Uiteraard respect, medeleven, empathie voor slachtoffers en overlevenden. Persoonlijk volg ik intensief de berichtgeving omdat:
- Één van de overlevenden, de Belg Jan Toussein, is een goede bekende, leverancier, het merendeel van de buiskappen op de winterstalling (Nieuwpoort) en de haven (Oostende) zijn zijn (uitstekend) werk. Ik haalde 10 dagen terug nog een reparatie bij hem op. Ik krijg rillingen als ik aan z’n ervaringen en zijn zeilmakkers denk.
- De plaats van het vreselijke ongeval is m’n zeilgebied, vandaag nog in die zone gezeild, en het laat je niet los.
Maar dat neemt niet weg dat we op dit forum informatie en opinies kunnen delen, uiteraard respectvol.
Wat betreft de omstandigheden:
Ik heb de voorbije dagen drie tochten (telkens 30-40 mijl) gemaakt in dit gebied, vergeet niet dat het Noordzee is, woelig water, zware klappen op een (snel varend) schip. Drie keer, waaronder vandaag, met 20 tot 35 knopen wind, vergelijkbare omstandigheden. Een racer, met topzeilers gaat dus harder dan de 7 knoop STW die ik, gemiddeld, haalde, en geeft een enorme belasting op een licht gebouwd competitieschip. Dit is geen speculatie over de oorzaak, het verhoogt de risicograad en verzwaart de omstandigheden van kapseizen en (zelf-)redding.
Je kan BK z’n opmerkingen onrespectvol noemen, maar het is niet anders: er zijn hier toch nog zeilers die een overlevingstraining (Get Wet) gevolgd hebben? Bij mij is het twintig jaar geleden, toen beginnend diepzeeduiker ( 2*CMAS). Er was een proef bij waarbij je zittend in een cabine, met een (eenvoudige “vliegtuig”) gordel ondergedompeld werd, en 180° omgedraaid. De desoriëntatie is totaal! Het duurt kostbare seconden voordat je beseft waar boven/onder is, hoe je de gordel losklikt en hoe je kunt ontsnappen uit een ruimte waar de ramen “open” waren. Bij die proef heeft men twee geoefende assistent instructeurs moeten ter hulp schieten. Andere oefeningen zoals je in een vlot hijsen, op een romp (omgedraaide zodiac) kruipen waren in een “zwembad” al een hele klus. Op een woelige zee, in zeiluitrusting in plaats van in een wetsuit, spreken we over een ander plaatje. Ik zou begot niet aan die marifoon kunnen denken… nu als zestiger zou ik die oefeningen niet zo vlot doorstaan.
Hulpmiddelen, zoals reddingsvest (onder een gekapseisd schip is het een strop), lifelines (een zegen en een vloek), een handheld marifoon! (Waar is dat ding?) zijn allen soms nuttig, hun rol in dit ongeval lijkt me geen discussiepunt, het zou niet veel veranderd hebben.
Alleen over de wedstrijdorganisatie stel ik me vragen, waarom geen “tracker”, AIS verplicht?
De lange tijd tussen ongeval en alarm is wraakroepend.
Voetnoot:
Wat het zeilen zonder kiel betreft, vergeten we niet: 2.643 mijl zonder kiel op een wedstrijdboot:
Jean-Pierre Dick: vendee globe 2013 :
• 4e de la 7e édition du Vendée Globe sur le monocoque 60 pieds IMOCA Virbac Paprec 3 après 86 jours et 3 heures de course en ayant parcouru un total de 27 734 miles dont les 2 643 derniers sans quille2. Zie :
www.vendeeglobe.org/fr/actuali...ndee-globe-2012-2013