Het N-examen dat in Nederland wordt afgenomen is het examen dat voldoet aan de CEPT ECC/REC/(05)06. In die regeling is opgenomen in welke landen -binnen en buiten Europa- de registratie gebruikt kan worden.
De landen vind je in het document dat te vinden is op:
docdb.cept.org/download/0c9ce02d-96b4/Rec0506.pdf
Het is wel zo dat landen hun eigen regels m.b.t. het gebruik van frequenties en vermogen bepalen. Als je dus in Nederland je N-machtiging haalt en in een ander land bent en gebruik maakt van je zender, dan moet je je houden aan de regels die daar gelden voor houders van een CEPT ECC/REC/(05)06 registratie.
Een overzicht van wat een houder van de N-registratie in andere landen mag is te vinden in de uitgebreide Excel die te vinden is op
pc5e.nl/info/cept
Tenslotte dan ook nog hoe te handelen als je in internationale wateren vaart en in het bezit bent van een N-registratie: dan hou je je aan je machtigingsvoorwaarden van het land waar je geregistreerd bent en gebruik je dus je roepletters PD.... met de toevoeging /MM (Maritime Mobile).
Voor degenen die opgaan voor het examen: mijn advies is om vooral heel veel proefexamens te maken. Dat helpt je echt bij het echte examen. De techniek is prima te doen, vergeet vooral ook niet de regelgeving te bestuderen (vooral mensen die zelf al een technische achtergrond hebben, vergeten dat nog wel eens met als gevolg dat ze zakken voor het examen). De eerder genoemde cursus van de DLZA is een prima voorbereiding voor het examen.
Tenslotte nog een tip voor een zendontvanger. Ik maak gebruik van een ICOM IC-7300: handzaam apparaat, groot gebruiksgemak, antennetuner al in de zender aanwezig en 100 Watt output. Zeker de moeite waard om even naar te kijken als HF zendontvanger. > zie post iets verder in het draadje: niet voor iedereen de meest geschikte oplossing!