Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stuurfoutje op het Kielerkanaal...?

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 18:34 #777593

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Wel spectaculair zo vlak voor je. Heb je dit nog gemeld bij de autoriteiten? Het lijkt me dat jullie een belangrijke getuige zijn bij het scheepvaartonderzoek wat ongetwijfeld plaatsvindt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 18:41 #777595

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
Wel spectaculair zo vlak voor je. Heb je dit nog gemeld bij de autoriteiten? Het lijkt me dat jullie een belangrijke getuige zijn bij het scheepvaartonderzoek wat ongetwijfeld plaatsvindt.

Nee, niet gemeld. Wel over gedacht, maar onze AIS track en actuele positie was makkelijk te zien door de autoriteiten. Ik hield om de reden die jij noemt rekening met een oproep op het blokkanaal of een bezoekje in de haven van Rendsburg, maar geen van beide is gebeurd. Misschien geven de datarecorders van beide schepen en de walradars voldoende informatie over de toedracht.

Tijdens zo'n bijna filmscène-achtig gebeuren schiet het nog wel door je heen of je zelf geen rol gaat spelen in de 'blame-game' die na zo'n incident op gang kan komen. Maar we hielden keurig stuurboordwal en er was voldoende ruimte voor het containerschip om de tanker niet de pas af te hoeven snijden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 okt 2016 19:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 18:42 #777596

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Spannend als je zoiets mee maakt ook voor de man achter het roer van het grote schip


In de tijd dat ik vaarder heb ik dit ook meerdere keren mee gemaakt en stont toen zelf achter het roer uhhmm. Joystick .

Het heet uit het roerlopen, de redenen zijn verschillen maar komt vaak voor, gelukkig kan je meestal optijd ingrijpen maar soms lukt diet niet. Dit heeft oa te maken met een traag reageren van roer, motor, de stroming en wind kunnnen ook het effect van uit het roerlopen verergen
Laatst bewerkt: 21 okt 2016 18:47 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 18:47 #777597

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Kwam dit niet heel uitgebreid al hier voorbij van iemand op weg naar huis?
Kan het niet vinden maar jij weet waarschijnlijk of er nog een nederlands jacht in de buurt was Hans?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 18:47 #777598

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Fer schreef :
Spannend als je zoiets mee maakt ook voor de man achter het roer van het grote schip


In de tijd dat ik vaarder heb ik dit ook meerdere keren mee gemaakt en stont toen zelf achter het roer uhhmm. Joystick .

Het heet uit het roerlopen, de redenen zijn verschillen maar komt vaak voor, gelukkig kan je meestal optijd ingrijpen maar soms lukt diet niet. Dit heeft oa te maken met een traag reageren van roer, motor, de stroming en wind kunnnen ook het effect van uit het roerlopen verbergen

Wij waren vooral blij dat we niet aan de andere kant voeren. Door zo'n containerschip overvaren worden omdat'ie uit het roer loopt lijkt me niet heel prettig...

Je waant je in de ondiepe gedeeltes van zo'n kanaal relatief veilig voor de grote schepen, maar dat blijkt dus heel relatief.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 okt 2016 19:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 18:48 #777599

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Waterblok schreef :
Kwam dit niet heel uitgebreid al hier voorbij van iemand op weg naar huis?
Kan het niet vinden maar jij weet waarschijnlijk of er nog een nederlands jacht in de buurt was Hans?

Je hebt laatst een rondje Tiengemeten gezeild met een ZF lid die dit mee heeft gemaakt. ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 okt 2016 19:35 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 20:12 #777612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
heftig!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 20:19 #777613

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Hans V schreef :
Waterblok schreef :
Kwam dit niet heel uitgebreid al hier voorbij van iemand op weg naar huis?
Kan het niet vinden maar jij weet waarschijnlijk of er nog een nederlands jacht in de buurt was Hans?

Je hebt laatst een rondje Tiengemeten gezeild met een ZF lid die dit mee heeft gemaakt. ;)

IK word oud en mag niet varen dit weekend, dat zal het zijn....
Weekenddienst voor mijn lief en ik is de achterwacht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 20:25 #777615

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Grote schepen in een, relatief, smal en ondiep kanaal die elkaar tegenkomen, worden van elkaar af gezet.
Als ze daarentegen elkaar oplopen worden ze, bij te dichtbij komen en zeker bij iets teveel snelheid, naar elkaar toe gezogen.
Bijsturen helpt dan niet meer, je kan hooguit achteruit slaan om de snelheid eruit te halen en hopen dat het roer weer pakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 21:29 #777624

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Albert 45 schreef :
Grote schepen in een, relatief, smal en ondiep kanaal die elkaar tegenkomen, worden van elkaar af gezet.
Als ze daarentegen elkaar oplopen worden ze, bij te dichtbij komen en zeker bij iets teveel snelheid, naar elkaar toe gezogen.
Bijsturen helpt dan niet meer, je kan hooguit achteruit slaan om de snelheid eruit te halen en hopen dat het roer weer pakt.

Dat zuigen leek mij ook een verklaring, hoewel je dit soort instinkers met al die professionals aan boord - inclusief een loods die het stuk voor de zoveelste keer vaart - toch ook weer niet verwacht.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 09:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 21 okt 2016 21:40 #777627

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Waterblok schreef :
Hans V schreef :
Waterblok schreef :
Kwam dit niet heel uitgebreid al hier voorbij van iemand op weg naar huis?
Kan het niet vinden maar jij weet waarschijnlijk of er nog een nederlands jacht in de buurt was Hans?

Je hebt laatst een rondje Tiengemeten gezeild met een ZF lid die dit mee heeft gemaakt. ;)

IK word oud en mag niet varen dit weekend, dat zal het zijn....
Weekenddienst voor mijn lief en ik is de achterwacht...

:laugh: Sterkte Hans...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 okt 2016 21:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 06:52 #777644

Zal het containerschip niet gewoon te hard gevaren hebben, met alle gevolgen van dien...?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 08:49 #777664

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Tja waar gewerkt wordt .....

De tanker is vanwege z'n diepgang een langsam laufer (max 12km/h)
Het is in de "gross weiche" net E van Rendsburg. Hier mag je oplopen. (buiten de weichen mag het niet)
Op beide schepen zijn naast de loods ook 2 roergangers aan boord.(verpicht beroeps roergangers op grote schepen)
Tja en de situatie is duidelijk onderschat door iedereen. Zoals Albert al zei een klassiek geval van zuiging.
Een leer momentje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 09:06 #777665

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
rooiedirk schreef :
Op beide schepen zijn naast de loods ook 2 roergangers aan boord.(verpicht beroeps roergangers op grote schepen)
Tja en de situatie is duidelijk onderschat door iedereen. Zoals Albert al zei een klassiek geval van zuiging.
Een leer momentje :)

Wel een riskant leermomentje. Ik weet niet wat de tanker vervoerde, maar ook zonder echte aanvaring had je als klein schip aan hun oever mooi de sigaar kunnen zijn.

De tijdwinst die de inhaalmanoeuvre had moeten opleveren (hoeveel winst is er eigenlijk?) mondde uiteindelijk uit in een vette vertraging (duikinspecties) en als ik het goed begrijp schade aan beide schepen. Ik vraag me ook af in hoeverre dit nog gevolgen heeft voor de loods en roergangers.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 13:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 11:00 #777680

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Van Facebook
*** Nord - Ostsee Kanal ***
Über zwei Stunden musste der Nord - Ostsee Kanal am gestrigen Sonntagabend im Bereich der Rader Hochbrücke komplett für die Schifffahrt gesperrt werden.
Das 161 Meter lange Containerschiff " Langeness " war gegen 17.45 Uhr aus dem Ruder gelaufen nach einer vorangegangenen Kollision mit dem 129 Meter langen Tanker " Ternvind ".
Die " Langeness " rammte einige hundert Meter östlich der Rader Hochbrücke die Kanalböschung und blieb dort feststecken.
Die Revierzentrale in Brunsbüttel sperrte nach diesem Vorfall sofort den Kanal im Bereich der Ausweichstelle Rade - Audorf.
Die anderen Schiffe im Nord - Ostsee Kanal gingen in Schülp, Königsförde und Groß Nordsee auf Warteposition.
Der Tanker " Ternvind " konnte nach kurzer Schadensbesichtigung seine Fahrt nach Kiel erstmal fortsetzen.
Die manövrierunfähige " Langeness " konnte sich nicht aus eigener Kraft aus der Böschung befreien.
Erst der Schlepper " Bremerhaven" konnte die "Langeness" nach zwei Stunden aus der Böschung ziehen.
Der Schlepper befand sich im Kanal auf der Reise von Eemshaven in Holland in Richtung Ostsee und fuhr zufällig hinter der "Langeness".
Die Besatzung des Schleppers bot dem Havaristen seine Hilfe an und zogen das Containerschiff schließlich kurz vor 20 Uhr wieder aus der Böschung heraus.
Aus Sicherheitsgründen ordnete die Revierzentrale Brunsbüttel aber an, dass die " Bremerhaven " die " Langeness " bis Kiel begleiten sollte.
In Kiel musste das Containerschiff, welches unter der Flagge von Antigua & Barbuda fährt zur Untersuchung festmachen.
Es wurde bis auf weiteres ein Weiterfahrverbot verhängt.
Die Wasserschutzpolizei Kiel nahm am Abend die Ermittlungen auf.
Der unter dänischer Flagge fahrende Tanker " Ternwind " konnte wie gesagt aus eigener Kraft nach Kiel weiterfahren.
Der Auslöser für die Kollision könnte ein missglücktes Überholmanöver sein.
Der Tanker " Ternwind " hatte versucht, die " Langenes s" in der Ausweichstelle zu überholen.
Die beiden Schiffe wurden bei der Kollision beschädigt und haben nun zur Untersuchung durch die Wasserschutzpolizei Liegeplätze in Kiel erhalten. / cg
Quelle : Neuigkeiten aus Kiel - Foto : Christian Gabel
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 11:55 #777687

Heb even wat data opgezocht nav post van Rooie Dirk:

TERNVIND Master Data

Gebouwd:2008
Grootte:130 x 20 m
Diepgang:8.15 m
TEU:Premium users only
Builder:Premium users only
Place of build:Premium users only
Bruto gewicht:7321 t
Netto gewicht:3582 t
Draagvermogen:11258 t

LANGENESS Master Data

Gebouwd:2006
Grootte:151 x 25 m
Diepgang:9.9 m
TEU:Premium users only
Builder:Premium users only
Place of build:Premium users only
Bruto gewicht:15633 t
Netto gewicht:6717 t
Draagvermogen:17002 t


Ben benieuwd wat de conclusie van de autoriteiten zal worden... :pinch:
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 13:20 #777692

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Het bericht in de pers dat de tanker Ternvind het containerschip Langeness probeerde voorbij te lopen kan ik niet helemaal plaatsen, of er moet voordat wij de schepen in beeld kregen al iets gebeurd zijn.

Onderstaande foto (klikken voor een grotere versie) hebben we ruim 3 minuten voor het containerschip vóór de tanker aan de grond liep gemaakt. Naar ons idee was de Langeness de tanker aan het oplopen, niet andersom. Het containerschip gaat aan de helling te zien hier stuurboord uit.

De tanker op de voorgrond is overigens de Neptunus en heeft met het incident niets te maken.

Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 14:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 14:44 #777696

Inderdaad, zal wel een typefoutje zijn.

Heb nog even naar de regeltjes gekeken en de Ternvind (tanker) mag ivm diepgang <8,5m toch harder varen dan de inhalende Langeness :S
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 15:50 #777702

Hans V schreef :
Het bericht in de pers dat de tanker Ternvind het containerschip Langeness probeerde voorbij te lopen kan ik niet helemaal plaatsen, of er moet voordat wij de schepen in beeld kregen al iets gebeurd zijn.

Het zal zo bedoeld zijn: "dat de tanker Ternvind het containerschip Langeness probeerde voorbij te LATEN lopen".

Dat wordt in dergelijke 'weiches' namelijk wel gedaan wanneer het voorste schip maar 12 km mag en de andere 15 km (de beide standaard snelheden in het kanaal).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 16:08 #777711

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Noorderzon schreef :
Hans V schreef :
Het bericht in de pers dat de tanker Ternvind het containerschip Langeness probeerde voorbij te lopen kan ik niet helemaal plaatsen, of er moet voordat wij de schepen in beeld kregen al iets gebeurd zijn.

Het zal zo bedoeld zijn: "dat de tanker Ternvind het containerschip Langeness probeerde voorbij te LATEN lopen".

Dat wordt in dergelijke 'weiches' namelijk wel gedaan wanneer het voorste schip maar 12 km mag en de andere 15 km (de beide standaard snelheden in het kanaal).

Dat 'voorbijlopen' is mijn formulering. In buitenlandse berichten worden de frases 'Der Tanker Ternwind hatte versucht, die Langeness in der Ausweichstelle zu überholen', en: 'when product tanker Ternvind tried to overtake the slower container carrier' gebruikt. Ze lijken wel degelijk te bedoelen dat de tanker probeerde in te halen.

Als deze berichten kloppen moet dat dus al eerder zijn gebeurd, maar het klinkt onlogisch en wij zagen het tegenovergestelde gebeuren tijdens de laatste 4-5 minuten voor de (bijna)aanvaring en het aan de grond lopen van het containerschip.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 16:30 #777717

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Wie van de twee dan ook de ander probeerde in te halen: het resultaat is beroerd. En de tijdwinst die deze schepen kunnen behalen op de afstand die ze af te leggen hebben zal toch niet meer dan een kwartiertje zijn schat ik zo. Op een reis die enige weken kan duren heeft dat toch al helemaal geen zin?

Als er op dit stuk water inderdaad een jacht naast had gezeten dan was die omver gevaren, en was de rotzooi niet te overzien geweest.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 16:50 #777725

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Tijdwinst met 15km/h t.o.v. 12km/h is 1,6 uur
Laat het in de praktijk een uur zijn.
Kan je mooi tegen etenstijd in Brunsbuttel zijn.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 17:10 #777736

Er zit meer aan vast: die 12 km schepen moeten ook vaker stoppen voor tegenliggers. Dat vergroot de passagetijd ook als je daarachter blijft varen. En aangezien die 12 km schepen vaker moeten stoppen, wordt er op zo'n moment door de achter-op-komer (die dus wel door mag) niet met de voorganger mee afgestopt maar gewoon snelheid behouden. Daar zit dan ook normaal gesproken geen enkel gevaar in.
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 17:11 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 17:32 #777747

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Hans, ik zou toch de "autoriteiten" contacteren en vertellen dat je foto's hebt. Jouw foto's zijn misschien goud waard en ze liegen niet.
Spectaculair om zoiets van zo dichtbij mee te maken.
edit o ik zie dat het ongeluk zeven weken geleden was.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 17:39 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurfoutje op het Kielerkanaal...? 22 okt 2016 18:18 #777760

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Gijper schreef :
Hans, ik zou toch de "autoriteiten" contacteren en vertellen dat je foto's hebt. Jouw foto's zijn misschien goud waard en ze liegen niet.
Spectaculair om zoiets van zo dichtbij mee te maken.
edit o ik zie dat het ongeluk zeven weken geleden was.

Ik vermoed dat de autoriteiten en verzekeraars op basis van radarbeelden, AIS tracks en de 'zwarte dozen' aan boord van de schepen een heel goed beeld hebben van de ware toedracht. Wij hadden onze AIS transponder aan staan dus bij een beetje onderzoek zien ze dat wij er van dichtbij getuige van waren en kunnen ze heel eenvoudig contact met ons opnemen.

Tot nu toe is dat niet gebeurd.

Het is bijzonder om mee te maken, zeker op een plek waar je geen spectaculaire dingen verwacht. Gelukkig voer er aan de andere oever op dat moment geen jacht, want dan was het mogelijk op een echt drama uitgelopen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2016 18:38 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl