Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 mei 2021 17:51 #1280276

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
AndreAzuree schreef :
ach, waarom de haast? Ik heb het nu nog niet nodig. En het kan nog niet eens met Corona. Kadaster reist nu niet. Onderwijl komen we dichter bij Italie, en worden de reiskosten voor het kadaster ook lager. Vandaar dat ik geen haast heb.

En wanneer je in een keer doorvaart naar Rotterdam (buiten de territoriale wateren) zijn de reiskosten van het kadaster nog lager. Keuzes ... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 mei 2021 19:33 #1280341

ilCigno schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik verwacht dan wel ook rode lopers, kanonschoten, champagne en koorzang op de steiger in Italië, als ik met mijn goud-gedrukte zeebrief kom binnen zeilen.
Vanzelfsprekend. Je vergeet nog de waterpoort van de blusboten, dat is toch wel het minste. JeePee, kom er maar in!

Dat lijkt me wel wat... een waterpoort en admiraalzeilen erbij... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 mei 2021 19:33 #1280342

hnrts schreef :
AndreAzuree schreef :
ach, waarom de haast? Ik heb het nu nog niet nodig. En het kan nog niet eens met Corona. Kadaster reist nu niet. Onderwijl komen we dichter bij Italie, en worden de reiskosten voor het kadaster ook lager. Vandaar dat ik geen haast heb.

En wanneer je in een keer doorvaart naar Rotterdam (buiten de territoriale wateren) zijn de reiskosten van het kadaster nog lager. Keuzes ... ;)

Van zuid Turkije naar Rotterdam zonder mijn stootwillen te gebruiken? Mijn vrouw ziet me al aankomen.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 mei 2021 23:14 #1280408

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Nou, je hoeft maar tot Frankrijk hoor. Dan mag je met je ICP weer legaal saampjes aan land gaan. Valt best mee dus :unsure:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mei 2021 08:22 #1280499

Ik vind het wel een lang rak, van Zuid Turkije naar Marseille ;) Ik ga nog eens overleggen met mijn vrouw...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 23 mei 2021 09:31 #1288001

Hoi allemaal. Als alles gaat als gepland, ben ik vanaf half juni trotste eigenaar van een zeilboot. Die in Griekenland ligt. De verkoper komt uit Duitsland. Mijn voornemen is daar voorlopig te blijven. Tijdens de verkoop heb ik uiteraard nog geen ICP of dergelijks. Kan ik daar wel een paar dagen rond zeilen met een goed koopcontract en identireitbewijs, uiteraard een verzekering? Misschien is in de toekomst zoals al beschreven met meerderen een meetbrief aan te vragen. Groet Martin
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 10:22 door Martinmulder01.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 23 mei 2021 11:09 #1288046

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Martinmulder01 schreef :
Hoi allemaal. Als alles gaat als gepland, ben ik vanaf half juni trotste eigenaar van een zeilboot. Die in Griekenland ligt. De verkoper komt uit Duitsland. Mijn voornemen is daar voorlopig te blijven. Tijdens de verkoop heb ik uiteraard nog geen ICP of dergelijks. Kan ik daar wel een paar dagen rond zeilen met een goed koopcontract en identireitbewijs, uiteraard een verzekering? Misschien is in de toekomst zoals al beschreven met meerderen een meetbrief aan te vragen. Groet Martin

Volgens mij kan/mag je alleen in Griekenland varen met een geldig registratie bewijs , hiermee ‘mag’ je ook de Griekse vaarbelasting betalen (geen registratie = geen tepai = niet varen)

Als de boot nu in Duitsland geregistreerd is kun je misschien de Duitse registratie over schrijven op je eigen naam ?

Ps het aanvragen vh nieuwe ICP is nog steeds een lachertje zo eenvoudig als het is ! Net een nieuw ICP binnengekregen, binnen 3 dagen. wat heb je nodig :

-: kopie van (voorlopig) koop contract
-: kopie paspoort
-: 2 fotos , 1 vh schip , 1 vh HIN nummer

That’s it

Maar het is natuurlijk zeer eenvoudig om een koopcontract in elkaar te draaien en wat foto’s te fabriceren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 11:14 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 23 mei 2021 11:47 #1288059

Thanks. De boot is uit 1992 en heeft alleen een hul nr, een naam en type. Dat is ook voldoende lees ik net.

Ik zal de verkoper ook daarover contacten.
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 11:53 door Martinmulder01.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 23 mei 2021 23:20 #1288260

Gefeliciteerd! misschien komen we je nog tegen in Griekenland. Deze week is de zeegrens tussen Turkije en Griekenland geopend! (alleen voor EU inwoners!) Maar wij zijn zo verliefd op Turkije, dat we toch nog een stukje verder de Turkse zuidkust gaan bezoeken, en later dit jaar Griekenland aan doen en de boot daar achterlaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 11:08 #1288396

Dankjewel. Eerst nog even zien of de boot in in orde is.
Zou leuk zijn dat we elkaar in de toekomst ergens treffen.
Veel plezier in Turkije.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 11:09 #1288398

dank je wel, veel succes met de nieuwe boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 11:11 #1288400

wat voor type boot is het eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 11:26 #1288405

Dus gewoon Nederlands ICP aanvragen met benodigde documenten, wordt gedoogd in Griekenland. Wil je meer zekerheid dan Duitse registratie overnemen (is dit mogelijk?) of zeebrief.

Ligt er ook aan wat je toekomstplannen zijn. Italië aandoen zal voorlopig lastig zijn met een ICP.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 15:37 #1288512

Het gaat om een Southerly 115.
En idd eerst gewoon met een ICP rond varen.
Laatst bewerkt: 24 mei 2021 15:41 door Martinmulder01.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 17:18 #1288559

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Orange Sunset schreef :
Dus gewoon Nederlands ICP aanvragen met benodigde documenten, wordt gedoogd in Griekenland

Is dat echt zo? Dit draadje is ooit begonnen met een ICP dat niet geaccepteerd werd als registratie in Griekenland. (Het kan natuurlijk zijn dat ik iets gemist heb in de 43 pagina's ...)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 24 mei 2021 17:18 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 17:22 #1288561

ICP wordt inderdaad geaccepteerd in Griekenland. Mijn broer vaart daar al jaren rond met een ICP.
Laatst bewerkt: 24 mei 2021 17:22 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 18:13 #1288600

Mi Dushi schreef :
Orange Sunset schreef :
Dus gewoon Nederlands ICP aanvragen met benodigde documenten, wordt gedoogd in Griekenland

Is dat echt zo? Dit draadje is ooit begonnen met een ICP dat niet geaccepteerd werd als registratie in Griekenland. (Het kan natuurlijk zijn dat ik iets gemist heb in de 43 pagina's ...)

Ja dat is echt zo. Als je terugleest in dit draadje dan zie je dat de volgende landen het niet meer gedogen:
  • Portugal
  • Spanje
  • Italië

Griekenland, Turkije, Denemarken, Noorwegen, Zweden etc, gedogen het ICP gewoon.

Voor de rest werd hier veel ‘herrie’ gemaakt over het ICP en volgens sommige als ‘waardeloos papiertje’ bestempeld. Maar het zijn toch echt alleen maar deze drie landen waar je problemen (alleen) een ICP kunt verwachten. Zelfs nu we bijna een jaar verder zijn, zijn het niet meer landen geworden. Dus zo waardeloos is dat papiertje zeker weten niet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 mei 2021 18:14 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 18:20 #1288603

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Orange Sunset schreef :
Als je terugleest in dit draadje dan zie je dat de volgende landen het niet meer gedogen:
  • Portugal
  • Spanje
  • Italië

Griekenland, Turkije, Denemarken, Noorwegen, Zweden etc, gedogen het ICP gewoon.
gedogen is niet gewoon. Het icp is niet geldig voor zeevaart en ook nooit geldig geweest.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 20:30 #1288669

TuuLeVi schreef :
Orange Sunset schreef :
Als je terugleest in dit draadje dan zie je dat de volgende landen het niet meer gedogen:
  • Portugal
  • Spanje
  • Italië

Griekenland, Turkije, Denemarken, Noorwegen, Zweden etc, gedogen het ICP gewoon.
gedogen is niet gewoon. Het icp is niet geldig voor zeevaart en ook nooit geldig geweest.
ICP is gewoon geldig voor kustwateren, maar inderdaad niet voor buiten territoriale wateren.

Ik ben ook geen fan van gedogen, maar voor mijn vaargebied hier in Noord-Europa is het ICP volledig officieel geldig. Maar in de Med prefereer ik zeker een zeebrief. Maar het is wel erg prijzig om te brandmerken als je het schip daar ligt. Dus hangt van de eigenaar af hoeveel zekerheid hij/zij wil. Ik denk niet dat het gedogen van het ICP verder afgebroken gaat worden, anders zou dat al zijn gebeurd. Mocht Griekenland melden dat het ICP binnenkort niet meer gedoogd gaat worden, dan snel de boot verleggen naar Kroatië waar wel het ICP officieel geldig is. Of nog ff een zeebrief fixen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2021 20:45 #1288679

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Frankrijk zou mijns inziens nog kunnen veranderen. Die hebben bij het onderschrijven van de UNECE resolutie kustvaart direct uitgesloten.
(Voetnoot 30 in unece.org/DAM/trans/doc/2019/s...NS-SC.3-2019-20e.pdf)
The competent French authorities will implement this resolution on French inland waterways only.
The certificate should therefore specify “inland waterways” (“Inland waterways” means rivers and canals, except for the Rhine and the Mosel).
Where offshore waters are concerned, however, the documents referred to in the maritime conventions or in bilateral agreements will continue to be required (basically, the proof that a vessel has a right to fly the flag of the flag State).

Met de teloorgang van de vlaggebrief blijft voor het laatste alleen de zeebrief over, mocht Frankrijk het formele standpunt op enig moment bekrachtigen en gaan handhaven, in plaats van de huidige gedoogsituatie.
De Belgen hebben de resolutie trouwens formeel niet onderschreven, maar "in overweging".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 27 mei 2021 16:12 #1289689

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik heb vd week geprobeerd om een ‘snelle motorboot’ registratie aan te vragen met YM / YB nummer, tijdens de proefvaart van ons nieuw bootje tikte we namelijk met de motor op de GPS 11 knopen aan (20.37 km/u)

Helaas lukte het aanvragen niet omdat we niet ingeschreven staan in NL :(

Maar misschien een alternatief voor mensen die problemen verwachten met het ICP ?
Het is in ieder geval een meer officiële registratie (bij het RDW) tov het ICP ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 02:15 #1289828

ReneK schreef :
Ik heb vd week geprobeerd om een ‘snelle motorboot’ registratie aan te vragen met YM / YB nummer, tijdens de proefvaart van ons nieuw bootje tikte we namelijk met de motor op de GPS 11 knopen aan (20.37 km/u)

Helaas lukte het aanvragen niet omdat we niet ingeschreven staan in NL :(

Maar misschien een alternatief voor mensen die problemen verwachten met het ICP ?
Het is in ieder geval een meer officiële registratie (bij het RDW) tov het ICP ?

Die rdw heb je alleen wat aan in nederland.
In het buitenland heeft het geen betekenis.

En mijn boot heeft wel een registratie nummer maar vaart niet 20klm per uur.
Dat is namelijk helemaal niet nodig.
Als je boot 10klm gaat kan je ook een rdw registratie nemem.
Gaat op de bloknummer of je scheepsnummer.

Eigenlijk is een rdw registratie gewoon onzin.
Leuk voor hier en verder nergens.
Staat er zelfs bij dat registratie niet als eigenaar aangeduid kan worden.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 05:36 #1289832

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
suijkerbuijk schreef :
Die rdw heb je alleen wat aan in nederland.
In het buitenland heeft het geen betekenis.

En mijn boot heeft wel een registratie nummer maar vaart niet 20klm per uur.
Dat is namelijk helemaal niet nodig.
Als je boot 10klm gaat kan je ook een rdw registratie nemem.
Gaat op de bloknummer of je scheepsnummer.

Eigenlijk is een rdw registratie gewoon onzin.
Leuk voor hier en verder nergens.
Staat er zelfs bij dat registratie niet als eigenaar aangeduid kan worden.

Dan is je registratie dus niet meer geldig.
Als je vaartuig de 20km/h niet meer haalt moet je het beëindigen.

Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 07:50 #1289874

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
suijkerbuijk schreef :
ReneK schreef :
Ik heb vd week geprobeerd om een ‘snelle motorboot’ registratie aan te vragen met YM / YB nummer, tijdens de proefvaart van ons nieuw bootje tikte we namelijk met de motor op de GPS 11 knopen aan (20.37 km/u)

Helaas lukte het aanvragen niet omdat we niet ingeschreven staan in NL :(

Maar misschien een alternatief voor mensen die problemen verwachten met het ICP ?
Het is in ieder geval een meer officiële registratie (bij het RDW) tov het ICP ?

Die rdw heb je alleen wat aan in nederland.
In het buitenland heeft het geen betekenis.

En mijn boot heeft wel een registratie nummer maar vaart niet 20klm per uur.
Dat is namelijk helemaal niet nodig.
Als je boot 10klm gaat kan je ook een rdw registratie nemem.
Gaat op de bloknummer of je scheepsnummer.

Eigenlijk is een rdw registratie gewoon onzin.
Leuk voor hier en verder nergens.
Staat er zelfs bij dat registratie niet als eigenaar aangeduid kan worden.

Ik geloof niet dat een RDW registratie onzin is
Het wordt namelijk geaccepteerd als registratie in het buitenland als ik het laat zien voor onze (snelle) boot
Dus als alternatief voor het in Italië , Portugal, Spanje niet meer geaccepteerde ICP kan het prima werken
Het gaat namelijk niet om ‘eigenaarschap’ maar om wel/niet geaccepteerde registratie
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 mei 2021 10:18 #1289932

Wat ik niet helemaal begrijp is dat de meeste hier op het forum de zeebrief als een last zien... In Nederland is er geen registratieplicht voor recreatievaartuigen, dat is natuurlijk vreemd, Hoe kan je nu (waterdicht) aantonen dat jouw boot daadwerkelijk jouw eigendom is? Met een koopovereenkomst lever je geen bewijs, hooguit dat je ooit het schip hebt aangekocht, dit is dan ook makkelijk te vervalsen. Omdat die registratieplicht in Nederland er niet is heeft het Watersportverbond ooit het ICP bedacht, maar ook dat blijkt dus niet waterdicht, en het is bovendien niet officieel erkend, ook niet in Nederland. Een lapmiddel dus.
Ik ben blij dat ik aantoonbaar en officieel de rechtmatige eigenaar van mijn boot ben. Ik zou ook niet anders willen. "Helaas" is de enige manier om dit te verwezenlijken in Nederland het aanvragen van de zeebrief. Dit brengt inderdaad behoorlijke kosten met zich mee. In andere landen is dit veel beter geregeld dan in Nederland. Daar ben je wel verplicht het schip te laten registreren. Het is dan ook niet vreemd dat men kan vragen het eigenaarschap aan te tonen.
Veel boten zijn even duur of duurder dan een luxe sportwagen, met zo'n auto ben je toch ook blij dat jouw naam op het kentekenbewijs staat? In geval van diefstal blijf jij de eigenaar. Dan hoop je dat de dief gecontroleerd wordt, en uiteraard wordt opgepakt omdat hij/zij met iets rondrijdt (vaart) wat niet van hem/haar is...

Samenvattend; Nederland moet zorgen voor een betaalbare (wereldwijde) registratie voor Nederlandse boten, en tot die tijd ben ik heel blij met mijn zeebrief...

Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.739 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl