sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
Dat ICP komt uit de koker van de UNECE working party on inland water transport en is voldoende als je over de Rijn en Donau naar de Zwarte Zee vaart. Daar is het voor.
Oh…. Is het daarvoor??? Wel een beetje gek dat het Verenigd Koninkrijk ook meedoet… Daar kom je niet echt langs als je over de Rijn en Donau vaart, toch
Verder praat het Watersportverbond ook over “kustwateren” op hun website.
Wat mij betreft riekt dit naar misleiding.
Dus liever geen moeilijke woorden over “het recht de Nederlandse vlag te voeren”.
Zet dan gewoon neer: “wil je over binnenwater (kanalen/rivieren) door Europa varen, dan kan een ICP voldoende zijn”
Voor kustwateren heb je in België, Frankrijk en andere landen gewoon een zeebrief nodig. (Behalve het Verenigd Koninkrijk dan, want die hebben we blijkbaar wijsgemaakt dat ze aan de Donau of Rijn liggen
“
Het zal de verkoop van ICP’s wel wat drukken, maar dan weet de onnozelaar wel waar hij aan toe is als ze met hun bootje naar het zuiden gaan varen langs de kust…
Op de site van het watersportverbond staat
dit stukje:
Het ICP
Het Watersportverbond is door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangewezen als één van de bonden die in Nederland bevoegd is om het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) uit te geven. In Nederland is voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht. Binnen Europa is het daarentegen in vrijwel alle landen verplicht om over een officieel registratiebewijs te beschikken. Om bovenstaande redenen is het ICP in het leven geroepen. Met het ICP kun je met jouw pleziervaartuig binnen een groot aantal Europese binnen- en kustwateren varen.
Maar een strictere definitie van 'kustwateren' zou wel mogen natuurlijk.
Maar zelfs als je alleen onder vlag mag varen in Belgische kustwateren, is, zoals al eerder hier gemeld door JotM, ook het Duitse ICP niet geldig, want dat ICP geeft ook geen recht op voeren van de Duitse vlag. Maar op Belgische binnenwateren zal het ICP geen probleem veroorzaken, daar is geen vlag vereist.
Bootje op de trailer naar het VK nemen om lekker op de rivieren en meren te varen met je ICP? Geen zeebrief voor nodig.
Eclips schreef :
JotM schreef :
Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie. (red: exit hoop op registratie snelle motorboot bij de RDW)
Wellicht zijn bepaalde vooroordelen over Belgen dan toch terecht. Want waarom zouden ze een Nederlands registratiebewijs niet erkennen? Dat is een officieel document, uitgegeven door de RDW. Hoog tijd voor EU-brede regelgeving. Laat iemand vanuit het Europarlement de Belgische regering maar even op de vingers tikken. Het is vast niet ver lopen...
Een officieel Nederlands document wil niet zeggen dat dit automatisch internationaal erkend wordt. Trouwens wordt de RDW registratie ook in België en Duitsland erkend volgens de RDW, niet in overige landen. En het vaargebied kun je verder uitbreiden door het ICP te nemen.
JotM schreef :
Zolang oa jij en het Watersportverbond registratie en een vlaggedocument niet weten te onderscheiden komen we niet uit de oeverloze discussies.
Je slaat hier de spijker op de kop. Sommigen hier willen het ICP gewoon niet zien als hoofdzakelijk bedoeld voor binnenwateren.
Voor een beetje kusthoppen is het ICP meestal prima geschikt en voor binnenwateren juist uiterst geschikt.