil’ bootjes

ah controle, ja, dat hebben we in Turkije ook wel meegemaakt. Turkse marine was overal vorig jaar... een soort koude oorlog met Griekenland. Ze wachten wel keurig met de losse flodders richting Griekenland toen wij voorbij waren. Niet zo lang, 30 sec. later ofzo.... Zorgde wel voor wat ophef bij ons aan boord ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 19:06 #1290107

AndreAzuree schreef :
ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, hoe vaak worden jullie ge-entered door de Spaanse Marine met je Bavaria?

1x midden in de nacht controle gehad voor de Spaanse kust , ik stond vol in de schijnwerpers (met mijn ICP) maar dat was niet in internationale wateren . Maar je schrikt er behoorlijk van , je hoort en ziet ze ook niet aankomen in die ‘stealth guardia civil’ bootjes

ah controle, ja, dat hebben we in Turkije ook wel meegemaakt. Turkse marine was overal vorig jaar... een soort koude oorlog met Griekenland. Ze wachten wel keurig met de losse flodders richting Griekenland toen wij voorbij waren. Niet zo lang, 30 sec. later ofzo.... Zorgde wel voor wat ophef bij ons aan boord ;)

Zeg je nu dat ze daadwerkelijk schoten lossen ook al zijn het losse flodders?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 20:10 #1290138

Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, hoe vaak worden jullie ge-entered door de Spaanse Marine met je Bavaria?

1x midden in de nacht controle gehad voor de Spaanse kust , ik stond vol in de schijnwerpers (met mijn ICP) maar dat was niet in internationale wateren . Maar je schrikt er behoorlijk van , je hoort en ziet ze ook niet aankomen in die ‘stealth guardia civil’ bootjes

ah controle, ja, dat hebben we in Turkije ook wel meegemaakt. Turkse marine was overal vorig jaar... een soort koude oorlog met Griekenland. Ze wachten wel keurig met de losse flodders richting Griekenland toen wij voorbij waren. Niet zo lang, 30 sec. later ofzo.... Zorgde wel voor wat ophef bij ons aan boord ;)

Zeg je nu dat ze daadwerkelijk schoten lossen ook al zijn het losse flodders?

yep. Ik was aan het sturen op een kaap die ik moest ronden om de volgende haven aan te doen. Vlak voor die kaap lag een groot marineschip. Ik had al het idee om mijn koers wat daarom wat te verleggen. Je wilt toch een beetje afstand houden. We passeerden het marineschip dus op een halve mijl ofzo. Toen het schip achterlijker dan dwars was, knalde de losse flodders (ik zag tenminste nergens inslaan) over het water, richting Samos (Griekenland). Wat een pokkenherrie is dat! bij vraag bleek later dat ze af en toe losse flodders schieten richting Griekenland om te laten weten "dat ze er nog zijn" . Ze hadden netjes op ons gewacht. ;)
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 20:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 21:05 #1290158

AndreAzuree schreef :
Orange Sunset schreef :
AndreAzuree schreef :
ReneK schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, hoe vaak worden jullie ge-entered door de Spaanse Marine met je Bavaria?

1x midden in de nacht controle gehad voor de Spaanse kust , ik stond vol in de schijnwerpers (met mijn ICP) maar dat was niet in internationale wateren . Maar je schrikt er behoorlijk van , je hoort en ziet ze ook niet aankomen in die ‘stealth guardia civil’ bootjes

ah controle, ja, dat hebben we in Turkije ook wel meegemaakt. Turkse marine was overal vorig jaar... een soort koude oorlog met Griekenland. Ze wachten wel keurig met de losse flodders richting Griekenland toen wij voorbij waren. Niet zo lang, 30 sec. later ofzo.... Zorgde wel voor wat ophef bij ons aan boord ;)

Zeg je nu dat ze daadwerkelijk schoten lossen ook al zijn het losse flodders?

yep. Ik was aan het sturen op een kaap die ik moest ronden om de volgende haven aan te doen. Vlak voor die kaap lag een groot marineschip. Ik had al het idee om mijn koers wat daarom wat te verleggen. Je wilt toch een beetje afstand houden. We passeerden het marineschip dus op een halve mijl ofzo. Toen het schip achterlijker dan dwars was, knalde de losse flodders (ik zag tenminste nergens inslaan) over het water, richting Samos (Griekenland). Wat een pokkenherrie is dat! bij vraag bleek later dat ze af en toe losse flodders schieten richting Griekenland om te laten weten "dat ze er nog zijn" . Ze hadden netjes op ons gewacht. ;)
Bijzonder. Zoiets verwachtte ik eigenlijk niet van Turkije, maarja het politieke klimaat daar is ook niet heel gezond.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 23:24 #1290185

Eddy K schreef :
suijkerbuijk schreef :
Die rdw heb je alleen wat aan in nederland.
In het buitenland heeft het geen betekenis.

En mijn boot heeft wel een registratie nummer maar vaart niet 20klm per uur.
Dat is namelijk helemaal niet nodig.
Als je boot 10klm gaat kan je ook een rdw registratie nemem.
Gaat op de bloknummer of je scheepsnummer.

Eigenlijk is een rdw registratie gewoon onzin.
Leuk voor hier en verder nergens.
Staat er zelfs bij dat registratie niet als eigenaar aangeduid kan worden.

Dan is je registratie dus niet meer geldig.
Als je vaartuig de 20km/h niet meer haalt moet je het beëindigen.


Nee je mag begrenzen en mag de registratie gewoon blijven staan.
Bron?
Rdw die zelf mijn boot geregistreerd heeft
Er zat namelijk geen registratie nummer op.

www.bootbegrenzer.nl/autoriteiten/
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 mei 2021 00:16 #1290186

suijkerbuijk, waarom heb je eigenlijk de snelheid van je boot begrensd?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 mei 2021 00:26 #1290188

Orange Sunset schreef :
suijkerbuijk, waarom heb je eigenlijk de snelheid van je boot begrensd?

Nog geen vaarbewijs
Was er mee bezit tot dat corona lockdown.
Zelfde met de marifoon die ik moet halen.

Volgens de wet mag ik nu de boot wel besturen omdat het langzamer vaart dan 20klm per uur.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 mei 2021 00:45 #1290191

suijkerbuijk schreef :
Orange Sunset schreef :
suijkerbuijk, waarom heb je eigenlijk de snelheid van je boot begrensd?

Nog geen vaarbewijs
Was er mee bezit tot dat corona lockdown.
Zelfde met de marifoon die ik moet halen.

Volgens de wet mag ik nu de boot wel besturen omdat het langzamer vaart dan 20klm per uur.

Ah ok. Ik heb vorig jaar gewoon vb1+2 gehaald (juni en juli) en in april dit jaar basis marifonie. Toevallig geen stops tijdens die momenten voor de lockdown.

Als je marifoon dit seizoen nog wilt gebruiken dan zou ik opschieten. Agentschap telecom is zeer traag en kan in totaal zo’n 9-11 weken duren voordat je eindelijk je marifooninstallatie kunt registreren. Ik ben momenteel dus ook nog aan het wachten sinds 10 april op mijn bedieningscertificaat. Duurt nog wel even...
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 mei 2021 08:41 #1290244

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
suijkerbuijk schreef :
Nee je mag begrenzen en mag de registratie gewoon blijven staan.
Bron?
Rdw die zelf mijn boot geregistreerd heeft
Er zat namelijk geen registratie nummer op.

www.bootbegrenzer.nl/autoriteiten/

het is een beetje misleidend , de 'bootbegrenzer' site spreekt over 'kan de registratie bij het RDW worden beëindigd'

Vraag: Als een snelle motorboot, welke is geregistreerd bij het RDW, wordt begrensd, waardoor de boot niet harder meer kan dan 13 km per uur of 20 km per uur, wordt deze begrenzing dan ook geregistreerd bij het RDW?

Antoord RDW: Het RDW registreert alleen snelle motorboten, als de boot door de begrenzing niet sneller kan varen dan 20 km per uur dan kan de registratie bij het RDW worden beëindigd. Indien de begrenzing van de boot weer wordt opgeheven dan dient de boot weer geregistreerd te worden.


de RDW (de overheids instantie) spreekt over 'moet beeindigd worden'

ik zou me in geval van varen in NL vasthouden aan de RDW regels , dan heb je geen gezeur en geen onduidelijkheid

Maar we drijven af , het ging over het gebruik van de 'snelleboten registratie' als geaccepteerd vervanger voor het niet geaccepteerde ICP in Spanje , Portugal en Italie
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 juli 2021 13:25 #1302101

onze zeilboot ligt op dit moment in Italie (buurt Taranto). vorig jaar zijn we vanuit Kroatie overgestoken, zonder weet/kennis van het grote ICP probleem in Italie (had, als, etc: ik weet het en ik ben nu op zoek naar een oplossing, dus liever geen tips die richting op)

in 2020 onderweg van Griekenland naar Italie bij St Maria di Leuca staande gehouden door Guardia di Finanza , boot doorzocht, papieren bestudeerd en met vriendelijke woorden mochten we weer verder.

op dat moment hadden we een geldig normaal ICP aan boord. wij (gezin met 2 kinderen) varen hier al ruim 10 jaar zonder problemen mee rond in de Adriatische Zee.

achteraf in Nederland las ik de verhalen over schepen aan de ketting aan de andere kant van Italie.

mijn inschatting is dat het ICP de komende jaren nog niet omarmt zal worden door Italie (als jullie gefundeerd en/of uit betrouwbare bron weten dat het anders is, dan hoor ik het graag!

omdat ik graag met onze boot wil varen, lijkt er geen andere route dan de zeebrief. dat betekent dan weer dat er iemand van het kadaster op mijn kosten naar Taranto moet.

vooral die kadaster kosten liggen ons zwaar op de maag. een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat de betreffende kadaster medewerker meerdere boten bezoekt. de kosten zouden dan gedeeld kunnen worden.

zijn er andere forumleden (of kennen jullie iemand) met een soortgelijke situatie die interesse hebben in die mogelijke oplossingsrichting? dan graag een reactie of PB
Beneteau First 41s5, Middellandse Zee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 06 juli 2021 13:29 #1302103

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16937
vooral die kadaster kosten liggen ons zwaar op de maag. een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat de betreffende kadaster medewerker meerdere boten bezoekt. de kosten zouden dan gedeeld kunnen worden.
Dat zelfde is al een paar keer voorbij gekomen en als dan gaat dat alleen op basis van na-calculatie. Verzamel je belangstellenden en neem contact op met het kadaster zou ik zeggen.

Mooie boot heb je trouwens ;)
Laatst bewerkt: 06 juli 2021 13:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.581 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl