Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 10:01 #1161958

ja precies, wat is nou eigenlijk het grote probleem? Ook typisch dat op het KNWV ICP staat "Dit document geeft niet het recht een NL vlag te voeren" Welk document dan wel? Alleen de kadaster registratie dus. En die is weer absurd duur. Goed beschouw vaart dus 95% van de watersporters in NL rond, zonder het formele recht een NL vlag te voeren?
Laatst bewerkt: 19 mei 2020 10:01 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 15:52 #1162120

Het recht om vlag te voeren 'in het buitenland'. Thuis voer je van vlag je wat je wilt, het geeft je niet dezelfde voorrechten als je nationaliteitsvlag 'in het buitenland'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 16:02 #1162125

dat is natuurlijk zo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 16:36 #1162132

hetzeilen schreef :
Het recht om vlag te voeren 'in het buitenland'. Thuis voer je van vlag je wat je wilt, het geeft je niet dezelfde voorrechten als je nationaliteitsvlag 'in het buitenland'.

Hallo , in Nederland geldt nog steeds een vlaggeëtiquette , en die is voor de nationale vlag zelfs wettelijk geregeld. Bijv. een EU vlag of de Friese vlag op de plaats van de nationale voeren is eigenlijk zelfs strafbaar .Niet dat er snel voor bekeurd zal worden op een schip maar thuis in ieder geval wel , gebeurt regelmatig of officiele vlagdagen.
En wat voor "voorrechten" geeft je nationale vlag dan wel in Nederland of in het buitenland?? Volgens mij eerder plichten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 16:46 #1162134

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Ik heb net een post geschreven over hoe ik denk over vlagvoering.
Ik haat nationalisme en heb ervaring met vlagvoering hier in Zuid Europa.
Heb besloten de post niet te verzenden. Ik zou op ontzettend veel zere teentjes trappen.
Bovendien heb ik reeds een glas wijn gedronken. Ja, ik houd het voor mezelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 17:11 #1162144

nou met dat postje kan je het originele postje net zo goed ook wel plaatsen. :)
Misschien komt de reden dan ook duidelijker over
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 17:11 #1162145

OldBawley schreef :
Ik heb net een post geschreven over hoe ik denk over vlagvoering.
Ik haat nationalisme en heb ervaring met vlagvoering hier in Zuid Europa.
Heb besloten de post niet te verzenden. Ik zou op ontzettend veel zere teentjes trappen.
Bovendien heb ik reeds een glas wijn gedronken. Ja, ik houd het voor mezelf.

ahhh, ze kunnen er vast tegen. Ga ervoor!! :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 mei 2020 18:05 #1162167

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Yellow Boat schreef :
Dus als mijn auto gestolen wordt kan ik met mijn kentekenbewijs niet bewijzen dat hij van mij is en hem dus ook niet terug krijgen van de dief :huh:
Dat lijkt me een beetje sterk hoor.
Ad

Zie deze Uitspraak van de rechtbank:

7. Uit het samenstel van de genoemde bepalingen blijkt dat de eigenaar of houder aansprakelijk is voor de onderhavige gedraging. In beginsel wordt de tenaamgestelde in het kentekenregister beschouwd als de eigenaar of houder. Dit rechtsvermoeden wijkt echter indien de tenaamgestelde geen eigenaar of houder blijkt te zijn.

Je bent volgens de wet als kentekenhouder dus eigenaar, tenzij je dat niet blijkt te zijn. Dus veel succes!

Overigens ken ik een concrete situatie (ca. 10 jaar geleden) waarbij een garagebedrijf een auto zonder papieren en zonder sleutels op handelsvoorraad heeft geschreven en via die omweg een nieuw kenteken had aangevraagd. Originele sleutels kon men "ergens" bestellen via de officiële merkdealer. RDW kwam er bij, RDW wist dat ze zonder enigerlei papieren de auto op handelsvoorraad hebben geschreven en RDW constateerde dat het bedrijf "in afwachting van papieren" (die ze nooit hebben gehad) "de auto alvast op handelsvoorraad hebben gezet". De politie snapte er niks van, maar de RDW heeft officieel schriftelijk vastgesteld dat er niks aan de hand was. Nu ging het hier over een oude auto met weinig waarde waar niemand zich verder druk over maakte, maar de procedure is wel bijzonder om het maar eens zachtjes uit te drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 02:00 #1162283

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Yellow Boat schreef :
hetzeilen schreef :
Het recht om vlag te voeren 'in het buitenland'. Thuis voer je van vlag je wat je wilt, het geeft je niet dezelfde voorrechten als je nationaliteitsvlag 'in het buitenland'.

Hallo , in Nederland geldt nog steeds een vlaggeëtiquette , en die is voor de nationale vlag zelfs wettelijk geregeld. Bijv. een EU vlag of de Friese vlag op de plaats van de nationale voeren is eigenlijk zelfs strafbaar .

welke wet is dat precies ? er zijn wel wettelijke regels wanneer je een nederlandse vlag *mag* voeren , maar zover ik kan vinden geen regels wanneer je een vlag *moet* voeren

ik mag iedere vlag voeren die ik wil en voor zover ik weet zijn er geen wettelijke regels die bepalen welke vlag ik niet *mag* voeren , dus als ik de vlag van verweggistan (of friese vlag, of europese vlag) wil voeren mag dat wel


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 02:31 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 02:45 #1162285

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Artikel 3
1.
Zeeschepen zijn gerechtigd (gerechtigd = je mag iets doen maar is geen verplichting) de Nederlandse vlag te voeren, indien zij voorzien zijn van een zeebrief, afgegeven overeenkomstig de voorschriften dezer wet. (dus het hoeft het niet , maar mag omdat er geen regels zijn wanneer je de NL'se vlag , of iedere andere willekeurige vlag *niet* mag voeren ! ICP = geen zeebrief dus iedere vlag mag incl de NL'se )
2.
De kapitein draagt ervoor zorg dat het schip geen andere vlag voert dan de Nederlandse. (geen zeebrief / kadaster registratie dus NVT)
3.
De voorwaarde, dat het schip voorzien zij van een zeebrief, geldt niet, wanneer het wordt gebezigd tot de openbare dienst of, voor zover betreft een in Nederland nieuw gebouwd schip, wanneer het een proefvaart doet.


of interpreteer ik de wet nu gewoon helemaal verkeerd ?


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 02:46 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 08:21 #1162341

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
In Nederland zal het niet zo'n probleem zijn. Ik maak me vooral zorgen om de momenten van controle in het buitenland. Eisen zij wel een officiele vlaggeregistratie, of in ieder geval dat Nederland daarmee officieel 'garant' staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 08:54 #1162352

Voor zover ik weet is in de hele EU een ICP nog steeds voldoende voor pleziervaartuigen . Waarom dan landen als Spanje dan hun eigen gang daarin gaan is misschien wel te begrijpen maar daarmee houden ze zich niet aan de regels van Brussel waar zij zelf immers ook accoord mee zijn gegaan ( zoals wel vaker trouwens) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 09:01 #1162353

Ik mis toch nog een hoop landen hoor in het lijstje op de officiële site , Denemarken , Zweden zie ik bv ook niet erbij staan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 20 mei 2020 09:02 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 09:40 #1162371

Klopt , maar dit staat er ook onder:
"
Staat het Europese land waar je met je pleziervaartuig wilt varen niet in één van deze overzichten, dan accepteren de autoriteiten veelal het ICP als officieus eigendomsbewijs voor je pleziervaartuig, maar is dit niet vastgelegd.
"


En die ervaring heb ik dan ook al ca.30 jaar in Denemarken , Zweden en Noorwegen . En dat terwijl Noorwegen niet eens een EU lid is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 13:14 #1162436

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1454
Net ons nieuwe ICP ontvangen. Net als op het oude ICP staat bij Flag: not applicable.
Maar als compensatie op de voorkant nu een mooie Nederlandse vlag!
Volgend jaar varen we weer naar Portugal. We zullen wel zien hoe de autoriteiten daar reageren. Ik kan me niet voorstellen dat we moeilijkheden krijgen met een Nederlands verzekeringsbewijs, Nederlands registratiebewijs van zendapparatuur, koopcontract, douaneverklaring (btw) en een Nederlands paspoort. En anders slaan we Portugal over. Het kadaster invliegen om een kadasterregistratie te krijgen gaan we niet doen.


Laatst bewerkt: 20 mei 2020 17:18 door Amelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 14:49 #1162455

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Is het dan niet aan de ambasade om de Nederlandse regels uit te leggen aan de plaatselijke autoriteiten? Of zeg ik nu weer iets heel geks? Als ze er teveel werk aan krijgen komt er vadt een goede oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 20 mei 2020 19:03 #1162524

Amelie schreef :
Net ons nieuwe ICP ontvangen. Net als op het oude ICP staat bij Flag: not applicable.
Maar als compensatie op de voorkant nu een mooie Nederlandse vlag!
Volgend jaar varen we weer naar Portugal. We zullen wel zien hoe de autoriteiten daar reageren. Ik kan me niet voorstellen dat we moeilijkheden krijgen met een Nederlands verzekeringsbewijs, Nederlands registratiebewijs van zendapparatuur, koopcontract, douaneverklaring (btw) en een Nederlands paspoort. En anders slaan we Portugal over. Het kadaster invliegen om een kadasterregistratie te krijgen gaan we niet doen.




Dat is ook hoe ik het zie (alhoewel het document in Turkije wel geaccepteerd wordt). Dat vlaggetje erop is fijn. Verder is alles aan mijn boot Nederlands, net als bij jou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 mei 2020 21:08 #1164487

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Grappig en treurig tegelijk dat dit onderwerp een jaar later weer terugkomt en dat er niets is veranderd.
Voor degenen die vinden dat er een lichte versie van een registratie moet komen die kan leiden tot een zeebrief: wel eens aan iets van collectieve actie gedacht? Samen sterk, niet? Ik heb al eens balletjes opgegooid bij de Toerzeilers waar ik lid van ben en die wel contacten met de autoriteiten hebben. Ze gingen ermee aan de slag. Niets meer vernomen.
Voor de leden van watersportverenigingen: er is het Watersportverbond.

Ik bedoel: hier blijven foeteren gaat niet veel uithalen.
Zelf ga ik het niet meer doen: ik ga omvlaggen naar België. Zou ik dit jaar al doen, maar toen ik dacht "nu moet ik er eens aan beginnen" kwam COVID-19. Nu kan ik niet eens naar mijn boot. Ik hoop dat voor mijn vakantie de grens weer open gaat en overnachten op de boot weer mag. De Delta zal ik wel niet verlaten dit jaar.

Dus de Nederlandse zeezeilers hebben nog een jaar extra tijd gekregen om even de schouders eronder te zetten.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 21:05 #1214652

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Van de week € 150 boete gekregen van de Frans Douane.

De Franse regelgeving schrijft voor, dat elk schip in Franse wateren geregistreerd moet zijn.
Getracht de douanier duidelijk te maken, dat in NL zo'n registratie niet verplicht is voor pleziervaartuigen. We hadden geen ICP, alle andere papieren waren aanwezig: aankoopnota, uitschrijving SSR (Engeland), marifoonregistratie, verzekeringsbewijs. Was dus niet voldoende.

De douanier zei, dat hij tig NL-jachten had gecontroleerd en die hadden wel een bewijs van registratie, waarme hij kennelijk doelde op het ICP. Accepteerde niet toen ik zei dat dat geen registratiebewijs was, maar een 'vodje' uitgegeven door een private organisatie.

Het blijft vreemd dat de Frans regelgeving NL feitelijk dwingt een registratie van jachten in te voeren.

Iemand vergelijkbare ervaring dit jaar?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 21:26 #1214657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Het klopt toch wel wat je zegt:
International Certificate for Pleasurecraft (ICP)

Watersportbonden geven een International Certificate for Pleasurecraft (ICP) uit. Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.


www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Er staat ook hoe het wel kan.
Dit is feitelijk de enig juiste wijze om het te doen.

ICP = fake!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 21:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 21:33 #1214660

La Mavare schreef :
Van de week € 150 boete gekregen van de Frans Douane.

De Franse regelgeving schrijft voor, dat elk schip in Franse wateren geregistreerd moet zijn.
Getracht de douanier duidelijk te maken, dat in NL zo'n registratie niet verplicht is voor pleziervaartuigen. We hadden geen ICP, alle andere papieren waren aanwezig: aankoopnota, uitschrijving SSR (Engeland), marifoonregistratie, verzekeringsbewijs. Was dus niet voldoende.

De douanier zei, dat hij tig NL-jachten had gecontroleerd en die hadden wel een bewijs van registratie, waarme hij kennelijk doelde op het ICP. Accepteerde niet toen ik zei dat dat geen registratiebewijs was, maar een 'vodje' uitgegeven door een private organisatie.

Het blijft vreemd dat de Frans regelgeving NL feitelijk dwingt een registratie van jachten in te voeren.

Iemand vergelijkbare ervaring dit jaar?


Gewoon je boot registeren bij de rdw. (kost zo goed als niks en je motor nummer word gebruikt )
Dat heb ik ook gedaan namelijk .
Je kan je boot ook laten brandmerken en dan registeren in het kadaster .
Ben je overal van af omdat de je boot geregistreerd staat in het land

kosten ongeveer 850euro .
Dit moet ik nog laten doen binnen kort .

www.kadaster.nl/producten/boten/teboekstelling

Stukje uit de link
Er kan een zeebrief worden aangevraagd wanneer u voor een zeeregistratie kiest. Een zeebrief is een soort paspoort voor een schip en kan problemen voorkomen in het buitenland.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 21:34 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 22:00 #1214663

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
@WnW
- klopt meestal wat ik zeg/schrijf ;)
- als de boot in het buitenland is gekocht, is kadasterregistratie wel heel duur, want dan moet de kadaster-medewerker invliegen om het nummer in te graveren.

@suikerbuijk
- registreren bij RDW als ware het een snelle motorboot?

@allen - wie is er gecontroleerd dit jaar en voldeed een ICP?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 22:19 #1214665

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
suijkerbuijk schreef :
Gewoon je boot registeren bij de rdw. (kost zo goed als niks en je motor nummer word gebruikt )
Dat heb ik ook gedaan namelijk .
Kan je een zeilboot laten registreren bij de RDW? Daar had ik nog nooit van gehoord. Moet je dan ook het Y registratienummer gaan voeren op de buitenkant van de boot?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 22:42 #1214667

ilCigno schreef :
suijkerbuijk schreef :
Gewoon je boot registeren bij de rdw. (kost zo goed als niks en je motor nummer word gebruikt )
Dat heb ik ook gedaan namelijk .
Kan je een zeilboot laten registreren bij de RDW? Daar had ik nog nooit van gehoord. Moet je dan ook het Y registratienummer gaan voeren op de buitenkant van de boot?
Op de site van de RDW zie ik alleen een mogelijkheid tot registreren van snelle motorboten korter dan 20m.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 05 okt 2020 23:18 #1214670

ilCigno schreef :
suijkerbuijk schreef :
Gewoon je boot registeren bij de rdw. (kost zo goed als niks en je motor nummer word gebruikt )
Dat heb ik ook gedaan namelijk .
Kan je een zeilboot laten registreren bij de RDW? Daar had ik nog nooit van gehoord. Moet je dan ook het Y registratienummer gaan voeren op de buitenkant van de boot?


Ik heb een langzame boot van 13klm per uur en ja ik heb een nummer
Deze nummer ben ook ik verplicht om op de boot te gaan zetten.

Net even ingelogd op de rdw maar staat bij mij niet dat het een snelle motor boot is .

We hebben gewoon de rdw gebeld en gemeld dat we een registratie op de boot willen hebben wegens de verkoop en koop van de boot.
Na wat zeuren en papieren op sturen zijn ze mee gegaan me ons
De rdw is ook alleen voor nederland geldige en niet daar buiten .
Maar je kan wel gebruik maken als je onderling de boot wilt verkopen in de verkoop contract .
Dus zeilboten met een ingebouwde motor zal je deze kunstje ook moeten uitvoeren .
De buitenboord motor niet omdat je die veel makkelijke kan wisselen met een anderen
En dan zal je inderdaad een rompnummer in moeten slaan .
Wat je ook kan doen is een vin nummer in slaan bij de rdw .
Door gewoon te gaan zeiken (wel de boot mee nemen) tenslotte er worden vin nummers in elektrische steps geslagen voor de verzekering .
elektrischestep.org/verzekeren...ijke%20RDW%20inslaan.

Tenslotte mag je eigendom altijd officeel een nummer inslaan en de rdw werk er gewoon in mee .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.866 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl