Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 11:46 #1410506

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Arcadia schreef :
Zojuist op zee tussen Calais en Cap Griz Nez controle gehad van de Franse douane. Dat ging heel gemoedelijk, mede dankzij mijn zeebrief. Bij navraag bevestigden ze dat een ICP niet wordt geaccepteerd en een boete oplevert van 150 euro.
Dan moet ik nog 8x gecontroleerd worden om mijn zeebrief er uit te halen :dry:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 13:23 #1410516

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Arcadia schreef :
Zojuist op zee tussen Calais en Cap Griz Nez controle gehad van de Franse douane. Dat ging heel gemoedelijk, mede dankzij mijn zeebrief. Bij navraag bevestigden ze dat een ICP niet wordt geaccepteerd en een boete oplevert van 150 euro.

Als die boot uit Boulogne-sur-mer kwam, dan stonden ze vanmorgen voor mijn boot te drentelen, maar hebben uiteindelijk een Deense boot een steiger verder gecontroleerd. Ik ben zelf 3 weken geleden in Duinkerke uitvoerig gecontroleerd, inclusief alles binnen en buiten bekijken en heb daar een formulier van gekregen. Mijn gegevens hebben ze gewoon uit het ICP overgenomen en was verder geen ding, maar ik vermoed dat die agent ook nog in opleiding was die mocht schrijven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 14:02 #1410522

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Jappe schreef :
Arcadia schreef :
Zojuist op zee tussen Calais en Cap Griz Nez controle gehad van de Franse douane. Dat ging heel gemoedelijk, mede dankzij mijn zeebrief. Bij navraag bevestigden ze dat een ICP niet wordt geaccepteerd en een boete oplevert van 150 euro.

Als die boot uit Boulogne-sur-mer kwam, dan stonden ze vanmorgen voor mijn boot te drentelen, maar hebben uiteindelijk een Deense boot een steiger verder gecontroleerd. Ik ben zelf 3 weken geleden in Duinkerke uitvoerig gecontroleerd, inclusief alles binnen en buiten bekijken en heb daar een formulier van gekregen. Mijn gegevens hebben ze gewoon uit het ICP overgenomen en was verder geen ding, maar ik vermoed dat die agent ook nog in opleiding was die mocht schrijven...

M.a.w. in jouw geval hebben ze het ICP wél geaccepteerd. Rare jongens, die Fransen...

Wat mij in deze, nu al jaren durende discussie, best irriteert is de veronderstelde koppeling tussen registratie en (vaar)belasting: "Als er een registratie komt, is het nog maar een kleine stap naar belasting". Wat is dat voor nonsens? Snelle boten worden al decennia geregistreerd en daarvoor hoeft ook geen belasting te worden betaald. Voer gewoon een registratieplicht in. Dan betaal je een paar tientjes, bent officieel internationaal erkend eigenaar en klaar is Kees. De registratieregeling is er al, dus die hoeven ze alleen maar wat uit te breiden. Het zou alleen wel fijn zijn als bij langzame boten zoals de onze het registratienummer niet met van die koeienletters op de romp zou hoeven te worden geplakt. :pinch:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 14:41 #1410530

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Arcadia schreef :
Zojuist op zee tussen Calais en Cap Griz Nez controle gehad van de Franse douane. Dat ging heel gemoedelijk, mede dankzij mijn zeebrief. Bij navraag bevestigden ze dat een ICP niet wordt geaccepteerd en een boete oplevert van 150 euro.

Als je dan verder mag is 150 euro nog steeds goedkoper dan kadaster registratie ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 15:15 #1410537

Eclips schreef :
Jappe schreef :
Arcadia schreef :
Zojuist op zee tussen Calais en Cap Griz Nez controle gehad van de Franse douane. Dat ging heel gemoedelijk, mede dankzij mijn zeebrief. Bij navraag bevestigden ze dat een ICP niet wordt geaccepteerd en een boete oplevert van 150 euro.

Als die boot uit Boulogne-sur-mer kwam, dan stonden ze vanmorgen voor mijn boot te drentelen, maar hebben uiteindelijk een Deense boot een steiger verder gecontroleerd. Ik ben zelf 3 weken geleden in Duinkerke uitvoerig gecontroleerd, inclusief alles binnen en buiten bekijken en heb daar een formulier van gekregen. Mijn gegevens hebben ze gewoon uit het ICP overgenomen en was verder geen ding, maar ik vermoed dat die agent ook nog in opleiding was die mocht schrijven...

M.a.w. in jouw geval hebben ze het ICP wél geaccepteerd. Rare jongens, die Fransen...

Wat mij in deze, nu al jaren durende discussie, best irriteert is de veronderstelde koppeling tussen registratie en (vaar)belasting: "Als er een registratie komt, is het nog maar een kleine stap naar belasting". Wat is dat voor nonsens? Snelle boten worden al decennia geregistreerd en daarvoor hoeft ook geen belasting te worden betaald. Voer gewoon een registratieplicht in. Dan betaal je een paar tientjes, bent officieel internationaal erkend eigenaar en klaar is Kees. De registratieregeling is er al, dus die hoeven ze alleen maar wat uit te breiden. Het zou alleen wel fijn zijn als bij langzame boten zoals de onze het registratienummer niet met van die koeienletters op de romp zou hoeven te worden geplakt. :pinch:

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 15:28 #1410540

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Eclips schreef :

M.a.w. in jouw geval hebben ze het ICP wél geaccepteerd. Rare jongens, die Fransen...

Ik zou niet zeggen dat ze het geaccepteerd hebben, ze waren er vooral niet in geinteresseerd, ze leken vooral interesse te hebben in spullen die je, niet te veel, bij je mag hebben. Potje mahonie gekleurde aerosil gaf nog de meeste vragen...

Ze maken een soort van proces-verbaal, met wij jij bent, wie zij zijn, in welke taal we met elkaar gesproken hadden en welke prive/niet-prive ruimtes ze onderzocht hebben. Die moet je dan ondertekenen en dan zijn ze er weer vandoor na een ruim uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 18:59 #1410578

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Controleren in Frankrijk lijkt een stuk gemoedelijker te gaan dan vroeger B) - in de havens (o.a. Boulogne en Fécamp zie je ze van verre aankomen en heb je tijd genoeg om zelf aan de wandel te gaan, en ze bij het passeren netjes ‘Bonjour’ te wensen B) )…

Ik had de zeebrief geregeld omdat ik geen gezeik wil en heb hem niet nodig gehad B). Inklaren op de Kanaaleilanden is een formuliertje invullen en klaar. In Dieppe willen ze altijd de scheepspapieren zien als je je meldt bij havenkantoor, maar een verlopen ICP was prima B) … ik denk dat ze gewoon geen zin hebben in buitenlanders die de rare namen van hun boten moeten spellen.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 19:28 #1410591

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
In Peterport idd een formuliertje invullen en verder geen opmerkingen. In Beaucette drukt de havenmeester je op het hart dat je toch echt een gele vlag moet hijsen om gezeik te voorkomen.
In Dieppe hebben we nog nooit iets laten zien. We krijgen wel altijd een handje van de havenmeester, leuk dat je er weer bent :laugh:
Laatst bewerkt: 28 juli 2022 19:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 19:45 #1410597

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ach, elke smokkelaar heeft zo zijn of haar vast routes natuurlijk :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 19:52 #1410598

Aha! Nu snap ik het pas, Holtere smokkelt carbonfiber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 19:59 #1410601

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Om van de Chinese vingerklemmen nog maar te zwijgen
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2022 20:22 #1410607

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ook dat maar ze vallen als een blok voor illegaal gestookte Calva ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 12:23 #1426920

Met het draadje over het Watersportverbond eens ff gekeken op de website van WSV en Rijksoverheid of er wat ontwikkelingen zijn op ICP gebied.

Lees ik het volgende op de website van de Rijskoverheid:

U mag met een zeebrief de Nederlandse vlag aan uw pleziervaartuig hangen. Dit mag met een ICP niet.

www.rijksoverheid.nl/wetten-en...tuigen-icp-aanvragen

Huh? Dus ook als je met een ICP naar Engeland of Duitsland vaart (die volgens de lijst het ICP erkennen) is het verboden om een Nederlandse vlag te hangen? Wat dan? Geen vlag?

Of toch maar de piratenvlag uithangen…

Dus eigenlijk is iedereen zonder zeebrief op internationale wateren met een Nederlandse vlag in overtreding? Ook als je ergens vaart met ICP waar dat ICP geaccepteerd is… ben ik de enige die dat een beetje gek vind?

(Overigens kan het Watersportverbond hier natuurlijk niks aan doen…al werken ze wel mee met deze rare regels door ze uit te voeren. Van een betrouwbare Rijksoverheid en zeevarende natie die per slot van rekening aan de wieg staat van de internationale regels op zee verwacht je eigenlijk wel iets beters..)
Laatst bewerkt: 01 okt 2022 12:23 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 12:40 #1426926

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Interessant vondst, Sjoerd.

Inderdaad heel raar dat men dat zo expliciet stelt.
Dat het Watersportverbond niks te verwijten valt is overigens ook discutabel, want ik vind dat het Verbond hierover aan de bel moet trekken bij de Rijksoverheid. En als ze van deze verklaring van de overheid op de hoogte zijn, en dit verzwijgen op de pagina waar het ICP kan worden aangevraagd vind ik dat ook laakbaar.

Natuurlijk het formeel zo dat het ICP geen bewijs is van nationaliteit. Het moet doorgaan voor een bewijs dat de boot jouw eigendom is, maar zelfs dat is het eigenlijk niet. Wat het nu precies wèl is en wat de feitelijke waarde van het ICP is bij confrontaties met buitenlandse overheden weet eigenlijk niemand.

Het wordt al met al steeds duidelijker dat het ICP niet echt een "non-issue" is, zoals elders in ZF te lezen stond.
Laatst bewerkt: 01 okt 2022 15:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 15:09 #1426949

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Raar is het niet. In het ICP zelve staat "flag: not applicable". Dat lijkt me duidelijk.

Ik dacht ook dat hier inmiddels duidelijkheid was dat het ICP bedoeld is voor binnenwater.

Tot zover de (on)duidelijkheden. Dat een betaalbaar registratiedocument ontbreekt is ook duidelijk.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 15:28 #1426952

Arcadia schreef :
Raar is het niet. In het ICP zelve staat "flag: not applicable". Dat lijkt me duidelijk.

Ik dacht ook dat hier inmiddels duidelijkheid was dat het ICP bedoeld is voor binnenwater.

Tot zover de (on)duidelijkheden. Dat een betaalbaar registratiedocument ontbreekt is ook duidelijk.

Binnenwater? Is dat zo?

Waarom staat er dan op de website van het watersportverbond: “kustwateren”:




Lijkt me dus niet duidelijk?
Zet dan duidelijk: alleen binnenwater (meertjes en rivieren enzo)

Vervolgens geven ze een lijstje van landen waar het IPC wordt geaccepteerd:



Hieruit moet je dus concluderen dat je mét een IPC maar zonder nederlandse vlag (want die mag je niet hangen met een IPC) in Franse en Engelse kustwateren (en rivieren/kanalen) mag rondvaren?

Dat is toch een beetje bijzonder…(raar) Vind de franse en engelse kustwacht het prima dat je zonder Nederlandse vlag rondvaart in hun kustwateren…

Gewoon die vlag weer terug op ICP lijkt me.
De aanmeld procedure hebben ze flink aangescherpt zie ik, dat is wel een goede stap van de Rijksoverheid…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 15:34 #1426956

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik lees:

De Europese Kaderrichtlijn Water hanteert een zone van 1 mijl (1.852 meter) uit de kust. Deze zone geldt als buitengrens van de stroomgebieden van de rivieren Eems, Rijn, Maas en Schelde.

Dus daarmee kom je niet in Engeland of Frankrijk vbinnen de kustwateren

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 15:46 #1426958

lschip schreef :
Ik lees:

De Europese Kaderrichtlijn Water hanteert een zone van 1 mijl (1.852 meter) uit de kust. Deze zone geldt als buitengrens van de stroomgebieden van de rivieren Eems, Rijn, Maas en Schelde.

Dus daarmee kom je niet in Engeland of Frankrijk vbinnen de kustwateren

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Aha. En waar lees je dat? Op de website van het Watersportverbond? Of Rijksoverheid?

Volgens jou bedoeld het Watersportverbond op de website met “Kustwateren” maximaal 1 mijl uit de kust?

Misschien heb ik er overheen gelezen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 16:16 #1426962

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
www.google.com/url?sa=t&source...uITuzApC1S6_kazkcffm

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 16:28 #1426964

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Worden met het voeren van de vlag niet zaken door elkaar gehaald? Ik heb niet alles gelezen, maar hier mijn perspectief.

Zonder zeebrief mag je uiteraard je nationaliteitsvlag tonen, zeg maar je thuisland aanduiden. Met zeebrief, is het dan niet zo dat het schip een 'stukje' Nederland wordt? En men dus formeel ook op Nederlands grondgebied komt wanneer ze je boot betreden?

In beide gevallen zie je aan de vlag van welk land 'je bent', maar met een zeebrief vaar je formeel onder die vlaggenstaat.

Zoiets

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 16:41 #1426968

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Beauty schreef :
Worden met het voeren van de vlag niet zaken door elkaar gehaald? Ik heb niet alles gelezen, maar hier mijn perspectief.

Zonder zeebrief mag je uiteraard je nationaliteitsvlag tonen, zeg maar je thuisland aanduiden. Met zeebrief, is het dan niet zo dat het schip een 'stukje' Nederland wordt? En men dus formeel ook op Nederlands grondgebied komt wanneer ze je boot betreden?

In beide gevallen zie je aan de vlag van welk land 'je bent', maar met een zeebrief vaar je formeel onder die vlaggenstaat.

Zoiets

Gr Michel

Ik twijfel aan het ‘stukje Nederland’ verhaal
Op volle zee buiten alle territoriale wateren misschien maar zeker niet binnen de territoriale wateren van een land
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 16:43 #1426969

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Dat is het zo ongeveer Michel.

Je mag best het Nederlandse dundoek boven de spiegel hangen, maar dat maakt Nederland nog niet de vlaggestaat waartoe het schip behoort in de zin van het VN zeerechtenverdrag. (Want geen Nederlands schip in de zin van het Wetboek van Koophandel)


@Sjoerd: volgens mij moeten we gewoon een keer een biertje doen. :)
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 16:50 #1426970

JotM schreef :
@Sjoerd: volgens mij moeten we gewoon een keer een biertje doen. :)
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Haha, dat is nog eens een goed idee!

Ik trakteer wel, (trakteer jij op nuttige info!)

Maar als je gewoon de nederlandse vlag mag voeren met het ICP, waarom zegt de website van de Rijksoverheid en het Watersportverbond dat dit niet mag?

Het gaat om duidelijkheid.
Ik weet ook wel dat de zeebrief 100x beter is (en toegegeven, dat adviseert het Watersportverbond en de Rijksoverheid ook)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 17:35 #1426978

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik sta trouwens maandagmorgen voor dag en dauw in de rij bij de Waag. Jij toevallig ook?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 okt 2022 18:10 #1426981

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
JotM schreef :
Je mag best het Nederlandse dundoek boven de spiegel hangen, maar dat maakt Nederland nog niet de vlaggestaat waartoe het schip behoort in de zin van het VN zeerechtenverdrag. (Want geen Nederlands schip in de zin van het Wetboek van Koophandel)

Wat is de relatie tussen Koophandel en het varen van een jacht, dat geen commerciële functie heeft, c.q. niet bedrijfsmatig gebruikt wordt?

Geeft dat niet indirect aan dat de combinatie zeebrief en jacht een onnatuurlijke is?
Laatst bewerkt: 01 okt 2022 18:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.725 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl