Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Winner failliet

Winner failliet 02 sept 2016 13:35 #764669

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
brambo schreef :
@
Zelfbouw is al helemaal uit de gratie. Loont niet meer.

Ik ben ooit helemaal niet aan zelfbouw begonnen omdat het zou lonen of zo. Je verkoopt je eigen kinderen toch niet.
Het was verder trouwens een reactie op de opmerking dat alle boten wel heel veel op elkaar gaan lijken.
Ik weet dus wel een manier om je boot -van kiel tot masttop- uniek te laten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 14:13 #764683

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Boatlover schreef :
Nachtvlinder schreef :
Treurig nieuws.

Maar met een lege orderportefeuille (althans geen boten in aanbouw) slaan de nieuwe modellen blijkbaar ook niet aan. Jammer, vond dat ze wel een vernieuwende weg in waren geslagen...

Redelijk laat ja met de 900, 800 en de 11. De 1010/1020/1220 waren niet vernieuwend. Henk Bezemer kreeg indertijd kritiek over zich heen vanwege "het gedateerde scheve neusje". Zou hij dan toch gelijk hebben gehad?

Ik vind het triest en wens ze het beste. Het wordt stil rondom de Ned. werven.

Behalve als je J jachten bouwt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 14:51 #764698

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ja. Anders en ook klassiek segment. Mijn schoonvader heeft een Stern 41 (wie kent dat? :) ) met scheve neus. Wat een wijs ding. Vergelijkbaar met een Swan uit de 70-er/80-er jaren.

Maar goed, Winner begaf zich meer in het moderne segment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 15:28 #764706

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Stern zijn toch moderne Peter Bosgraaf ontwerpen? ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 15:35 #764709

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
De vergrijzing en jeugd die niet meer geïnteresseerd is hebben een ander koper publiek opgeleverd. Comfort boten voor de wat oudere (bemiddelde) garde, Lagoon Catamarans hebben een wachtlijst....
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 16:26 #764724

Idd echt jammer, ze hadden hier (noord brabant) in augustus nog een winner 900 uitgeleverd , mooi ding wat ik heb begrepen.

Binnenkort een hanse 900 en 800 sport ?

Toch ook wel apart: een pogo 30 staat een wachttijd op van 1 jaar, die wat duurder is dan een winner 900 ?


J/boats is overigens alleen een ontwerp en marketingbedrijf. Alle productie is uitbesteedt aan derden.

Het gaat er dus niet om dat je een werf hebt maar om goed verkoopbare boten, er is altijd wel een werf die ze op afroep voor je bouwt. Winners zouden toch goed verkoopbare boten moeten zijn !?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 17:19 #764748

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Het faillissement van Winner was geen verrassing. Een werknemer zag het vorig jaar al aankomen en is op tijd aan de slag gegaan bij een ander.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 17:26 #764757

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Hi,

Heel jammer en zuur voor betrokkenen, maar niet echt een verrassing idd.
Kostenbeperking heeft idd bovenaan het lijstje gestaan, en er werkten dus (gelukkig nu) nog maar 2 mensen, voor zover ik weet.

Ik zal niet heel erg uitweiden hier, maar ik werk al 12 jaar voor een bekende Nederlandse polyesterbouwer, bekend van zeiljachten.
Onze orderportefeuille stroomt over.... met motorboten. En dat is al zo sinds 2008.

Zeiljachten bouwen is geen vetpot tegenwoordig.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 17:28 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 20:42 #764816

Volgens hiswa zijn er vorig jaar maar 25 nieuwe zeiljachten verkocht in NL, incl de import zeiljachten tov motorjachten 500 en 500 sloepen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 20:46 #764818

Aan particulieren of ook aan verhuurders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 21:08 #764822

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Zeer jammer. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 21:10 #764823

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
WhiteMagic schreef :
Volgens hiswa zijn er vorig jaar maar 25 nieuwe zeiljachten verkocht in NL, incl de import zeiljachten tov motorjachten 500 en 500 sloepen

Dat is inderdaad wel heel erg dramatisch. Zijn er grafieken van de jaren er voor?
Dan moeten we zuinig zijn op onze schepen. We zijn een uitstervend ras. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 21:17 #764825

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Slechts 25 nieuwe zeilboten in heel Nederland ???? :ohmy: Kan toch niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 02 sept 2016 22:05 #764840

  • Jirja
  • Jirja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
klopt, en daar zaten 4of 5 Winners bij. Winner had zo bijna een kwart van de Nederlanse nieuwbouwmarkt in handen. (het is overigens 25 nieuwe boten besteld bij Nederlanse (zeil)jachtbouwers.
Maar wanneer je een kwart van de markt in handen hebt, en het zijn maar 4 boten, gaat het niet echt goed.
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 22:06 door Jirja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 05:40 #764852

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
wwwillem schreef :
Jammer hoor, mooie boten. Maar zeker in het goedkopere/kleinere segment lijkt het me als werf lastig concurreren met het 2e hands aanbod.

Als ik het zo lees kan ik me voorstellen dat het feit dat er momenteel geen boten in aanbouw zijn een bewuste keuze geweest is. In het zeilen artikel waar naar (door)verwezen wordt staat dat er ook voor de zomer al besloten is niet te starten met een demo/proto van de 8 met daggerboard. Ook omdat men de bui al een beetje zag aankomen.

Netjes afbouwen ipv gedupeerde klanten achterlaten zegmaar... Maar misschien denk ik nu ook wel te positief hoor. :dry:

productie afbouwen, tot de laatste klant iedereen tevreden achterlaten, productie verhuizen naar lage(re) lonenland of uitbesteden en weer door. Zal dat hem worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 05:54 #764853

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Jedre schreef :
productie afbouwen, tot de laatste klant iedereen tevreden achterlaten, productie verhuizen naar lage(re) lonenland of uitbesteden en weer door. Zal dat hem worden?

Je loopt achter.

Productie was al volledig verplaatst naar Polen. De verhuizing naar Medemblik was al een manier om te besparen en er stond bijna geen personeel (meer) op de loonlijst.

Aan die kleine bootjes is gewoon geen droog brood te verdienen. Als je dan nauwelijks verkoopt komt de bodem snel in zicht.

Dat van die 25 zeiljachten verbaast me trouwens ook een beetje. Saffier heeft dan in z'n eentje zeker de helft van dat aantal geproduceerd?
Overigens is dat bedrijf een bewijs dat het blijkbaar wel zou moeten kunnen; zeilboten in Nederland bouwen en verkopen ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 07:33 #764861

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Arent schreef :

Aan die kleine bootjes is gewoon geen droog brood te verdienen. Als je dan nauwelijks verkoopt komt de bodem snel in zicht.

Collega van mij in Italië is daar ook achter. Heel mooie, en naar mijn idee 1 van de snelste 40ft 'cruisers', gebouwd. De boot is echt waanzinnig mooi en waanzinnig snel voor zijn 'cruising' uitvoering (carbon maar wel volledig 'ingetimmerd'.. nou ja, ingetimmerd... deuren, wc-pot, tafel etc is ook allemaal carbon.. daar is niet letterlijk ingetimmerd dus. Wel een flatscreen.. en zelfs de kussens zijn van lichtgewicht materiaal). Maar als ik vraag hoe de verkoop nu gaat, dan kijkt hij altijd een beetje droevig. Op dit moment is ie een grotere versie aan het maken want 40ft is blijkbaar te klein. Hij blijft volharden, zo ken ik hem ook. Maar makkelijk gaat het niet worden. Dat weet hij. Hij onderneemt slim, super internationaal netwerk, kent de markt heel goed, heeft een naam als olympisch en American Cup zeiler en toch.. het blijft lastig. Niks geeft garanties voor succes. Heb wel eens discussie gevoerd met hem over dure grotere mega boten omdat dit al een deel van onze klanten zijn en die markt voor ons iig groeit. Wellicht komt dat ooit nog.. maar daat begin je blijkbaar niet direct mee.
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 07:40 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 07:34 #764862

Hmmm, als andere merken gewoon verder kunnen op wereldwijde schaal, zoals in een ander draadje over grijze haren wordt vermeld, kun je dan niet simpelweg concluderen dat de Nederlandse werven het in onvoldoende mate gelukt is om op internationale schaal te verkopen en daardoor op de fles gaan?
Feadship doet dat wel en ook met motorjachten. Tegen deze theorie spreekt dan wel weer de ondergang van Jongert, die hadden internationaal ook grote bekendheid en afzet :S
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 08:08 #764869

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Sneaker schreef :
Arent schreef :

Aan die kleine bootjes is gewoon geen droog brood te verdienen. Als je dan nauwelijks verkoopt komt de bodem snel in zicht.

Collega van mij in Italië is daar ook achter. Heel mooie, en naar mijn idee 1 van de snelste 40ft 'cruisers', gebouwd. De boot is echt waanzinnig mooi en waanzinnig snel voor zijn 'cruising' uitvoering (carbon maar wel volledig 'ingetimmerd'.. nou ja, ingetimmerd... deuren, wc-pot, tafel etc is ook allemaal carbon.. daar is niet letterlijk ingetimmerd dus. Wel een flatscreen.. en zelfs de kussens zijn van lichtgewicht materiaal). Maar als ik vraag hoe de verkoop nu gaat, dan kijkt hij altijd een beetje droevig. Op dit moment is ie een grotere versie aan het maken want 40ft is blijkbaar te klein. Hij blijft volharden, zo ken ik hem ook. Maar makkelijk gaat het niet worden. Dat weet hij. Hij onderneemt slim, super internationaal netwerk, kent de markt heel goed, heeft een naam als olympisch en American Cup zeiler en toch.. het blijft lastig. Heb wel eens discussie gevoerd met hem over dure grotere mega boten omdat dit al een deel van onze klanten zijn en die markt voor ons iig groeit. Wellicht komt dat ooit nog.. maar daat begin je blijkbaar niet direct mee.

Ik denk bij een aantal boten bouwers af en toe toch wel een vorm van narcisme waar te nemen.
Ik heb nu toch bij een aantal werven gezien dat ze iets héél moois proberen te maken, waar ze heel veel tijd en geld in steken, maar er zit geen hond op te wachten!
Echter deze werven blijven overtuigd van hun produckt, maar het word maar niet verkocht.
Daar lijkt het bovenstaande ook wel wat van te hebben.

Dit soort bedrijven vergeet gewoonweg deugdelijk marktonderzoek te doen, voortkomend uit een enorme bevlogenheid en vakmanschap.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 08:10 #764870

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Met Winner was dat niet zo, maar de markt veranderd, daar hebben we een heel duidelijk Nederlandsch gezegde voor:

"Als het tij verloopt, verzet men de bakens."

Als je dat niet doet, loop je vast...................
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 08:41 #764884

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Hi,

@Wadnwind: Je hebt gelijk, maar in dit geval is het wat dubbel.
Winner heeft, mede vanwege de vraag van zeilers, de bakens verzet naar kleinere schepen.
Omdat de marges in dat segment heel, heel klein zijn, was dat dus geen goede zet voor de portemonnee....
Zeilers waren volgens mij heel enthousiast.

Dat is het dilemma voor veel bouwers. Om te maken wat je zou willen en kunnen verkopen, moet je voldoende verdienen aan iets anders.
Het bedrijf waar ik werk verkoopt zeiljachten, maar kan dat doen doordat de polyesterafdeling voldoende werk voor derden aflevert.
Voor kleinere spelers (en dat zijn we bijna allemaal) is dit een hele lastige markt.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 08:49 #764885

Sorry maar een zekere mate van arrogantie kan ze niet onzegt worden.

Zo'n drie jaar geleden, met de intruductie van de Winner 900, ben ik naar Dusseldorf getogen om er een te kopen. Maar de heren en dames waren dermate druk met elkaar of met bekenden dat ik na een half uur nog niet eens een folder te pakken had. Ze negeerden me volkomen. Ik ben toen maar doorgelopen en heb een uur later een andere boot gekocht bij een standhouder die wel tijd voor me had.

Een goed product en goede marketing zijn onbelangrijk als je de klanten laat weglopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 08:59 #764886

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Daar heeft volgens mij 80% van die verkopers last van, stuitend is dat altijd tijdens die beurzen.. Ze gaan je bekijken en bepalen dan of je goed genoeg (lees: rijk genoeg lijkt) bent om met dat snotjochie te praten over een bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 09:03 #764887

Erg jammer. Hoop dat er een doorstart komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner failliet 03 sept 2016 10:23 #764897

Joshua Slocum schreef :
Sorry maar een zekere mate van arrogantie kan ze niet onzegt worden.

Zo'n drie jaar geleden, met de intruductie van de Winner 900, ben ik naar Dusseldorf getogen om er een te kopen. Maar de heren en dames waren dermate druk met elkaar of met bekenden dat ik na een half uur nog niet eens een folder te pakken had. Ze negeerden me volkomen. Ik ben toen maar doorgelopen en heb een uur later een andere boot gekocht bij een standhouder die wel tijd voor me had.

Een goed product en goede marketing zijn onbelangrijk als je de klanten laat weglopen.

Erg benieuwd wat je uiteindelijk voor zeilboot hebt gekocht. Persoonlijk zou ik nooit op een beurs een boot kopen want ik wil er eerst mee gezeild hebben voordat ik weet of het wat voor me is. Of een beurs de plek is om goed handel te doen dat betwijfel ik. Wel is het een mooie plek om je te oriënteren.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden dat er doorstart wordt gemaakt en verwacht ik dat er doorstart wordt gemaakt.

Mijn persoonlijke ervaringen met de Winner werf zijn erg goed. Los van het feit dat ze mooie zeilboten bouwen waren ze voor en na het tekenen van de offerte erg flexibel en dachten ze mee. Mede om deze reden zou ik zo weer met hun in zee gaan.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl