Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 03 juli 2017 21:42 #849078

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Uiteraard respect, medeleven, empathie voor slachtoffers en overlevenden. Persoonlijk volg ik intensief de berichtgeving omdat:

- Één van de overlevenden, de Belg Jan Toussein, is een goede bekende, leverancier, het merendeel van de buiskappen op de winterstalling (Nieuwpoort) en de haven (Oostende) zijn zijn (uitstekend) werk. Ik haalde 10 dagen terug nog een reparatie bij hem op. Ik krijg rillingen als ik aan z’n ervaringen en zijn zeilmakkers denk.
- De plaats van het vreselijke ongeval is m’n zeilgebied, vandaag nog in die zone gezeild, en het laat je niet los.

Maar dat neemt niet weg dat we op dit forum informatie en opinies kunnen delen, uiteraard respectvol.
Wat betreft de omstandigheden:

Ik heb de voorbije dagen drie tochten (telkens 30-40 mijl) gemaakt in dit gebied, vergeet niet dat het Noordzee is, woelig water, zware klappen op een (snel varend) schip. Drie keer, waaronder vandaag, met 20 tot 35 knopen wind, vergelijkbare omstandigheden. Een racer, met topzeilers gaat dus harder dan de 7 knoop STW die ik, gemiddeld, haalde, en geeft een enorme belasting op een licht gebouwd competitieschip. Dit is geen speculatie over de oorzaak, het verhoogt de risicograad en verzwaart de omstandigheden van kapseizen en (zelf-)redding.

Je kan BK z’n opmerkingen onrespectvol noemen, maar het is niet anders: er zijn hier toch nog zeilers die een overlevingstraining (Get Wet) gevolgd hebben? Bij mij is het twintig jaar geleden, toen beginnend diepzeeduiker ( 2*CMAS). Er was een proef bij waarbij je zittend in een cabine, met een (eenvoudige “vliegtuig”) gordel ondergedompeld werd, en 180° omgedraaid. De desoriëntatie is totaal! Het duurt kostbare seconden voordat je beseft waar boven/onder is, hoe je de gordel losklikt en hoe je kunt ontsnappen uit een ruimte waar de ramen “open” waren. Bij die proef heeft men twee geoefende assistent instructeurs moeten ter hulp schieten. Andere oefeningen zoals je in een vlot hijsen, op een romp (omgedraaide zodiac) kruipen waren in een “zwembad” al een hele klus. Op een woelige zee, in zeiluitrusting in plaats van in een wetsuit, spreken we over een ander plaatje. Ik zou begot niet aan die marifoon kunnen denken… nu als zestiger zou ik die oefeningen niet zo vlot doorstaan.

Hulpmiddelen, zoals reddingsvest (onder een gekapseisd schip is het een strop), lifelines (een zegen en een vloek), een handheld marifoon! (Waar is dat ding?) zijn allen soms nuttig, hun rol in dit ongeval lijkt me geen discussiepunt, het zou niet veel veranderd hebben.

Alleen over de wedstrijdorganisatie stel ik me vragen, waarom geen “tracker”, AIS verplicht? De lange tijd tussen ongeval en alarm is wraakroepend.

Voetnoot:
Wat het zeilen zonder kiel betreft, vergeten we niet: 2.643 mijl zonder kiel op een wedstrijdboot:
Jean-Pierre Dick: vendee globe 2013 :
• 4e de la 7e édition du Vendée Globe sur le monocoque 60 pieds IMOCA Virbac Paprec 3 après 86 jours et 3 heures de course en ayant parcouru un total de 27 734 miles dont les 2 643 derniers sans quille2. Zie : www.vendeeglobe.org/fr/actuali...ndee-globe-2012-2013
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 22:33 #849083

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
roozeboos schreef :
...Als er zelfs al verhalen geloofd worden van 100 mijl zonder kiel zeilende schepen is het toch al helemaal te dom om op te reageren. Een 1 april grap hoort hier niet lijkt me.

Niet om respectloos te zijn tegenover wie dan ook, maar ik wil toch even iets recht zetten hier. Het verhaal over een boot die zo'n 100 mijl gevaren heeft zonder haar kiel er nog onder is geen 1-april grap. Het is gebeurd ergens in augustus 2010, en op de website van de verhuurder van dit schip gemeld in september van datzelfde jaar. Kijk hier maar. De datum van het artikel wat eerder aangehaald is is blijkbaar toeval geweest.

Dat zegt overigens niets over dit ongeluk, met een heel andere afloop. Iedere boot is anders, omstandigheden zijn ook volkomen anders geweest, en nu had het een fatale uitkomst, wat altijd triest is. Mijn medeleven gaat uit naar alle nabestaanden.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 08:20 #849159

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
plusfast schreef :
roozeboos schreef :
...Als er zelfs al verhalen geloofd worden van 100 mijl zonder kiel zeilende schepen is het toch al helemaal te dom om op te reageren. Een 1 april grap hoort hier niet lijkt me.

Niet om respectloos te zijn tegenover wie dan ook, maar ik wil toch even iets recht zetten hier. Het verhaal over een boot die zo'n 100 mijl gevaren heeft zonder haar kiel er nog onder is geen 1-april grap. Het is gebeurd ergens in augustus 2010, en op de website van de verhuurder van dit schip gemeld in september van datzelfde jaar. Kijk hier maar. De datum van het artikel wat eerder aangehaald is is blijkbaar toeval geweest.

Dat zegt overigens niets over dit ongeluk, met een heel andere afloop. Iedere boot is anders, omstandigheden zijn ook volkomen anders geweest, en nu had het een fatale uitkomst, wat altijd triest is. Mijn medeleven gaat uit naar alle nabestaanden.

Het incident met de afgevallen kiel van het zeiljacht Polbream is inderdaad breder gedocumenteerd dan het door mij gelinkte online artikel en zeker niet bedoeld als flauwe 1 april grap in een serieus onderwerp. Het uitgebreide verslag staat voor zover ik weet niet online en kan ik dus niet linken.

Er is wel een verslag van iemand die op de laatste chartertrip aan boord was, en in dezelfde forumdiscussie ook bijdrages van een schipper die getuige was van de slechte vaareigenschappen van de Jeanneau zonder kiel.

Een gedachtenwisseling over afbrekende kielen is naar mijn idee behoorlijk on topic in dit Zeilersforum onderwerp over het tragische ongeluk met de Capella. Speculeren heeft weinig zin, maar dat de kielbouten afgebroken zijn is inmiddels duidelijk. En als er voor ons als zeilers - op een respectvolle manier - lessen te trekken zijn uit dit incident over het dragen van reddingsvesten, aandachtspunten bij kielconstructies, alarmeringsprotocollen bij zeezeilwedstrijden, etc. is dat precies waar dit forum naar mijn idee voor is.

Uit gesprekken met nabestaanden (van andere ongelukken en soms ook misdrijven) krijg ik vaak mee dat als anderen er lessen uit trekken, dat voor de familie en vrienden soms nog iets van 'zin geeft' aan het overlijden van hun geliefde. De toon waarop erover gesproken wordt is hierbij uiteraard wel van belang.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 08:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 08:52 #849177

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
roozeboos schreef :
Kjk even naar de datum heren... :P

24 december

www.wavetrain.net/news-a-views...l-and-no-one-noticed
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 10:25 #849216

Mount gay 30 Warrior Fish heeft ook 800 mijl zonder kiel gevaren: zeilend en motorend:


sailingmagazine.net/article-981-double-trouble.html


De les die is getrokken:

"The biggest thing I took away from this is that I would not have been prepared, had the boat rolled, with the placement of the life raft, epirb, ditch bag; even the clothes we were wearing," Simpson admitted. "It was midnight, super dark. It would have taken us both by surprise. It would have killed us.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 10:31 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 10:43 #849224

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
TheoBakker schreef :
Goede tip Nachtvlinder.



Verder mijn penny for thought:

Heb sinds 't ongeval van Heat Wave altijd een vhf handheld aan mn zwemvest, vest dragen we alleen met wedstrijden. Een soort valse veiligheid wellicht: handheld bereik is ook maar 2,5 - 5 mijl.

Op de rompnstaand aan roer heat wave hebben ze waarschijnlijk net de noodzakelijke 8 mijl gehaald. In dit geval zat alles en ook alles net wel mee:

- vhf nog te pakken
- toevallig net per ongeluk een stroboscoop gekocht bij wallmart week ervoor met net genoeg stroom
- op korte afstand al een reddingsboot in de buurt varende
- 2e persoon had mes om life line los te snijden
- etc.

Wat je ook leest is hoe snel een boot omslaat na verlies kiel.

www.sfbama.org/fs/Dramatic%20Rescue%20in%20DHF.pdf

Mooi stukje, had ik nog niet eerder gelezen. Met name de laatste alinea is veelzeggend, ook vanuit het perspectief waarin Frans Maas en zijn crew zijn terecht gekomen.
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 10:48 door bert pit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 11:16 #849232




Ziet iemand een spoor van een zwemtrap?

Ook ondersteboven zou die nuttig kunnen zijn om op de romp te klimmen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 11:22 #849233

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Heb je zeker een punt, had idd. wel uitgemaakt een opstapje richting afgebroken kiel.
Lees net dat er een onderzoek komt, uitkomsten kunnen we over 1 jaar verwachten.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 12:31 #849249

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6133
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 14:38 #849290

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een jaar? Best wel een poosje....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 14:41 #849291

Heel scherp gezien BK!

Echt een gemiste kans dat de controleurs altijd checken op de aanwezigheid van puts, brandblusser en ontruimingsplan en niet af en toe wat rondkijken naar in het oog springende gebreken. Ze noemen de sport "zelfregulerend" en vinden dat ik maar moet protesteren als iemand met gebrekkige uitrusting vaart.

Reëel gezien is de boel dan weer zo ingericht dat in dat geval de schipper er met een "foei" vanaf komt en je de natte dweil wegens "onsportiviteit" in je nek krijgt.

Daarnaast weet iedere schipper wel dat er her en der een puntje niet in orde is of ten minste te bediscussiëren valt, en dus onherroepelijk de volgende wedstrijd een kudde tegenstanders rond zijn boot zal treffen op zoek naar een reden voor wederdienst...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 14:48 #849293

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Baasklusje schreef :



Ziet iemand een spoor van een zwemtrap?

Ook ondersteboven zou die nuttig kunnen zijn om op de romp te klimmen.

Poeh, das goed gezien. Heel leerzaam.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 15:03 #849300

boarderbas schreef :
Heel scherp gezien BK!

Echt een gemiste kans dat de controleurs altijd checken op de aanwezigheid van puts, brandblusser en ontruimingsplan en niet af en toe wat rondkijken naar in het oog springende gebreken. Ze noemen de sport "zelfregulerend" en vinden dat ik maar moet protesteren als iemand met gebrekkige uitrusting vaart.

Reëel gezien is de boel dan weer zo ingericht dat in dat geval de schipper er met een "foei" vanaf komt en je de natte dweil wegens "onsportiviteit" in je nek krijgt.

Daarnaast weet iedere schipper wel dat er her en der een puntje niet in orde is of ten minste te bediscussiëren valt, en dus onherroepelijk de volgende wedstrijd een kudde tegenstanders rond zijn boot zal treffen op zoek naar een reden voor wederdienst...

Wel potverdrie, ik dacht dat een zwemtrap toch echt verplicht was, maar t staat niet eens in OSR3!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 15:11 #849302

boarderbas schreef :
Wel potverdrie, ik dacht dat een zwemtrap toch echt verplicht was, maar t staat niet eens in OSR3!


Gek he, misschien omdat het zo vanzelfsprekend is....

Ook bij de start geen zwemtrap, onbegrijpelijk met zulke ervaren mannen op hun eigen schip....



Ter leringhe: zwemtrap op de Capolavoro kan je vanuit het water met een touwtje naar je toe trekken, mocht je erin liggen met niemand aan boord.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 15:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 15:31 #849308

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Anders gezegd: Als je de zwemtrap niet (gemakkelijk) vanuit het water kunt neerlaten is het géén zwemtrap :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 15:37 #849310

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Vrijwel iedere zwemtrap klapt naar boven op achterop een schip. Als dat schip ondersteboven ligt dan klapt die trap dus naar onderen, en heeft dat niet heel veel nut meer...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 15:41 #849312

Goed punt die zwemtrap.

Vraag me ook bij die ontwerpen met uitklappend zwemplateau altijd af hoe je daar ooit weer terug op moet komen. Als het al lukt met een touwtje a la BK krijg je hem in normale postitie nog op je knar ook...


Hier bij de RBSC beachclubs in BE is zwemvest met telefoon en vuurpijl op de man verplicht. Als ik opstap met een jacht heb ik dat onder m'n pak aan. Verder op zee is telefoon natuurlijk nutteloos maar 90% van de tijd heb je wel bereik! -> waarom heeft in de jachten scene niet iedereen een gsm of zeker een vuurpijl van 2 tientjes op de man? Zo'n ton met vuurpijlen beneden is ongeveer het eerste wat gaat drijven en uit beeld raakt.

Veel van de crew die ook kiten trekken hun impactvest aan

Losse handheld VHF (zonder vaste VHF) is gek genoeg verboden in BE. Neem hem soms wel eens mee

nog punten waar het beter kan...
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 15:58 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 15:42 #849313

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zou er nog ergens in de spiegel zo'n Plastimo noodtrapje gemonteerd kunnen zitten?

Het mogelijk ontbreken van een zwemtrap zal wellicht onderdeel zijn van het onderzoeksrapport. De intentie van het onderzoek is niet om schuldigen aan te wijzen maar om het zeilen veiliger te maken, zo lees ik. Als het (mogelijk) ontbreken van een zwemtrap een rol heeft gespeeld bij het niet overleven van enkele opvarenden zal dit punt ongetwijfeld in de aanbevelingen terechtkomen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 15:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:06 #849318

Die klep achterop heeft gewoon een zwemtrap hoor, het ding staat nota bene op de foto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:21 #849324

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
plusfast schreef :
Vrijwel iedere zwemtrap klapt naar boven op achterop een schip. Als dat schip ondersteboven ligt dan klapt die trap dus naar onderen, en heeft dat niet heel veel nut meer...


Met de zwemtrap als BK kom je prima aan boord, ook op zijn kop. Uiteraard afhankelijk van zeegang
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:35 #849327

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Die klep achterop heeft gewoon een zwemtrap hoor, het ding staat nota bene op de foto.

Kzie hem niet.. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:36 #849328

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Steekt er net boven uit in t midden van de klep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:48 #849331

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Baasklusje schreef :
Hmm....ja......
Volgens mij is er net een topic geweest dat je in het water ligt en een lijntje van de boot probeet te grijpen.
Kansloos gezien de snelheid van een boot. Alleen dus nuttig als de boot stil ligt.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:55 #849333

Vinni schreef :
Baasklusje schreef :
Hmm....ja......
Volgens mij is er net een topic geweest dat je in het water ligt en een lijntje van de boot probeet te grijpen.
Kansloos gezien de snelheid van een boot. Alleen dus nuttig als de boot stil ligt.

Vinni

Of als je aan een ander lijntje hangt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 04 juli 2017 16:58 #849335

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
in aanvulling op BK
een bekende fout is de zwemtrap boven met een mooie knoop vast maken.
lekker handig als je in het water ligt...
ligt de boot op zijn kop geen probleem; kun alsnog bij de knoop :pinch:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl