4 September moesten wij onszelf op het Kielerkanaal even in de arm knijpen om er zeker van te zijn dat wat we zagen echt gebeurde: vlak voor onze ogen probeert containerschip
Langeness de tanker
Ternvind voorbij te lopen, net ten noordoosten van Rendsburg.
De manoeuvre van het containerschip valt me op en ik vraag mijn vrouw om wat foto's te maken. Als in slow motion zien we het containerschip sterk stuurboord sturen terwijl het met het achterschip nog naast de tanker vaart. Het loopt bij de ondiepe oever van het kanaal aan de grond en komt zo'n 1,5 meter omhoog. Terwijl ik mijn ogen nog nauwelijks kan geloven zie ik achter de Langeness de tanker opdoemen, hard bakboord uit in een ultieme uitwijkpoging, maar nu op ram koers met ons. Ik sla stevig achteruit om ruimte te maken voor de stalen kolossen. Het containerschip zit muurvast aan de grond, de tanker komt na ongeveer een kwartier weer in beweging. Als die stapvoets gepasseerd is besluiten wij om door te varen naar Rendsburg.
Je vraagt je af wat de oorzaak kan zijn van deze merkwaardige wending op een overzichtelijk kanaal met rustig weer: mechanisch roerdefect bij het containerschip, zuiging tussen de schepen waarbij het containerschip haar achterschip nog vrij probeerde te sturen? Een bericht in de Maritime Herald heeft het over een 'onnauwkeurige manoeuvre', een ordinaire stuurfout dus. Met een loods aan boord en waarschijnlijk meerdere mensen op de brug kan ik me dat nauwelijks voorstellen.
Wat het ook was, dit zullen we waarschijnlijk niet nogmaals van zo dichtbij meemaken.