I am Roaring schreef :
@ Orange Sunset, de reden dat die landen het ICP niet meer gedogen, is omdat het systeem van het Nederlandse ICP zo lek was (is) als een mandje. Dat zou jou als eigenaar ook moet beangstigen... Dat betekent dat mensen daar makkelijk misbruik van kunnen maken (dat is ook gebleken).
Wat ik probeer te zeggen is dat je als eigenaar ook graag beschermd wil zijn door een wereldwijd geaccepteerde registratie waarin duidelijk is dat je de eigenaar bent van het schip waar je op vaart.
Even voor de duidelijkheid, die lijst die ik postte is de lijst van landen die officieel het ICP erkennen, niet gedogen of niet meer accepteren! Voor de
meeste zeilers op ZF is het ICP ruim voldoende dekkend voor 99% van de tochten en vakanties (hoewel ik liever ook Denemarken en Noorwegen erbij zou zien staan, gedogen ze het ICP wel). Alleen enkele landen die het ICP gedoogden hebben dit ingetrokken.
De praktijken rondom misbruik van het ICP beangstigen mij helemaal niet, omdat ik echt niet inzie op welke manier dit mij momenteel kan raken.
Natuurlijk vind ik ook dat er een goedkopere registratie moet kunnen zijn. We kunnen bijvoorbeeld de zeebrief goedkoper maken en met agenten wereldwijd werken die een schip kunnen merken en meten. Dat scheelt het Nederlandse kadaster op en neer vliegen. Maar wat zou een acceptabel bedrag mogen zijn om je schip te registreren? Zou dat een percentage van de aankoopprijs moeten zijn, of een vast bedrag?
Het liefst zou ik ook een goedkopere registratie voor pleziervaart willen. Maar een wereldwijd agenten netwerk opzetten voor een stuk of 70 aanvragen die bij het kadaster lagen (even terug in dit topic en tijd), maakt het zeker niet goedkoper.
Mij inziens wordt het probleem groter gemaakt dan het is. Meeste zeilers komen met hun boot niet eens in de buurt waar ze momenteel problemen kunnen ondervinden ivm het ICP.
Ach een fatsoenlijke registratie voor pleziervaartuigen zou ik geen problemen mee hebben. Ook wat belastingen betalen voor je schipje niet. Van mij mag het prima geregeld worden. Als ik grotere reizen ga maken zal ik ook een zeebrief aanschaffen, of een andere registratie als deze dan in Nederland beschikbaar is.
Ons nieuw schip heb ik voor aankoop laten uitschrijven uit het kadaster (stond als binnenvaartschip te boek tbv scheepshypotheek). Waarom? Omzetten van eigenaar is duurder dan opnieuw inschrijven in kadaster. Echter was het brandmerk volgens de vorige eigenaar al na 2 maanden na aanbrengen losgekomen en in de navigatietafel gelegd... Ik hoop dat ze tegenwoordig wat beter gemonteerd worden