Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:16 #1428588

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Ik heb het registreren bij RDW toch eens even nagekeken op de site van RDW, wat weetjes:
- Het registreren is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. (Ofwel, het kan ook voor andere vaartuigen, maar is verplicht onder die condities)
- Eerste registratie? Maak een duidelijke foto van het romp- en motornummer. Zonder foto kan uw registratie vertraging oplopen.
- Het registratienummer moet aan beide kanten op de romp worden aangebracht. De afmeting moet minimaal 15cm hoog en 10cm breed zijn, het nummer bestaat uit 6 cijfers/letters. Valt nog wel wat mee qua grootte
- Prijs voor een 1e registratie is 55,90 euro.

Je moet bij het aanmelden gegevens opgeven, zoals:
- grootte van de boot
- soort boot (bv kajuitboot)
- motor type
- vermogen motor
- rompnummer met foto
- motornummer met foto

Ik had die laatste 2 niet beschikbaar, dus ik heb de registratie afgebroken. Maar het lijkt mij dat niets registratie in de weg staat.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:20 #1428589

ErikSnel schreef :
Ik heb het registreren bij RDW toch eens even nagekeken op de site van RDW, wat weetjes:
- Het registreren is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. (Ofwel, het kan ook voor andere vaartuigen, maar is verplicht onder die condities)
- Eerste registratie? Maak een duidelijke foto van het romp- en motornummer. Zonder foto kan uw registratie vertraging oplopen.
- Het registratienummer moet aan beide kanten op de romp worden aangebracht. De afmeting moet minimaal 15cm hoog en 10cm breed zijn, het nummer bestaat uit 6 cijfers/letters. Valt nog wel wat mee qua grootte
- Prijs voor een 1e registratie is 55,90 euro.

Je moet bij het aanmelden gegevens opgeven, zoals:
- grootte van de boot
- soort boot (bv kajuitboot)
- motor type
- vermogen motor
- rompnummer met foto
- motornummer met foto

Ik had die laatste 2 niet beschikbaar, dus ik heb de registratie afgebroken. Maar het lijkt mij dat niets registratie in de weg staat.

En dan heb je die registratie en is die niet op zee of in het buitenland (België en Duitsland uitgezonderd) officieel geldig. Dus wat schiet je er mee op?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:32 #1428594

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Waar baseer je dat op? Ik heb dat nergens kunnen lezen?
En je hebt -net zoals bij een auto- wel een registratie die in het buitenland gewoon geldig is.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:48 #1428599

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Orange Sunset schreef :
En dan heb je die registratie en is die niet op zee of in het buitenland (België en Duitsland uitgezonderd) officieel geldig. Dus wat schiet je er mee op?

Exact. Een registratie bij de RDW is geen teboekstelling en levert dus niet het formele recht (op zee) de Nederlandse vlag te voeren op. (Nederland wordt er niet de "vlaggestaat" van het schip van)
Dus de meerwaarde van een RDW-registratie tov geen registratie (of ICP) is wat dat betreft m.i. nihil.

ErikSnel schreef :
Waar baseer je dat op? Ik heb dat nergens kunnen lezen?

In het VN zeerechtenverdrag, het Wetboek van strafrecht en de Zeebrievenwet.

ErikSnel schreef :
En je hebt -net zoals bij een auto- wel een registratie die in het buitenland gewoon geldig is.

Die RDW-registratie is niet ongeldig, hij heeft voor wat betreft de nationaliteit van het schip gewoon geen betekenis. Voor een geldige nietszeggende registratie vind ik €55 zonde van het geld.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 12:51 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:51 #1428602

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
De vraag is wat mij betreft of bv Frankrijk dit zou accepteren als je dit als bewijs levert. ICP niet (altijd), zoveel is ondertussen duidelijk. De registratie heb ik nog geen ervaringen mee gezien...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:56 #1428603

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
De RDW-registratie levert naar Nederlands recht niet het recht tot het voeren van de vlag van het Koninkrijk op. Dus als Frankrijk het al accepteert is dat zeer waarschijnlijk een volgend geval van gedogen vanwege onbekendheid.
Frankrijk heeft in de opmerking voor het op de binnenwateren accepteren van het ICP ondubbelzinnig aangegeven dat voor de kustwateren een document nodig is dat het recht tot het voeren van de vlag van een vlaggestaat oplevert.
Dus dan kun je haast wachten tot het moment dat Frankrijk in de handhaving die RDW-registratie ook in praktijk niet (meer) accepteert.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 12:59 #1428605

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik las iets bijzonders bij allewatersportverzekeringen.nl:



Een RDW registratie mag dan wel niet het recht geven om de nl vlag te voeren maar is kennelijk toch een eigendomsbewijs.

Waar gaan het die zeehavens om, dat je een vlag voert of om het eigenaarschap?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 13:12 #1428607

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Laten we niet te ver van huis gaan. Wat meldt de Belgische federale overheid inmiddels op haar website?

FOD Mobiliteit en Vervoer schreef :
Een pleziervaartuig kan voorzien zijn van een Belgische registratiebrief of een buitenlandse registratiebrief, als deze wettelijk het recht geeft de betreffende buitenlandse vlag te voeren.

Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie.

mobilit.belgium.be/nl/scheepva...uig/registratiebrief

Wat meldde de Franse overheid bij de UNECE in de opmerking over de geldigheid van het ICP?
UNECE schreef :
Where offshore waters are concerned, however, the documents referred to in the maritime conventions or in bilateral agreements will continue to be required (basically, the proof that a vessel has a right to fly the flag of the flag State).

unece.org/DAM/trans/doc/2019/s...NS-SC.3-2019-20e.pdf
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 13:15 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 13:14 #1428609

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Er is iets raars dat je in Nederland een hypotheek kan afsluiten voor een boot. Waarschijnlijk dat daardoor het kadaster de zeebrief opmaakt met alle nadelen vandien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 13:16 #1428611

  • Kwispel
  • Kwispel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Afgelopen zomer in Frankrijk met ICP gevaren.

Onze Kadaster-registratie duurde veel te lang en we hadden geen zin om helemaal papierloos op pad te gaan, dus ik had in juni voor de zekerheid een ICP aangevraagd. Die was binnen een week thuis. Geen probleem met acceptatie in de marina's rond Marseille gehad, verder nergens gecontroleerd. Bij terugkomst in NL hadden we een mooi set papieren van het Kadaster thuis liggen (nationaliteitsverklaring + voorlopige zeebrief).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 13:40 #1428619

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Geluk gehad, Kwispel!
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 14:02 #1428624

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
ErikSnel schreef :
Ik heb het registreren bij RDW toch eens even nagekeken op de site van RDW, wat weetjes:
- Het registreren is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. (Ofwel, het kan ook voor andere vaartuigen, maar is verplicht onder die condities)
- Eerste registratie? Maak een duidelijke foto van het romp- en motornummer. Zonder foto kan uw registratie vertraging oplopen.
- Het registratienummer moet aan beide kanten op de romp worden aangebracht. De afmeting moet minimaal 15cm hoog en 10cm breed zijn, het nummer bestaat uit 6 cijfers/letters. Valt nog wel wat mee qua grootte
- Prijs voor een 1e registratie is 55,90 euro.

Je moet bij het aanmelden gegevens opgeven, zoals:
- grootte van de boot
- soort boot (bv kajuitboot)
- motor type
- vermogen motor
- rompnummer met foto
- motornummer met foto

Ik had die laatste 2 niet beschikbaar, dus ik heb de registratie afgebroken. Maar het lijkt mij dat niets registratie in de weg staat.

Dan wel met een foto zonder mast. :(


Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 14:03 #1428625

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1454
Kwispel schreef :
Afgelopen zomer in Frankrijk met ICP gevaren.

Onze Kadaster-registratie duurde veel te lang en we hadden geen zin om helemaal papierloos op pad te gaan, dus ik had in juni voor de zekerheid een ICP aangevraagd. Die was binnen een week thuis. Geen probleem met acceptatie in de marina's rond Marseille gehad, verder nergens gecontroleerd. Bij terugkomst in NL hadden we een mooi set papieren van het Kadaster thuis liggen (nationaliteitsverklaring + voorlopige zeebrief).

Havenmeesters doen nooit moeilijk. Het is de waterpolitie en de douane (in Spanje, Frankrijk) die controleert op de juiste papieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 14:18 #1428632

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Wat staat erop het document ? Registratie van een snelle motorboot.

En daar kom jij dan aan met een zeilboot ? Ra, ra hoe dit afloopt bij een controle met je snelle motorboot registratie. Ze zien je al te van verre aankomen met forse letters op beiden zijn van de romp.

Hou er rekening mee dat buitenlandse ambtenaren, dat begint al in Belgie, houden niet van smoesjes van die Ollanders.

Met een Poolse vlag een jachthaven in Nederland invaren lijkt mij ook geen succes. Ze denken dan je komkommers komt plukken of komt stukadoren.

Bram
Laatst bewerkt: 07 okt 2022 14:19 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 16:31 #1428661

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
brambo schreef :
Wat staat erop het document ? Registratie van een snelle motorboot.

En daar kom jij dan aan met een zeilboot ? Ra, ra hoe dit afloopt bij een controle met je snelle motorboot registratie. Ze zien je al te van verre aankomen met forse letters op beiden zijn van de romp.

Hou er rekening mee dat buitenlandse ambtenaren, dat begint al in Belgie, houden niet van smoesjes van die Ollanders.

Met een Poolse vlag een jachthaven in Nederland invaren lijkt mij ook geen succes. Ze denken dan je komkommers komt plukken of komt stukadoren.

Bram

mijn bootje vaart sneller dan 20kpu met gebruik van beide motoren , volgens de nederlandse wet zou ik dus verplicht zijn een snelle motorboot registratie aan te vragen

met of zonder stok op de boot maakt in deze geen donder uit en wordt ook niet gespecificeerd , er staat heel duidelijk "als je bootje sneller dan 20pku kan en korter is dan 20 meter MOET je een snelle motorboot registratie hebben"
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 16:43 #1428664

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Er staat op het document registratie van een snelle motorboot en dat ben je nu eenmaal niet.

Als er een mast en er zeilen op staan dan ben je geen motorboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 16:46 #1428666

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
brambo schreef :
Er staat op het document registratie van een snelle motorboot en dat ben je nu eenmaal niet.

Als er een mast en er zeilen op staan dan ben je geen motorboot.

even het BPR er op naslaan Bram ?

als ik geen zeilen op heb staan ben ik een motorboot , en als ik dan ook nog een keer werktuigelijk ( = met motoren ) voortbewogen sneller kan dan 20 kpu ben ik een snelle motorboot , ongeacht of er wel of geen stok op de boot staat
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 16:47 #1428667

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12538
dan nog
kom je in what ever aan met de mooie RDW dingetje
en dan'zou het helpen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 16:55 #1428669

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
sy helios schreef :
dan nog
kom je in what ever aan met de mooie RDW dingetje
en dan'zou het helpen?

het ziet er in ieder geval serieuzer uit dan het ICP, maar officieel zou ik dus een RDW registratie + kadaster registratie moeten hebben om compleet legaal overal onder NL vlag te varen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 17:12 #1428674

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Juist.
Er kan nog eindeloos bijdehand gedaan worden over de RDW registratie als snelle boot, maar het zou nu allang duidelijk moeten zijn dat je daarmee nog steeds niet de NL driekleur mag voeren.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 17:21 #1428681

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
EosD34 schreef :
Er kan nog eindeloos bijdehand gedaan worden
'tis de tijd van het jaar zeker? :laugh:
Gewoon een zeebrief, dan ben je klaar.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 18:02 #1428695

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Het aantal 'Poolse' boten in Spanje en Portugal heeft me wel verrast dit jaar. Het aantal 'Nederlandse' boten was gering, alles vergeleken met 2 jaar geleden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 07 okt 2022 18:13 #1428699

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
La Mavare schreef :
Het aantal 'Poolse' boten in Spanje en Portugal heeft me wel verrast dit jaar. Het aantal 'Nederlandse' boten was gering, alles vergeleken met 2 jaar geleden.

zelfs in de Carib zie je er veel meer dan in '19/'20 , waarschijnlijk allemaal die in de laatste 2 jaar zijn overgestoken vanuit spanje, Italie etc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 08 okt 2022 08:24 #1428792

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
ReneK schreef :
La Mavare schreef :
Het aantal 'Poolse' boten in Spanje en Portugal heeft me wel verrast dit jaar. Het aantal 'Nederlandse' boten was gering, alles vergeleken met 2 jaar geleden.

zelfs in de Carib zie je er veel meer dan in '19/'20 , waarschijnlijk allemaal die in de laatste 2 jaar zijn overgestoken vanuit spanje, Italie etc

Zelfs het Zwitsers/Canadees koppel op Magic carpet varen dit seizoen met canadese vlag
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 mrt 2023 12:04 #1463978

  • JohP
  • JohP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Erikdejong schreef :
Kanalen zijn aangelegd door de mens om scheepvaart te kunnen bedrijven. Alle bruggen en sluizen in en over deze kanalen zijn daarom aangelegd voor de bootjes, en niet voor het wegverkeer.

Hier een lijstje van kanalen in Nederland (allemaal aangelegd voor de bootjes):
Aarkanaal
Amertak
Amsterdam-Rijnkanaal
Apeldoorns Kanaal
..
..
Winschoterdiep
Zuid-Willemsvaart

Maar ik denk dat we afdwalen ;)

Beetje afdwalend inderdaad en nogal overbodig uitgebreide reactie, die ik na lange tijd toch even wil nuanceren.

Bij de vaarbelasting voor bruggen en sluizen denk ik aan en ervaar ik de blokkades die zijn opgeworpen gedurende de tijd: Afsluitdijk, Lauwersmeer dijk, bruggen over en sluizen in de rivieren (Rijn, Waal, Maas, Nederrijn, Ov.Vecht, Ut.Vecht, Amstel, Dokkumer Ee, Reitdiep, enz. …), Markermeer dijk, Polders in het IJsselmeer, Ketelbrug, inpoldering van vele binnenmeren, inpoldering rondom de Waddenzee waardoor deze steeds ondieper wordt, Noordpolderzijl afsluiting, dammen langs de Waddenzee waarvan de meest funeste die bij de Noordelijke waddeneilanden van Duitsland van eiland naar vaste wal, enzovoort …..
Als gebruiker (met auto en ook als woonplaats) van allerlei blokkades ben ik daar vaak erg blij.
Ook voor veilige haven is het vaak ideaal.
Maar als zeiler zijn het blokkades die zijn opgeworpen om landverkeer en landveiligheid te verbeteren. Kanalen zijn inderdaad uitzonderingen hierop en soms best handig. Maar trouwens nooit aangelegd voor de pleziervaart maar voor transport van goederen, met een uitzondering van heropenen van oude kanalen/havens voor de huidige luxe pleziervaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.827 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl