Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 mei 2022 22:15 #1391872

Vergelijken met andere landen is hoe dan ook altijd een zwaktebod.

nogmaals, jij begon met vergelijken met failed states, ik niet... ;)

De enige bruikbare vergelijking is die met het Nederland van 20 - 30 jaar geleden. Jij lijkt te vinden dat de achteruitgang die we dan moeten constateren geen enkel probleem is.

We zullen eerst nog eens moeten aantonen dat er een (overall) achteruitgang is, want er zijn ook zaken die natuurlijk veel beter zijn geregeld dan vroeger is. Op veel terreinen zie ik wel nieuwe problemen ontstaan, bijv. op de woningmarkt. Misschien moeten we wat specifieker zijn over welk terrein we het hebben.

Wat daar nog bijkomt: juist landen als Italië en Griekenland hebben in de afgelopen 30 jaar een ontwikkeling laten zien in positieve zin. Griekenland was tot 1974 nog een regelrechte dictatuur.

dat klopt, het was dus makkelijk om vooruit te gaan voor Griekenland. Dat brengt ze echter nog lang niet in de buurt van NL.
Wij gaan echter een andere kant op: Nederland wordt steeds meer een zogenaamde nachtwakersstaat.

Ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 mei 2022 22:21 #1391873

3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Wat is er mis met de zeebrief ?
Geen flut papiertje maar bij het kadaster geregistreerd eigendom.

De kniepert(s) vinden het te duur.


Inderdaad, voor mijn 33 voeter komt het op 2500 euro. Omdat ik hem toevallig niet in NL heb gekocht. En nee, @ Brambo: ik ben dus nog niet echt blij :angry: :P

Koop ik liever een mooie nieuwe genua voor....
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 22:24 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 17 mei 2022 22:43 #1391876

Wadloper schreef :
Noballast schreef :
Zeezeilen vergelijken met een auto ritje. Het moet niet gekker worden.

Nee, we moeten het vergelijken met een reis naar de maan, nou goed?

Ik vind de Engelse riviermonden geweldig. Ik ben dol op de baai van de Somme. Dat je er met een jacht over zee naar toe moet, is voor mij een bijkomstigheid. Geen doel op zich.
Die hele aanstellerij over zeezeilen als de heilige graal van het zeilen; ik vind het zo langzamerhand wat uit de tijd, eerlijk gezegd.

De zeebrief voor jachten zit een beetje in hetzelfde sfeertje.

Gelukkig mag iedereen vinden wat hij zelf wil. Ook als het wat sneu overkomt. “Aanstellerij over zeezeilen” , hmm, ik kan niet wachten, nog 4 dagen voor vertrek :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 mei 2022 02:58 #1391880

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
brambo schreef :

Het Engelse systeem lijk mij nog het beste. De officiele registratie in het scheepskadaster en een vereenvoudige procedure het SSR. Met daarbij wel de status van een UK schip.

Bram

hey ! we zijn het een keer met elkaar eens ;)
wij hebben een UK part 1 registratie , gelijk in waarde als een NL kadaster registratie

groot(ste) verschil is dat een UK Part 1 niet iemand uit de UK hoeft te komen maar een lokale erkende surveyor eea kan doen en afstempelen , daarna kan het in 48 uur rond zijn en heb je je UK Part 1
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 mei 2022 05:00 #1391884

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Daarentegen heb ik er geen enkele behoefte aan van mijn 22-voeter een registergoed te maken.
Onze oosterbuur laat zien dat dat ook niet altijd nodig is voor het toekennen van een nationaliteit. (Wat we al wisten, want ook in NL heeft de mogelijkheid een kleine twintig jaar lang bestaan)
Ik gun eenieder die er behoefte aan heeft een inschrijving van zijn/haar schip in de openbare registers van het Kadaster.
Maar waarom die gedwongen koppelverkoop als iemand alleen maar behoefte heeft aan een vlaggebrief, bijvoorbeeld om met een trailersailer voor een zomervakantie naar Italië te gaan? En waarom is die gedwongen koppelverkoop "het beste" wat je kunt verzinnen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 18 mei 2022 12:08 #1392021

ReneK schreef :
brambo schreef :

Het Engelse systeem lijk mij nog het beste. De officiele registratie in het scheepskadaster en een vereenvoudige procedure het SSR. Met daarbij wel de status van een UK schip.

