Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:00 #848993

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat een zeiljacht zo snel doorkentert als de kiel eraf valt.
De zeilen ploffen toch of het water en werken als een enorme rem. De mast heeft wat drijfvermogen voordat ze zich vult met water.
Zo snel gaat dat toch niet? Platslaan wel, uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:08 #848994

Ilex schreef :
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat een zeiljacht zo snel doorkentert als de kiel eraf valt.
De zeilen ploffen toch of het water en werken als een enorme rem. De mast heeft wat drijfvermogen voordat ze zich vult met water.
Zo snel gaat dat toch niet? Platslaan wel, uiteraard.

De LPS-hoek (limit of positive stability) is niet zo groot, ofwel, als de boot voorbij die hoek kentert gaat hij stabiel op zijn kop liggen (zelfs mét kiel).
En op hun kop zijn de meeste boten stabieler dan rechtop.

Die LPS is voor veel boten rond de 110 graden. Dus plat omgevallen, en dan nog 20 graden verder (door het gewicht van de mast) en hij gaat MET KIEL al op zijn kop.
Zonder kiel zal het vanaf een veel kleinere hoek al onherroepelijk zijn.

Golven zijn ook schuldig; die kieperen de boot wel om en door.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:09 #848995

Ilex schreef :
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat een zeiljacht zo snel doorkentert als de kiel eraf valt.
De zeilen ploffen toch of het water en werken als een enorme rem. De mast heeft wat drijfvermogen voordat ze zich vult met water.
Zo snel gaat dat toch niet? Platslaan wel, uiteraard.

Why do keel failures happen and what can we do to prevent it?

In die link (aankondiging ISAF onderzoek) staat zelfs:
Equally shocking is the story of a charter boat that lost her keel after hitting rocks in the Isles of Scilly, but went on to complete three charters and more than 100 miles of cruising before anyone noticed that the 37-footer had no keel.

Broodje aap volgens mij.
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 19:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:22 #849001

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
-
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 06:11 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:23 #849003

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Equally shocking is the story of a charter boat that lost her keel after hitting rocks in the Isles of Scilly, but went on to complete three charters and more than 100 miles of cruising before anyone noticed that the 37-footer had no keel.

Broodje aap volgens mij.

Welk deel is broodje aap? www.yachtingmonthly.com/specia...without-a-keel-30486
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:38 #849018

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Baasklusje schreef :
Ilex schreef :
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat een zeiljacht zo snel doorkentert als de kiel eraf valt.
De zeilen ploffen toch of het water en werken als een enorme rem. De mast heeft wat drijfvermogen voordat ze zich vult met water.
Zo snel gaat dat toch niet? Platslaan wel, uiteraard.

De LPS-hoek (limit of positive stability) is niet zo groot, ofwel, als de boot voorbij die hoek kentert gaat hij stabiel op zijn kop liggen (zelfs mét kiel).
En op hun kop zijn de meeste boten stabieler dan rechtop.

Die LPS is voor veel boten rond de 110 graden. Dus plat omgevallen, en dan nog 20 graden verder (door het gewicht van de mast) en hij gaat MET KIEL al op zijn kop.
Zonder kiel zal het vanaf een veel kleinere hoek al onherroepelijk zijn.

Golven zijn ook schuldig; die kieperen de boot wel om en door.

Baasklusje, ik begrijp het kenteren en doorkenteren wel, maar niet dat de snelheid zo hoog is dat er doden vallen. Ergens moet dat toch minstens zeg maar 15 seconden duren? Niet? Gewicht mast wordt afgeremd door parachutewerking van de zeilen.
Net genoeg om van de eerste schrik te bekomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:43 #849022

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
Ilex schreef :
Baasklusje, ik begrijp het kenteren en doorkenteren wel, maar niet dat de snelheid zo hoog is dat er doden vallen. Ergens moet dat toch minstens zeg maar 15 seconden duren? Niet? Gewicht mast wordt afgeremd door parachutewerking van de zeilen.
Net genoeg om van de eerste schrik te bekomen?

Zeilend met 5 bft met halve wind of hoog-aan-de-wind ligt elk jacht zonder ballast zo om, hoor. Dat is echt geen kwestie van 15 seconden. Niet veel meer dan 5 seconden, vermoed ik.

Maar zelfs 15 seconden is te kort om een noodsignaal via de marifoon te laten uitgaan, denk ik. De verrassing is gewoon te groot. Voor je realiseert wat er gebeurt, ligt de boot al om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:44 #849023

Doden vallen er door een uur in het koude water, met of zonder zwemvest.
Ik denk niet dat een man van 79 jaar zich in de kuip weet vast te houden tijdens het omvallen, hij zal uit de kuip in het water vallen.
Bovendien kun je een paar tellen later al helemaal niet meer in de kuip zijn, die gaat op zijn kop.
Je moet dus wel het water in, en klim dan maar eens op die gladde onderkant omhoog....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:45 #849025

Kjk even naar de datum heren... :P

zou mooi zijn als mods dit opnieuw kunnen splitsen/opschonen.
blijf het respectloos vinden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 19:47 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:48 #849028

@Hans: echt gebeurd idd! Ze hebben het over een zwaar roer, motor en volle tanks die voldoende stabiliteit hebben gegeven. Die boot ziet er trouwens ook vrij breed en plat uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:51 #849030

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2613
roozeboos schreef :
Kjk even naar de datum heren... :P

zou mooi zijn als mods dit opnieuw kunnen splitsen/opschonen.
blijf het respectloos vinden.
Mss niet meelezen?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:54 #849031

Oh dus als ik het niet zie is het niet respectloos?
maar goed ik zal ophouden.

Als er zelfs al verhalen geloofd worden van 100 mijl zonder kiel zeilende schepen is het toch al helemaal te dom om op te reageren. Een 1 april grap hoort hier niet lijkt me.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 19:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:55 #849033

Chris, wat mag er wel in dit draadje dan? Moet het dan op slot tot het onderzoek is gepubluceerd, als dat er al komt en openbaar wordt?
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 20:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 19:59 #849034

Baasklusje is nu al grafisch aan het beschrijven hoe een man van 79 uit het water op de romp probeert te kruipen.
Mis ik iets?? :blink:

we zijn toch digitaal hier? met vier klikken heb je een ander draadje met onderstaande onzin gekopieerd, waar iedere malloot zich kan uitleven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 20:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:00 #849035

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Nachtvlinder schreef :
Chris, wat mag er wel in dit draadje dan? Moet het dan op slot tot het onderzoek is gepubluceerd, als dat er al komt en openbaar wordt?

Ps: Hans' link staat het bewijs en "cruisen" kan ook "motoren zonder wind" betekenen.

Hans' link geeft het bewijs dat het 1 april was toen dit gepubliceerd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:02 #849036

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
roozeboos schreef :
Baasklusje is nu al grafisch aan het beschrijven hoe een man van 79 uit het water op de romp probeert te kruipen.
Mis ik iets?? :blink:

we zij toch digitaal hier? met vier klikken heb je een ander draadje met onderstaande onzin, waar iedere malloot zich kan uitleven.

Nee Roozeboos, je mist niets.
Misschien was het fout om mijn vraag in dit topic te stellen.
Ik respecteer je mening in deze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:04 #849039

Zelf ben ik een man van 67. Ik weet zeker dat ik niet op een gladde omgekeerd liggende romp kan klimmen die ligt te rollen op de golven. Wat is daar verkeerd aan?

En wat is het verschil tussen het ene en het andere draadje, met betrekking tot respect????? Dat ontgaat mij geheel en al.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 20:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:08 #849041

omdat de arme man die jij beschrijft nog niet eens begraven is?
En kom er nu niet mee dat je een ander of jezelf bedoelt. Dat is helemaal zielig.

Misschien kan er dan in dit draadje rekening worden gehouden met mensen die nog wel gevoel hebben, en er mee zitten dat er weer medezeilers zijn verdronken. De andere 99,99999% van de draadjes zijn prima geschikt voor de hier misplaatste berichten.
Voor alles is een passende plek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 20:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:09 #849042

Je hebt het ook niet makkelijk vandaag hè Chris :-( kusje erop !!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:09 #849043

  • Hobie
  • Hobie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Mss een idee om een apart in memoriam topic op te richten.
Sommige zaken zijn idd hard om te lezen, ook al spoken ze ook door mijn hoofd. Iedereen probeert op zijn manier zoiets te verwerken, hoe dichter je erbij staat hoe lastiger, en hoe sneller iets als pijnlijk wordt ervaren.
We zullen de Capella en haar crew missen, was een icoon op het water. Weten dat dit gebeurde terwijl we er zo dicht bij waren komt heel hard aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:12 #849044

Dankjewel Hobie. Dat is wat ik bedoel.
En Jeroen, maak je geen zorgen over mij.

@BK, ik snap best dat er behoefte is aan het bescrijven van de toedracht, of hoe een ieder dat dan bedenkt. En wat er allemaal bij komt, zoals zelfs een 1 april grap. Daar doe ik net zo hard aan mee. Je moet ook relativeren uiteindelijk.
Maar even niet hier okay?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:27 #849049

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Wat ik met enige verbazing op de site van de Volkskrant las, is het volgende:

"Wel moet de Capella zich om 9 uur melden bij de wedstrijdleiding. Dat gebeurt niet. Omdat de leiding weet dat Maas zich altijd meldt, leidt dit tot ongerustheid. Er wordt op alle mogelijke manieren geprobeerd contact te maken met de boot. Dat lukt niet."

Ik heb een keer met veel wind de Vlissingen Blankenberge regatta gevaren, daar werd ook een scheepje vermist. De wedstrijdleiding belde om 16.00 uur naar Koksijde en binnen 5 minuten vloog een zeer indrukwekkende heli over. Van lokale redders weet ik dat ze liever drie keer voor niets uitvaren dan een keer te laat.
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 20:41 door bert pit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:29 #849052

Er komt in ieder geval een onderzoek waarvan de eindresultaten openbaar zullen zijn:

www.clubracer.be/2017/7/3/foso...al-zeiljacht-capella
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:43 #849061

roozeboos schreef :
Voor alles is een passende plek.

@Chris en anderen die behoefte hebben te herdenken ipv reconstrueren: deze link lijkt erg geschikt en is geen discussieforum zoals ZF. Je kunt daar ook korte reacties kwijt en hebt wellicht (meer dan hier) kans dat de naasten van de personen die verongelukt zijn mee lezen...

In memoriam voor overleden bemanning Capella
Laatst bewerkt: 03 juli 2017 21:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 03 juli 2017 20:56 #849067

Goede tip Nachtvlinder.



Verder mijn penny for thought:

Heb sinds 't ongeval van Heat Wave altijd een vhf handheld aan mn zwemvest, vest dragen we alleen met wedstrijden. Een soort valse veiligheid wellicht: handheld bereik is ook maar 2,5 - 5 mijl.

Op de rompnstaand aan roer heat wave hebben ze waarschijnlijk net de noodzakelijke 8 mijl gehaald. In dit geval zat alles en ook alles net wel mee:

- vhf nog te pakken
- toevallig net per ongeluk een stroboscoop gekocht bij wallmart week ervoor met net genoeg stroom
- op korte afstand al een reddingsboot in de buurt varende
- 2e persoon had mes om life line los te snijden
- etc.

Wat je ook leest is hoe snel een boot omslaat na verlies kiel.

www.sfbama.org/fs/Dramatic%20Rescue%20in%20DHF.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl