Sneaker schreef :
Arent schreef :
Aan die kleine bootjes is gewoon geen droog brood te verdienen. Als je dan nauwelijks verkoopt komt de bodem snel in zicht.
Collega van mij in Italië is daar ook achter. Heel mooie, en naar mijn idee 1 van de snelste 40ft 'cruisers', gebouwd. De boot is echt waanzinnig mooi en waanzinnig snel voor zijn 'cruising' uitvoering (carbon maar wel volledig 'ingetimmerd'.. nou ja, ingetimmerd... deuren, wc-pot, tafel etc is ook allemaal carbon.. daar is niet letterlijk ingetimmerd dus. Wel een flatscreen.. en zelfs de kussens zijn van lichtgewicht materiaal). Maar als ik vraag hoe de verkoop nu gaat, dan kijkt hij altijd een beetje droevig. Op dit moment is ie een grotere versie aan het maken want 40ft is blijkbaar te klein. Hij blijft volharden, zo ken ik hem ook. Maar makkelijk gaat het niet worden. Dat weet hij. Hij onderneemt slim, super internationaal netwerk, kent de markt heel goed, heeft een naam als olympisch en American Cup zeiler en toch.. het blijft lastig. Heb wel eens discussie gevoerd met hem over dure grotere mega boten omdat dit al een deel van onze klanten zijn en die markt voor ons iig groeit. Wellicht komt dat ooit nog.. maar daat begin je blijkbaar niet direct mee.
Ik denk bij een aantal boten bouwers af en toe toch wel een vorm van narcisme waar te nemen.
Ik heb nu toch bij een aantal werven gezien dat ze iets héél moois proberen te maken, waar ze heel veel tijd en geld in steken, maar er zit geen hond op te wachten!
Echter deze werven blijven overtuigd van hun produckt, maar het word maar niet verkocht.
Daar lijkt het bovenstaande ook wel wat van te hebben.
Dit soort bedrijven vergeet gewoonweg deugdelijk marktonderzoek te doen, voortkomend uit een enorme bevlogenheid en vakmanschap.