Bram

hey ! we zijn het een keer met elkaar eens ;)
wij hebben een UK part 1 registratie , gelijk in waarde als een NL kadaster registratie

groot(ste) verschil is dat een UK Part 1 niet iemand uit de UK hoeft te komen maar een lokale erkende surveyor eea kan doen en afstempelen , daarna kan het in 48 uur rond zijn en heb je je UK Part 1

Kijk, dat zou nou eens een geweldige oplossing zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:11 #1399638

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27809
Om toch iets te hebben dat de suggestie van een eigendomsbewijs oproept, heb ik een nieuw ICP aangevraagd. Vandaag kreeg ik het, een paar dagen over de uiterste termijn van 10 werkdagen, die het KNWV zegt te hanteren, binnen.

Mijn vorige was uit 2016 en was nog door de ANWB uitgegeven. Dat heeft door het gebruikte materiaal, de verdere uitvoering en de kleurstelling nog iets van een serieus document.

Het nieuwe, uitgegeven door het KNWV, is een donkerblauw vod, waarop de gegevens van boot en eigenaar in zwarte lettertjes zijn weergegeven. Zelfs bij vol daglicht al moeilijk leesbaar. Er is echt geen enkel poging gedaan om het ding nog enig cachet te geven.
Dat een willekeurige buitenlandse autoriteit hier hard om moet lachen, kan ik de persoon c.q. instantie eigenlijk niet kwalijk nemen.
Laatst bewerkt: 15 juni 2022 20:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:22 #1399643

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Wadloper schreef :
een donkerblauw vod
meer is het niet.
Krijg je bij de motorbootclub dezelfde?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 15 juni 2022 20:27 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:43 #1399653

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Er zit kennelijk geen enkele beweging in de zaak; de informatie over ICP en zeebrief bij het Watersportverbond en de Toerzeilers is sinds maart 2021 niet meer veranderd.
Zojuist eindelijk eens die Belgische registratie aangevraagd. Een aanrader denk ik, voor wie een "band met België" heeft. Vergelijkbaar met de Engelse Part 3 registratie (SSR). Kreeg ik bericht dat ze een bewijs van schrapping van de vorige registratie wilden. Zitten twijfelen: is het ICP nu een registratie of niet?
Mijn verlopen ICP zat nog bij de scheepspapieren. Toch maar aangetekend verstuurd naar het WV voor een bewijs van uitschrijving. Is dat "vod" toch nog ergens goed voor.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:46 #1399656

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
ICP is en was geen ‘registratie’.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:50 #1399657

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Wadloper schreef :
Dat een willekeurige buitenlandse autoriteit hier hard om moet lachen, kan ik de persoon c.q. instantie eigenlijk niet kwalijk nemen.
Ik heb mij er mentaal al bij neergelegd dat wanneer mijn huidig ICP verloopt ik maar door de zure appel heen moet van de kosten voor een zeebrief…
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:51 #1399660

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Zo zie ik het ook. Ik dacht eerst te antwoorden dat de boot nooit geregistreerd was geweest. Maar vreesde een oeverloze discussie als het ICP ter sprake gekomen zou zijn.
Toch wel fijn dat je een bewijs van uitschrijving van geen-registratie kan krijgen. Nou ja, kopen :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 20:58 #1399664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
TuuLeVi schreef :
Wadloper schreef :
een donkerblauw vod
meer is het niet.
Krijg je bij de motorbootclub dezelfde?

Van hun website:

"In landen zoals Italië, Portugal en Spanje wordt het ICP niet meer geaccepteerd als bewijs van eigendom."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 21:00 #1399665

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
vooral dat;

...zoals...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 21:03 #1399670

:lol:

Precies! Bedoelt men de PIGS landen met “zoals”? Of warme landen? Of landen wasr men geen haring eet!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 21:14 #1399681

Nachtvlinder schreef :
:lol:

Precies! Bedoelt men de PIGS landen met “zoals”? Of warme landen? Of landen wasr men geen haring eet!?

Goede antwoord is natuurlijk: landen die niet Resolutie 13 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE) toepassen
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 15 juni 2022 21:15 #1399684

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
...PIGS...in Eu- debts
en dan eisen stellen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 13:45 #1399833

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27809
Mi Dushi schreef :
Er zit kennelijk geen enkele beweging in de zaak; de informatie over ICP en zeebrief bij het Watersportverbond en de Toerzeilers is sinds maart 2021 niet meer veranderd.

Het moment dat de ANWB besloot om zich min of meer uit de watersport terug te trekken (en dus ook uit de belangenbehartiging) is achteraf een slecht moment geweest.

Ook tegen de ANWB koester ik een zeker wantrouwen. Het is in essentie een semi-conmmerciële organisatie die aan bepaalde vormen van koppelverkoop doet.
Maar tegelijkertijd is de ANWB door haar grote ledental een organisatie die in de lobby-sfeer het nodige kan bereiken. Ze zijn in die zin ook niet te beroerd om ongevraagd bepaalde adviezen richting beleidsmakers te sturen. Dat heeft men in het verleden meermaals gedaan.

Daarbij vergeleken slaan clubjes als het KNWV en de KNMC geen deuk in een pakje boter. De vereniging van Toerzeilers is zo mogelijk nog minder invloedrijk.

Ik verwacht dus niet dat er in Nederland in de eerstkomende jaren van overheidswege iets zal worden ondernomen om aan die idiotie van een zeebrief inclusief kadasterinschrijving voor jachten een einde te maken en van overheidswege een betaalbaar alternatief te bieden. Al helemaal niet als je de hoeveelheid uitgesteld beleid op andere fronten ziet, die nu op stel-en-sprong moet worden ontwikkeld.

De enige hoop op dat front is dat er in regeringskringen een wat linksere wind gaar waaien en het om de zoveel jaar terugkerende idee van de vaarbelasting weer nieuw leven wordt ingeblazen. Dat zal leiden tot een algemene registratieplicht en daarmee wordt het verschaffen van een vlaggenbrief, zoals die ooit bestond (zonder dat getoeter met het kadaster), voor de overheid een fluitje van een cent.

Je kan daarnaast hopen dat men in landen die nu het ICP niet erkennen, of alleen erkennen als de boot via het binnenwater het land in kwestie binnenkomt (dat lijkt nu de situatie in Frankrijk, bijvoorbeeld), misschien ooit wat clementer wordt ten opzichte van het ICP. Het is namelijk jarenlang gewoon goed gegaan en slechts de semi-hysterie met betrekking tot immigratie en bootvluchtelingen heeft ertoe geleid dat er in bepaalde buitenlanden moeilijk wordt gedaan over het ICP.
Maar eerlijk gezegd zie ik in die sfeer binnenkort ook niet veel veranderen.

Per 1 maart 2021 zijn de regels voor aanvraag van een ICP zogenaamd "aangescherpt". Uiteindelijk blijkt dit te hebben uitgewerkt als dat een ICP slechts kan worden aangevraagd door een "natuurlijk persoon met de Nederlandse nationaliteit of door iemand die aantoonbaar langer dan 5 jaar in Nederland woont"
Zie: zeilersforum.nl/index.php/foru...cp-aangepast#1252670

Inderdaad moet er een kopie van een geldig identiteitsbewijs worden meegestuurd bij de aanvraag. Maar of zoiets nu een garantie is dat het ICP niet wordt misbruikt voor bepaalde doeleinden die mat watertoerisme niks te maken hebben hebben, vraag ik me af.

Een aanvullende garantie om misbruik van ICP als bijvoorbeeld asielzoekersboot te bestrijden is een beperking stellen aan de grootte van de boot waarvoor nog een ICP kan worden aangevraagd. Ook relevant omdat juist bij kleinere boten de verhouding kosten zeebrief/bootwaarde snel uit evenwicht raakt.
En op een boot van 8 - 10 m. kunnen heel wat minder asielzoekers worden meegenomen dan op één van 20 m.
Sjoerd 1981 heeft zoiets overigens al eens gesuggereerd:
zeilersforum.nl/index.php/foru...cp-aangepast#1237675

Maar ja; dat gaat weer leiden tot gepiep onder lieden die wèl een boot van 15-20 meter kunnen betalen, maar géén geld willen uitgeven aan een Zeebrief. Dat kunnen de blauwe blazers van het KNWV natuurlijk ook niet hebben.

Kort en goed: het ziet er weinig hoopvol uit, als het om een erkend en betaalbaar eigendoms- en nationaliteitbewijs voor een boot gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 16:44 #1399890

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Wadloper schreef :
idiotie van een zeebrief inclusief kadasterinschrijving voor jachten
waarom vind je dat idioot? Ik vind dit nou juist iets wat de overheid een keer wel goed en grondig aanpakt.
Uiteindelijk heb je een eigendomsverklaring en een vlag; geen speld tussen te krijgen.
Een hoop geld kost het wel maarja; overheid dus. Da's altijd duur.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 17:02 #1399897

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
wat is idioot?
de kosten voor zoiets eenvoudigs
kost RDW van je auto ook zoveel?

o,nee
heb je niet
ok, een ligfiets is gratis
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 17:21 #1399901

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
sy helios schreef :
de kosten voor zoiets eenvoudigs
kost RDW van je auto ook zoveel?
de eerste registratie van een auto kost veel meer; toen al ~2000 gulden. En dan heb je nog geen kadasterregistratie.
Vervolgens elk kwartaal wegenbelasting....
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 16 juni 2022 17:22 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 17:22 #1399902

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
ja duh
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 17:23 #1399903

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
sy helios schreef :
ja duh
goed verhaal; lekker kort.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 17:24 #1399905

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
ja, wat verwacht op jouw reactie...

laat maar Tuut
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 16 juni 2022 17:44 #1399910

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27809
TuuLeVi schreef :
Wadloper schreef :
idiotie van een zeebrief inclusief kadasterinschrijving voor jachten
waarom vind je dat idioot?

zeilersforum.nl/index.php/foru...r?start=1225#1391772

Ik vind dit nou juist iets wat de overheid een keer wel goed en grondig aanpakt.

Voor iemand met anarchistische trekjes een hele merkwaardige opvatting, moet ik zeggen.
Die overheid heeft je zonder goede reden een ruime duizend oiro uit de zak geklopt. Ik weet zeker dat jij daarmee iets veel nuttigers had kunnen doen. Hoe vaak ben je nu al in het buitenland geweest, met je tobbe?
Uiteindelijk heb je een eigendomsverklaring en een vlag; geen speld tussen te krijgen.

Je bent Nederlander. Je hebt een paspoort en betaalt fatsoenlijk belasting, neem ik aan. Vind jij het dan niet vreemd dat je, feitelijk alleen voor het recht om je schip een Nederlands schip te kunnen noemen en de Nederlandse vlag te mogen voeren een dergelijk bedrag moet neertellen? Ik vind dat vreemd en eigenlijk onfatsoenlijk.

De overheid zou eens moeten proberen om voor elk kentekenbewijs (zelfs voor een geïmporteerde, derdehands Toyota Corrosie) meer dan € 1000,- te vragen. Ik denk dat de rapen dan aardig gaar zouden zijn.
Een hoop geld kost het wel maarja; overheid dus. Da's altijd duur.


Wie het breed heeft, laat het breed hangen, zei mijn moeder dan altijd..
Laatst bewerkt: 16 juni 2022 17:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.885 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl