Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 18:23 #1427464

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De landen die je noemt hebben nooit "meegedaan". Alleen gedoogd. En daar zijn ze mee opgehouden.
Geldt ook voor Frankrijk trouwens.

PS
In Duitsland (waar het ICP IBS heet) leggen ze het mijns inziens wel beter uit:
Wie unterscheidet sich der IBS von anderen Dokumenten wie dem Bootszeugnis, Flaggenzertifikat oder dem Schiffszertifikat?

Der IBS dient als Eigentumsnachweis von privat genutzten Sportbooten. Bei gewerblicher Nutzung, beispielsweise beim Vercharterer oder einer Segelschule, ist ein Bootszeugnis notwendig.

Das Flaggenzertifikat ist ein international amtlicher Nachweis über die Erlaubnis, die Bundesflagge zu führen. Ein Eigentumsnachweis wird hiermit nicht erbracht. Der IBS berechtigt nicht zum Führen der Bundesflagge.
www.dsv.org/boote/bootsdokumen...ionaler-bootsschein/

Ze hebben in Duitsland trouwens ook een equivalent van de Kadasterregistratie+zeebrief:
Das Schiffszertifikat bestätigt, dass ein Boot bzw. ein Schiff in einem Schiffsregister eingetragen ist. In Zusammenhang mit einem gültigen Ausweisdokument kann mit dem Schiffszertifikat das Eigentum nachgewiesen werden. Zeitgleich werden hiermit auch das Recht und die Pflicht zum Führen der Bundesflagge erteilt. Die Eintragung ins Schiffsregister ist für Schiffe ab einer Länge von 15 Metern verpflichtend, darunter ist die Eintragung freiwillig.

Net als in Duitsland geeft een ICP niet het recht "onder Nederlandse vlag te varen", zoals bedoeld in het VN zeerechtenverdrag. Hoe je dat ICP ook oppoetst.
Daar is een equivalent van het Flaggenzertifikat voor nodig, naast het ICP.
En dat heeft in Nederland bestaan (vlaggenbrief), maar de regeling waarin dat werd geregeld is in 2014 ingetrokken.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 18:48 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 18:31 #1427468

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Wat ben ik blij met mijn zeebrief, het kost wat moeite en geld, maar dan heb je ook wat.
Wel jammer dat er het afgelopen jaar in geen enkel land naar is gevraagd...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 18:44 #1427471

Ik ben blij met mijn ICP, en zelfs die heb ik momenteel niet nodig en zou het geld kunnen besparen. Misschien vaar ik komend voorjaar eens door België en dan heb ik het ICP nodig.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 18:53 #1427474

JotM schreef :
De landen die je noemt hebben nooit "meegedaan ". Alleen gedoogd. En daar zijn ze mee opgehouden.
Geldt ook voor Frankrijk trouwens.

Inderdaad. België heeft het ook trouwens nog niet toegepast..

Frankrijk past resolutie 13 zeker wel toe, alleen die hebben een noot toe laten voegen dat een ICP niet geldig is in de kustwateren, alleen op meren en rivieren: zie noot 30)

unece.org/DAM/trans/doc/2019/s...NS-SC.3-2019-20e.pdf

Ach, het is gewoon een beetje gek dat in Nederland alles geregistreerd is, van snorfiets tot scootmobiel. Maar grote zeilboten helemaal niet, niks noppes….
Regel nou dat dit goed geregistreerd wordt, dan een vlaggebrief erbij, en hef voor mij part een beetje belasting.

En hang dat ICP in de wilgen, als het in België en Frankrijk ook al niet geaccepteerd wordt, wat moet je er dan nog mee (behalve spekken van de kas van het Watersportverbond)
ICP is dan toch een beetje een halve oplossing…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 18:55 #1427476

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik zou voor ik de steven naar het zuiden draaide voor de zekerheid nog even de Belgische overheidssite checken die ik eerder vandaag linkte (en Hans V in het draadje over verplichte uitrusting op Belgische wateren).
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 19:14 door JotM. Reden: link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 18:59 #1427477

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sjoerd1981 schreef :
En hang dat ICP in de wilgen, als het in België en Frankrijk ook al niet geaccepteerd wordt, wat moet je er dan nog mee (behalve spekken van de kas van het Watersportverbond)
ICP is dan toch een beetje een halve oplossing…

Dat ICP komt uit de koker van de UNECE working party on inland water transport en is voldoende als je over de Rijn en Donau naar de Zwarte Zee vaart. Daar is het voor. En voor m.youtube.com/playlist?list=PL...d37ILwCQKqcwGirChDgF
Zeevaart is een ander spelletje.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 19:04 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 22:21 #1427535

JotM schreef :
Dat ICP komt uit de koker van de UNECE working party on inland water transport en is voldoende als je over de Rijn en Donau naar de Zwarte Zee vaart. Daar is het voor.

Oh…. Is het daarvoor??? Wel een beetje gek dat het Verenigd Koninkrijk ook meedoet… Daar kom je niet echt langs als je over de Rijn en Donau vaart, toch ;)

Verder praat het Watersportverbond ook over “kustwateren” op hun website.
Wat mij betreft riekt dit naar misleiding.

Dus liever geen moeilijke woorden over “het recht de Nederlandse vlag te voeren”.
Zet dan gewoon neer: “wil je over binnenwater (kanalen/rivieren) door Europa varen, dan kan een ICP voldoende zijn”
Voor kustwateren heb je in België, Frankrijk en andere landen gewoon een zeebrief nodig. (Behalve het Verenigd Koninkrijk dan, want die hebben we blijkbaar wijsgemaakt dat ze aan de Donau of Rijn liggen ;)

Het zal de verkoop van ICP’s wel wat drukken, maar dan weet de onnozelaar wel waar hij aan toe is als ze met hun bootje naar het zuiden gaan varen langs de kust…
Laatst bewerkt: 03 okt 2022 22:21 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 okt 2022 22:25 #1427536

JotM schreef :
Ik zou voor ik de steven naar het zuiden draaide voor de zekerheid nog even de Belgische overheidssite checken die ik eerder vandaag linkte (en Hans V in het draadje over verplichte uitrusting op Belgische wateren).

Interessante link.
Daaruit blijkt dat ICP in België niet voldoet (geeft geen recht om Nederlandse vlag te voeren…)

Weer eentje minder voor de ICP lijst.

Ben benieuwd hoe snel het Watersportverbond de website aanpast…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 05:33 #1427546

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
sjoerd1981 schreef :
Voor kustwateren heb je in België, Frankrijk en andere landen gewoon een zeebrief nodig. (Behalve het Verenigd Koninkrijk dan, want die hebben we blijkbaar wijsgemaakt dat ze aan de Donau of Rijn liggen ;)

[generaliserend]Nou ben je net zo aan het generaliseren als de mensen die in Italië in problemen zijn gekomen. [/generaliserend]
Waarom heb je voor het VK een ICP nodig? Voor welke landen zou je bij een rondje Noordzee of rondje Oostzee een ICP of zeebrief nodig hebben?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 06:06 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 06:25 #1427554

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1808
Er is hier al veel vaker over geschreven op dit forum.
Ik ben uitgegaan van het volgende:
Als "goed huisvader" heb ik me na de aankoop van onze boot georiënteerd op hoe te handelen.
OP het moment van aanschaf was volgens de informatie op de diverse websites het ICP voldoende voor de boot die ik heb en de vaargebieden die ik wil bezoeken. Punt. Ik heb `m aangevraagd en ontvangen.
Gelukkig is het onderweg niet gebleken dat het ICP niet goed of voldoende zou zijn.
Mocht dat wel het geval zijn en ik een boete zou oplopen dan zou ik dat aanvechten bij de uitgevende partij. Voor de toekomst weet ik het niet. Ik heb in ieder geval altijd het icp, de verzekeringspapieren, de belastingverklaring, de aankoop bon, afschrift van de betaling, de registratie van telecom, en de doorgehaalde Duitse registratie van de vorige eigenaar bij me. Ik ga er redelijkerwijs van uit dat dit voldoende moet zijn. Ciao Jeroen
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 07:48 #1427589

Reed schreef :
Er is hier al veel vaker over geschreven op dit forum.

Dat is zo. Het is ook goed nu, koop het ICP als je denkt er wat aan te hebben. Lees je goed in wat het ook echt brengt. En je sponsort er het Watersportverbond mee, wat misschien ook wel positief is.

En we zien wel wat de toekomst brengt, als er weer een update is of ontwikkeling dan zal ik me weer mengen in dit topic.

Voor nu, over en uit :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 08:54 #1427617

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
JotM schreef :

Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie. (red: exit hoop op registratie snelle motorboot bij de RDW)

Wellicht zijn bepaalde vooroordelen over Belgen dan toch terecht. Want waarom zouden ze een Nederlands registratiebewijs niet erkennen? Dat is een officieel document, uitgegeven door de RDW. Hoog tijd voor EU-brede regelgeving. Laat iemand vanuit het Europarlement de Belgische regering maar even op de vingers tikken. Het is vast niet ver lopen... :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 09:16 #1427624

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Eclips schreef :
JotM schreef :

Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie. (red: exit hoop op registratie snelle motorboot bij de RDW)

Wellicht zijn bepaalde vooroordelen over Belgen dan toch terecht. Want waarom zouden ze een Nederlands registratiebewijs niet erkennen? Dat is een officieel document, uitgegeven door de RDW. Hoog tijd voor EU-brede regelgeving. Laat iemand vanuit het Europarlement de Belgische regering maar even op de vingers tikken. Het is vast niet ver lopen... :whistle:

Er is wereldwijde "regelgeving" in de vorm van een verdrag. Een registratie als snelle motorboot op basis van Nederlandse wet- en regelgeving geeft geen recht "de Nederlandse vlag te voeren" in de zin van het VN zeerechtenverdrag. Daar heeft de EU op geen enkele manier iets mee te maken.
De Belgische overheid vereist, op basis van het zeerechtenverdrag, een document waarmee wordt aangetoond dat het Koninkrijk der Nederlanden de "vlaggestaat" zoals bedoeld in het zeerechtenverdrag is. Een registratie als snelle motorboot doet dat net zo goed als het ICP: niet.
De Belgische regering staat volledig in haar recht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 09:48 #1427634

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
JotM schreef :
Eclips schreef :
JotM schreef :

Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie. (red: exit hoop op registratie snelle motorboot bij de RDW)

Wellicht zijn bepaalde vooroordelen over Belgen dan toch terecht. Want waarom zouden ze een Nederlands registratiebewijs niet erkennen? Dat is een officieel document, uitgegeven door de RDW. Hoog tijd voor EU-brede regelgeving. Laat iemand vanuit het Europarlement de Belgische regering maar even op de vingers tikken. Het is vast niet ver lopen... :whistle:

Er is wereldwijde "regelgeving" in de vorm van een verdrag. Een registratie als snelle motorboot op basis van Nederlandse wet- en regelgeving geeft geen recht "de Nederlandse vlag te voeren" in de zin van het VN zeerechtenverdrag. Daar heeft de EU op geen enkele manier iets mee te maken.
De Belgische overheid vereist, op basis van het zeerechtenverdrag, een document waarmee wordt aangetoond dat het Koninkrijk der Nederlanden de "vlaggestaat" zoals bedoeld in het zeerechtenverdrag is. Een registratie als snelle motorboot doet dat net zo goed als het ICP: niet.
De Belgische regering staat volledig in haar recht.

Het recht om de vlag te voeren zal voor veel zeilers zwaarwegend zijn, maar mij persoonlijk kan het gestolen worden. Ik voer welbewust een EU-vlag. Dit draadje gaat primair over het ICP. Je zal mij niet horen zeggen dat een registratiebewijs zaligmakend is, maar het is wel een officieel document. In tegenstelling tot het ICP, dat alleen een officieuze status heeft. In landen waar zeiljachten wél geregistreerd zijn, speelt dit probleem helemaal niet.
Jij bent juridisch duidelijk beter geïnformeerd dan ik en over de wetsteksten ga ik ook niet discussiëren. Het zal best dat de Belgische regering in haar recht staat, maar dan kan ik daar nog wel iets van vinden.
"It's the law, Callahan!
-Oh yeah? Well, then the law is crazy"

De wereldwijde regelgeving ten spijt is er geen goede regeling in Nederland voor jachten waarvan de kadasterinschrijving niet opweegt tegen de waarde.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 10:31 #1427643

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zolang oa jij en het Watersportverbond registratie en een vlaggedocument niet weten te onderscheiden komen we niet uit de oeverloze discussies.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 10:37 #1427648

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Eclips schreef :
De wereldwijde regelgeving ten spijt is er geen goede regeling in Nederland voor jachten waarvan de kadasterinschrijving niet opweegt tegen de waarde.

Dit gezegd hebbende is er wel een andere methode om waarde met waarde in overeenstemming te brengen:

Gewoon een boete accepteren.

Ik begrijp dat de Franse boete 95 piek is. Die mag je een stuk of 10 hebben voor t niet meer uit kan.

Wordt anders als je doorvaart naar Spanje, Italie ed. Die leggen je aan de ketting. Dan is de waarde van kadaster weer een stuk beter.
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 10:39 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 11:50 #1427663

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Mmmm. Zat tijdens m'n lunch even te googlen en zie dat het wetsvoorstel voor de Rijkswet nationaliteit zeeschepen in mei als hamerstuk door de Tweede Kamer is gegaan. www.tweedekamer.nl/debat_en_ve...viteit?id=2022A03881

Wetsvoorstel Rijkswet nationaliteit zeeschepen schreef :
Artikel 3 - Vlagregister
1. In elk van de landen kan door Onze Minister wie het aangaat een vlagregister worden gehouden en beheerd. Het vlagregister is openbaar.
2. Door inschrijving in het vlagregister van een land verkrijgt het zeeschip de nationaliteit van het Koninkrijk.
...

Artikel 6 – Aanvraag registratie zeeschepen
...
3. Op aanvraag door of namens de eigenaar kan inschrijving van een zeeschip in niet-bedrijfsmatig gebruik in het vlagregister plaatsvinden, indien de eigenaar schriftelijk aantoont dat hij, onderscheidenlijk zijn zeeschip voldoet aan de vereisten, bedoeld in artikel 10.
...

Artikel 10 – Voorwaarden voor registratie zeeschip door een eigenaar
De eisen, bedoeld in artikel 6, derde lid, zijn de volgende:
a. Het zeeschip is in niet-bedrijfsmatig gebruik en staat te boek in het land waar inschrijving in het vlagregister wordt aangevraagd.
b. Het zeeschip staat niet tegelijkertijd te boek in meer dan een land of staat.
c. Het zeeschip voldoet aan de toepasselijke wettelijke voorschriften met betrekking tot de veiligheid en navigatie van zeeschepen en de voorkoming van verontreiniging door zeeschepen, zoals deze voor dat zeeschip gelden in het land dat aan het schip de nationaliteit van het Koninkrijk verleent.
d. Een of meer natuurlijke personen in het land dat aan het zeeschip de nationaliteit van het Koninkrijk verleent, beschikken over voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.

Artikel 17 – Afgifte en verval zeebrief
1. Ten behoeve van een zeeschip dat de nationaliteit van het Koninkrijk heeft verkregen, geeft Onze Minister wie het aangaat onverwijld aan de aanvrager een zeebrief af als bewijs van de nationaliteit van het Koninkrijk en van het recht de nationaliteitsvlag van het Koninkrijk te voeren.

Artikel 18 – Inhoud zeebrief
1. Een zeebrief voor een zeeschip in bedrijfsmatig gebruik vermeldt:
a. de naam van het zeeschip en die van het kantoor waar het te boek staat;
b. de naam van de reder of rompbevrachter waaraan het zeeschip toebehoort;
c. de bruto- en nettotonnage van het zeeschip volgens de meetbrief;

d. een beschrijving van het zeeschip, waaronder in elk geval:
1°. het type en de inrichting van het zeeschip,
2°. het materiaal waarvan de romp is gemaakt,
3°. de overige speciale kenmerken van het zeeschip,
4°. het IMO-nummer of, indien het zeeschip geen IMO-nummer heeft, een uniek scheepsidentificatienummer,
5°. de naam en de vestigingsplaats van de werf waar het zeeschip is gebouwd,
6°. het bouwjaar en, voor zover bekend, het bouwnummer,

7°. het aantal motoren waaruit de voortstuwingsinstallatie bestaat,
8°. het type, het vermogen, de fabrikant en het fabrieksnummer van elke motor, en
9°. de tijdsduur waarvoor de zeebrief is afgegeven.

2. Een zeebrief voor een zeeschip in niet-bedrijfsmatig gebruik vermeldt in ieder geval:
a. de naam van het zeeschip en die van het kantoor waar het te boek staat;
b. de naam van de eigenaar;
c. bruto- en nettotonnage van het zeeschip volgens de meetbrief;
d. de in het eerste lid, onderdeel d, subonderdelen 2°, 4°, 7° en 8° bedoelde gegevens.

Geen vereenvoudigde/lichtere eisen voor pleziervaartuigen van beperkte omvang/waarde. Jammer, lijkt me een gemiste kans.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 12:05 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:00 #1427667

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Wat een gezeur toch allemaal. Allerlei ideeen om de officiele status van je boot te ontlopen.

De zeilboot als een speedboot registreren met een nummer aan de zijkanten van je boot rondvaren. Wat een onzin.

Wees blij dat destijds de mogelijkheid is geopend om een kleiner vaartuig ook te kunnen inschrijven bij het scheepskadaster. Waarna de Zeebrief kan worden verkregen.

Destijds was ik een van de eerste die er gebruik van gemaakt heb. Toen kwam de scheepsmetingsdienst met 3 man sterk om het "zeeschip" op de meten. Tja, die wisten niet wat ze precies moesten doen.

Per saldo, wat zijn de kosten over een aantal jaren met het hebben van een eigendomsbewijs. Dit heeft ook nog een meerwaarde bij de verkoop van de boot.

Voor verhuurboten is het veelal voorgeschreven door de verzekering vanwege het verduisterings risico. Verduistering is als de huurder niet terugkeert en deze de boot onderweg heeft verkocht of ermee vandoor is.

Wees blij dat het kan als je een boot van redelijke afmetingen bezit. Voor een klein bootje speelt dit niet zo. Daar worden in het algemeen geen lange reizen mee gemaakt en zijn kosten relatief ook wat hoog.

Je auto heeft toch ook een kenteken bewijs (is wel gedaan bij aankoop vandaar de extra afleveringskosten) en je huis staat ook ingeschreven in het kadaster. Allemaal zaken die niet gratis zijn.

Bram
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 12:04 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:03 #1427669

Wat kost dat kentekenbewijs voor die auto?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:07 #1427672

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Kijk maar wat de dealer bij een nieuwe auto berekend als afleveringskosten. Dit omvat de kenteken registratie, de nummerplaten etc.

Wat ben je kwijt aan kadaster registratie bij de aankoop van een woning ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:07 #1427674

sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
Dat ICP komt uit de koker van de UNECE working party on inland water transport en is voldoende als je over de Rijn en Donau naar de Zwarte Zee vaart. Daar is het voor.

Oh…. Is het daarvoor??? Wel een beetje gek dat het Verenigd Koninkrijk ook meedoet… Daar kom je niet echt langs als je over de Rijn en Donau vaart, toch ;)

Verder praat het Watersportverbond ook over “kustwateren” op hun website.
Wat mij betreft riekt dit naar misleiding.

Dus liever geen moeilijke woorden over “het recht de Nederlandse vlag te voeren”.
Zet dan gewoon neer: “wil je over binnenwater (kanalen/rivieren) door Europa varen, dan kan een ICP voldoende zijn”
Voor kustwateren heb je in België, Frankrijk en andere landen gewoon een zeebrief nodig. (Behalve het Verenigd Koninkrijk dan, want die hebben we blijkbaar wijsgemaakt dat ze aan de Donau of Rijn liggen ;)

Het zal de verkoop van ICP’s wel wat drukken, maar dan weet de onnozelaar wel waar hij aan toe is als ze met hun bootje naar het zuiden gaan varen langs de kust…

Op de site van het watersportverbond staat dit stukje:
Het ICP

Het Watersportverbond is door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen als één van de bonden die in Nederland bevoegd is om het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) uit te geven. In Nederland is voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht. Binnen Europa is het daarentegen in vrijwel alle landen verplicht om over een officieel registratiebewijs te beschikken. Om bovenstaande redenen is het ICP in het leven geroepen. Met het ICP kun je met jouw pleziervaartuig binnen een groot aantal Europese binnen- en kustwateren varen.

Maar een strictere definitie van 'kustwateren' zou wel mogen natuurlijk.

Maar zelfs als je alleen onder vlag mag varen in Belgische kustwateren, is, zoals al eerder hier gemeld door JotM, ook het Duitse ICP niet geldig, want dat ICP geeft ook geen recht op voeren van de Duitse vlag. Maar op Belgische binnenwateren zal het ICP geen probleem veroorzaken, daar is geen vlag vereist.

Bootje op de trailer naar het VK nemen om lekker op de rivieren en meren te varen met je ICP? Geen zeebrief voor nodig.
Eclips schreef :
JotM schreef :

Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie. (red: exit hoop op registratie snelle motorboot bij de RDW)

Wellicht zijn bepaalde vooroordelen over Belgen dan toch terecht. Want waarom zouden ze een Nederlands registratiebewijs niet erkennen? Dat is een officieel document, uitgegeven door de RDW. Hoog tijd voor EU-brede regelgeving. Laat iemand vanuit het Europarlement de Belgische regering maar even op de vingers tikken. Het is vast niet ver lopen... :whistle:

Een officieel Nederlands document wil niet zeggen dat dit automatisch internationaal erkend wordt. Trouwens wordt de RDW registratie ook in België en Duitsland erkend volgens de RDW, niet in overige landen. En het vaargebied kun je verder uitbreiden door het ICP te nemen.
JotM schreef :
Zolang oa jij en het Watersportverbond registratie en een vlaggedocument niet weten te onderscheiden komen we niet uit de oeverloze discussies.

Je slaat hier de spijker op de kop. Sommigen hier willen het ICP gewoon niet zien als hoofdzakelijk bedoeld voor binnenwateren.

Voor een beetje kusthoppen is het ICP meestal prima geschikt en voor binnenwateren juist uiterst geschikt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 12:22 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:27 #1427681

brambo schreef :

Destijds was ik een van de eerste die er gebruik van gemaakt heb. Toen kwam de scheepsmetingsdienst met 3 man sterk om het "zeeschip" op de meten. Tja, die wisten niet wat ze precies moesten doen.

Per saldo, wat zijn de kosten over een aantal jaren met het hebben van een eigendomsbewijs. Dit heeft ook nog een meerwaarde bij de verkoop van de boot.

Wees blij dat het kan als je een boot van redelijke afmetingen bezit. Voor een klein bootje speelt dit niet zo. Daar worden in het algemeen geen lange reizen mee gemaakt en zijn kosten relatief ook wat hoog.

Je auto heeft toch ook een kenteken bewijs (is wel gedaan bij aankoop vandaar de extra afleveringskosten) en je huis staat ook ingeschreven in het kadaster. Allemaal zaken die niet gratis zijn.

Bram


Ik begrijp je argumenten, maar er valt wel wat op af te dingen:

-dat de scheepsmetingdienst dacht dat ze een "zeeschip" gingen bezoeken, geeft exact de overkill aan van deze oplossing voor onze recreatiebootjes. Wat komen ze dan precies meten (alle maten van mijn boot zijn al bekend), en waarom is dat nodig?

-wat zijn de kosten over de jaren? Voor mij komt het (omdat iemand van het kadaster naar Griekenland moet komen om een zinloos stempeltje te zetten), op bijna 3000 euro. Een vrij idioot bedrag.

-meerwaarde voor de boot bij verkoop? Levert de boot dan meer op met zo'n papiertje? Dat wil ik nog wel eens zien. Ik zou er geen stuiver meer voor over hebben. Sterker nog, het kost je waarschijnlijk geld door aanpassingen in het kadaster via een notaris.

Kortom, ik heb grote vraagtekens bij de proportionaliteit van deze oplossing voor plezierbootjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:36 #1427688

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :

-dat de scheepsmetingdienst dacht dat ze een "zeeschip" gingen bezoeken, geeft exact de overkill aan van deze oplossing voor onze recreatiebootjes.

Overkill?
zeeschip: elke zaak, geen luchtvaartuig zijnde, die blijkens zijn constructie bestemd is om in zee te drijven en in zee drijft of heeft gedreven;

Mijn bootje drijft (gelukkig) en is bedoeld te drijven, dus zodra het in zee ligt is het een zeeschip.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 12:37 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:37 #1427690

haha, je weet best wat voor soort zeeschepen ik bedoel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 okt 2022 12:40 #1427693

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1077
brambo schreef :
Wees blij dat het kan als je een boot van redelijke afmetingen bezit. Voor een klein bootje speelt dit niet zo. Daar worden in het algemeen geen lange reizen mee gemaakt en zijn kosten relatief ook wat hoog.
Bram

Dit is dus precies het probleem. Je zegt het zelf al dat de kosten relatief hoog kunnen zijn.
Ik vind het vrij problematisch dat dit zomaar 5% van de waarde (en soms meer) van de boot kan kosten.
En dat voor misschien één keer overzee ergens heen gaan.
Het is ook geen investering die iets opbrengt met de verkoop, overdragen is duurder dan een nieuwe zeebrief aanvragen, ook al krom.

En alle redeneringen dat een boot nu eenmaal duur is en het eenmalig is zijn onzin.
Dat kun je dan op alles loslaten.
Zou je voor je water aansluiting van je huis ook €1000,- willen betalen? Een huis is nu eenmaal duur en het is maar eenmalig. En dan ook voor je gas aansluiting en elektriciteit nog een keertje? Dat is natuurlijk niet hetzelfde maar het zouden ook onzin bedragen zijn en volstrekt onnodig.

En dat het goedkoper ook mogelijk is weten we al vanuit andere landen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.813 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl