Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:42 #1427695

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
haha, je weet best wat voor soort zeeschepen ik bedoel ;)

Zeker, maar daar heeft een uitvoerend ambtenaar niets mee van doen. :-o
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:45 #1427696

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
lschip schreef :
Zou je voor je water aansluiting van je huis ook €1000,- willen betalen?

Ehhh.
"Voor het aanleggen van een middelgrote aansluiting (3,5 m3 per uur) – ongeacht het aantal strekkende meters – betaal je gemiddeld zo’n €1.000 tot €1.250 inclusief btw"
goedhuis.nl/kosten-huisaansluiting/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 12:46 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:48 #1427697

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1077
Ok :blush: niet helemaal het goede voorbeeld.... maare, als ik mij huis verkoop moet de nieuwe eigenaar dat dan ook weer neerleggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:50 #1427700

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
brambo schreef :
Wat een gezeur toch allemaal. Allerlei ideeen om de officiele status van je boot te ontlopen.

Volgens mij is er in dit inmiddels ellenlange draadje absoluut niemand die de officiële status van zijn boot wil ontlopen. Integendeel.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:53 #1427701

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Op kenteken zetten van een auto ( ongeacht de waarde) kost eenmalig bij invoer €107,**
Wettig document waar je de grens mee over kunt.
Zoiets moet toch voor een boot ook kunnen?

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:58 #1427703

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Eclips schreef :
brambo schreef :
Wat een gezeur toch allemaal. Allerlei ideeen om de officiele status van je boot te ontlopen.

Volgens mij is er in dit inmiddels ellenlange draadje absoluut niemand die de officiële status van zijn boot wil ontlopen.

Jawel, ik.
Niet de officiële status van "Nederlands schip" ("gerechtigd de Nederlandse vlag te voeren"), maar ik vind het wel onzin dat ik vanwege koppelverkoop voor een nationaliteitsverklaring gebonden ben aan een teboekstelling, terwijl de situatie in o.a. Duitsland en Denemarken laat zien dat dat niet nodig zou hoeven zijn.
Ik vind het goed dat mensen die daar behoefte aan hebben vrijwillig hun schip teboek kunnen stellen in de openbare registers (Kadaster), maar niet dat dat een dwingende voorwaarde is voor opname in het zeeschepen-/vlagregister.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:13 #1427712

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
AndreAzuree schreef :
brambo schreef :

Destijds was ik een van de eerste die er gebruik van gemaakt heb. Toen kwam de scheepsmetingsdienst met 3 man sterk om het "zeeschip" op de meten. Tja, die wisten niet wat ze precies moesten doen.

Per saldo, wat zijn de kosten over een aantal jaren met het hebben van een eigendomsbewijs. Dit heeft ook nog een meerwaarde bij de verkoop van de boot.

Wees blij dat het kan als je een boot van redelijke afmetingen bezit. Voor een klein bootje speelt dit niet zo. Daar worden in het algemeen geen lange reizen mee gemaakt en zijn kosten relatief ook wat hoog.

Je auto heeft toch ook een kenteken bewijs (is wel gedaan bij aankoop vandaar de extra afleveringskosten) en je huis staat ook ingeschreven in het kadaster. Allemaal zaken die niet gratis zijn.

Bram


Ik begrijp je argumenten, maar er valt wel wat op af te dingen:

-dat de scheepsmetingdienst dacht dat ze een "zeeschip" gingen bezoeken, geeft exact de overkill aan van deze oplossing voor onze recreatiebootjes. Wat komen ze dan precies meten (alle maten van mijn boot zijn al bekend), en waarom is dat nodig?

-wat zijn de kosten over de jaren? Voor mij komt het (omdat iemand van het kadaster naar Griekenland moet komen om een zinloos stempeltje te zetten), op bijna 3000 euro. Een vrij idioot bedrag.

-meerwaarde voor de boot bij verkoop? Levert de boot dan meer op met zo'n papiertje? Dat wil ik nog wel eens zien. Ik zou er geen stuiver meer voor over hebben. Sterker nog, het kost je waarschijnlijk geld door aanpassingen in het kadaster via een notaris.

Kortom, ik heb grote vraagtekens bij de proportionaliteit van deze oplossing voor plezierbootjes.

De actie van de scheepsmetingdienst was dat een geval van de eerste aanvraag. Dat was natuurlijk niet nodig.

Daarna is men overgestapt naar een eenvoudiger systeem op basis van het type. Controle gebeurd bij het aanbrengen van het Brandmerk.

De Zeebrief had destijds ook een beperkte looptijd en moest daarna verlengd worden.

Daar is men ook van afgestapt. De Zeebrief is nu voor de kleinere vaartuigen onbeperkt geldig.

Alles bij elkaar genomen zijn het eenmalige kosten. Die uitgespreid over een aantal jaren, dan zijn die te verwaarlozen.

We zijn een keer opgebracht door de Kustwacht in Duinkerken. Onder begeleiding afgemeerd aan de Kustwacht steiger. Met een kustwacht auto naar een betaalautomaat gebracht om de boete kunnen betalen. Die automaten waren op 15 juli veelal leeg.

Dat kan je een volgende jaar weer gebeuren. Je bent er een dag mee kwijt. Wat is nu je voordeel?

Bram
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 13:15 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:23 #1427713

In mijn geval is mijn voordeel dan: 3000 - 95 euro = 2905 euro. En dat voor een ritje naar de pin-automaat, op kosten van de kustwacht, terwijl ik misschien toch al moest pinnen. :P


Even serieus: je argument -het bedrag is maar eenmalig en je kunt het over veel jaren uitsmeren- is echt onzinnig.
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 13:23 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:26 #1427715

Wie hier is ieder jaar meerdere malen buiten officieel ICP gebied en voor hoe lang? Ik vermoed dat dit maar een vrij klein percentage van de pleziervaart is in Nederland.

Onze huidige boot heb ik door de vorige eigenaar laten doorhalen bij het kadaster, stond als binnenvaartschip geregistreerd bij het kadaster (ivm scheepshypotheek) en was duurder om over te nemen en om te zetten naar zeeschip + zeebrief. Het maakt zeer zeker het schip niet meer waard, eerder lastiger verkoopbaar, hoewel doorhalen bij het kadaster gratis is dacht ik, maar doe je dat niet dan kost het de nieuwe eigenaar notariskosten, of je claimt het schip na een jaar terug gezien het kadaster leidend in bewijst van eigendom is ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 13:30 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:32 #1427720

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1808
En dit geleuter komt allemaal voort uit de malafide acties van enkele criminelen.
Het was prima, hetzij enigszins eenvoudig, geregeld en het ICP een daarvoor de vlaggenbrief.
Deze werden alom geaccepteerd als document om aan te tonen dat je de eigenaar bent.
Totdat er een paar klootviolen misbruik van gingen maken. En zo gaat dat vaker.
Meteen paniek en draconische maatregelen.
Om voor het gevolg daarvan €. 1.000,= te dokken voor een zeebrief, ik doe er liever iets anders voor.
Bovendien met de eerder opgesomde papieren aan boord verwacht ik overtuigend bewijs aan te kunnen leveren dat ik de rechtmatige eigenaar ben.
Ja, ik ken de (waar gebeurde) verhalen van mensen die in de problemen kwamen of boetes kregen in Frankrijk
Maar ik geloof nog steeds in gezond boeren verstand en dan zien we wel verder tegen die tijd.
En mocht het in de toekomst echt niet meer kunnen, dan zullen we mee moeten doen, maar voorlopig nog niet.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:33 #1427721

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Orange Sunset schreef :
Wie hier is ieder jaar meerdere malen buiten officieel ICP gebied en voor hoe lang? Ik vermoed dat dit maar een vrij klein percentage van de pleziervaart is in Nederland.

Onze huidige boot heb ik door de vorige eigenaar laten doorhalen bij het kadaster, stond als binnenvaartschip geregistreerd bij het kadaster (ivm scheepshypotheek) en was duurder om over te nemen en om te zetten naar zeeschip + zeebrief. Het maakt zeer zeker het schip niet meer waard, eerder lastiger verkoopbaar, hoewel doorhalen bij het kadaster gratis is dacht ik, maar doe je dat niet dan kost het de nieuwe eigenaar notariskosten, of je claimt het schip na een jaar terug gezien het kadaster leidend in bewijst van eigendom is ;)

Dan kan een tamelijk zinloos draadje over ongeldige surrogaat vodje als dit eindelijk gesloten worden. We zijn al dik over de 200 berichten heen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:38 #1427723

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Er toch vrij veel zeilers die jaarlijks de franse wateren bevaren.

In principe is zo'n ICP weggegooid geld. Het heeft vrijwel geen waarde behalve voor de KNWV natuurlijk.

De eerdere opzet was helemaal een aanfluiting met 2 uitzending op de TV en de KNWV bestuurder met een mond vol tanden. Belangen behartiging ? Voor Italiaanse belasting ontduikers zeker, die met een nederlandse vlag rondvoeren.

Volg gewoon de officiele weg van een Nederlands zeeschip met een document, geldig wereldwijd.

Dan slaap je ook rustiger als de douane- of kustwacht ambtenaren over de haven lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 13:52 #1427727

JB-NL schreef :
Op kenteken zetten van een auto ( ongeacht de waarde) kost eenmalig bij invoer €107,**
Wettig document waar je de grens mee over kunt.
Zoiets moet toch voor een boot ook kunnen?

JB

En een tientje om over te schrijven. Bij het postkantoor. Dat lijkt me wel wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 14:00 #1427732

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Sunshine 36 schreef :
JB-NL schreef :
Op kenteken zetten van een auto ( ongeacht de waarde) kost eenmalig bij invoer €107,**
Wettig document waar je de grens mee over kunt.
Zoiets moet toch voor een boot ook kunnen?

JB

En een tientje om over te schrijven. Bij het postkantoor. Dat lijkt me wel wat.

Ja ingewikkelder hoeft toch niet? Alle zeewaardige boten een registratie, draadje kan op slot.. ;)
NU de lobbyisten aan de bak, al las ik dat er in Den Haag al een besluit voor lag, dus al je niet aan tafel zat, lig je op tafel.. helaas te laat..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 14:01 #1427733

Brambo, voor mij is een ICP wel functioneel in de landen waar ik vaar. Verder zie ik dat je eigenlijk geen argumenten meer hebt voor de dure constructie van kadaster + zeebrief. Mij overtuig je niet met het mantra "volg gewoon de officiële weg" of "dan slaap je rustiger".

Ik zou zeer onrustig slapen als ik 3k moet neertellen voor een vrij zinloos document.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 14:06 #1427736

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
brambo schreef :
Er toch vrij veel zeilers die jaarlijks de franse wateren bevaren.

In principe is zo'n ICP weggegooid geld. Het heeft vrijwel geen waarde behalve voor de KNWV natuurlijk.

Van de zevenenhalf duizend ligplaatshouders op de Limburgse Maasplassen (cijfers Waterrecreatie Advies anno 2020) heeft ruim zeventig procent een motorboot. Als die op vakantie gaan, gaan ze niet zeilen in de Franse kustwateren.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 14:13 #1427739

JotM schreef :
brambo schreef :
Er toch vrij veel zeilers die jaarlijks de franse wateren bevaren.

In principe is zo'n ICP weggegooid geld. Het heeft vrijwel geen waarde behalve voor de KNWV natuurlijk.

Van de zevenenhalf duizend ligplaatshouders op de Limburgse Maasplassen (cijfers Waterrecreatie Advies anno 2020) heeft ruim zeventig procent een motorboot. Als die op vakantie gaan, gaan ze niet zeilen in de Franse kustwateren.

Dat is precies mijn punt. Maar ook de sloepjes in Amsterdam, die hebben hoogstwaarschijnlijk niet eens een ICP nodig en al helemaal niet een zeebrief. Zijn ze snelle bootjes, dan een RDW registratie.

Wel een kleine toevoeging: van die 70% aan motorboten in de Limburgse havens is zeker 70% Duits bij mij in de haven en die hebben een Duits ICP nodig ;)

Bijzonder dat onze haven met 800 ligplaatsen al meer dan 10% van het totale aantal ligplaatsen aan de Maasplassen betreft :ohmy:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 14:17 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 14:52 #1427758

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
JB-NL schreef :
Ja ingewikkelder hoeft toch niet? Alle zeewaardige boten een registratie, draadje kan op slot.. ;)

JB

Dat zou je denken, maar als je zoiets roept beginnen er direct allerlei individuen over onzin. :pinch:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 14:56 #1427759

Eclips schreef :
JB-NL schreef :
Ja ingewikkelder hoeft toch niet? Alle zeewaardige boten een registratie, draadje kan op slot.. ;)

JB

Dat zou je denken, maar als je zoiets roept beginnen er direct allerlei individuen over onzin. :pinch:

Volgens mij kun je een document schrijven over wanneer een schip zeewaardig is. En waarom zou je niet zeewaardige schepen uitsluiten? Mogen die niet naar het buitenland via kustwateren?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 15:17 #1427768

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Orange Sunset schreef :

En waarom zou je niet zeewaardige schepen uitsluiten? Mogen die niet naar het buitenland via kustwateren?

Volledig mee eens. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 15:17 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 15:24 #1427774

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
IK woon gelukkig in BelgIë. Ik heb mijn Nederlandse boot ingeschreven in het land waar ik woon. Mijn boot had geen enkel registratie document, maar het is toch gelukt. €30 en nergens in Europa gezeur. Waarom ze dit niet gewoon ook zo in Nederland doen?
Principes

Het certificaat van registratie vervangt vanaf 1 september 2020 de zeebrief.
Een nieuwigheid is dat het certificaat van registratie wordt afgeleverd door het Belgisch Scheepsregister wanneer een schip, afgewerkt of in aanbouw, door het Belgisch Scheepsregister is geregistreerd. Het levert het recht om de Belgisch vlag te mogen voeren. Het recht om te mogen varen blijkt uit het Certificaat van deugdelijkheid dat geen voorwaarde meer is om de zeebrief de verkrijgen, maar naast het certificaat van registratie staat.
Het is verboden de Belgische vlag te voeren zonder in het bezit te zijn van een certificaat van registratie. Een schip dat een certificaat van registratie heeft, is verplicht de Belgische vlag te voeren. Het certificaat van registratie moet aan boord worden gehouden en op elk verzoek van de bevoegde overheden worden getoond.
Het certificaat is in tegenstelling tot de zeebrief onbeperkt geldig, tenzij de gegevens erop wijzigen.
Er wordt een overgangsperiode voorzien voor de wijziging van zeebrief naar certificaat van registratie. Zo zullen de huidige zeebrieven geldig blijven en zullen die pas vervangen worden door een certificaat van registratie op hun vervaldatum of wanneer de gegevens wijzigen. Daarvoor zal een herinnering verzonden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 15:25 #1427777

Mogen niet-Belgisch ingezetenen zich daar ook voor inschrijven?

Telt het nog ergens voor dat ik 25% Vlaming ben?
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 15:28 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 15:26 #1427779

potverdrie! de Belgen hebben het weer eens beter voor elkaar dan wij! Waar moet ik heen? Ik twijfel niet meer! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 16:23 #1427800

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6383
Sunshine 36 schreef :
Wat kost dat kentekenbewijs voor die auto?
~2k da's exclusief toelating.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 16:26 #1427801

Sunshine 36 schreef :
Mogen niet-Belgisch ingezetenen zich daar ook voor inschrijven?

Telt het nog ergens voor dat ik 25% Vlaming ben?

Ah, laat die Belgen lekker met rust. Ze hebben het nu goed voor elkaar, moeten die zuinige Hollanders het weer komen verpesten… voordat je het weet haalt de overheid daar ook de vlag van het document en zijn ze weer terug bij af (net als wij ;) )
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 16:27 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.606 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl