AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
Destijds was ik een van de eerste die er gebruik van gemaakt heb. Toen kwam de scheepsmetingsdienst met 3 man sterk om het "zeeschip" op de meten. Tja, die wisten niet wat ze precies moesten doen.
Per saldo, wat zijn de kosten over een aantal jaren met het hebben van een eigendomsbewijs. Dit heeft ook nog een meerwaarde bij de verkoop van de boot.
Wees blij dat het kan als je een boot van redelijke afmetingen bezit. Voor een klein bootje speelt dit niet zo. Daar worden in het algemeen geen lange reizen mee gemaakt en zijn kosten relatief ook wat hoog.
Je auto heeft toch ook een kenteken bewijs (is wel gedaan bij aankoop vandaar de extra afleveringskosten) en je huis staat ook ingeschreven in het kadaster. Allemaal zaken die niet gratis zijn.
Bram
Ik begrijp je argumenten, maar er valt wel wat op af te dingen:
-dat de scheepsmetingdienst dacht dat ze een "zeeschip" gingen bezoeken, geeft exact de overkill aan van deze oplossing voor onze recreatiebootjes. Wat komen ze dan precies meten (alle maten van mijn boot zijn al bekend), en waarom is dat nodig?
-wat zijn de kosten over de jaren? Voor mij komt het (omdat iemand van het kadaster naar Griekenland moet komen om een zinloos stempeltje te zetten), op bijna 3000 euro. Een vrij idioot bedrag.
-meerwaarde voor de boot bij verkoop? Levert de boot dan meer op met zo'n papiertje? Dat wil ik nog wel eens zien. Ik zou er geen stuiver meer voor over hebben. Sterker nog, het kost je waarschijnlijk geld door aanpassingen in het kadaster via een notaris.
Kortom, ik heb grote vraagtekens bij de proportionaliteit van deze oplossing voor plezierbootjes.
De actie van de scheepsmetingdienst was dat een geval van de eerste aanvraag. Dat was natuurlijk niet nodig.
Daarna is men overgestapt naar een eenvoudiger systeem op basis van het type. Controle gebeurd bij het aanbrengen van het Brandmerk.
De Zeebrief had destijds ook een beperkte looptijd en moest daarna verlengd worden.
Daar is men ook van afgestapt. De Zeebrief is nu voor de kleinere vaartuigen onbeperkt geldig.
Alles bij elkaar genomen zijn het eenmalige kosten. Die uitgespreid over een aantal jaren, dan zijn die te verwaarlozen.
We zijn een keer opgebracht door de Kustwacht in Duinkerken. Onder begeleiding afgemeerd aan de Kustwacht steiger. Met een kustwacht auto naar een betaalautomaat gebracht om de boete kunnen betalen. Die automaten waren op 15 juli veelal leeg.
Dat kan je een volgende jaar weer gebeuren. Je bent er een dag mee kwijt. Wat is nu je voordeel?
Bram