Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 11:46 #764614

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ja ik geloof ook dat dit een (triest) realistisch beeld geeft. 50+... dan voel ik me nog redelijk jong :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 12:30 #764633

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Boatlover schreef :
Ja ik geloof ook dat dit een (triest) realistisch beeld geeft. 50+... dan voel ik me nog redelijk jong :)

Ik kan het niet triest vinden. Hopelijk heb ik nog een aantal jaren als zeiler voor de boeg. Wat meer rust en ruimte kan op veel plekken in Nederland helemaal geen kwaad.
Het enige nadeel zou kunnen zijn dat bepaalde faciliteiten die specifiek voor zeilers zijn bedoeld ook verdwijnen of minder worden.

Het belangrijkste lijkt me een betaalbare ligplaats. Verder vind ik havens en luxe faciliteiten aldaar niet zo belangrijk. Ik heb mezelf er op ingericht niet van walstroom afhankelijk te zijn, bijvoorbeeld.

Nadeliger kan de neiging tot het maken van meer dagtochten en minder meerdaags toeren zijn. Als dat doorzet en de druk op bijvoorbeeld de Staande Mastroute afneemt, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat we over 10 jaar geen STM meer hebben.
Daar kan ik trouwens ook nog wel mee leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 17:19 #764749

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
lodewijk stegman schreef :
...Het belangrijkste lijkt me een betaalbare ligplaats. Verder vind ik havens en luxe faciliteiten aldaar niet zo belangrijk...

En daar zit nou een deel van het probleem. Steeds meer jachthavens worden aan een nieuwe eigenaar verkocht, die dan de boel luxer gaat maken, met meer voorzieningen, en daarmee ook veel hogere tarieven. Daarnaast verdwijnt de mogelijkheid om zelf aan je boot te werken, of dit wordt sterk beperkt. Dan wordt het zelf hebben van een boot onbetaalbaar voor velen.

Als je dat naast de steeds hogere woonlasten legt, is het heel begrijpelijk dat jongeren geen eigen boot hebben. Ik weet van zo'n dertig jaar geleden dat er in de IJmond (daar woon ik dus) meerdere goedkope jachthavens waren, en ook veel plaatsen waar je een boot gewoon kon neerleggen zonder gezeur over liggeld. De gratis plaatsen zijn vrijwel allemaal verdwenen, zeker die waar je met een zeilboot kan komen, en de goedkope jachthavens zijn opgeheven, of overgenomen en duurder geworden. De laatste in die rij was Jachthaven Nauerna, waar een paar jaar terug de tarieven bijna verdubbeld werden.

Ook mijn boot is verkocht, omdat de kosteloze ligplaats die ik had door strakkere regelgeving verdween. Een ligplaats in een commerciële haven is voor mij onbetaalbaar, en in een verenigingshaven kom je vrijwel niet. Ja, ik hoor het vaak, dan moet je verderop gaan kijken, boven Alkmaar bijvoorbeeld, of in Groningen. Maar dan worden zowel de reistijd als de reiskosten om te gaan varen ook weer te hoog. En wat voor mij geldt, geldt ook voor veel anderen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 17:19 #764751

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik ben ook een levend fossiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 17:26 #764758

Sunday schreef :
Ik ben ook een levend fossiel
met 4 externe aandrijvingen :)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 18:18 #764773

  • snets
  • snets's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Wij liggen in Bruinisse. Heel net sanitair, klein zwembad voor kids, supermarktje, gratis parkeren, gezellige haven, gratis gebruik fietsen, voor ons een A-locatie, tijdens de WE in de zomer een springkasteel, ... .

Ok, liggeld is behoorlijk. Wij, midden dertigers, delen de boot.

Als ik wil dat mijn vrouw en kinderen mee naar de boot gaan, dan kunnen wij niet anders dan voor zulke "luxe" haven kiezen. De kinderen vragen zelf om naar de haven te gaan. Mijn vrouw gaat niet mee naar een haven met oud en vies sanitair. Zij vindt dit belangrijk. Ik begrijp dat ze als vrouw deze wensen heeft.

Veel boten zijn oud, sommigen komen jaren hun box niet uit. Toch blijven deze booteigenaren hun boot behouden. Het is hun goed recht. Dan lijkt het mij dat het puur emotioneel is. Als ze dan toch verkopen denken velen dat hun boot van goud is. Dit lijkt me ook één van de oorzaken dat er weinig -50j een boot bezitten. Oude boten zijn te duur of vragen veel kosten nav achterstallig onderhoud. Bijvoorbeeld een advertentie met "Nieuwe zeilen van 2009", deze zijn gewoon 7 jaar oud, punt!

Telkens we vrienden mee nemen zijn die dol enthousiast. Echter zelf een boot kopen en alle kosten dragen zien ze niet zitten. Te duur zeggen ze en veel andere verplichtingen.

Een boot delen zoals wij doen is dan een optie. Je moet wel goed overeen komen en duidelijk afspraken maken. Ik zou het niet kunnen verantwoorden dat ik alleen een boot zou bezitten die bv 325 dagen per jaar ongebruikt in de haven ligt.

Uiteraard is het spijtig dat zeilsport vergrijsd. Niet dat deze "vergrijsde" zeilers minder aangenaam zijn. Integendeel!

De watersportbranche moet volgens mij goed nadenken hoe ze de jongere generatie terug op de boot kan krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 18:24 #764774

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
snets schreef :
Veel boten zijn oud, sommigen komen jaren hun box niet uit. Toch blijven deze booteigenaren hun boot behouden. Het is hun goed recht.

Voor sommigen is een boot ook gewoon een 'man cave'.. een toevluchtsoord. Die verkopen niks. Is goud waard zo'n plekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 18:28 #764775

Bruinisse ja haha. Zeldzaam mooi sanitair. En 2500 euro liggeld voor een 29 voeter, toedeledokie. Ik heb weer tig havens gezien dit jaar en slecht of vies sanitair niet één keer gezien.
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 18:29 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 18:36 #764779

Evaluationcopy schreef :
Ik heb weer tig havens gezien dit jaar en slecht of vies sanitair niet één keer gezien.

Dat komt omdat al die vergrijsde zeilers nog keurig weten hoe ze netjes in de pot moeten plassen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 18:41 #764783

Als er iets nadruppelt dan is het wel bij de vergrijsde zeiler....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 18:52 #764788

Baasklusje schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ik heb weer tig havens gezien dit jaar en slecht of vies sanitair niet één keer gezien.

Dat komt omdat al die vergrijsde zeilers nog keurig weten hoe ze netjes in de pot moeten plassen.

Zolang ze gaan zitten moet dat wel lukken. Met het gebrek aan druk is staand plassen vragen om natte tenen..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 19:27 #764796

zitten op de pisbak? het moet niet gekker worden..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 19:32 #764797

pismux?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 19:41 #764802

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Na verkoop van onze boot begin dit jaar, de markt wat frequenter in de gaten aan het houden qua aanbod en prijs.

Deze liggen soms ver van de marktprijs, is mijn idee. Is het emotie of strategie, geen idee...

Relatief oude motoren, zeilen en "klokjes" en nog de hoofdprijs vragen. Goed, je ziet ook dat ze dan lang te koop staan.

Wij hopen van dit overschot gebruik te kunnen maken voor een ongeveer 36ft met 3 hutten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 20:26 #764811

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Toch heb ik het idee dat de pareltjes meestal naar het buitenland vertrekken. Bijvoorbeeld Sweden Yachts, Baltic, H-Rassy, N- Swan, X-Yachts, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 21:16 #764824

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Shit, net mijn boot in de verkoop gezet. :(

Is wel geen oude meuk. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 21:26 #764827

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
BvdA schreef :
Toch heb ik het idee dat de pareltjes meestal naar het buitenland vertrekken. Bijvoorbeeld Sweden Yachts, Baltic, H-Rassy, N- Swan, X-Yachts, etc.
Interessant dat je dat zegt. Ik meen dat ook te zien. Dat soort van boten worden regelmatig gekocht in NL en vertrekken dan naar oa Scandinavië. Heb vorig jaar een delivery crew gesproken die die toen in één jaar al met hun 5e boot bezig waren zo over te brengen.

Ik heb daar wel een beetje hypothese over:
in NL is er een tijd geweest dat heel veel mensen ook nodig een boot moesten hebben, eigenlijk alleen omdat ze veel geld hadden. Van dat soort mensen blijven er niet zo veel over als de tijd voortschrijdt en de economische omstandigheden wat ongunstiger worden. De "dichtheid" aan zeilboten in Nederland werd op een gegeven moment heel hoog: veel bootjes per hoofd van de bevolking. Met als gevolg al die stomme jachthavens overal, en nòg een gebrek aan lichtmasten op bijv IJsselmeer.
In Scandinavië is die dichtheid aan zeilboten nooit gehaald. Nederland heeft dus "hoge druk" (veel boten, lage prijzen), Scandinavië heeft "lage druk" (weinig boten, hoge prijzen).
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 21:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 21:30 #764830

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Dan heb je wind mee als je naar Scandinavie zeilt zeg maar.... :cheer:
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 21:30 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 22:11 #764842

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik las ergens dat een van de redenen voor de verkoop van Nederlandse jachten aan het buitenland is dat ze niet slechter onderhouden zijn maar wel op zoet water hebben gelegen wat minder 'slijtage' betekent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 02 sept 2016 22:52 #764847

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb een paar keer naar bootprijzen in DK en DE gekeken, puur om een indruk te krijgen van de markt aldaar. Prijzen liggen daar op de tweedehandsmarkt zo te zien een stuk hoger dan hier, soms wel 25% hoger. Een slimme handelaar weet daar vast iets mee te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 00:11 #764850

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Hoi in mijn wijk ( ik woon bij havens ) zie je het ook, ontelbare bootjes maar nooit ( met goed of slecht weer ) enig teken van leven aan boord, ze liggen daar maar,

Elk nadeel heeft ook een voordeel ( Cruiff ) , als de vergrijzing toeslaat en de prijzen dalen van boten is het voor jongere mensen voordelig als ze een boot willen komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 05:38 #764851

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
En niet te vergeten jongere mensen hebben in deze tijd minder te besteden dan pakweg 10-20 jaar geleden in de hoogtij dagen van de economie en de explosief stijgende huizenprijzen waardoor sommige mensen zo gemakkelijk een tweede hypotheek konden opnemen voor een zeiljacht, dat is nu niet meer, zo veel mensen hebben hun bezit onder water zien staan , dus ff 10.000-100.000 opnemen voor een tweede hypotheek zit te dan niet in, dus het klopt wel dat ze goedkoper zijn , want er is minder geld te lenen en te besteden qua grote bedragen.

Dat gaat niet op voor de groep mensen die kapitaalkrachtig zijn en dat geld niet uit hun overwaarde hoeven te halen, of mensen die hun huis 30 jaar gelden hebben gekocht in de gulden tijd. ik ken iemand die zijn huis 60 jaar ofzo geleden kocht voor 30.000 gulden en nu is geschat op 800.000 euro, kijk dan kan je wel een zeiljacht financieren bij de bank.



maar dat is volgens mij een relatief kleine groep, de rest moet het geld ergens kunnen verzamelen of opnemen via leningen, sparen e.d. verkoop eigen bedrijf, bonus, erfenis. en voor de groep die pakweg 10 jaar geleden een huis kocht is er geen of bijna geen overwaarde, ( als er al geen schuld is gecreëerd door onder water staan) dus ff snel wat omzetten in een mooi en duur zeiljacht zit er niet in.

het grappige is dat oude caravans in knappe staat 5 jaar geleden de helft koste wat ze nu opbrengen ! (dat weet ik nu uit ervaring). heel apart ! dat is met boten dus niet zo !
dus met boten is er duidelijk ook nig wat anders aan de hand en dat is de vergrijzing en het overschot,

Volgens mij zit de boten economie zo in elkaar ! al doen mensen over het algemeen net of ze veel geld hebben en het altijd fantastische gaat met ze.

Maar een boot verkoop je nog steeds wel ! niets verkoopt zomaar meer en heeft tijd nodig.
Als de prijzen 25 % hoger zijn in Duitsland of Denemarken is er geen probleem om hem dan maar meteen daar te adverteren ,dan bied je hem aan voor 25% minder dan alles wat er daar aangeboden wordt !daar hoef je geen handelaar voor te zijn ! als er maar een heel mooi en eerlijk verhaal bij staat !

En idd een jachthaven is duur vind ik , ik hoop dan dat ze goedkoper worden als er veel boten verdwijnen! ik vind ze 50% te duur, en eigenlijk heb ik geen jachthaven nodig, alleen een mooie ligplek bij mooi zeilwater en vlakbij

maarja ach ik rook gelukkig niet wat dat kan nog veel duurder zijn.
en een vlieg vakantie is ook duur, je jaagt het geld van een jachthaven van een jaar er in pakweg 12 dagen doorheen in totaal.
dus het is ook een keuze voor veel mensen waaraan je het budget besteed
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 06:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 07:00 #764856

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Ik weet niet of er nu minder te besteden is. Denk dat een grote factor inderdaad de 2de hypotheek was en overwaarde van huizen.

Nu zijn er meer 2-verdieners, maar ook prioriteiten die anders liggen.

Met 2 kinderen op de opvang gaat het sparen niet zo snel, maar met het maken van keuzes, gaan we er wel komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 08:01 #764867

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Een aantal oorzaken van deze problemen in de watersport:
-Ik denk dat de meeste mensen gewoon "mooi weer garantie op vakantie" willen hebben.
- Tegenwoordig is iedereen "druk"
- Vertrutting van de samenleving.
- Dat zeilen is maar gedoe, scheef hangen etc.
- De oude Gulden boten staan soms omgerekend voor een bizar hoge prijs te koop.
- Een groot aantal "service" / refit bedrijven zijn nogal twijfelachtig in hun service. Bijv. na 3 keer aaien over een teak dek aangeven dat er een nieuw dek op moet. Een offerte voor een 3-blads klapschroef is al teveel moeite.
- Watersport artikelen zijn duur.
- Liggeld is aan de hoge kant. Waarom zijn er geen/amper Basic jachthavens?
- Verder zal een volle Waddenhaven ook niet echt helpen als je daar te laat achter komt.
-Om de 4 mnd een artikel over vergrijzing van de watersport zal ook niet echt hip overkomen voor de jeugd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 08:02 #764868

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
De verhuur van boten trekt juist sterk aan, het is begrijpelijk dat mensen een boot huren voor een week of twee en dan hebben ze verder nergens last van.
www.ad.nl/dossier-amsterdam/hu...opulairder~ace614b1/

Begin over het gevoel van een "eigen boot" en ze kijken je glazig aan :laugh:

Sowieso goed dat er een overschot aan boten is want ik zoek er nog één :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl